Köpte för många år sedan på mekonomen.niklas12 skrev:Jag har med fått missljud från drivaxlarna.
Dock är min utanför garanti Model s p85 med 16000mil
Vad kan man räkna för ett byte ?
Finns det några vettiga eftermarknadsalternativ?
Är det Drivknuten eller axeln som går sönder och går det isåfall att bara byta Drivknuten
Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Moderator: Redaktion
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Ok
Håller de bättre än original ?
Bytte du bara Drivknuten eller hela axeln
Håller de bättre än original ?
Bytte du bara Drivknuten eller hela axeln
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Samma här. Har iofs bara kört 1000 mil sedan dess men hoppas att det löste problemt. Märkligt iofs om dom på nyare X skulle ha fel vinkel igen?ovelundkvist skrev:Jag fick främre drivaxlar och motorfästen bytta på min X trots att garantin gått ut.
Model S P85DL+
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Som jag förstått det så är det ett designfel i motorfäste som gör att drivknutarna slits sönder. Fixen är alltså byta av knutar och motorfäste.niklas12 skrev:Jag har med fått missljud från drivaxlarna.
Dock är min utanför garanti Model s p85 med 16000mil
Vad kan man räkna för ett byte ?
Finns det några vettiga eftermarknadsalternativ?
Är det Drivknuten eller axeln som går sönder och går det isåfall att bara byta Drivknuten
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Jag fick mitt andra byte av drivaxlar (på garanti) på min MS 2019, 5000 mil i veckan. Tydligen har de bytt design och dessa skall enligt SC hålla. Kan notera att bilen blev som ny!
Min uppfattning är att Tesla skall ta på sig bytet även utanför garantiperioden då detta är ett av dem numera erkänt fel så stå på er!
Min uppfattning är att Tesla skall ta på sig bytet även utanför garantiperioden då detta är ett av dem numera erkänt fel så stå på er!
Tesla Model S LR-19 Raven, Deep Blue Metallic, FSD
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Läste denna tråden och tänkte att det var dags att ta tag i problemet då vibrationerna är påtagliga igen.
Fick dock oväntat detta besked från SC Malmö idag.
Att äga en MX är inget bra för plånboken, 19206.18 SEK vill de ha denna gången. Tydligen lämnar de bara 200 mils garanti på sitt arbete och delar med undermålig kvalitet.
Vad har ni för tips på argumentation?
Fick dock oväntat detta besked från SC Malmö idag.
Har 11900 mil på bilen nu, så drygt 2000 mil sedan senaste bytet.Problem: Skrammel eller missljud - kunden hävdar: Replace front left and right halfshaft according to new service bulletin.
we have replaced them last time 09-Oct-2020, when car was at odo 9700 mil, so its more than 2000 km, and we cant take this on parts warranty.
Att äga en MX är inget bra för plånboken, 19206.18 SEK vill de ha denna gången. Tydligen lämnar de bara 200 mils garanti på sitt arbete och delar med undermålig kvalitet.
Vad har ni för tips på argumentation?
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Model 3 Performance - 2019
Model 3 Performance - 2019
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Om bilen är under garanti så är det väl inget argument att dom åtgärdat felet förut om det återuppstått?
- niklasha01
- Teslaägare
- Inlägg: 118
- Blev medlem: 01 jan 2020 17:32
- Ort: ÖRBYHUS
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Hävda konstruktionsfel. Man kan inte lösa ett konstruktionsfel inom garantitiden och sedan strunta i kunden när den gått ut. Det är tydligt när det kommer nya lösningar för att åtgärda problemet.Willerud skrev:Läste denna tråden och tänkte att det var dags att ta tag i problemet då vibrationerna är påtagliga igen.
Fick dock oväntat detta besked från SC Malmö idag.Har 11900 mil på bilen nu, så drygt 2000 mil sedan senaste bytet.Problem: Skrammel eller missljud - kunden hävdar: Replace front left and right halfshaft according to new service bulletin.
we have replaced them last time 09-Oct-2020, when car was at odo 9700 mil, so its more than 2000 km, and we cant take this on parts warranty.
Att äga en MX är inget bra för plånboken, 19206.18 SEK vill de ha denna gången. Tydligen lämnar de bara 200 mils garanti på sitt arbete och delar med undermålig kvalitet.
Vad har ni för tips på argumentation?
Modell X 2020 LR, vit, 7 sits, vit klädsel. SÅLD
Polestar 2 2022, SR, svart SÅLD
Polestar 2 2023, SR, snow.
Model Y 2023, SR, vit, vit klädsel, fri laddning
Zappi v2, 3 fas, 22 kw
SolarEdge och Jinko 315W
Solis S5 och 405W Mono
Mvh
Niklas
Polestar 2 2022, SR, svart SÅLD
Polestar 2 2023, SR, snow.
Model Y 2023, SR, vit, vit klädsel, fri laddning
Zappi v2, 3 fas, 22 kw
SolarEdge och Jinko 315W
Solis S5 och 405W Mono
Mvh
Niklas
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Garantin är 8000 mil, så det är utanför garanti... men det var det även vid andra bytet på 9700 mil. Så det finns ingen logik i att neka denna gången med hänvisning till att det redan åtgärdats.spacecoin skrev:Om bilen är under garanti så är det väl inget argument att dom åtgärdat felet förut om det återuppstått?
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Model 3 Performance - 2019
Model 3 Performance - 2019
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Enig, men det kräver eller faller på att man måste hitta någon resonabel att föra den diskussionen med.niklasha01 skrev:Hävda konstruktionsfel. Man kan inte lösa ett konstruktionsfel inom garantitiden och sedan strunta i kunden när den gått ut. Det är tydligt när det kommer nya lösningar för att åtgärda problemet.Willerud skrev:Läste denna tråden och tänkte att det var dags att ta tag i problemet då vibrationerna är påtagliga igen.
Fick dock oväntat detta besked från SC Malmö idag.Har 11900 mil på bilen nu, så drygt 2000 mil sedan senaste bytet.Problem: Skrammel eller missljud - kunden hävdar: Replace front left and right halfshaft according to new service bulletin.
we have replaced them last time 09-Oct-2020, when car was at odo 9700 mil, so its more than 2000 km, and we cant take this on parts warranty.
Att äga en MX är inget bra för plånboken, 19206.18 SEK vill de ha denna gången. Tydligen lämnar de bara 200 mils garanti på sitt arbete och delar med undermålig kvalitet.
Vad har ni för tips på argumentation?
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Model 3 Performance - 2019
Model 3 Performance - 2019
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Har "fått" de nya förbättrade drivaxlarna idag och tidigare vibrationer är borta. Men då jag har "low" som default på fjädringen så visade det sig att den var i läge "very low" istället. Tog bort low som default då jag körde då höjde bilen till low. Nästa körning så stod bilen i very low igen trots att jag inte aktiverat det.
Är det någon mer som råkat ut för detta? Kanske är det aktiverat för viss tid eller sträcka som inkörning.
Är det någon mer som råkat ut för detta? Kanske är det aktiverat för viss tid eller sträcka som inkörning.
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Sänker den inte vid en viss hastighet då?Teslared skrev:Har "fått" de nya förbättrade drivaxlarna idag och tidigare vibrationer är borta. Men då jag har "low" som default på fjädringen så visade det sig att den var i läge "very low" istället. Tog bort low som default då jag körde då höjde bilen till low. Nästa körning så stod bilen i very low igen trots att jag inte aktiverat det.
Är det någon mer som råkat ut för detta? Kanske är det aktiverat för viss tid eller sträcka som inkörning.
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Nej!
Innan så hade jag very low på uppfarten men den gick upp till low då jag var på gatan. Nu ligger den kvar på very low hela tiden.
Innan så hade jag very low på uppfarten men den gick upp till low då jag var på gatan. Nu ligger den kvar på very low hela tiden.
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Vet inte specifikt för markfrigången, men inställningar på min bil kan ibland återställa sig. Har inte lyckats begripa vad som gör det men är jag tillräckligt envis så blir dom permanenta efter några försök. Hade detta problem särskilt med inställningar för belysning. Kanske gäller det även markfrigången..Teslared skrev:Har "fått" de nya förbättrade drivaxlarna idag och tidigare vibrationer är borta. Men då jag har "low" som default på fjädringen så visade det sig att den var i läge "very low" istället. Tog bort low som default då jag körde då höjde bilen till low. Nästa körning så stod bilen i very low igen trots att jag inte aktiverat det.
Är det någon mer som råkat ut för detta? Kanske är det aktiverat för viss tid eller sträcka som inkörning.
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Bilen spara suspension settings med geo location.
Ta upp suspension fliken, kör dit där den ändrar inställning och tryck på krysset som kommer upp för att rensa bort den sparade geo location.
Blir lätt så när man vill testa hur illa vibrationerna är i olika inställningar.
Ta upp suspension fliken, kör dit där den ändrar inställning och tryck på krysset som kommer upp för att rensa bort den sparade geo location.
Blir lätt så när man vill testa hur illa vibrationerna är i olika inställningar.
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Model 3 Performance - 2019
Model 3 Performance - 2019
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
I mitt eget case kan jag meddela att SC Malmö gjorde en helomvändning när jag lämnade in bilen.
Det skulle täckas av service bulletinen som jag hänvisat till, samt att de även skulle titta på mina upper control arms (övre länk armar) då det fanns en service bulletin på missljudet från dom.
Glad och positivt överraskad!
Så håller vi tummarna, tredje gången gillt gör den permanenta fixen
Det skulle täckas av service bulletinen som jag hänvisat till, samt att de även skulle titta på mina upper control arms (övre länk armar) då det fanns en service bulletin på missljudet från dom.
Glad och positivt överraskad!
Så håller vi tummarna, tredje gången gillt gör den permanenta fixen
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Model 3 Performance - 2019
Model 3 Performance - 2019
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Den ändrar ju sig inte som innan utan ligger alltid på very low som default, så den manövern funkar tyvärr inte!Willerud skrev:Bilen spara suspension settings med geo location.
Ta upp suspension fliken, kör dit där den ändrar inställning och tryck på krysset som kommer upp för att rensa bort den sparade geo location.
Blir lätt så när man vill testa hur illa vibrationerna är i olika inställningar.
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Är du säker på att det är very low och inte low?Teslared skrev:Den ändrar ju sig inte som innan utan ligger alltid på very low som default, så den manövern funkar tyvärr inte!Willerud skrev:Bilen spara suspension settings med geo location.
Ta upp suspension fliken, kör dit där den ändrar inställning och tryck på krysset som kommer upp för att rensa bort den sparade geo location.
Blir lätt så när man vill testa hur illa vibrationerna är i olika inställningar.
Jag fick också dom nya drivaxlarna i juli och den har alltid gått till low automatiskt. Men idag kollade jag igen efter att du postat detta och tyckte det såg ut som att min plötsligt också var i very low. Men därefter såg jag att texten inte är i synk med nivåerna. Vet inte om det varit så ett tag, eller om det ändrats med någon uppdatering ( fick 2021.24.4 häromdagen ).
Vad som ser ut att vara very low enligt texten är i själva verket low. Very low är det nedersta steget som ligger långt under texten very low.
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Aha, jag ska ut och kolla, jag tyckte det såg lite skumt ut, inte riktigt som förut, har också 2021.24.4.Jonasm skrev:Är du säker på att det är very low och inte low?Teslared skrev:Den ändrar ju sig inte som innan utan ligger alltid på very low som default, så den manövern funkar tyvärr inte!Willerud skrev:Bilen spara suspension settings med geo location.
Ta upp suspension fliken, kör dit där den ändrar inställning och tryck på krysset som kommer upp för att rensa bort den sparade geo location.
Blir lätt så när man vill testa hur illa vibrationerna är i olika inställningar.
Jag fick också dom nya drivaxlarna i juli och den har alltid gått till low automatiskt. Men idag kollade jag igen efter att du postat detta och tyckte det såg ut som att min plötsligt också var i very low. Men därefter såg jag att texten inte är i synk med nivåerna. Vet inte om det varit så ett tag, eller om det ändrats med någon uppdatering ( fick 2021.24.4 häromdagen ).
Vad som ser ut att vara very low enligt texten är i själva verket low. Very low är det nedersta steget som ligger långt under texten very low.
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Tack Jonasm!
Så ser det ut också på min skärm. Det förklarar saken! Tycker dock att det är mycket förvirrande, Tesla har nog en hel del att lära om tydlighet, även på skärmarna.
Så ser det ut också på min skärm. Det förklarar saken! Tycker dock att det är mycket förvirrande, Tesla har nog en hel del att lära om tydlighet, även på skärmarna.
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
mans71 skrev:Samma här. Har iofs bara kört 1000 mil sedan dess men hoppas att det löste problemt. Märkligt iofs om dom på nyare X skulle ha fel vinkel igen?ovelundkvist skrev:Jag fick främre drivaxlar och motorfästen bytta på min X trots att garantin gått ut.
Fick också byte utanför garantin. Dock är jag osäker på motorfästet. Hur utläser jag om de har bytt motorfästen? Det står ”replace front half-shaft, Clevis and axle seal”.
Dock dock jag betala för övre länkarmar.
Model X 90D -17
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Det är ju ett konstruktionsfel på model x, vinklarna är för stora och går inte att få bort. Hjulen sitter där de sitter och motorn likaså även om man kan sänka den något så vinklarna blir mindre.
Tesla har en "vanlig" drivaxelknut ute vid hjulen och en så kallad tripod inåt vid växellådan som även kan ta en axiell rörelse. Denna rörelsemöjlighet behövs för fjädringen och olika höjdlägen hos bilen. Vid höga vinklar så skapar den här lösningen problem, ofta är det den inre som skapar trubbel. I stället så kan man ha en "vanlig" knut istället för denna tripod och en axel som kan ta upp den axiella rörelsen i stället med "ball splines". Det är en lösning som Volvo valt för en del SUV-bilar med höga vinklar.
Den här lösningen skulle Tesla också kunna ha men vill tydligen inte, kanske av kostnadsskäl.
Tesla har en "vanlig" drivaxelknut ute vid hjulen och en så kallad tripod inåt vid växellådan som även kan ta en axiell rörelse. Denna rörelsemöjlighet behövs för fjädringen och olika höjdlägen hos bilen. Vid höga vinklar så skapar den här lösningen problem, ofta är det den inre som skapar trubbel. I stället så kan man ha en "vanlig" knut istället för denna tripod och en axel som kan ta upp den axiella rörelsen i stället med "ball splines". Det är en lösning som Volvo valt för en del SUV-bilar med höga vinklar.
Den här lösningen skulle Tesla också kunna ha men vill tydligen inte, kanske av kostnadsskäl.
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Finns Teslas service bulletiner samlade och sökbara någonstans (allra helst på VIN-nummer)?Willerud skrev:I mitt eget case kan jag meddela att SC Malmö gjorde en helomvändning när jag lämnade in bilen.
Det skulle täckas av service bulletinen som jag hänvisat till, samt att de även skulle titta på mina upper control arms (övre länk armar) då det fanns en service bulletin på missljudet från dom.
Glad och positivt överraskad!
Så håller vi tummarna, tredje gången gillt gör den permanenta fixen
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Hur är det nu, skyddar fjädringsinställning på low drivaxlarna eller inte? Har fått den nya fixen (fyi utanför garantin) och har accelererat några gånger på standard och känner inga vibrationer. Funderar dock på att alltid köra low och chill för säkerhets skull. Vad jag läst verkar en del få problem trots det. Vad innebär egentligen den här permanenta fixen?
Model X 90D -17
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Här är det bästa stället jag vet:Homer skrev:Finns Teslas service bulletiner samlade och sökbara någonstans (allra helst på VIN-nummer)?Willerud skrev:I mitt eget case kan jag meddela att SC Malmö gjorde en helomvändning när jag lämnade in bilen.
Det skulle täckas av service bulletinen som jag hänvisat till, samt att de även skulle titta på mina upper control arms (övre länk armar) då det fanns en service bulletin på missljudet från dom.
Glad och positivt överraskad!
Så håller vi tummarna, tredje gången gillt gör den permanenta fixen
https://www.carproblemzoo.com/tsb/tesla/
edit: det var väl någon medlem här som fortfarande har access till Teslas SB-sajt?
edit2: Det var "fth". viewtopic.php?f=62&t=23312
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 2 gång.