Beställa X idag

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate
Inlägg: 5429
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Beställa X idag

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev:
Lite ironiskt att just Tesla brukar hävda att det nya nu är att inte köra med modellårsuppdateringar och sånt trams. Man gör kontinuerliga förbättringar hela tiden istället.
Sen överraskar man med vad som väl är det längsta produktionsuppehållet för uppdateringar någonsin.
Elon har svarat uttryckligt på det här. Enligt honom har det handlat om den allmänna komponentbristen i industrin. Tesla hade kunnat starta tillverkningen av S eller X tidigare. Men om de hade gjort det så hade det resulterat i att de sammantaget hade byggt färre bilar än vad som nu kommer bli fallet. Och eftersom deras mål ju är att göra största möjliga "good" så hade det varit kontraproduktivt i förhållande mot det målet att bygga färre bilar jämfört med fler bilar. Eftersom produktionen nu återupptagits gissar jag att man funnit en lösning på komponentbristen.

Och. Det har ju faktiskt hänt att Tesla överraskat positivt också. Introduktionen av Y var ett sådant tillfälle. Byggnationerna av fabrikerna i Nevada, Shanghai, Berlin och Austin har också gått enligt plan. Jag anser inte att man kan lasta Tesla för att produktionsstarten i Berlin dragit ut på tiden. Det anser jag beror på de olika tyska myndigheterna.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5429
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Beställa X idag

Inlägg av SwedishAdvocate »

forts:

I resonemanget ovan missade jag att vikta in kriget i Ukraina. Det har ju 'tillkommit' sen de drog igång produktionen av S och X igen i USA. Så den 'aspekten' finns väl i andra vågskålen...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Beställa X idag

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev:
forts:

I resonemanget ovan missade jag att vikta in kriget i Ukraina. Det har ju 'tillkommit' sen de drog igång produktionen av S och X igen i USA. Så den 'aspekten' finns väl i andra vågskålen...
Sa han hur långt produktionsuppehållet för model s/x var planerat att vara från början?
SwedishAdvocate
Inlägg: 5429
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Beställa X idag

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev:
SwedishAdvocate skrev:
forts:

I resonemanget ovan missade jag att vikta in kriget i Ukraina. Det har ju 'tillkommit' sen de drog igång produktionen av S och X igen i USA. Så den 'aspekten' finns väl i andra vågskålen...
Sa han hur långt produktionsuppehållet för model s/x var planerat att vara från början?
Det som främst ställde till det var väl chip-bristen i samband med Covid. Men exakt vad som hände och vad Elon sa i samband med att de uppdaterade S och X minns jag inte.

Men om ngn annan vill googla upp det så... ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11514
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Beställa X idag

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
Lite ironiskt att just Tesla brukar hävda att det nya nu är att inte köra med modellårsuppdateringar och sånt trams. Man gör kontinuerliga förbättringar hela tiden istället.
Trams skulle jag inte säga att det är. Långt ifrån.

Det är något högst verkligt. Har kommit kontinuerliga förbättringar på M3 och MY hela tiden.

Varför påstår du att det är trams?
Fredrik j skrev:
Sen överraskar man med vad som väl är det längsta produktionsuppehållet för uppdateringar någonsin.
Det håller jag däremot med om. Måste vara en klar miss av Tesla att det både tagit så lång tid, och även att de slutade tillverka gamla MS/MX innan de nya kunde produceras och leveras. Känns som om de borde tappat en hel del försäljning på detta. Var nog inte helt genomtänkt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Beställa X idag

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Trams skulle jag inte säga att det är. Långt ifrån.

Det är något högst verkligt. Har kommit kontinuerliga förbättringar på M3 och MY hela tiden.

Varför påstår du att det är trams?
Nej, jag menar att tesla (och entusiasterna) tycker modellårsförändringar är trams och något gamla biltillverkare sysslar med. Iallafall är det så jag uppfattar det av kommentarer som kommer på frågor om det är skillnad mellan bilar med olika byggdatum.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11514
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Beställa X idag

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Trams skulle jag inte säga att det är. Långt ifrån.

Det är något högst verkligt. Har kommit kontinuerliga förbättringar på M3 och MY hela tiden.

Varför påstår du att det är trams?
Nej, jag menar att tesla (och entusiasterna) tycker modellårsförändringar är trams och något gamla biltillverkare sysslar med. Iallafall är det så jag uppfattar det av kommentarer som kommer på frågor om det är skillnad mellan bilar med olika byggdatum.
Min fråga var inte det. Min fråga till dig är om du tycker det är trams att ha kontinuerliga förbättringar, och inte behöva vänta till nästa modellår (som traditionellt)?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Beställa X idag

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Trams skulle jag inte säga att det är. Långt ifrån.

Det är något högst verkligt. Har kommit kontinuerliga förbättringar på M3 och MY hela tiden.

Varför påstår du att det är trams?
Nej, jag menar att tesla (och entusiasterna) tycker modellårsförändringar är trams och något gamla biltillverkare sysslar med. Iallafall är det så jag uppfattar det av kommentarer som kommer på frågor om det är skillnad mellan bilar med olika byggdatum.
Min fråga var inte det. Min fråga till dig är om du tycker det är trams att ha kontinuerliga förbättringar, och inte behöva vänta till nästa modellår (som traditionellt)?
Jag tycker inte det är trams med kontinuerliga förbättringar men jag förstår också fördelarna med att göra större hårdvaruuppdateringar till modellår. Det blir tydligare vad man köper.
En kombination av bägge är ju bäst.
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Beställa X idag

Inlägg av Monark1954 »

[JM] skrev:
En X plaid kostade, i standardutförande, 1,27 milj och en LR var bara 30k lägre i pris om jag minns siffrorna rätt.
Dvs innan dom tog bort priserna.
Oktober 2021 kostade en X Plaid USD 119.900, nu kostar den USD 139.990.
För X LR är motsvarande USD 104.900, nu kostar den USD 114.990.
LR tror jag höjdes däremellan men Plaid har legat still tills nu.
En X Plaid beställd 2021 på 1,4 MSEK om man höjer lika som USD skulle kosta ca 1,63 MSEK om det fanns ett pris i Europa.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Beställa X idag

Inlägg av Monark1954 »

thebishop skrev:
Teslared skrev:
X LR verkar vara förskjuten till dec -22 och mars -23 leverans i USA enligt senaste uppgifter från Tesla.

"The Model X Long Range, the “Base” trim level of the SUV, is not expected to be fulfilled by Tesla until between December 2022 and March 2023. The Plaid powertrain still holds a 2022 delivery time of August to October, the online Design Studio says."
Är det mars 2023 i usa kan det ju vara först 2024 i Sverige om man tittar på hur det varit historiskt. Snyggt, 4 år utan leveranser :lol: :lol:
Tesla skrev i december 2021 till de som beställt i Europa.
"Vi uppskattar att leveranserna utanfr Nordamerika kommer att inledas under andra halvan av 2022. "

I USA verkar man de som beställt för ca 1 år sen få sina bilar, dock med rätt stor spridning.
Inga 7 sitsiga har levererats än.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 937
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Beställa X idag

Inlägg av Honkan »

Blir intressant vad nya xc90 och Polestar 3 kommer kosta , en Model X är ju en del pengar upp mot en Y Performance tillexempel , men hoppas på en MYP nu i April och då byter vi till X om 2-3 år tänkte jag, kommer X börja tillverkas i Europa på sikt ? Dollar kursen är ju inte så gynnsam för oss…
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6107
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Beställa X idag

Inlägg av spacecoin »

Jag skulle säga att det är troligare att Tesla helt slutar tillverka MX än att dom sätter upp en lina i EU.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5429
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Beställa X idag

Inlägg av SwedishAdvocate »

spacecoin skrev:
Jag skulle säga att det är troligare att Tesla helt slutar tillverka MX än att dom sätter upp en lina i EU.
Oavsett så kommer de väl börja med att först sätta upp en lina för Model 3. En sådan finns ju tydligen inte idag.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5429
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Beställa X idag

Inlägg av SwedishAdvocate »

spacecoin skrev:
Jag skulle säga att det är troligare att Tesla helt slutar tillverka MX än att dom sätter upp en lina i EU.
Hur länge sen var det som de lanserade den uppdaterade interiören och Plaid-versionen? Typ ett år sen? Varför skulle de lägga ner produktionen om de brytt sig om att uppdatera den?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6107
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Beställa X idag

Inlägg av spacecoin »

SwedishAdvocate skrev:
spacecoin skrev:
Jag skulle säga att det är troligare att Tesla helt slutar tillverka MX än att dom sätter upp en lina i EU.
Hur länge sen var det som de lanserade den uppdaterade interiören och Plaid-versionen? Typ ett år sen? Varför skulle de lägga ner produktionen om de brytt sig om att uppdatera den?
Därför att det är fortsatta problem med dyra serviceärenden på MX och att efterfrågan är låg?
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Beställa X idag

Inlägg av Monark1954 »

spacecoin skrev:
SwedishAdvocate skrev:
spacecoin skrev:
Jag skulle säga att det är troligare att Tesla helt slutar tillverka MX än att dom sätter upp en lina i EU.
Hur länge sen var det som de lanserade den uppdaterade interiören och Plaid-versionen? Typ ett år sen? Varför skulle de lägga ner produktionen om de brytt sig om att uppdatera den?
Därför att det är fortsatta problem med dyra serviceärenden på MX och att efterfrågan är låg?
Vad har du för underlag till att efterfrågan är låg?

I USA verkar inte väntetiden gå ner på X trots att tillverkningen pågått i ett antal månader.

Att byte en värmepump på en model X är det dyrare än att byta/felsöka samma värmepump i en model 3/Y eller någon likvärdig komponent?
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Beställa X idag

Inlägg av Dodde »

Monark1954 skrev:
spacecoin skrev:
SwedishAdvocate skrev:
spacecoin skrev:
Jag skulle säga att det är troligare att Tesla helt slutar tillverka MX än att dom sätter upp en lina i EU.
Hur länge sen var det som de lanserade den uppdaterade interiören och Plaid-versionen? Typ ett år sen? Varför skulle de lägga ner produktionen om de brytt sig om att uppdatera den?
Därför att det är fortsatta problem med dyra serviceärenden på MX och att efterfrågan är låg?
Vad har du för underlag till att efterfrågan är låg?

I USA verkar inte väntetiden gå ner på X trots att tillverkningen pågått i ett antal månader.

Att byte en värmepump på en model X är det dyrare än att byta/felsöka samma värmepump i en model 3/Y eller någon likvärdig komponent?
Finns det någon statistik på hur många X det har levererats under 2022?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6107
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Beställa X idag

Inlägg av spacecoin »

Dodde skrev:
Monark1954 skrev:
spacecoin skrev:
SwedishAdvocate skrev:
spacecoin skrev:
Jag skulle säga att det är troligare att Tesla helt slutar tillverka MX än att dom sätter upp en lina i EU.
Hur länge sen var det som de lanserade den uppdaterade interiören och Plaid-versionen? Typ ett år sen? Varför skulle de lägga ner produktionen om de brytt sig om att uppdatera den?
Därför att det är fortsatta problem med dyra serviceärenden på MX och att efterfrågan är låg?
Vad har du för underlag till att efterfrågan är låg?

I USA verkar inte väntetiden gå ner på X trots att tillverkningen pågått i ett antal månader.

Att byte en värmepump på en model X är det dyrare än att byta/felsöka samma värmepump i en model 3/Y eller någon likvärdig komponent?
Finns det någon statistik på hur många X det har levererats under 2022?
Tesla särredovisar inte X. Totalt har det levererats knappt 15000 S/X under Q1. Jag tänker att åtminstone 2/3 är Model S, antagligen fler. Det levererades 300k 3/Y under samma period.

Troligen 4-5k Model X alltså world-wide per kvartal. Audi sålde 20k-30k e-tron varje kvartal under 2021.

När det gäller dyra reparationer (för Tesla) så tänker jag på t ex accelerationsrelaterat slitage och dörrar, dörrmotorer, bakluckemotorn, och annat som är komplicerade konstruktioner på MX jfr MY.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5429
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Beställa X idag

Inlägg av SwedishAdvocate »

spacecoin skrev:
Tesla särredovisar inte X. Totalt har det levererats knappt 15000 S/X under Q1. Jag tänker att åtminstone 2/3 är Model S, antagligen fler. Det levererades 300k 3/Y under samma period.

Troligen 4-5k Model X alltså world-wide per kvartal. Audi sålde 20k-30k e-tron varje kvartal under 2021.

När det gäller dyra reparationer (för Tesla) så tänker jag på t ex accelerationsrelaterat slitage och dörrar, dörrmotorer, bakluckemotorn, och annat som är komplicerade konstruktioner på MX jfr MY.
Någon som vet hur pass representativ Teslas produktion av S och X varit under Q1? Tycker inte det var särskilt länge sen man såg den första videon på YouTube med en X med den nya interiören. Har de rampat färdigt produktionen av X till den nivå de vill ligga på? Har produktionen av S rampat färdigt?

Sen är väl både S och X HALO-modeller för Tesla. S pga av Plaid-versionens prestanda. X pga av ”Falcon”-dörrarna, NASA, samt världens snabbaste 7-sits SUV/Crossover (eller vad det nu är för ngt). X är ju för övrigt den enda Teslan med rejäl dragförmåga...

Vidare finns det väl en hel del gemensamt mellan X och S. Motorerna, batteripacken, en hel del i interiörerna samt programvaran. Finns säkert mer som är gemensamt, men som jag inte har koll på.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Beställa X idag

Inlägg av Dodde »

Med den takten hinner man väl aldrig få en ny X i Sverige eller?
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Beställa X idag

Inlägg av Fredrik j »

Är model S och X certifierade för EU ännu? Är det kanske det som släpar?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6107
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Beställa X idag

Inlägg av spacecoin »

SwedishAdvocate skrev:
Någon som vet hur pass representativ Teslas produktion av S och X varit under Q1? Tycker inte det var särskilt länge sen man såg den första videon på YouTube med en X med den nya interiören. Har de rampat färdigt produktionen av X till den nivå de vill ligga på? Har produktionen av S rampat färdigt?
S/X-produktionen har legat på ungefär det dubbla som bäst (2020). Poängen är att X är en dyr bil som säljer i relativt små volymer och som är komplicerad att tillverka och som har haft fler servicebesök jämfört med andra modeller. Det kommer inte att bli någon EU-lina av den enkla anledningen.

Jag är väldigt nöjd med min 2019 X LR, dock minus kupéljudvolym och lite annat.
Fredrik j skrev:
Är model S och X certifierade för EU ännu? Är det kanske det som släpar?
Jag tror att det i huvudsak är en backlogg efter schabblet med uppgraderingen och komponentbrist som orsakar förseningarna.
Användarvisningsbild
zerkano
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 07 apr 2020 13:49
Ort: Botkyrka

Re: Beställa X idag

Inlägg av zerkano »

Just verkar leverans på Long range mars 2023 och plaid augusti oktober 2022 på amerikanska sidan. Best någon hur det ser ut i swe gällande leverans tid? Ingen har skrivit något senaste tiden om det
Screenshot_20220430-214155_Chrome.jpg
Screenshot_20220430-214048_Chrome.jpg
Tesla Model Y LR
Tesla model 3 LR såld
Hyundai Ionic 28kWh
Användarvisningsbild
intrest3
Teslaägare
Inlägg: 70
Blev medlem: 16 mar 2022 20:33

Re: Beställa X idag

Inlägg av intrest3 »

Tack för alla svar! Jag tänker nog lägga en beställning nu men det skulle ju såklart vara fint att veta ungefär vad den kostar och när den kan tänkas komma.

Vilken Model tror ni tar längst tid? (Jag har ju precis tagit leverans av en MYP och tänker att det n bil till skulle vara perfekt om 1,5 -2år

Vad gissar ni att de olika modellerna kommer kosta?
MYP -24
MYP -22
BYD atto 3
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Beställa X idag

Inlägg av fth »

intrest3 skrev:
Tack för alla svar! Jag tänker nog lägga en beställning nu men det skulle ju såklart vara fint att veta ungefär vad den kostar och när den kan tänkas komma.

Vilken Model tror ni tar längst tid? (Jag har ju precis tagit leverans av en MYP och tänker att det n bil till skulle vara perfekt om 1,5 -2år

Vad gissar ni att de olika modellerna kommer kosta?
I USA levererades bara Plaid 6-sitsig initialt, men eftersom vi i Europa inte verkar få några bilar alls innan amerikanska marknaden fått nog så är det nog hugget som stucket vilken modell du beställer.

Jag beställde så fort beställningen av refresh öppnades, och trodde jag skulle ha min bil till förra sommaren, idag tvivlar jag på att jag får någon bil öht ens i år. :(

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar