Begagnad X

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Begagnad X

Inlägg av Monark1954 »

JonasPersson skrev:
Vi har en Model X 100D från 2018 och drar omkring vår husvagn sommartid. Den väger typ 2,4 ton och vi räknar alltid att maxsträckan får vara 20 mil. Regnar det så förändras det drastiskt till det negativa.
Model X som dragbil är underbar. Lite trist att man inte kan använda Autopilot men det får man leva med.
Du bör sikta på en 100D eftersom den har betydligt mer tillgång till sina kWh än en 90D
Bra att veta är att 90D hade ca 85 kWh som ny och 100D drygt 100 kWh. Speciellt om större släp är vanligt.
Max sträcka något mindre än 20 mil då jag nu kör 90D. Typ husvagn eller större kåpa på släp.
Underbar dragbil.
"autopilot", av dagens funktioner måste du nog ha en rätt ny X för att även få automatiskt filbyte.
Nu 16.000 mil med 90D.
Reparationer förekommer men du slipper betala för "1000 mila“ service som andra märken.
Ta ut bromsbelägg och röra oket kan minska service på bromssystem på ej använda bromsar som fastnar med klossen mot skivan.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
marcusm
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 03 okt 2021 09:32

Re: Begagnad X

Inlägg av marcusm »

Snyggt, stort tack för alla grymma svar! BE-körkort är fixat i våras. Jag har visserligen lite läshuvud men jag skulle alla dagar i veckan rekommendera det framför utökad. Ca 80% är sedvanlig körkortsteori och resterande 20% är specifik teori kring lastsäkring, kultryck osv, något som du ändå behöver kunna då du blir förhörd kring detta under uppkörningen. Det finns idag riktigt bra, motiverande appar som gör det enkelt att plugga, testa osv. Detta plus en stor mängd bra videos på youtube.

Vad tror ni om ägandekostnaden då eller värdeminskningen? Hur mycket kan en uppskatta att en Tesla för 700tkr kostar per månad i värdeminskning? (Största posten, sen givetvis lite el försäkring och någon reparation)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Begagnad X

Inlägg av Bjelke »

marcusm skrev:
Snyggt, stort tack för alla grymma svar! BE-körkort är fixat i våras. Jag har visserligen lite läshuvud men jag skulle alla dagar i veckan rekommendera det framför utökad. Ca 80% är sedvanlig körkortsteori och resterande 20% är specifik teori kring lastsäkring, kultryck osv, något som du ändå behöver kunna då du blir förhörd kring detta under uppkörningen. Det finns idag riktigt bra, motiverande appar som gör det enkelt att plugga, testa osv. Detta plus en stor mängd bra videos på youtube.

Vad tror ni om ägandekostnaden då eller värdeminskningen? Hur mycket kan en uppskatta att en Tesla för 700tkr kostar per månad i värdeminskning? (Största posten, sen givetvis lite el försäkring och någon reparation)
Räkna med ett restvärde efter 3 år på 45-50% så slipper man högst sannolikt en jobbig besvikelse, och
med skaplig sannolikhet en slant över istället :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar