Ge mig feedback!

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

McE
Inlägg: 4
Blev medlem: 07 okt 2021 13:01

Ge mig feedback!

Inlägg av McE »

Ja, har tröttnat på att tanka.
Funderar på att leasa en begagnad X på företaget, ska ha en laddbox hemma samt i fjällen. Superchargers finns i Sundsvall.

Hur upplever ni X vintertid? Jag vill kunna köra 20mil med komfort, funkar det?
Kör eget, blir det -30 stannar jag hemma och ställer in helt enkelt.
Kör väldigt sällan mer än 20mil enkel. Autopilot är inget måste, men annars vet jag inte vad jag verkligen ska leta efter. Vi är två vuxna och en liten hund(terrier) som ska ha en egen bur.
Annars myfger jag gärna ur säten för meda lastutrymme?!
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6193
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Ge mig feedback!

Inlägg av spacecoin »

McE skrev:
Ja, har tröttnat på att tanka.
Funderar på att leasa en begagnad X på företaget, ska ha en laddbox hemma samt i fjällen. Superchargers finns i Sundsvall.

Hur upplever ni X vintertid? Jag vill kunna köra 20mil med komfort, funkar det?
Kör eget, blir det -30 stannar jag hemma och ställer in helt enkelt.
Kör väldigt sällan mer än 20mil enkel. Autopilot är inget måste, men annars vet jag inte vad jag verkligen ska leta efter. Vi är två vuxna och en liten hund(terrier) som ska ha en egen bur.
Annars myfger jag gärna ur säten för meda lastutrymme?!
En Model X med 100kW-batteri klarar 20 mil på vintern utan problem. Minst 30 mil skulle jag säga om man tar det lite lugnt.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Ge mig feedback!

Inlägg av Remuz »

20mil på vintern kommer man tom med X60D. En 90D borde finnas hyfsat prisvärt kan man tycka.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Ge mig feedback!

Inlägg av Teslaspolen »

Bilen går topp, minusgrader är inget problem... Förutom för framdörrarna som är karmlösa, men bara man kommer ihåg att förvärma bilen via appen 5-10min innan avfärd är det inga problem.

Räckvidden, tja alltså... Beror ju på väg, väglag och temperatur ute. För att inte tala om batteristorlek. Men 20 mil kommer du allt. Är det riktigt eländigt väder kanske man inte ska blåsa fram i 120 hur som helst.

Spontant dock känns en Model X väldigt stor för bara två personer, men det känner du bäst själv!
Senast redigerad av Teslaspolen, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2334
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Ge mig feedback!

Inlägg av mans71 »

Underbar bil!
Model S P85DL+
SwedishAdvocate
Inlägg: 5474
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ge mig feedback!

Inlägg av SwedishAdvocate »

Teslaspolen skrev:
Bilen går topp, minusgrader är inget problem... Förutom för framdörrarna som är karmlösa, men bara man kommer ihåg att förvärma bilen via appen 5-10min innan avfärd är det inga problem. /...
Hur bra fungerar det om man smort med silikonstift ifall man någon gång skulle glömma att förvärma?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ge mig feedback!

Inlägg av LarsL »

Vad är det du behöver med Model X? Och varför begagnad bil? Förmånsvärdet är ju samma oavsett om den är ny eller gammal så jag gissar att en Model Y är billigare?
Annars tror jag du kommer bli tok nöjd oavsett!
McE
Inlägg: 4
Blev medlem: 07 okt 2021 13:01

Re: Ge mig feedback!

Inlägg av McE »

Underbart! Tack hörrni!
Jo men jag har idag en lastbilsreggad XC70 som firmabil med hurtsar där bak. Men då jag skulle kunna banta den mängden verktyg jag åker omkring med kanske en mindre bil vore nåt?
Det är ju det här jag behöver höra!!
Jag har inte ens kollat upp mod.Y
Tanken var att ha 3-4 plastbackar med lock där jag har olika grejer för olika situationer.
En låda för betonghåltagning/borrning mm osv.
Då slipper jag hurtsar och kan behålla säten.

Men för all del, fyll på mera för och emot!!
Jag ska alltså leasa den på vårt företag så den får inte vara momssmittad…
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Ge mig feedback!

Inlägg av Walker »

McE skrev:
Underbart! Tack hörrni!
Jo men jag har idag en lastbilsreggad XC70 som firmabil med hurtsar där bak. Men då jag skulle kunna banta den mängden verktyg jag åker omkring med kanske en mindre bil vore nåt?
Det är ju det här jag behöver höra!!
Jag har inte ens kollat upp mod.Y
Tanken var att ha 3-4 plastbackar med lock där jag har olika grejer för olika situationer.
En låda för betonghåltagning/borrning mm osv.
Då slipper jag hurtsar och kan behålla säten.

Men för all del, fyll på mera för och emot!!
Jag ska alltså leasa den på vårt företag så den får inte vara momssmittad…
Jag skulle helt klart leasa en Y hellre än en beggad X i ditt fall. Du kommer ledigt 30 mil i värsta snökaoset med den. Rymlig och smidig.
Lycka till!
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
McE
Inlägg: 4
Blev medlem: 07 okt 2021 13:01

Re: Ge mig feedback!

Inlägg av McE »

Men’titt?? Jag måste kolla mera på Y!
Ska bli kul att prova, jag är 191cm lång och har skostorlek 47. Inga problem att få plats?
Jag bor i öde glesbygd sju mil innanför Sundsvall så jag ska försöka komma och prova bilar då vi ska ner till Stockholm i december…
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Ge mig feedback!

Inlägg av Remuz »

Är dina grejer tunga kan maxvikt bli en utmaning.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Ge mig feedback!

Inlägg av Legato »

Remuz skrev:
20mil på vintern kommer man tom med X60D. En 90D borde finnas hyfsat prisvärt kan man tycka.
Gränspuck dock. På motorväg och med laglig hastighet var det ibland väldigt tight för oss att klara ca 18 mil mellan Sucs...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Ge mig feedback!

Inlägg av Legato »

SwedishAdvocate skrev:
Teslaspolen skrev:
Bilen går topp, minusgrader är inget problem... Förutom för framdörrarna som är karmlösa, men bara man kommer ihåg att förvärma bilen via appen 5-10min innan avfärd är det inga problem. /...
Hur bra fungerar det om man smort med silikonstift ifall man någon gång skulle glömma att förvärma?...
Model X är väl bilvärldens enda modell med "ice breaker" :D Dörren öppnas no matter what, men det kan kännas lite skrämmande brutalt...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
SwedishAdvocate
Inlägg: 5474
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ge mig feedback!

Inlägg av SwedishAdvocate »

McE skrev:
.../ Jag bor i öde glesbygd sju mil innanför Sundsvall så jag ska försöka komma och prova bilar då vi ska ner till Stockholm i december…
Folk på forumet är i princip alltid tillmötesgående i att visa upp sina bilar för andra som är på g och vill köpa.

Förslag: Skapa en ny tråd och fråga ifall det finns någon i närheten som har möjlighet att visa upp sin bil för dig. Gissar att det kommer gå snabbare än du tror...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5474
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ge mig feedback!

Inlägg av SwedishAdvocate »

McE skrev:
.../ ska försöka komma och prova bilar då vi ska ner till Stockholm i december…
Om du tänker besöka något av Teslas showrooms så rekommenderar jag starkt att du bokar tid med dem först. Det har t.ex. hänt att folk som besökt Tesla i Mall of Scandinavia inte fått provsitta en bil trots att det finns en i butiken. Som jag minns det – i Mall of Scandinavia stänger de alla sina bilar för provsittning kl. 16.00 eftersom det annars skulle bli för stort slitage på interiören i bilarna... Nu gäller just detta med 16.00 säkert bara Mall of Scandinavia, men å andra sidan tror jag inte det är bombsäkert att de alltid har provex. i butikerna...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5474
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ge mig feedback!

Inlägg av SwedishAdvocate »

McE skrev:
.../ Tanken var att ha 3-4 plastbackar med lock där jag har olika grejer för olika situationer.
En låda för betonghåltagning/borrning mm osv. /...
Om du 'bara' ska ha in 3-4 plastbackar kanske till och med en Model 3 skulle kunna fungera...

Om du fäller sätena kan du säkert få in en bur med den mindre hunden genom bakdörrarna. Det här behövs väl säkert prövas dock för säkerhets skull... Och för säkerhets skull behöver du nog kontrollera så att det finns något sätt att förankra hundburen samt annan last...

Fördelen med Model 3 gentemot X och Y är en mindre mer energieffektiv bil vilket ger ökad räckvidd (eller högre hastighet)... Har säkert lite billigare däck också.

Samtliga dessa tre finns även med dragkrok (till skillnad mot Model S).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5474
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ge mig feedback!

Inlägg av SwedishAdvocate »

SwedishAdvocate skrev:
McE skrev:
.../ Tanken var att ha 3-4 plastbackar med lock där jag har olika grejer för olika situationer.
En låda för betonghåltagning/borrning mm osv. /...
Om du 'bara' ska ha in 3-4 plastbackar kanske till och med en Model 3 skulle kunna fungera /...
Ifall du skulle vara orolig över markfrigången i en Model 3 så kanske infon i den här tråden kan vara ngt:

viewtopic.php?f=24&t=26724
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Ge mig feedback!

Inlägg av Walker »

SwedishAdvocate skrev:
McE skrev:
.../ Tanken var att ha 3-4 plastbackar med lock där jag har olika grejer för olika situationer.
En låda för betonghåltagning/borrning mm osv. /...
Om du 'bara' ska ha in 3-4 plastbackar kanske till och med en Model 3 skulle kunna fungera...

Om du fäller sätena kan du säkert få in en bur med den mindre hunden genom bakdörrarna. Det här behövs väl säkert prövas dock för säkerhets skull... Och för säkerhets skull behöver du nog kontrollera så att det finns något sätt att förankra hundburen samt annan last...

Fördelen med Model 3 gentemot X och Y är en mindre mer energieffektiv bil vilket ger ökad räckvidd (eller högre hastighet)... Har säkert lite billigare däck också.

Samtliga dessa tre finns även med dragkrok (till skillnad mot Model S).
Vi har en 8 kg dvärgschnauzer i en 4pets Caree som är klickad i isofix-fästena i baksätet. Sigge äääääälskar sin bur. (M3)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
DrDR
elbilist
Inlägg: 194
Blev medlem: 20 aug 2021 10:12

Re: Ge mig feedback!

Inlägg av DrDR »

Detta är väl som att svära i kyrkan, men året är 2021, det finns massor andra elbilar än Tesla.

Kan du vänta och den kommer till Europa så är Ford F150 Lightning den perfekta hantverkarbilen.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
SwedishAdvocate
Inlägg: 5474
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ge mig feedback!

Inlägg av SwedishAdvocate »

DrDR skrev:
.../ Kan du vänta och den kommer till Europa så är Ford F150 Lightning den perfekta hantverkarbilen.
Varför skulle en pickup vara "den perfekta hantverkarbilen"?

Sverige är inte USA. Jämfört med skåpbilar så är marknaden i Sverige för pickup-bilar rätt liten...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ge mig feedback!

Inlägg av LarsL »

Bor man och ska köra i norra Sverige så är det väl fortfarande bara Tesla som har ett acceptabelt laddnätverk.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Ge mig feedback!

Inlägg av Teslaspolen »

Legato skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Teslaspolen skrev:
Bilen går topp, minusgrader är inget problem... Förutom för framdörrarna som är karmlösa, men bara man kommer ihåg att förvärma bilen via appen 5-10min innan avfärd är det inga problem. /...
Hur bra fungerar det om man smort med silikonstift ifall man någon gång skulle glömma att förvärma?...
Model X är väl bilvärldens enda modell med "ice breaker" :D Dörren öppnas no matter what, men det kan kännas lite skrämmande brutalt...
Ja alltså, falkvingarna öppnar sig alltid. Bara bryter loss allt vad snö och is heter.

Men framdörrarna är en annan femma. Upp får du dom nästan alltid, men det är värre när de ska stängas. Är rytan fryst då så fastnar den på utsidan av bilen och du får ca 1 cm glapp rätt ut. I värsta fall kan rutan gå sönder av smällen när motorn drämmer igen dörren.

Har aldrig provat silikon själv, någon annan får svara på det!
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/ola13743

Re: Ge mig feedback!

Inlägg av sven-labil »

Sedan jag satte silikon på listerna vintern 2020 (efter att fått åka hem från jobbet medan jag höll dörren nästan stängd) så har jag inte haft problem med fastfrusna rutor på vår S när jag glömt eller inte haft tid att förvärma. Mjäkiga vintrar i Uppsala iofs.
Jag är lika lång som dig (TS alltså) och satt bra i en Y. Hyfsat lårstöd med den mer upprätta körställningen, i vår S har jag monterat kilar (och byggt om nackstödet) för att sitta bra. Har bara 45 i skor, men stora fötter borde väl sällan ställa till det om man inte har manuell växellåda?
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/ola13743

Re: Ge mig feedback!

Inlägg av sven-labil »

En gammal Ranger-S vore kanske perfekt ;)
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Ge mig feedback!

Inlägg av Legato »

Teslaspolen skrev:
Legato skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Teslaspolen skrev:
Bilen går topp, minusgrader är inget problem... Förutom för framdörrarna som är karmlösa, men bara man kommer ihåg att förvärma bilen via appen 5-10min innan avfärd är det inga problem. /...
Hur bra fungerar det om man smort med silikonstift ifall man någon gång skulle glömma att förvärma?...
Model X är väl bilvärldens enda modell med "ice breaker" :D Dörren öppnas no matter what, men det kan kännas lite skrämmande brutalt...
Ja alltså, falkvingarna öppnar sig alltid. Bara bryter loss allt vad snö och is heter.

Men framdörrarna är en annan femma. Upp får du dom nästan alltid, men det är värre när de ska stängas. Är rytan fryst då så fastnar den på utsidan av bilen och du får ca 1 cm glapp rätt ut. I värsta fall kan rutan gå sönder av smällen när motorn drämmer igen dörren.

Har aldrig provat silikon själv, någon annan får svara på det!
Det är ju framdörrarna som har ice-breakers... Kan som sagt bli brutalt både vid öppning och stängning, men öppnas gör de. Japp, rutan fastnar ibland utanför, men har du verkligen läst om någon vars ruta spruckit vid stängning?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar