Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Moderator: Redaktion
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Tesla Service rekommenderar ”standard” och ”chill” med de nya drivknutarna. ”Low” vid kraftig acceleration…
Model X 90D -17
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
För vilken bilmodell?alma83 skrev:Tesla Service rekommenderar ”standard” och ”chill” med de nya drivknutarna. ”Low” vid kraftig acceleration…
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Då betyder det väl "kör som vanligt", med rek av Low. Eller har du Ludicrous på din bil?alma83 skrev:Model x
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
x90d.
Jag uppfattar det som kör på standard och chill när du inte tänkt race:a…
Eller?
Jag uppfattar det som kör på standard och chill när du inte tänkt race:a…
Eller?
Model X 90D -17
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Ja, så menar de nog. Lite segt med Chill, men då borde det ju hålla.alma83 skrev:x90d.
Jag uppfattar det som kör på standard och chill när du inte tänkt race:a…
Eller?
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Jag kör alltid i Ludicrous läge på min X P100DL.jpetters skrev:Ja, så menar de nog. Lite segt med Chill, men då borde det ju hålla.alma83 skrev:x90d.
Jag uppfattar det som kör på standard och chill när du inte tänkt race:a…
Eller?
Jag har ju inte köpt en performance för köra runt i slöa chill-läget. Man vet ju inte när man behöver kraften eller får feeling
Kan drivaxlarna inte hantera detta så är min åsikt att antingen får Tesla hitta en lösning (vilket dom nu påstår med de senaste drivaxlarna), eller så ska dom inte tillverka och sälja bilar med mer kraft en vad dom faktiskt tål/håller för.
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Jonasm skrev:Jag kör alltid i Ludicrous läge på min X P100DL.jpetters skrev:Ja, så menar de nog. Lite segt med Chill, men då borde det ju hålla.alma83 skrev:x90d.
Jag uppfattar det som kör på standard och chill när du inte tänkt race:a…
Eller?
Jag har ju inte köpt en performance för köra runt i slöa chill-läget. Man vet ju inte när man behöver kraften eller får feeling
Kan drivaxlarna inte hantera detta så är min åsikt att antingen får Tesla hitta en lösning (vilket dom nu påstår med de senaste drivaxlarna), eller så ska dom inte tillverka och sälja bilar med mer kraft en vad dom faktiskt tål/håller för.
Ja, de marknadsför ju sin acceleration. Ska man då köra chill hela tiden med vetskap om att man teoretiskt kan accelerera häftigt?
Model X 90D -17
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Nej, jag ska då inte göra det. Enda nyttan jag kan se med Chill är i samband med Speed Limit Mode och utlånad bil.alma83 skrev:Jonasm skrev:Jag kör alltid i Ludicrous läge på min X P100DL.jpetters skrev:Ja, så menar de nog. Lite segt med Chill, men då borde det ju hålla.alma83 skrev:x90d.
Jag uppfattar det som kör på standard och chill när du inte tänkt race:a…
Eller?
Jag har ju inte köpt en performance för köra runt i slöa chill-läget. Man vet ju inte när man behöver kraften eller får feeling
Kan drivaxlarna inte hantera detta så är min åsikt att antingen får Tesla hitta en lösning (vilket dom nu påstår med de senaste drivaxlarna), eller så ska dom inte tillverka och sälja bilar med mer kraft en vad dom faktiskt tål/håller för.
Ja, de marknadsför ju sin acceleration. Ska man då köra chill hela tiden med vetskap om att man teoretiskt kan accelerera häftigt?
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Håller med fullständigt!Jonasm skrev:Jag kör alltid i Ludicrous läge på min X P100DL.jpetters skrev:Ja, så menar de nog. Lite segt med Chill, men då borde det ju hålla.alma83 skrev:x90d.
Jag uppfattar det som kör på standard och chill när du inte tänkt race:a…
Eller?
Jag har ju inte köpt en performance för köra runt i slöa chill-läget. Man vet ju inte när man behöver kraften eller får feeling
Kan drivaxlarna inte hantera detta så är min åsikt att antingen får Tesla hitta en lösning (vilket dom nu påstår med de senaste drivaxlarna), eller så ska dom inte tillverka och sälja bilar med mer kraft en vad dom faktiskt tål/håller för.
Jag skulle inte ha köpt en P100DL om det inte gick att köra med den mer än den vanliga 100D liksom, finns ju
ingen som helst anledning att resonera annorlunda…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Nu har jag lyft bilen och tagit av hjulen för att kolla på mina nya drivaxlar och det ser inte ut att vara någon proffslösning a' la Volvo med "vanlig" knut i båda ändar. Kanske har man bara tajtat till toleranserna eller liknande för att få sin "permanenta" lösning. Inte så imponerande!
- niklasha01
- Teslaägare
- Inlägg: 118
- Blev medlem: 01 jan 2020 17:32
- Ort: ÖRBYHUS
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Ja då var det tanken att byte skulle ske på torsdag denna vecka, har fått ombokat en gång för att reservdelar inte kommit. Detta blir tredje gången jag byter drivaxlar men nu har Tesla meddelat att de inte kan garantera en ersättningsbil, bara att det är troligt att det löser sig. Men vad har hänt med servicen, blir tvungen att avboka, kan inte åka 10 mil enkel och inte veta om jag får ersättningsbil. Suck!!!niklasha01 skrev:Köpte ny model X som levererades mars 2020, har bytt drivaxlar vid 700 mil, 2000 mil och nu är det dags igen vid 3300 mil. Det blir en gång i halvåret att åka in och byta. Helt galet. Sedan bytet vid 2000 mil har jag kört på inställning låg på höjden och kör stort sett på chill hela tiden men det har inte hjälpt.
Det verkar som dessa drivaxlar är sämre än tidigare modeller.
Modell X 2020 LR, vit, 7 sits, vit klädsel. SÅLD
Polestar 2 2022, SR, svart SÅLD
Polestar 2 2023, SR, snow.
Model Y 2023, SR, vit, vit klädsel, fri laddning
Zappi v2, 3 fas, 22 kw
SolarEdge och Jinko 315W
Solis S5 och 405W Mono
Mvh
Niklas
Polestar 2 2022, SR, svart SÅLD
Polestar 2 2023, SR, snow.
Model Y 2023, SR, vit, vit klädsel, fri laddning
Zappi v2, 3 fas, 22 kw
SolarEdge och Jinko 315W
Solis S5 och 405W Mono
Mvh
Niklas
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Jag fick tyvärr samma info inför mitt besök dagen innan bytet, att dom inte kunde garantera lånebil. Jag chansade dock, och dom hade ordnat en till mig, och det blev således aldrig att problem. Kanske förvisso var många andra som bokade om och således löstes problemet. Förstår dock att en sådan chansning inte funkar för många…..niklasha01 skrev:Ja då var det tanken att byte skulle ske på torsdag denna vecka, har fått ombokat en gång för att reservdelar inte kommit. Detta blir tredje gången jag byter drivaxlar men nu har Tesla meddelat att de inte kan garantera en ersättningsbil, bara att det är troligt att det löser sig. Men vad har hänt med servicen, blir tvungen att avboka, kan inte åka 10 mil enkel och inte veta om jag får ersättningsbil. Suck!!!niklasha01 skrev:Köpte ny model X som levererades mars 2020, har bytt drivaxlar vid 700 mil, 2000 mil och nu är det dags igen vid 3300 mil. Det blir en gång i halvåret att åka in och byta. Helt galet. Sedan bytet vid 2000 mil har jag kört på inställning låg på höjden och kör stort sett på chill hela tiden men det har inte hjälpt.
Det verkar som dessa drivaxlar är sämre än tidigare modeller.
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Har en 2020 MX LR+ och har bytt drivaxlar mm fram 3ggr (nov -20 (2000 mil), apr -21(3500 mil) och juli -21(5000 mil)). Senaste bytet fick jag en "ny modell" och de bytte en hel del mer prylar. Efter bytet i april så var det nästan ingen skillnad utan jag körde bara nån månad innan jag bokade igen. Efter bytet i juli så har det inte varit nåt problem alls. Alla vibrationer och missljud har försvunnit helt. Alla byten har gått på garanti.
Så trots dåligt designad hjulupphängning så är jag nöjd med hur Tesla skött hela ärendet.
Så trots dåligt designad hjulupphängning så är jag nöjd med hur Tesla skött hela ärendet.
Blå Model Y LR 19" 2021
Grå Model X LR Raven 22” 2020
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Skiljer konstruktionen från MS? Andra vinklar? Är det liknande felfrekvens på dem?Teslared skrev:Det är ju ett konstruktionsfel på model x, vinklarna är för stora och går inte att få bort. Hjulen sitter där de sitter och motorn likaså även om man kan sänka den något så vinklarna blir mindre.
Tesla har en "vanlig" drivaxelknut ute vid hjulen och en så kallad tripod inåt vid växellådan som även kan ta en axiell rörelse. Denna rörelsemöjlighet behövs för fjädringen och olika höjdlägen hos bilen. Vid höga vinklar så skapar den här lösningen problem, ofta är det den inre som skapar trubbel. I stället så kan man ha en "vanlig" knut istället för denna tripod och en axel som kan ta upp den axiella rörelsen i stället med "ball splines". Det är en lösning som Volvo valt för en del SUV-bilar med höga vinklar.
Den här lösningen skulle Tesla också kunna ha men vill tydligen inte, kanske av kostnadsskäl.
Kanske kommer på Y också? Samma konstruktion som M3 men med högre vinklar?
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Bytte mina innan sommaren, har visat accet 1 gång för min bror annars lugn körning med familjen och det är nu dags igen
Acceleration var såklart i extra low enligt rekommendation från Tesla .
2020 LR
Acceleration var såklart i extra low enligt rekommendation från Tesla .
2020 LR
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Tesla sägs ju införa ändringar och förbättringar i produktionen många ggr per år. Har de inte förstått att det här är ett problem eller?
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Är väll inget problem när förarna är nöjda. Läs ovan, det är ju jättenöjda att få byta drivaxlar stup i kvarten (tills det får betala ur egen ficka)MWall skrev:Tesla sägs ju införa ändringar och förbättringar i produktionen många ggr per år. Har de inte förstått att det här är ett problem eller?
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Hehe. Njae. Viss frustration läser jag ändå in i de eviga bytena.Esterox skrev:Är väll inget problem när förarna är nöjda. Läs ovan, det är ju jättenöjda att få byta drivaxlar stup i kvarten (tills det får betala ur egen ficka)MWall skrev:Tesla sägs ju införa ändringar och förbättringar i produktionen många ggr per år. Har de inte förstått att det här är ett problem eller?
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Ja det är sjukt segt.
Visst Tesla's service är otroligt bra , fixa saker på ett par timmar eller hemma hos oss men frugan har börjat tröttna.
Visst Q7an var inne 5 dagar om nåt hände men 99% var allt fine , Tesla får nåt fel på sig varje månad och då kör vi med den 1 gång i veckan till veckohandling + nån långresa i månaden.
Blir byte så fort nåt liknande släpps med liknande storlek och räckvidd, kanske nya xc90 om nåt år.
Denna tid med MX 2020 har inte direkt gjort bra reklam för att beställa nya MX som jag hade tänkt annars.
Visst Tesla's service är otroligt bra , fixa saker på ett par timmar eller hemma hos oss men frugan har börjat tröttna.
Visst Q7an var inne 5 dagar om nåt hände men 99% var allt fine , Tesla får nåt fel på sig varje månad och då kör vi med den 1 gång i veckan till veckohandling + nån långresa i månaden.
Blir byte så fort nåt liknande släpps med liknande storlek och räckvidd, kanske nya xc90 om nåt år.
Denna tid med MX 2020 har inte direkt gjort bra reklam för att beställa nya MX som jag hade tänkt annars.
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1445
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Nytt fel varje månad, det verkar vara ett måndagsexemplar. Jag har haft Tesla drygt 1 /2 år, har bara varit inne en gång (kondens i baklyset), annars ingas problem. Och jag kör 2500 mil/år.
Edit: Ser nu att det var i X-tråden
Edit: Ser nu att det var i X-tråden
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Då har jag också fått ett måndags ex mx long 2020. Massor med sc besök, bärgning osv. Drivaxlar bytta 4 ggr på 6000 mil har bokat in för byte av drivaxlar igen nu i feb 2022.
Kollade i historiken varit på sc 14 ggr 3 eller 4 hembesök plus bergare för värmen till kylarvätskan la av och 12 volts batteriet dog så dom fick byta även det.
Men det klart den kanske är miljövänlig om man bortser från allt material som bytts ut och kanske kastats..
Kollade i historiken varit på sc 14 ggr 3 eller 4 hembesök plus bergare för värmen till kylarvätskan la av och 12 volts batteriet dog så dom fick byta även det.
Men det klart den kanske är miljövänlig om man bortser från allt material som bytts ut och kanske kastats..
-
- Inlägg: 5474
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Om det känns bättre så tror jag de kasserade drivaxlarna hamnar i materialåtervinningen...PEHO skrev:.../ Men det klart den kanske är miljövänlig om man bortser från allt material som bytts ut och kanske kastats...
[Min understrykn.]
Ang. drivaxlarna så kom jag ihåg det här inlägget:
I den tråden finns även lite mer diskussion kring det här...fimpen skrev:.../ Drivaxlarna kommer garanterat att gå sönder på du gasar på det allra minsta i annat än low, och samtidigt sliter du sönder bakdäcken i low… omöjlig situation så du kan direkt räkna med att byta till ställbara camber-stag, jag körde N2itive och är nöjd. /...
Länk till detta inlägg:
viewtopic.php?f=11&t=28606#p605739
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Yep, det var min post. Köp N2itive eller motsvarande ställbara camber-stag, boka in byte av drivaxlar så att du får fräscha sådana och byt sedan stagen direkt, gör fyrhjulsinställningen i low och sen tror jag faktiskt att det problemet är löst. Helknäppt - javisst, men ändå lösbart. Även om stagen är ohemult dyra för vad det är, så är det ju marginellt jämfört med vad bilen kostar. Bara att bita i det sura äpplet om en inte gillar att hänga på SC oftare än du bytte olja i din gamla fossilare…SwedishAdvocate skrev:Om det känns bättre så tror jag de kasserade drivaxlarna hamnar i materialåtervinningen...PEHO skrev:.../ Men det klart den kanske är miljövänlig om man bortser från allt material som bytts ut och kanske kastats...
[Min understrykn.]
Ang. drivaxlarna så kom jag ihåg det här inlägget:I den tråden finns även lite mer diskussion kring det här...fimpen skrev:.../ Drivaxlarna kommer garanterat att gå sönder på du gasar på det allra minsta i annat än low, och samtidigt sliter du sönder bakdäcken i low… omöjlig situation så du kan direkt räkna med att byta till ställbara camber-stag, jag körde N2itive och är nöjd. /...
Länk till detta inlägg:
viewtopic.php?f=11&t=28606#p605739
/F
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Finns lite billigare här: https://www.uniball.fi/cgi-bin/webio2ka ... rallycorsa