Är gratis supercharge värt?

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
M3Performance
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 06 jul 2020 16:51

Är gratis supercharge värt?

Inlägg av M3Performance »

Jag äger idag en 2020 Model 3P och tänker köpa Model x. Jag är dock kluven kring vad som blir bäst, en nyare modell 2020 framåt eller en 2016 med gratis Supercharge.
Jag tycker det är lite läskigt att äga en Tesla utan garantier kvar speciellt på Batteri och drivlina. sen har jag försökt läsa mig in på vad som har varit problematisk med model x men det är ett hav av modeller och varianter och förstår inte riktigt alltihop. det som brukar vara problem är något med att 2016 skakar vid hård acceleration, falcon dörrarna som inte öppnar ordentligt/gnider emot insidan, bilen käkar tydligen upp mönstren på däcken väldigt fort etc.
Något annat stort man bör tänka på som kan va problematiskt?

Är dessa problemen lösta med 2020 eller senare kanske det är bättre att ha en senare och slippa hantera problemen plus att garantier fortfarande gäller. Eller är det värt att ha gratis supercharge men inga garantier?
Jag reser ändå inte så mycket med bilen just nu men iom att jag väntar barn kanske det blir mycket oftare och längre sträckor framöver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Är gratis supercharge värt?

Inlägg av Gustafsson »

Gratis SuC är ju inte värt mycket i pengar för gemene man. Men kör man extremt mycket blir det ju ett antal tusenlappar. Med det sagt är de nyare bilarna bättre än de gamla. Så för egen del skulle jag välja den nyare av de två utan att fundera vidare på det.
Senast redigerad av Gustafsson, redigerad totalt 1 gånger.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Är gratis supercharge värt?

Inlägg av taliz »

M3Performance skrev:
...men iom att jag väntar barn kanske det blir mycket oftare och längre sträckor framöver.
Brukar väl bli tvärtom? Knepigt att köra mkt och långt med småbarn...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Är gratis supercharge värt?

Inlägg av ovelundkvist »

Vibrationerna i drivaxlar är löst även för äldre X, och S.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Är gratis supercharge värt?

Inlägg av Remuz »

VIN runt 20k hade lite barnsjukdomar
VIN 30k som var min nästa var helt rutten och fick bytas
Sedan hade jag VIN runt 85k, den var det endast nåt småfel på. Rejält mycket bättre än de tidigare...

Gratis SuC äts snabbt upp av rutten byggkvalitet skulle jag säga. 2020 alla dagar i veckan om du inte kör 10k+ per år typ
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Är gratis supercharge värt?

Inlägg av LarsL »

Supercharger blir ju småpengar i sammanhanget,om nu inte Tesla chockhöjer när de öppnar nätverket för alla.
Användarvisningsbild
M3Performance
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 06 jul 2020 16:51

Re: Är gratis supercharge värt?

Inlägg av M3Performance »

Tack för svaren! känns skönt nu efter tipsen. Det blir en 2020 :D
Användarvisningsbild
M3Performance
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 06 jul 2020 16:51

Re: Är gratis supercharge värt?

Inlägg av M3Performance »

taliz skrev:
M3Performance skrev:
...men iom att jag väntar barn kanske det blir mycket oftare och längre sträckor framöver.
Brukar väl bli tvärtom? Knepigt att köra mkt och långt med småbarn...
Jo tänkte mer att i nuläget pendlar jag knappt med tanke på distans arbete. Sen tänkte jag att man kanske åker ut med barnen när dem blir lite äldre på längre resor runt landet till vandring, och friluftsliv etc men jag betalar för elen hellre då känner jag nu efter tipsen:)
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 742
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Är gratis supercharge värt?

Inlägg av Trevlig »

LarsL skrev:
Supercharger blir ju småpengar i sammanhanget,om nu inte Tesla chockhöjer när de öppnar nätverket för alla.
Hoppas lite på tvärt om att de sänker för Tesla om det tankas mycket av andra bilmärken :D
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Är gratis supercharge värt?

Inlägg av MWall »

För mig är gratis SuC värt 500 spänn i månaden om man slår ut det. Är väl inte hela världen men känslan är helt fantastisk. Och om det nu blir tokhöga elpriser i vinter så kan jag åka och ladda i Fullerö till vardags också. Bor 6 km därifrån.
Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 09 sep 2017 14:03
Ort: Arvika

Re: Är gratis supercharge värt?

Inlägg av fimpen »

ovelundkvist skrev:
Vibrationerna i drivaxlar är löst även för äldre X, och S.
Nää, det håller jag inte med om. Tesla byter fortfarande drivaxlar på löpande band ju… Problemen med främre drivaxlarna kanske blivit lite bättre, men där finns en koppling till snedslitning av bakdäcken och det verkar inte gå att lösa utan att byta till eftermarknads-camber-stag och göra fyrhjulsinställningen för låg. Men detta gäller ju alla -D-modeller (även om det är värre för X som är lite högre).

/F
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är gratis supercharge värt?

Inlägg av Zalman3 »

Gustafsson skrev:
Gratis SuC är ju inte värt mycket i pengar för gemene man. Men kör man extremt mycket för det ju ett antal tusenlappar. Med det sagt är de nyare bilarna bättre än de gamla. Så för egen del skulle jag välja den nyare av de två utan att fundera vidare på det.
Eftersom jag inte kan ladda hemma har jag tjänat en bra slant på att till ca 95% ladda på SuC på ca 12.000 mil.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
SwedishAdvocate
Inlägg: 5421
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Är gratis supercharge värt?

Inlägg av SwedishAdvocate »

M3Performance skrev:
.../ har jag försökt läsa mig in på vad som har varit problematisk med model x /.../ bilen käkar tydligen upp mönstren på däcken väldigt fort /...
Som jag förstått det och som någon skrev ovan handlar detta om i vilken nivå på den ställbara luftfjädringen som hjulinställningen är gjord på. Som jag förstått det så kan man lösa detta genom att göra hjulinställningen i den lägsta nivån på luftfjädringen och sen hålla sig till den. Och skulle man köra några enstaka kortare sträckor i de andra högre lägena så borde väl inte det påverka så mycket...

Men. Detta är inget jag vet, så dubbelkolla det här...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Är gratis supercharge värt?

Inlägg av ovelundkvist »

fimpen skrev:
ovelundkvist skrev:
Vibrationerna i drivaxlar är löst även för äldre X, och S.
Nää, det håller jag inte med om. Tesla byter fortfarande drivaxlar på löpande band ju… Problemen med främre drivaxlarna kanske blivit lite bättre, men där finns en koppling till snedslitning av bakdäcken och det verkar inte gå att lösa utan att byta till eftermarknads-camber-stag och göra fyrhjulsinställningen för låg. Men detta gäller ju alla -D-modeller (även om det är värre för X som är lite högre).

/F
De har löst problemet med vibrationer på min X i alla fall, utan kostnad.
Användarvisningsbild
M3Performance
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 06 jul 2020 16:51

Re: Är gratis supercharge värt?

Inlägg av M3Performance »

Följdfråga...

Är det värt att vänta tills nya X går att beställa eller blir det ingen större skillnad om man jämför med 2020?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Är gratis supercharge värt?

Inlägg av LarsL »

Jag skulle defenetivt välja den nya versionen om jag kunde vänta och ändå tänkte lägga de pengarna.
Skriv svar