Leverans Plaid

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Leverans Plaid

Inlägg av taliz »

OscarA skrev:
Ska man byta sin LR till en Plaid?
Lite dumt då min Y bara är i 4e leasingmånaden. Men DNB kanske inte klagar om krediten höjs med en halv miljon :D
Ett tips kan väl vara att behålla den iaf till bonusen trillar in. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Leverans Plaid

Inlägg av danni »

Rimlig skrev:
danni skrev:

Det är tillverkningsår och inte leveransdatum som gäller för att bestämma förmånsvärdet. Ja, du ska beräkna förmånsvärdet när bilen har levererats, men det är tillverkningsåret som används för att hitta det förmånsgrundande priset för en viss modell. Det stämmer att Skatteverket uppdaterar listorna under året, men det känns inte som om de borde uppdatera priset på en befintlig modell. Det skulle ju innebära att om man haft en bil sen tidigare på året och sen ska räkna om sitt förmånsvärde (vilket man åtminstone ska göra i januari varje år) så skulle det förmånsgrundande priset då kunna ändras, och det ska det ju inte.
Absolut tillverkningsår, men det är inte så enkelt att det är ett fast nybilspris som är fast under året. Skatteverket kan mycket väl justera nybilspriset under året för en redan befintlig modell genom en ändringsföreskrift om leverantören justerat priset.
T.ex skedde detta för Tesla Model 3 Long Range (22TE001) som under första halvåret i år hade ett nybilspris på 619900 (se SKVFS 2021:29), men som ändrades per 1/7 till 682900 (se SKVFS 2022:3).

Jag skulle verkligen önska att jag har fel, men om inte Tesla missat skicka in ändring till den strax kommande ändringsföreskriften så lär Plaids nybilspris höjas inom kort.

Registreringsdatumet blir ju då viktigt om man lyckas få leverans/registrering innan ändringsföreskriften kommer ut, då ska man ju kunna motivera det lägre nybilspriset i förmånsberäkningen trots att det högre kanske framgår i Skatteverkets e-tjänst.
Men jag förstår inte hur det här ska gå ihop rent praktiskt. Både reglerna och själva förmånsberäkningen på Skatteverkets hemsida saknar möjlighet att ta hänsyn till när en bil faktiskt registrerades. Om det förmånsgrundande priset då ändras under året så innebär det att man skulle kunna köpa en bil i februari, beräkna förmånsvärde, och sen om man beräknar igen i oktober (eller för den delen i januari som man måste) så får man ett hopp i förmånsvärdet för att det förmånsgrundande priset ändras. Det känns helt fel och som att det går emot hur de är reglerna ska fungera.

Om du tittar på exemplet med just Tesla Model 3 Long Range så är det lite intressant, för ja, nybilspriset i listan har ändrats. Men tittar du på justeringen av nybilspriset så har den ändrats med lika mycket, så i bägge listorna är det faktiska förmånsgrundande priset 382 900 kr. Så då slipper man situationen ovan för just Tesla Model 3.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Leverans Plaid

Inlägg av danni »

OscarA skrev:
Ska man byta sin LR till en Plaid?
Lite dumt då min Y bara är i 4e leasingmånaden. Men DNB kanske inte klagar om krediten höjs med en halv miljon :D
Om du löser ut en leasing hos DNB innan 12 månader gått, så kommer de räkna alla inbetalningar du gjort hittills som enbart ränta, ingen amortering, och restvärdet på bilen kommer vara bilens hela pris som ny. Man gör med andra ord en rejäl förlust genom att göra såhär, särskilt om man betalat en stor första förhöjd hyra. Så det är nog väldigt dumt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Tenk
Teslaägare
Inlägg: 370
Blev medlem: 15 jun 2016 11:56
Ort: Sundbyberg

Re: Leverans Plaid

Inlägg av Tenk »

Lösningen är att någon kan ta över den leasing som finns, det brukar gå även under de första 12 månaderna.
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Leverans Plaid

Inlägg av Legato »

Tenk skrev:
Lösningen är att någon kan ta över den leasing som finns, det brukar gå även under de första 12 månaderna.
Går väl alltid? Men visst "brukar" i den mån att den som tar över leasingen måste klara sedvanlig kreditprövning.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
OscarA
Teslaägare
Inlägg: 243
Blev medlem: 14 dec 2019 10:06

Re: Leverans Plaid

Inlägg av OscarA »

danni skrev:
OscarA skrev:
Ska man byta sin LR till en Plaid?
Lite dumt då min Y bara är i 4e leasingmånaden. Men DNB kanske inte klagar om krediten höjs med en halv miljon :D
Om du löser ut en leasing hos DNB innan 12 månader gått, så kommer de räkna alla inbetalningar du gjort hittills som enbart ränta, ingen amortering, och restvärdet på bilen kommer vara bilens hela pris som ny. Man gör med andra ord en rejäl förlust genom att göra såhär, särskilt om man betalat en stor första förhöjd hyra. Så det är nog väldigt dumt.
Jo, jag skulle endast göra det om DNB går med på ett leasing-byte. De vinner ju på det.

Får se om frun vill avyttra etronen och köra Y istället 8-)
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Leverans Plaid

Inlägg av Dafro »

OscarA skrev:
danni skrev:
OscarA skrev:
Ska man byta sin LR till en Plaid?
Lite dumt då min Y bara är i 4e leasingmånaden. Men DNB kanske inte klagar om krediten höjs med en halv miljon :D


Om du löser ut en leasing hos DNB innan 12 månader gått, så kommer de räkna alla inbetalningar du gjort hittills som enbart ränta, ingen amortering, och restvärdet på bilen kommer vara bilens hela pris som ny. Man gör med andra ord en rejäl förlust genom att göra såhär, särskilt om man betalat en stor första förhöjd hyra. Så det är nog väldigt dumt.
Jo, jag skulle endast göra det om DNB går med på ett leasing-byte. De vinner ju på det.

Får se om frun vill avyttra etronen och köra Y istället 8-)
Har jag svårt att tänka mig… ;)
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
FutureTesla
Teslaägare
Inlägg: 268
Blev medlem: 14 feb 2019 10:37

Re: Leverans Plaid

Inlägg av FutureTesla »

När jag pratade med DNB i veckan sa dem att det går att avveckla bilen innan 1 år, man får då betala ränta för resterande månader under det året.
Model S Plaid 2023
Användarvisningsbild
swegarm
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 30 okt 2018 22:56
Ort: Göteborg

Re: Leverans Plaid

Inlägg av swegarm »

Fick svar av tesla idag och var inte möjligt att byt från LR-Plaid och behålla de gamla priserna.

Min MX nov 18 blir fyra år nu.
Blir nog att ja behåller den minst ett år. Känns lite segt att betala samma förmån som för en helt ny. Hade ni köpt till försäkring (2år kostar ca 17 kkr)?

Med 3 barn i barnstol finns ingen bättre bil om man ska köra el- eller ?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Leverans Plaid

Inlägg av spacecoin »

swegarm skrev:
Fick svar av tesla idag och var inte möjligt att byt från LR-Plaid och behålla de gamla priserna.

Min MX nov 18 blir fyra år nu.
Blir nog att ja behåller den minst ett år. Känns lite segt att betala samma förmån som för en helt ny. Hade ni köpt till försäkring (2år kostar ca 17 kkr)?

Med 3 barn i barnstol finns ingen bättre bil om man ska köra el- eller ?
Jag tänker inte köpa till utökad garanti efter att ha läst villkoren, men jag har ett år kvar på min.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Leverans Plaid

Inlägg av Tars »

swegarm skrev:
Fick svar av tesla idag och var inte möjligt att byt från LR-Plaid och behålla de gamla priserna.

Min MX nov 18 blir fyra år nu.
Blir nog att ja behåller den minst ett år. Känns lite segt att betala samma förmån som för en helt ny. Hade ni köpt till försäkring (2år kostar ca 17 kkr)?

Med 3 barn i barnstol finns ingen bättre bil om man ska köra el- eller ?
ID Buzz kanske?
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Leverans Plaid

Inlägg av Dafro »

Tars skrev:
swegarm skrev:
Fick svar av tesla idag och var inte möjligt att byt från LR-Plaid och behålla de gamla priserna.

Min MX nov 18 blir fyra år nu.
Blir nog att ja behåller den minst ett år. Känns lite segt att betala samma förmån som för en helt ny. Hade ni köpt till försäkring (2år kostar ca 17 kkr)?

Med 3 barn i barnstol finns ingen bättre bil om man ska köra el- eller ?
ID Buzz kanske?
Kolla även på IX, E-tron och EQS suv.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
swegarm
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 30 okt 2018 22:56
Ort: Göteborg

Re: Leverans Plaid

Inlägg av swegarm »

ID Buzz verkar lovande, men vill ha 7-sits och den verkar dröja till 24.

Lite märkligt att det inte finns bättre alternativ. EX90 kanske blir en bra konkurrent, men den lär väll också dröja.

Kanske blir att ta ut LR när den väl kommer nästa år.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Leverans Plaid

Inlägg av Tars »

swegarm skrev:
ID Buzz verkar lovande, men vill ha 7-sits och den verkar dröja till 24.

Lite märkligt att det inte finns bättre alternativ. EX90 kanske blir en bra konkurrent, men den lär väll också dröja.

Kanske blir att ta ut LR när den väl kommer nästa år.
Mercedes eqc suv. Vet dock ej leveranstider.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
JanE
Inlägg: 75
Blev medlem: 23 dec 2015 09:36

Re: Leverans Plaid

Inlägg av JanE »

Fått uppdaterad leveranstid på min Plaid, 30/11-7/12.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Leverans Plaid

Inlägg av Tellus »

JanE skrev:
Fått uppdaterad leveranstid på min Plaid, 30/11-7/12.
Samma här!
Fått slutfaktura där VIN nummer står, leverans 14 november på fakturan men på hemsidan 30nov-7dec.
P som modellår och slutsiffror 494***
Grå/beige model s
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
T-Star
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 14 dec 2018 10:08

Re: Leverans Plaid

Inlägg av T-Star »

Samma här, fast jag har "leverans" 10/11 enligt slutfakturan. :-)

Grå/Svart MX Plaid
VIN 7SAXCCE66PF366XXX
JanE
Inlägg: 75
Blev medlem: 23 dec 2015 09:36

Re: Leverans Plaid

Inlägg av JanE »

jag har inte fått någon slutfaktura med vin?

men dom har ringt och sagt att jag matchats till en bil.

HMMM
balgoth88
Inlägg: 26
Blev medlem: 12 apr 2022 15:27

Re: Leverans Plaid

Inlägg av balgoth88 »

Hi, I'm looking to sell my model x plaid reservation. it was made a while back so I still have the old prices and Tesla says its ready for delivery in 2 weeks.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Leverans Plaid

Inlägg av Tellus »

Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Leverans Plaid

Inlägg av Monark1954 »

Någon fler som begärt inbytespris på sin X?
Jag har väntat ca en vecka.
Har en X med modellår -21, bara en på blocket och två sålda men det är kanske inte det beror på.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
MartinG
Teslaägare
Inlägg: 240
Blev medlem: 03 feb 2016 21:43

Re: Leverans Plaid

Inlägg av MartinG »

Monark1954 skrev:
Någon fler som begärt inbytespris på sin X?
Jag har väntat ca en vecka.
Har en X med modellår -21, bara en på blocket och två sålda men det är kanske inte det beror på.
Jag fick ett pris av Tesla men det var 60 000 kr lägre än Fordonsbolaget bjöd och 100 000 kr lägre än vad kvdbil satte som rekommenderat acceptpris (de tror alltså att man får ut mer än så) så det kändes inte lockande för mig.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Leverans Plaid

Inlägg av Legato »

MartinG skrev:
Monark1954 skrev:
Någon fler som begärt inbytespris på sin X?
Jag har väntat ca en vecka.
Har en X med modellår -21, bara en på blocket och två sålda men det är kanske inte det beror på.
Jag fick ett pris av Tesla men det var 60 000 kr lägre än Fordonsbolaget bjöd och 100 000 kr lägre än vad kvdbil satte som rekommenderat acceptpris (de tror alltså att man får ut mer än så) så det kändes inte lockande för mig.
KVDs acceptpris är dock ingen särskilt bra indikation imo. De vill ha affären och "bjuder" därefter. Däremot köper ju även KVD bilar.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
MartinG
Teslaägare
Inlägg: 240
Blev medlem: 03 feb 2016 21:43

Re: Leverans Plaid

Inlägg av MartinG »

Så kan det nog vara, men tyckte det var värt ett försök.
Adodo
Inlägg: 3
Blev medlem: 22 nov 2022 11:28

Re: Leverans Plaid

Inlägg av Adodo »

Jag har en beställd MX plaid (blå/creme/FSD/20''+dubbdäck) som jag än så länge ej fått VIN på. Finns det någon som har en motsvarande MX till lägre priset med tidig leverans där ni ej vill ha den så PM:a gärna, vi kan nog hitta lösning. Kravet är motsvarande utrustning och creme interiör, utsidan kan folieras.
Skriv svar