Reklamation

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Reklamation

Inlägg av Fredrik j »

LasseTM skrev:
HX100 skrev:
Vad jag förstått så ger inte arn några specifika tips om enskilda fall direkt via telefon. Normal handläggningstid nu är 6 månader.
Jag fick ARN att ringa en firma en gång redan efter 5 minuter när jag var där och pratade med dem.
Visserligen gällde det ett gymkort som dom tagit betalt för 8 månader även om jag inte hade tillträde till gymmet men ändå.
Det räckte med ett samtal från min handledare där hon sa att hon skulle titta på ärendet så blev gymmet väldigt medgörliga.
Kan vara värt ett försök.
Otrevliga killar som bedriver handel med begagnade bilar brukar väl inte bry sig om vad ARN säger? I dom kretsarna är det väl i det närmaste en merit om man är på svarta listan.
Generösa garantier på begagnade bilar är väl så gott som alltid bluff? Eventuellt gör dom ett försöka att reparera själva men att dom skulle ta en faktura från en märkesverkstad är ju inte sannolikt.

Släpp dom och gå vidare.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Reklamation

Inlägg av Curik »

Fredrik j skrev:
Generösa garantier på begagnade bilar är väl så gott som alltid bluff? Eventuellt gör dom ett försöka att reparera själva men att dom skulle ta en faktura från en märkesverkstad är ju inte sannolikt.
Så gott som alltid kanske. Jag har alltid varit skeptisk till bilförsäljare överhuvudtaget.

En gång köpte jag en begagnad Mazda (för 75 000 SEK) av en firma som hette Börjesson i Ängelholm. Säljaren skröt om deras begagnatgaranti och jag lyssnade väl mest med halva örat... Dessutom låg bilfirman 40 mil hemifrån!
Bilen gick sönder två gånger under garantin (ena gången AC och andra gången generatorn) och båda gångerna skickade dom upp en trevlig herre som hämtade Mazdan och lämnade en lånebil. Aldrig ifrågasatt, inget krångel.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Reklamation

Inlägg av Fredrik j »

Curik skrev:
Fredrik j skrev:
Generösa garantier på begagnade bilar är väl så gott som alltid bluff? Eventuellt gör dom ett försöka att reparera själva men att dom skulle ta en faktura från en märkesverkstad är ju inte sannolikt.
Så gott som alltid kanske. Jag har alltid varit skeptisk till bilförsäljare överhuvudtaget.

En gång köpte jag en begagnad Mazda (för 75 000 SEK) av en firma som hette Börjesson i Ängelholm. Säljaren skröt om deras begagnatgaranti och jag lyssnade väl mest med halva örat... Dessutom låg bilfirman 40 mil hemifrån!
Bilen gick sönder två gånger under garantin (ena gången AC och andra gången generatorn) och båda gångerna skickade dom upp en trevlig herre som hämtade Mazdan och lämnade en lånebil. Aldrig ifrågasatt, inget krångel.
Finns ju säkert undantag, men det känns som bilfirmor är överrepresenterade på ARNs svarta listay. Om det beror på opålitliga företag eller godtrogna kunder är väl oklart. Förmodligen en kombination.
Troligtvis fixade dom väl din Mazda själva.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Reklamation

Inlägg av Curik »

Fredrik j skrev:
Finns ju säkert undantag, men det känns som bilfirmor är överrepresenterade på ARNs svarta listay. Om det beror på opålitliga företag eller godtrogna kunder är väl oklart. Förmodligen en kombination.
Troligtvis fixade dom väl din Mazda själva.
Absolut, jag tror också dom gjorde det själva. Jag är ändå imponerad, speciellt med tanke på avståndet. Tänk om fler kunde jobba så.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Reklamation

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Curik skrev:
Fredrik j skrev:
Finns ju säkert undantag, men det känns som bilfirmor är överrepresenterade på ARNs svarta listay. Om det beror på opålitliga företag eller godtrogna kunder är väl oklart. Förmodligen en kombination.
Troligtvis fixade dom väl din Mazda själva.
Absolut, jag tror också dom gjorde det själva. Jag är ändå imponerad, speciellt med tanke på avståndet. Tänk om fler kunde jobba så.
Det behöver inte vara anläggningen i Ängelholm som fixade bilen. Börjesson har 7 olika anläggningar i södra Sverige. Du kanske bor närmare en av dem än du tror.

Självklart fixade de själva bilen. AC och generator är ju inget unikt för Mazda.
Model Y P
Model S P
Model S P
Skriv svar