Fel på däcktrycksövervakning

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Samordnaren
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 28 maj 2022 14:02

Fel på däcktrycksövervakning

Inlägg av Samordnaren »

Hej! Har fått problem med däcktrycksövervakningen efter att jag bytt till vinterdäck. Trycksensorfel kan rensas vid nästa körning står det ju, men det är inget jag kan hitta hur man gör.

Lämnade in den på Tesla men tydligen var det inte original tesladäck/fälgar, så då kunde dom inte göra något.

Någon som vet om det går att fixa detta själv eller behöver jag lämna in den till en auktoriserad verkstad? Eller bör jag köra tillbaka till firman som utförde däckskiftet? Dom verkade tyvärr inte ha så bra koll på tesla…

Tack!
29420A7E-132A-4F0D-B9E1-88E3414ABC82.jpeg
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 868
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Fel på däcktrycksövervakning

Inlägg av Delta »

Däcktryckssensorerna(TPMS) sitter inuti fälgen vid ventilen. Sensorerna läses trådlöst av från bilen då hjulen roterar. Kräver att bilen har rört sig några hundra meter. Förmodligen funkar inte den avläsningen vilket kan bero på följande:
1. Dina fälgar har inga sensorer eller har sensorer av en typ som inte kan avläsas av bilen. Det krävs att det typerna matchar varandra.
2. Där sitter ett batteri i sensorerna som kan behöva bytas.
3. Sensorerna är av rätt typ men har skadats i samband med omläggningen till vinterdäck.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Fel på däcktrycksövervakning

Inlägg av Bjelke »

Delta skrev:
Däcktryckssensorerna(TPMS) sitter inuti fälgen vid ventilen. Sensorerna läses trådlöst av från bilen då hjulen roterar. Kräver att bilen har rört sig några hundra meter. Förmodligen funkar inte den avläsningen vilket kan bero på följande:
1. Dina fälgar har inga sensorer eller har sensorer av en typ som inte kan avläsas av bilen. Det krävs att det typerna matchar varandra.
2. Där sitter ett batteri i sensorerna som kan behöva bytas.
3. Sensorerna är av rätt typ men har skadats i samband med omläggningen till vinterdäck.
Och punkt 2 är lite jobbig eftersom det normalt sett inte går att byta batteri i dom där rackarna och inte
heller uppladdningsbara :( vet inte om det finns numera men har inte hört om nåt sånt iaf.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Lurkern
Inlägg: 900
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Fel på däcktrycksövervakning

Inlägg av Lurkern »

Hämtade ut en ny bil igår med original vinterhjul och fick samma fel efter ett par mils körning. Fick i telefon höra från Tesla att jag skall åka in till en bensinmack, se över lufttrycket i däcken och sen skall bilen kalibrera sig.

Fattar inte varför det skulle hjälpa och har inte provat ännu.
Skriv svar