Bakhjulen helt slut på en long range med mindre än 3200mil

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Stennan
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 jan 2021 16:26

Bakhjulen helt slut på en long range med mindre än 3200mil

Inlägg av Stennan »

Hej,
Alltid tyckt att morsans Model X har mycket vibrationer och bad att de skulle kolla på det och om det är så att bilen behöver en hjulinställning eller nya drivaxlar.

Till min förvåning så får jag veta att bilens bakdäck är helt slut.
Hej igen!
Dina däck är helt slut bak och behöver bytas omgående. Det ena däcket har nästan separerat och det andra har flera bulor på insidan. Vi är ganska säkra att dessa dåliga däck skapar vibrationerna i din bil.
Med vänliga hälsningar Tesla Service Göteborg
Jag har svårt att tro att det är själva däcket det är fel på för då hade framdäcken varit slut med. Någon annan som råkat ut för liknande och tror ni det kan vara drivaxeln eller hjulinställning?

För det känns ju inte rimligt att behöva byta däck på en bil som hämtades ut juni 2020 och som bara körts på Chill och låg bromsregenerering. Ska be att få däcken med mig eller chans att ta kort på dem.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3278
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Bakhjulen helt slut på en long range med mindre än 3200m

Inlägg av Niklas Z »

Hur snabbt däck slits är helt beroende på körstil. Jag har aldrig fått ut 3000 mil på några sommardäck när jag haft BMW. Vi får se hur länge Teslans varar, men jag kan inte tro att de håller 3000 mil. Men du kanske kör mjukare.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Bakhjulen helt slut på en long range med mindre än 3200m

Inlägg av GreenMachine »

Mer än 3000 mil ska man nog inte räkna med att man har på ett par MX däck. Det var omkring vad mina orkade med så det låter rätt normalt.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3287
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Bakhjulen helt slut på en long range med mindre än 3200m

Inlägg av Maw »

Vår fyrhjulsdrivna Skoda Kodiaq TDI 190 gick nästan 10 000 mil innan det var dags för byte av sommardäcken i våras. Då var det fortfarande ett par millimeter kvar men vi körde på en vass sten som skar upp ett av däcken.. :)

Vinterdäcken har fortfarande hälften kvar ungefär. Har dock kört väldigt mycket landsväg med den och om jag minns rätt var sommardäcken märkta med treadwear 420 så inte så mjuka däck.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4336
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Bakhjulen helt slut på en long range med mindre än 3200m

Inlägg av dstr »

Bulor på insidan låter som det behövs en hjulinställning. Tyvärr går det inte riktigt att få bra vinklar original. Jag tror det är Toe som bottnar. Det finns massor att googla på i ämnet.
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Bakhjulen helt slut på en long range med mindre än 3200m

Inlägg av Yxel »

Ja precis, en fyrhjulinställning behövs nog. Har för mig toe-värdena kan komma helt snea ifrån fabrik tillochmed. Låt en bra däckverkstad göra det åt dig, och inte Tesla själva.
Multicoat Red Model X P100D
Stennan
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 jan 2021 16:26

Re: Bakhjulen helt slut på en long range med mindre än 3200m

Inlägg av Stennan »

Hej, Tack för vettiga inlägg!

Mycket riktigt så verkar det som om hjulinställningen från fabrik vara det som spökar. Det är tydligen "sågtänder" på insidan av däcken som vi inte kunde se utifrån.

Teknikern på Tesla SC (Väldigt trevlig, inget ont om honom), menade att:
  • Aggressiv körsstil kan orsakat att bilen haft mycket belastning på däcken i sidled (nja, bilen körs av en 65-årig för detta läkare som tyckte standards acceleration/regenerering var för ryckigt)
  • Om man kör fort på tuffa underlag, typ doserade & kurviga vägar eller banor så kan det orsaka slitningar (föräldrarna kör mest i på grusvägar i skogen (20-30km/h) när de inte kör på vanlig landväg)
  • Om man kör mycket på låg fjädringshöjd så finns risk att däcken får jobba hårdare (återigen, föräldrarna kör mycket i skogen och höjer fjädringen så mycket de kan för att minska risken att slå i backen eller få en massa repor på lacken
Slutligen fick jag honom att säga att det kvarvarande sannolika orsaken är att det är en felaktig hjulinställning från fabrik (dvs leverans centret i Nederländerna?) som har orsakat sågtänderna. Han skulle sätta på fräscha lånedäck för att inleda arbetet med att rätta till hjulinställningen (och byta främre drivaxel som det visst också var fel på).

Dock vill han att jag ska beställa nya däck eftersom däck inte går på garanti, trotts att han i princip sa att det är en felaktig hjulinställning som orsakat att däcken är slut efter 3200 mil! Han hade inga egna på lager eller hos euromaster i Göteborg, så han föreslog att jag kunde ringa runt (eftersom han inte får fråga någon annan än deras partner Euromaster), och även kolla om jag kunde få däcken bytta hos någon annan (förståeligt då en tesla tekniker är dyr om det ska göra ett enkelt däckbyte).

Pust! Jag har inget emot Teknikern, han är bra och det märktes på rösten att han inte riktigt bekväm med det han hade att säga, men morsan har lite grann fått slut på tålamod med tanke på att bilen haft ett 10-tal olika fel som Tesla fått åtgärda. En gång fick de skicka bärgare för att hämta bilen i Växjö för att sedan be henne komma och hämta den i Göteborg! Är det rimliga att vi som kund ska behöva stå för kostnaden att byta däck om det är uppenbart att det är fel på hjulinställningen från fabrik? Däcken fram var det ju inga som helst problem med :cry:
Senast redigerad av Stennan, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Ocean
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 22 mar 2018 09:22
Ort: Danderyd

Re: Bakhjulen helt slut på en long range med mindre än 3200m

Inlägg av Ocean »

Vår S har rullat knappt 11 000 mil på samma sommardäck, 4 säsonger, men nu är de slut, vi har nått slitmärkena.
Tesla Model S75D -18
Hyundai Ioniq 5 ADV RWD -21
Stennan
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 jan 2021 16:26

Re: Bakhjulen helt slut på en long range med mindre än 3200m

Inlägg av Stennan »

Värt att tänka på är att bilen har haft vinterdäck på också, så sommardäcken som är slut har max rullat 2000 mil då bilen hämtades ut juni 2020.

Bett dem att inte göra hjulinställningen tills vidare, morsan vill att jag går till en däckverkstad för att få jobbet gjort och hämtar ut mätvärden på hur mycket fel det var från fabrik. Vi kan ju försöka reklamera däcken hos Michelin, men jag tror att de kommer titta på mönstren och säga att "antingen är det Kenny Bräck som kört bilen eller så har ni haft fel hjulinställning".
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4336
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Bakhjulen helt slut på en long range med mindre än 3200m

Inlägg av dstr »

Stennan skrev:
Värt att tänka på är att bilen har haft vinterdäck på också, så sommardäcken som är slut har max rullat 2000 mil då bilen hämtades ut juni 2020.

Bett dem att inte göra hjulinställningen tills vidare, morsan vill att jag går till en däckverkstad för att få jobbet gjort och hämtar ut mätvärden på hur mycket fel det var från fabrik. Vi kan ju försöka reklamera däcken hos Michelin, men jag tror att de kommer titta på mönstren och säga att "antingen är det Kenny Bräck som kört bilen eller så har ni haft fel hjulinställning".
Hjulinställnkngar fungerar inte så. Dom är "levande". Tar du ett farthinder för fort eller kör emot en kant så ändras dom. Därför kollar jag mina regelbundet.
Användarvisningsbild
Imolarot
Teslaägare
Inlägg: 194
Blev medlem: 29 maj 2021 21:40

Re: Bakhjulen helt slut på en long range med mindre än 3200m

Inlägg av Imolarot »

Att komma 3k mil på ett par däck är fine.
Att hjulinställningen kanske inte stämmer efter 3 200 mil är fine.

Som andra sagt så är det inget konstigt alls att däcken tar slut på en stor och tung bil på 3 000 mil. Och som inlägget ovan säger krävs det inte mycket för att paja en hjulinställning så att hänvisa eller kräva av Tesla att det är fel från fabrik är också rätt galet. Om den varit helt fel från fabrik hade däcken snarare varit helt sönderslitna efter 500 mil än 3 000 mil.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Bakhjulen helt slut på en long range med mindre än 3200m

Inlägg av GreenMachine »

Imolarot skrev:
Att komma 3k mil på ett par däck är fine.
Att hjulinställningen kanske inte stämmer efter 3 200 mil är fine.

Som andra sagt så är det inget konstigt alls att däcken tar slut på en stor och tung bil på 3 000 mil. Och som inlägget ovan säger krävs det inte mycket för att paja en hjulinställning så att hänvisa eller kräva av Tesla att det är fel från fabrik är också rätt galet. Om den varit helt fel från fabrik hade däcken snarare varit helt sönderslitna efter 500 mil än 3 000 mil.
Att tillägga också är kanske att en fyrpunktsmätning och justering inte kostar så mycket. Vanligtvis 1500-2000 kr så det låter kanske för vissa värre än vad det är.
Stennan
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 jan 2021 16:26

Re: Bakhjulen helt slut på en long range med mindre än 3200m

Inlägg av Stennan »

Hej, Stort tack för svaren! Är själv inte bilägare så jag är inte helt van vid sådana här ägarfrågor.

Lutar åt att vi ber Tesla att integöra någon åtgärd utan tar det till en tredje-parts däckverkstad som får kolla hur det ligger till med däcken. Ska även be föräldrarna att kolla på vinterdäcken för att se om de också har märken på insidan.
dstr skrev:
Hjulinställnkngar fungerar inte så. Dom är "levande". Tar du ett farthinder för fort eller kör emot en kant så ändras dom. Därför kollar jag mina regelbundet.
Hade vi kört över ett gupp för fort hade nog rimligen hjulinställningen på framhjulen varit de som påverkats mest? Hade vi kört emot någon vägkant så pass hårt att hjulinställningen påverkats så hade det nog blivit märken på utsidan av däck eller 20 tums fälgarna? Vad är normen för att kolla hjulinställningen, 1 gång per år? Bilen är ju 1,2 år gammal så det är ju ungefär nu som de hade kunnat upptäcka slitaget om de hade gjort kollen i samband med att de bytte till vinterdäck.
Imolarot skrev:
Att komma 3k mil på ett par däck är fine.
Att hjulinställningen kanske inte stämmer efter 3 200 mil är fine.

Som andra sagt så är det inget konstigt alls att däcken tar slut på en stor och tung bil på 3 000 mil. Och som inlägget ovan säger krävs det inte mycket för att paja en hjulinställning så att hänvisa eller kräva av Tesla att det är fel från fabrik är också rätt galet. Om den varit helt fel från fabrik hade däcken snarare varit helt sönderslitna efter 500 mil än 3 000 mil.
Det är ju snarare att bakre sommardäcken höll 1 säsong, ca 2 000 mil eftersom de hade vinterdäck i rotation också. Framdäcken är det ju inte fel på så det måste ju vara något specifikt med bakdäcken. Pratade med Michelin och de säga att deras däck av denna typ brukar åtminstone hålla 3000-4000mil vid normalt slitage. Vi kan ju göra ett försök att reklamera däcken med tanke på att de bara höll 2 000 mil, men de kommer troligen inte gå med på att sågtänder är normalt slitage.

De kan inte minnas något tillfälle där de skulle ha kört emot något eller tex råkat köra över en tjälskada för fort.
Både de och jag har anmärkt på vibrationer vid bibehållen fart ända sedan de fick bilen, men Teknikerna har hela tiden sagt att det kan bero på ojämn asfalt på landet där de kör mest eller att just avsaknaden av motor gör att man hör andra läten (Däck mot vägbanan) tydligare.

Blir kanske svårt att bevisa något, men troligen vill de få ut bilen i befintligt skick för att kunna inspektera däcken och låta en 3:e part fixa hjulinställningen.
Stennan
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 jan 2021 16:26

Re: Bakhjulen helt slut på en long range med mindre än 3200m

Inlägg av Stennan »

GreenMachine skrev:
Imolarot skrev:
Att komma 3k mil på ett par däck är fine.
Att hjulinställningen kanske inte stämmer efter 3 200 mil är fine.

Som andra sagt så är det inget konstigt alls att däcken tar slut på en stor och tung bil på 3 000 mil. Och som inlägget ovan säger krävs det inte mycket för att paja en hjulinställning så att hänvisa eller kräva av Tesla att det är fel från fabrik är också rätt galet. Om den varit helt fel från fabrik hade däcken snarare varit helt sönderslitna efter 500 mil än 3 000 mil.
Att tillägga också är kanske att en fyrpunktsmätning och justering inte kostar så mycket. Vanligtvis 1500-2000 kr så det låter kanske för vissa värre än vad det är.
För föräldrarna är det inte en fråga om pengar (de hade ju råd med en bil för en miljon), utan principer (de köpte en bil för en miljon!). De har haft rätt mycket problem med denna bil som har bärgats och körts fram och till baka mellan Växjö och SC Göteborg 5-6 ggr på ett år. Så de kommer nog att stå på sig och mena att det inte är rimligt av Tesla att påstå att det är deras fel att bakdäcken bara höll en säsong men framdäcken är helt ok. Åtminstone behöver de komma med bättre förklaringar än de tre ovan som teknikern listade för mig i telefon.

Suck, jag ska kanske inte engagera mig för mycket. Eftersom jag till viss del var den som rekommenderade model X och är den i familjen som äger Tesla Aktier så får jag en del pikar från omgivningen om denna bil.
Vill helst undvika ett scenario där morsan kör 3 timmar till Göteborg bara för att hämta bilen personligen och skälla på Tesla-personalen (som inte har någon skuld i något av våra problem och är jättetrevliga). Sedan när hon ör arg som ett bi ska hon säkert be att få övernatta hos mig :?

;)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Bakhjulen helt slut på en long range med mindre än 3200m

Inlägg av Bjelke »

Stennan skrev:
Hej, Stort tack för svaren! Är själv inte bilägare så jag är inte helt van vid sådana här ägarfrågor.

Lutar åt att vi ber Tesla att integöra någon åtgärd utan tar det till en tredje-parts däckverkstad som får kolla hur det ligger till med däcken. Ska även be föräldrarna att kolla på vinterdäcken för att se om de också har märken på insidan.
dstr skrev:
Hjulinställnkngar fungerar inte så. Dom är "levande". Tar du ett farthinder för fort eller kör emot en kant så ändras dom. Därför kollar jag mina regelbundet.
Hade vi kört över ett gupp för fort hade nog rimligen hjulinställningen på framhjulen varit de som påverkats mest? Hade vi kört emot någon vägkant så pass hårt att hjulinställningen påverkats så hade det nog blivit märken på utsidan av däck eller 20 tums fälgarna? Vad är normen för att kolla hjulinställningen, 1 gång per år? Bilen är ju 1,2 år gammal så det är ju ungefär nu som de hade kunnat upptäcka slitaget om de hade gjort kollen i samband med att de bytte till vinterdäck.
Imolarot skrev:
Att komma 3k mil på ett par däck är fine.
Att hjulinställningen kanske inte stämmer efter 3 200 mil är fine.

Som andra sagt så är det inget konstigt alls att däcken tar slut på en stor och tung bil på 3 000 mil. Och som inlägget ovan säger krävs det inte mycket för att paja en hjulinställning så att hänvisa eller kräva av Tesla att det är fel från fabrik är också rätt galet. Om den varit helt fel från fabrik hade däcken snarare varit helt sönderslitna efter 500 mil än 3 000 mil.
Det är ju snarare att bakre sommardäcken höll 1 säsong, ca 2 000 mil eftersom de hade vinterdäck i rotation också. Framdäcken är det ju inte fel på så det måste ju vara något specifikt med bakdäcken. Pratade med Michelin och de säga att deras däck av denna typ brukar åtminstone hålla 3000-4000mil vid normalt slitage. Vi kan ju göra ett försök att reklamera däcken med tanke på att de bara höll 2 000 mil, men de kommer troligen inte gå med på att sågtänder är normalt slitage.

De kan inte minnas något tillfälle där de skulle ha kört emot något eller tex råkat köra över en tjälskada för fort.
Både de och jag har anmärkt på vibrationer vid bibehållen fart ända sedan de fick bilen, men Teknikerna har hela tiden sagt att det kan bero på ojämn asfalt på landet där de kör mest eller att just avsaknaden av motor gör att man hör andra läten (Däck mot vägbanan) tydligare.

Blir kanske svårt att bevisa något, men troligen vill de få ut bilen i befintligt skick för att kunna inspektera däcken och låta en 3:e part fixa hjulinställningen.
Om vibrationer inte beror på obalans (antar att man kollade det först) så kan det mycket väl bero på ju
vinklarna, så var det på min första model S och jag fick ”bråka” mycket/länge innan Tesla slutligen kollade
och det VAR vinklarna och bilen blev perfekt efter justering kan jag säga :)
Så försvinner vibrationerna efter justering (om det blir så) så är jag tämligen säker på att det varit felaktiga vinklar
sedan leverans av bilen.
För mig hann det inte synas något snedslitage fast det tog typ ett halvår (och typ 1000 mil minst) innan
justering gjordes…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
JRWatth
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 04 apr 2021 08:17

Re: Bakhjulen helt slut på en long range med mindre än 3200m

Inlägg av JRWatth »

Kan man ens göra en hjulinställning hos tredjepart? Tesla hävdar att man måste göra en "road hight calibration" (antar körhöjdskalibrering) efter hjulinställning och till det behövs en dator från Tesla. Tycker det låter onödigt, är ju inte hela välden om höjden ändras några mm eller?
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Bakhjulen helt slut på en long range med mindre än 3200m

Inlägg av Yxel »

Jag har gjort det på både model S och X. Har funkat bra. Tesla har ju släppt värdena till tredjepart så då borde de väl få göra det också.
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3747
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Bakhjulen helt slut på en long range med mindre än 3200m

Inlägg av AAKEE »

Visst har X luftfjädring?

Om däcken är slut, så bör man kika på hur de är slut. Det låter som de inte är jämt slitna.?
Med luftfjädring bör man nog se till att hjulinställningen görs i den höjd som bilen körs mest i.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 09 sep 2017 14:03
Ort: Arvika

Re: Bakhjulen helt slut på en long range med mindre än 3200m

Inlägg av fimpen »

Hej på er

Ja, detta är ett himla elände. Det är stor skam att Tesla inte sätter på justerbara camber-stag så det går att ställa in hjulen ordentligt. Som jag förstår det är godkänt-spannet för toe-inställningen jättebrett, så det går att få till det ”within spec” utan större problem, men det betyder inte att däckslitaget kommer ner till acceptabla nivåer. Kör du bilen i normal på fjädringen så sliter den sönder sina drivaxlar (vilka tesla gladeligen byter under garantitiden…), medicinen för att spara drivaxlarna är att köra på låg (tesla rekommenderar), men då blir bilen ännu mera kobent bak och däcken slits brutalfort. Min slet ut ett par bakdäck per sommar. Lösningen är att montera ställbara camberstag (för däckens skull) och sänka bilen (för drivaxlarnas skull). Kräver tredjepartsdelar.

Fattar att detta är en lösning som inte passar bra att rekommendera morsan, men tyvärr är det vad som krävs för att lösa problemet.

Helt sjukt som sagt…

/F
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Bakhjulen helt slut på en long range med mindre än 3200m

Inlägg av NEO »

Bytt drivaxlar på alla mina Xar (4st) och även fått byta bakdäck konstant. Detta även på en helt ny X jag köpte 2019. Tesla kommer aldrig byta bakdäck på garantin längre, detta var något man gjorde förr typ 2014-2015 på S som slet snett bak, då fanns få Teslor ute på vägen och servicen var onormalt bra.

Något jag tycker är förvånansvärt i det här fallet är hur bakdäcken kan ha korden framme och bubblor på sidan som tyder på att de sprängs vilken sekund som helst, finns det inga människor som kontrollerar sina bilar innan de kör? Kanske bara jag som är skadad av flygvärlden där man inspekterar allt till punkt och pricka, gärna två tre gånger. Men en bil som väger 2400kg är inte ofarlig den i 110km/h vid en spontan däckexplosion.
Användarvisningsbild
Frippanecci
Teslaägare
Inlägg: 481
Blev medlem: 01 sep 2019 22:57
Referralkod: ts.la/http://---">http://---

Re: Bakhjulen helt slut på en long range med mindre än 3200m

Inlägg av Frippanecci »

Jag har kört slut på bakdäcken innan 1500 mil på alla våra X.
Och det är oavsett hjulinställning, drivaxlar osv.
- det är tyvärr något man får leva med på Xen, i synnerhet med 22”.
Porsche Panamera Turbo
Porsche Cayenne S
Dodge Ram

MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld

Beställda:
CyberTruck
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2402
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Bakhjulen helt slut på en long range med mindre än 3200m

Inlägg av NiklasTesla »

Frippanecci skrev:
Jag har kört slut på bakdäcken innan 1500 mil på alla våra X.
Och det är oavsett hjulinställning, drivaxlar osv.
- det är tyvärr något man får leva med på Xen, i synnerhet med 22”.
Mmm underbart med 18" fälgar (har Model 3) och Michelin Cross Climate däck som håller minst 7000mil <3
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Bakhjulen helt slut på en long range med mindre än 3200m

Inlägg av jpetters »

Frippanecci skrev:
Jag har kört slut på bakdäcken innan 1500 mil på alla våra X.
Och det är oavsett hjulinställning, drivaxlar osv.
- det är tyvärr något man får leva med på Xen, i synnerhet med 22”.
Min X100D sliter inte bakdäcken snett trots att jag kör i Low, gäller både 20” och 22”. Så det är helt klar lite lotteri.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Skriv svar