Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
alma83
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 10 jan 2021 19:48

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Inlägg av alma83 »

mans71 skrev:
ovelundkvist skrev:
Jag fick främre drivaxlar och motorfästen bytta på min X trots att garantin gått ut.
Samma här. Har iofs bara kört 1000 mil sedan dess men hoppas att det löste problemt. Märkligt iofs om dom på nyare X skulle ha fel vinkel igen?

Fick också byte utanför garantin. Dock är jag osäker på motorfästet. Hur utläser jag om de har bytt motorfästen? Det står ”replace front half-shaft, Clevis and axle seal”.
Dock dock jag betala för övre länkarmar.
Model X 90D -17
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Inlägg av Teslared »

Det är ju ett konstruktionsfel på model x, vinklarna är för stora och går inte att få bort. Hjulen sitter där de sitter och motorn likaså även om man kan sänka den något så vinklarna blir mindre.
Tesla har en "vanlig" drivaxelknut ute vid hjulen och en så kallad tripod inåt vid växellådan som även kan ta en axiell rörelse. Denna rörelsemöjlighet behövs för fjädringen och olika höjdlägen hos bilen. Vid höga vinklar så skapar den här lösningen problem, ofta är det den inre som skapar trubbel. I stället så kan man ha en "vanlig" knut istället för denna tripod och en axel som kan ta upp den axiella rörelsen i stället med "ball splines". Det är en lösning som Volvo valt för en del SUV-bilar med höga vinklar.

Den här lösningen skulle Tesla också kunna ha men vill tydligen inte, kanske av kostnadsskäl.
Användarvisningsbild
Homer
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 27 okt 2020 11:37

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Inlägg av Homer »

Willerud skrev:
I mitt eget case kan jag meddela att SC Malmö gjorde en helomvändning när jag lämnade in bilen.
Det skulle täckas av service bulletinen som jag hänvisat till, samt att de även skulle titta på mina upper control arms (övre länk armar) då det fanns en service bulletin på missljudet från dom.

Glad och positivt överraskad!
Så håller vi tummarna, tredje gången gillt gör den permanenta fixen
Finns Teslas service bulletiner samlade och sökbara någonstans (allra helst på VIN-nummer)?
Användarvisningsbild
alma83
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 10 jan 2021 19:48

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Inlägg av alma83 »

Hur är det nu, skyddar fjädringsinställning på low drivaxlarna eller inte? Har fått den nya fixen (fyi utanför garantin) och har accelererat några gånger på standard och känner inga vibrationer. Funderar dock på att alltid köra low och chill för säkerhets skull. Vad jag läst verkar en del få problem trots det. Vad innebär egentligen den här permanenta fixen?
Model X 90D -17
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6097
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Inlägg av spacecoin »

Homer skrev:
Willerud skrev:
I mitt eget case kan jag meddela att SC Malmö gjorde en helomvändning när jag lämnade in bilen.
Det skulle täckas av service bulletinen som jag hänvisat till, samt att de även skulle titta på mina upper control arms (övre länk armar) då det fanns en service bulletin på missljudet från dom.

Glad och positivt överraskad!
Så håller vi tummarna, tredje gången gillt gör den permanenta fixen
Finns Teslas service bulletiner samlade och sökbara någonstans (allra helst på VIN-nummer)?
Här är det bästa stället jag vet:
https://www.carproblemzoo.com/tsb/tesla/

edit: det var väl någon medlem här som fortfarande har access till Teslas SB-sajt?
edit2: Det var "fth". viewtopic.php?f=62&t=23312
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6097
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Inlägg av spacecoin »

alma83 skrev:
Hur är det nu, skyddar fjädringsinställning på low drivaxlarna eller inte? Har fått den nya fixen (fyi utanför garantin) och har accelererat några gånger på standard och känner inga vibrationer. Funderar dock på att alltid köra low och chill för säkerhets skull. Vad jag läst verkar en del få problem trots det. Vad innebär egentligen den här permanenta fixen?
Det finns väl ingen permanent fix? Workaround är kör på "always low" och att byta axlarna.

Dom är vibrationerna, hur starka är dom? Jag känner av lite när jag drar på fullt mellan ca 20-60 km/h, men det är inte så störande att jag inte kan vänta ett år eller två till. Kör alltid "low"
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Inlägg av ovelundkvist »

När jag bytte mina i Segeltorp innan sommaren sa de att det nu är en permanent lösning, med uppdaterade delar. När jag har bytt tidigare har de monterat samma delar som de som tagits bort, med kommentaren att det kommer att bli vibrationer igen.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6097
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Inlägg av spacecoin »

spacecoin skrev:
Homer skrev:
Willerud skrev:
I mitt eget case kan jag meddela att SC Malmö gjorde en helomvändning när jag lämnade in bilen.
Det skulle täckas av service bulletinen som jag hänvisat till, samt att de även skulle titta på mina upper control arms (övre länk armar) då det fanns en service bulletin på missljudet från dom.

Glad och positivt överraskad!
Så håller vi tummarna, tredje gången gillt gör den permanenta fixen
Finns Teslas service bulletiner samlade och sökbara någonstans (allra helst på VIN-nummer)?
Här är det bästa stället jag vet:
https://www.carproblemzoo.com/tsb/tesla/

edit: det var väl någon medlem här som fortfarande har access till Teslas SB-sajt?
edit2: Det var "fth". viewtopic.php?f=62&t=23312
Här kan man söka med VIN eller på modell:
https://www.nhtsa.gov/vehicle/2019/TESL ... unications
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Inlägg av jpetters »

spacecoin skrev:
alma83 skrev:
Hur är det nu, skyddar fjädringsinställning på low drivaxlarna eller inte? Har fått den nya fixen (fyi utanför garantin) och har accelererat några gånger på standard och känner inga vibrationer. Funderar dock på att alltid köra low och chill för säkerhets skull. Vad jag läst verkar en del få problem trots det. Vad innebär egentligen den här permanenta fixen?
Det finns väl ingen permanent fix? Workaround är kör på "always low" och att byta axlarna.

Dom är vibrationerna, hur starka är dom? Jag känner av lite när jag drar på fullt mellan ca 20-60 km/h, men det är inte så störande att jag inte kan vänta ett år eller två till. Kör alltid "low"
Det har varit lite förbättrade revisioner under åren och den senaste ska vara ordentligt omgjort och "permanent". Men vill minnas att jag hörde det förut också. På min S har versionen de bytte till för ca ett år sedan hållt ganska bra men börjar bli sämre igen. Jag har min X inne på byte nu och blir intressant att se om senaste versionen är ordentligt bättre.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Inlägg av GreenMachine »

Två byten under mina 5000 mil såhär långt.
Användarvisningsbild
alma83
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 10 jan 2021 19:48

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Inlägg av alma83 »

Tesla Service rekommenderar ”standard” och ”chill” med de nya drivknutarna. ”Low” vid kraftig acceleration…
Model X 90D -17
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Inlägg av jpetters »

alma83 skrev:
Tesla Service rekommenderar ”standard” och ”chill” med de nya drivknutarna. ”Low” vid kraftig acceleration…
För vilken bilmodell?
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
alma83
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 10 jan 2021 19:48

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Inlägg av alma83 »

Model x
Model X 90D -17
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Inlägg av jpetters »

alma83 skrev:
Model x
Då betyder det väl "kör som vanligt", med rek av Low. Eller har du Ludicrous på din bil?
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
alma83
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 10 jan 2021 19:48

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Inlägg av alma83 »

x90d.
Jag uppfattar det som kör på standard och chill när du inte tänkt race:a…
Eller?
Model X 90D -17
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Inlägg av jpetters »

alma83 skrev:
x90d.
Jag uppfattar det som kör på standard och chill när du inte tänkt race:a…
Eller?
Ja, så menar de nog. Lite segt med Chill, men då borde det ju hålla.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Jonasm
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 21 jan 2021 10:59
Ort: Alingsås

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Inlägg av Jonasm »

jpetters skrev:
alma83 skrev:
x90d.
Jag uppfattar det som kör på standard och chill när du inte tänkt race:a…
Eller?
Ja, så menar de nog. Lite segt med Chill, men då borde det ju hålla.
Jag kör alltid i Ludicrous läge på min X P100DL.
Jag har ju inte köpt en performance för köra runt i slöa chill-läget. Man vet ju inte när man behöver kraften eller får feeling :D

Kan drivaxlarna inte hantera detta så är min åsikt att antingen får Tesla hitta en lösning (vilket dom nu påstår med de senaste drivaxlarna), eller så ska dom inte tillverka och sälja bilar med mer kraft en vad dom faktiskt tål/håller för.
Referral jonas72727
Kör Model X P100DL
Model Y RWD snart redo för leverans

https://---
Användarvisningsbild
alma83
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 10 jan 2021 19:48

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Inlägg av alma83 »

Jonasm skrev:
jpetters skrev:
alma83 skrev:
x90d.
Jag uppfattar det som kör på standard och chill när du inte tänkt race:a…
Eller?
Ja, så menar de nog. Lite segt med Chill, men då borde det ju hålla.
Jag kör alltid i Ludicrous läge på min X P100DL.
Jag har ju inte köpt en performance för köra runt i slöa chill-läget. Man vet ju inte när man behöver kraften eller får feeling :D

Kan drivaxlarna inte hantera detta så är min åsikt att antingen får Tesla hitta en lösning (vilket dom nu påstår med de senaste drivaxlarna), eller så ska dom inte tillverka och sälja bilar med mer kraft en vad dom faktiskt tål/håller för.

Ja, de marknadsför ju sin acceleration. Ska man då köra chill hela tiden med vetskap om att man teoretiskt kan accelerera häftigt?
Model X 90D -17
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Inlägg av jpetters »

alma83 skrev:
Jonasm skrev:
jpetters skrev:
alma83 skrev:
x90d.
Jag uppfattar det som kör på standard och chill när du inte tänkt race:a…
Eller?
Ja, så menar de nog. Lite segt med Chill, men då borde det ju hålla.
Jag kör alltid i Ludicrous läge på min X P100DL.
Jag har ju inte köpt en performance för köra runt i slöa chill-läget. Man vet ju inte när man behöver kraften eller får feeling :D

Kan drivaxlarna inte hantera detta så är min åsikt att antingen får Tesla hitta en lösning (vilket dom nu påstår med de senaste drivaxlarna), eller så ska dom inte tillverka och sälja bilar med mer kraft en vad dom faktiskt tål/håller för.

Ja, de marknadsför ju sin acceleration. Ska man då köra chill hela tiden med vetskap om att man teoretiskt kan accelerera häftigt?
Nej, jag ska då inte göra det. Enda nyttan jag kan se med Chill är i samband med Speed Limit Mode och utlånad bil.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Inlägg av Bjelke »

Jonasm skrev:
jpetters skrev:
alma83 skrev:
x90d.
Jag uppfattar det som kör på standard och chill när du inte tänkt race:a…
Eller?
Ja, så menar de nog. Lite segt med Chill, men då borde det ju hålla.
Jag kör alltid i Ludicrous läge på min X P100DL.
Jag har ju inte köpt en performance för köra runt i slöa chill-läget. Man vet ju inte när man behöver kraften eller får feeling :D

Kan drivaxlarna inte hantera detta så är min åsikt att antingen får Tesla hitta en lösning (vilket dom nu påstår med de senaste drivaxlarna), eller så ska dom inte tillverka och sälja bilar med mer kraft en vad dom faktiskt tål/håller för.
Håller med fullständigt!
Jag skulle inte ha köpt en P100DL om det inte gick att köra med den mer än den vanliga 100D liksom, finns ju
ingen som helst anledning att resonera annorlunda…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Inlägg av Teslared »

Nu har jag lyft bilen och tagit av hjulen för att kolla på mina nya drivaxlar och det ser inte ut att vara någon proffslösning a' la Volvo med "vanlig" knut i båda ändar. Kanske har man bara tajtat till toleranserna eller liknande för att få sin "permanenta" lösning. Inte så imponerande!
Användarvisningsbild
niklasha01
Teslaägare
Inlägg: 118
Blev medlem: 01 jan 2020 17:32
Ort: ÖRBYHUS

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Inlägg av niklasha01 »

niklasha01 skrev:
Köpte ny model X som levererades mars 2020, har bytt drivaxlar vid 700 mil, 2000 mil och nu är det dags igen vid 3300 mil. Det blir en gång i halvåret att åka in och byta. Helt galet. Sedan bytet vid 2000 mil har jag kört på inställning låg på höjden och kör stort sett på chill hela tiden men det har inte hjälpt.

Det verkar som dessa drivaxlar är sämre än tidigare modeller.
Ja då var det tanken att byte skulle ske på torsdag denna vecka, har fått ombokat en gång för att reservdelar inte kommit. Detta blir tredje gången jag byter drivaxlar men nu har Tesla meddelat att de inte kan garantera en ersättningsbil, bara att det är troligt att det löser sig. Men vad har hänt med servicen, blir tvungen att avboka, kan inte åka 10 mil enkel och inte veta om jag får ersättningsbil. Suck!!!
Modell X 2020 LR, vit, 7 sits, vit klädsel. SÅLD
Polestar 2 2022, SR, svart SÅLD
Polestar 2 2023, SR, snow.
Model Y 2023, SR, vit, vit klädsel, fri laddning
Zappi v2, 3 fas, 22 kw
SolarEdge och Jinko 315W
Solis S5 och 405W Mono

Mvh
Niklas
Användarvisningsbild
Jonasm
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 21 jan 2021 10:59
Ort: Alingsås

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Inlägg av Jonasm »

niklasha01 skrev:
niklasha01 skrev:
Köpte ny model X som levererades mars 2020, har bytt drivaxlar vid 700 mil, 2000 mil och nu är det dags igen vid 3300 mil. Det blir en gång i halvåret att åka in och byta. Helt galet. Sedan bytet vid 2000 mil har jag kört på inställning låg på höjden och kör stort sett på chill hela tiden men det har inte hjälpt.

Det verkar som dessa drivaxlar är sämre än tidigare modeller.
Ja då var det tanken att byte skulle ske på torsdag denna vecka, har fått ombokat en gång för att reservdelar inte kommit. Detta blir tredje gången jag byter drivaxlar men nu har Tesla meddelat att de inte kan garantera en ersättningsbil, bara att det är troligt att det löser sig. Men vad har hänt med servicen, blir tvungen att avboka, kan inte åka 10 mil enkel och inte veta om jag får ersättningsbil. Suck!!!
Jag fick tyvärr samma info inför mitt besök dagen innan bytet, att dom inte kunde garantera lånebil. Jag chansade dock, och dom hade ordnat en till mig, och det blev således aldrig att problem. Kanske förvisso var många andra som bokade om och således löstes problemet. Förstår dock att en sådan chansning inte funkar för många…..
Referral jonas72727
Kör Model X P100DL
Model Y RWD snart redo för leverans

https://---
Användarvisningsbild
tonstrom
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 21 nov 2020 08:41
Ort: Norrköping

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Inlägg av tonstrom »

Har en 2020 MX LR+ och har bytt drivaxlar mm fram 3ggr (nov -20 (2000 mil), apr -21(3500 mil) och juli -21(5000 mil)). Senaste bytet fick jag en "ny modell" och de bytte en hel del mer prylar. Efter bytet i april så var det nästan ingen skillnad utan jag körde bara nån månad innan jag bokade igen. Efter bytet i juli så har det inte varit nåt problem alls. Alla vibrationer och missljud har försvunnit helt. Alla byten har gått på garanti. :mrgreen:

Så trots dåligt designad hjulupphängning så är jag nöjd med hur Tesla skött hela ärendet.
Blå Model Y LR 19" 2021
Grå Model X LR Raven 22” 2020
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Inlägg av RagWal »

Teslared skrev:
Det är ju ett konstruktionsfel på model x, vinklarna är för stora och går inte att få bort. Hjulen sitter där de sitter och motorn likaså även om man kan sänka den något så vinklarna blir mindre.
Tesla har en "vanlig" drivaxelknut ute vid hjulen och en så kallad tripod inåt vid växellådan som även kan ta en axiell rörelse. Denna rörelsemöjlighet behövs för fjädringen och olika höjdlägen hos bilen. Vid höga vinklar så skapar den här lösningen problem, ofta är det den inre som skapar trubbel. I stället så kan man ha en "vanlig" knut istället för denna tripod och en axel som kan ta upp den axiella rörelsen i stället med "ball splines". Det är en lösning som Volvo valt för en del SUV-bilar med höga vinklar.

Den här lösningen skulle Tesla också kunna ha men vill tydligen inte, kanske av kostnadsskäl.
Skiljer konstruktionen från MS? Andra vinklar? Är det liknande felfrekvens på dem?
Kanske kommer på Y också? Samma konstruktion som M3 men med högre vinklar?
Skriv svar