Begagnad Model X

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

mikaelma
Inlägg: 5
Blev medlem: 26 jul 2022 09:45

Begagnad Model X

Inlägg av mikaelma »

Hej,
Jag har efter mycket om och men beslutat mig för att köpa min första elbil. Jag är nu därför ute efter en begagnad model X och undrar om det är någon skillnad i byggkvalité mellan årsmodellerna 2018 och 2019? Är det något annat jag ska tänka på/undvika när jag nu ska köpa min första Tesla?

Tacksam för svar.

Mvh
Mikael
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Begagnad Model X

Inlägg av spacecoin »

Byggkvaliteten är troligen den samma. Det kan iofs variera en del mellan olika exemplar när det gäller S/X.

I början av våren 2019 kom det en större refresh av S/X som kallas "Raven", där man har en PMSR (Permanent Magnet Synchronous Reluctance)-motor fram istället för induktionsmotorn som var där förut och sitter där bak. Raven har kanske 15% bättre räckvidd med motsvarande batteri.

Från 2020-ish finns det en nyare revision på batterpacket som gör att det laddar lite snabbare.

Äldre bilar kan ha en gammal infotainment (MCU1), och sakna CCS-laddport. En "up to date" bil som fått alla uppgraderingar har Autopilot-dator HW3 (FSD-computer), MCU2 och kan ladda CCS. Man kan betala för de två sistnämnda i alla fall. Osäker på om man kan uppgradera autopilot-datorn. Det kanske någon annan vet?

Kolla på "Software"-fliken på eventuella objekt och ta en bild på den så kan du säkert få hjälp här om du är osäker.

Lycka till!
Kjell M
Inlägg: 3
Blev medlem: 05 sep 2020 19:10

Re: Begagnad Model X

Inlägg av Kjell M »

mikaelma skrev:
Hej,
Jag har efter mycket om och men beslutat mig för att köpa min första elbil. Jag är nu därför ute efter en begagnad model X och undrar om det är någon skillnad i byggkvalité mellan årsmodellerna 2018 och 2019? Är det något annat jag ska tänka på/undvika när jag nu ska köpa min första Tesla?

Tacksam för svar.

Mvh
Mikael
Hej Mikael
Fundera på sälja min X tog ut den hösten 2020 gått nu 4800
är du intresserad ?
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Begagnad Model X

Inlägg av SwedishAdvocate »

mikaelma skrev:
.../ Är det något annat jag ska tänka på/undvika när jag nu ska köpa min första Tesla? /...
Det har tyvärr förekommit allvarliga fel på hjulupphängningar på Model X (och Model S). Det finns lite olika uppgifter på vilka bilar det är som är berörda. Enligt den här tråden så handlar det om bilar som är äldre än ca augusti 2017:

viewtopic.php?f=8&t=22894

Men enligt ett annat inlägg (nedan):

viewtopic.php?f=29&t=30101&start=75#p654357

...så berör det även Model S som tillverkats 'så sent' som augusti 2018... Således kanske detta gäller även för Model X...

Så jag gissar att man vill se över sina hjulupphängningar och byta de berörda komponenterna till de nyare uppgraderade komponenterna ifall detta inte skulle vara gjort. Som jag minns det såg jag en uppgift om att detta skulle kunna gå på cirkus 16.000 SEK, men rekommenderar att du dubbelkollar det. Gissar vidare att det här inte berör Kjells bil ovan...

Mer info i tråden med det ovan länkade inlägget:

viewtopic.php?f=29&t=30101
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
mikaelma
Inlägg: 5
Blev medlem: 26 jul 2022 09:45

Re: Begagnad Model X

Inlägg av mikaelma »

Hej,
Tack för all information! Det får nog bli en bil tillverkad sent 2018 eller senare för att slippa bilar med dålig hjulupphängning ...

Gällande infotainmentsystemet så har jag läst att det nya systemet MCU2 finns på alla bilar som är tillverkade senare än mars 2018. På bilar äldre än så behöver ägaren göra en uppdatering av infotainmentsystemet för att få MCU2.

Tack igen!
/Mikael
Skriv svar