Hej, Stort tack för svaren! Är själv inte bilägare så jag är inte helt van vid sådana här ägarfrågor.
Lutar åt att vi ber Tesla att integöra någon åtgärd utan tar det till en tredje-parts däckverkstad som får kolla hur det ligger till med däcken. Ska även be föräldrarna att kolla på vinterdäcken för att se om de också har märken på insidan.
dstr skrev:
Hjulinställnkngar fungerar inte så. Dom är "levande". Tar du ett farthinder för fort eller kör emot en kant så ändras dom. Därför kollar jag mina regelbundet.
Hade vi kört över ett gupp för fort hade nog rimligen hjulinställningen på framhjulen varit de som påverkats mest? Hade vi kört emot någon vägkant så pass hårt att hjulinställningen påverkats så hade det nog blivit märken på utsidan av däck eller 20 tums fälgarna? Vad är normen för att kolla hjulinställningen, 1 gång per år? Bilen är ju 1,2 år gammal så det är ju ungefär nu som de hade kunnat upptäcka slitaget om de hade gjort kollen i samband med att de bytte till vinterdäck.
Imolarot skrev:Att komma 3k mil på ett par däck är fine.
Att hjulinställningen kanske inte stämmer efter 3 200 mil är fine.
Som andra sagt så är det inget konstigt alls att däcken tar slut på en stor och tung bil på 3 000 mil. Och som inlägget ovan säger krävs det inte mycket för att paja en hjulinställning så att hänvisa eller kräva av Tesla att det är fel från fabrik är också rätt galet. Om den varit helt fel från fabrik hade däcken snarare varit helt sönderslitna efter 500 mil än 3 000 mil.
Det är ju snarare att bakre sommardäcken höll 1 säsong, ca 2 000 mil eftersom de hade vinterdäck i rotation också. Framdäcken är det ju inte fel på så det måste ju vara något specifikt med bakdäcken. Pratade med Michelin och de säga att deras däck av denna typ brukar åtminstone hålla 3000-4000mil vid normalt slitage. Vi kan ju göra ett försök att reklamera däcken med tanke på att de bara höll 2 000 mil, men de kommer troligen inte gå med på att sågtänder är normalt slitage.
De kan inte minnas något tillfälle där de skulle ha kört emot något eller tex råkat köra över en tjälskada för fort.
Både de och jag har anmärkt på vibrationer vid bibehållen fart ända sedan de fick bilen, men Teknikerna har hela tiden sagt att det kan bero på ojämn asfalt på landet där de kör mest eller att just avsaknaden av motor gör att man hör andra läten (Däck mot vägbanan) tydligare.
Blir kanske svårt att bevisa något, men troligen vill de få ut bilen i befintligt skick för att kunna inspektera däcken och låta en 3:e part fixa hjulinställningen.