Ah! Just det!Nicke Nyfiken skrev:Bensindrivna är tillagt i textenJerker skrev:Det kan vi kanske hoppas på! Jag skrev ju till en annan motorjournalist på Expressen om felet i artikeln om Lamborghini Urus som skröt med att den skulle bli den snabbaste SUV:en med 0-100 under 4 sekunder. Nu har de ändrat i artikeln:HelectriC skrev:Ska han revidera artikeln? Annars fortsätter han i praktiken sprida okunskap.SR-71-BlackBird skrev:Fick just svar från journalisten som tar på sig misstaget.
http://www.expressen.se/motor/lamborghi ... ste-suven/
För den som inte orkar klicka på länken, här är ändringen med fet stil:
"0 till 100 kilometer i timmen ska gå på under 4 sekunder, enligt Reggiani. I så fall tar den plats framför de nuvarande bensindrivna rekordhållarna Bentley Bentayga och Porsche Cayenne Turbo S – som båda klockar in på 4,1 sekunder. Strax därefter kommer BMW X6 M på 4,2 sekunder. Tesla Model X lär också bli att räkna med när det gäller acceleration. Enligt tillverkaren ska den klara samma sak på supersnabba 3,4 sekunder."
När journalisten har 0-koll
Moderator: Redaktion
Re: När journalisten har 0-koll
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: När journalisten har 0-koll
jag har också skrivit till honom:
Jan-Erik,
Du är journalist. Ett grundkrav måste väl ändå vara att åtminstone kunna det mest basala om det du skriver om?
I artikel efter artikel om Tesla radar du upp så mycket felaktigheter att jag inte vet i vilken ände jag ska börja i.
Snälla, läs åtminstone Teslas egen info om antal reservationer av Model X och produktionstakt under 2016 innan du publicerar något i ämnet nästa gång:
http://files.shareholder.com/downloads/ ... Letter.pdf
Med vänlig hälsning
/o
Ove Lundkvist
0706-888 333
Jan-Erik,
Du är journalist. Ett grundkrav måste väl ändå vara att åtminstone kunna det mest basala om det du skriver om?
I artikel efter artikel om Tesla radar du upp så mycket felaktigheter att jag inte vet i vilken ände jag ska börja i.
Snälla, läs åtminstone Teslas egen info om antal reservationer av Model X och produktionstakt under 2016 innan du publicerar något i ämnet nästa gång:
http://files.shareholder.com/downloads/ ... Letter.pdf
Med vänlig hälsning
/o
Ove Lundkvist
0706-888 333
Re: När journalisten har 0-koll
Intressant att det tog två veckor för honom att få artikeln från Clean Technica översatt och sedan ändå fick till det fel:
Orginalartikel:
Tesla Model X Production Kicks Into High Gear December 18th, 2015 by Kyle Field
http://cleantechnica.com/2015/12/18/tes ... high-gear/
Stor efterfrågan på Teslas nya model X 30 dec 2015, Jan-Erik Berggren
http://www.expressen.se/motor/stor-efte ... a-model-x/
Orginalartikel:
Tesla Model X Production Kicks Into High Gear December 18th, 2015 by Kyle Field
http://cleantechnica.com/2015/12/18/tes ... high-gear/
Berggrens artikel:Based on an expected total production capacity of 2,000 vehicles per week by 2016 (stated on the 2nd quarter Tesla conference call), that could mean 1,000 Xs a week. More realistically, production is still ramping up (which slows things down), and Elon expected an average of 1,600–1,800 vehicles a week in 2016 as a whole due to the various limitations that can come up and keep the company from hitting its max production capacity.
Stor efterfrågan på Teslas nya model X 30 dec 2015, Jan-Erik Berggren
http://www.expressen.se/motor/stor-efte ... a-model-x/
Under 2016 ska det byggas cirka 2000 Tesla-bilar i Musks fabrik och varannan påstås vara Model X. Produktionstakten är inte uppe i de talen ännu men en produktionsökning av den nya suv:en är efterlängtad.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: När journalisten har 0-koll
Underbart! Hur är det möjligt att förväxla vecka med år när man snor en text rakt av så?!?
Re: När journalisten har 0-koll
1000 Model X vilket är det som Berggren verkar ska tillverkas under hela 2016 är nog vad som tillverkades under 2015 (dock ligger leveranserna kanske på lite under hälften av det). Under 2016 lär kanske ca 40000 Model X levereras.
Förstår inte riktigt hur han kan ha fått artikeln så fel när han känner till Tesla sedan tidigare samt egentligen bara skriver om en engelsk bloggpost till svenska (som han behöver 2 veckor på sig).
Förstår inte riktigt hur han kan ha fått artikeln så fel när han känner till Tesla sedan tidigare samt egentligen bara skriver om en engelsk bloggpost till svenska (som han behöver 2 veckor på sig).
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: När journalisten har 0-koll
Tänkte skriva något fint om att det är nog inte så lätt om man är late majority eller laggard enligt ni vet den där klassiska klock-kurvan
Att vi kanske måste vara lite mer förstående då nog vi alla här ligger inom den första 15e percentilen. Att man kanske inte väljer vare sig motorer eller expressen att skriva för om man skulle ligga där utan nästan per definition då ligger på dom senare 50% och att vi måste vara lite ödmjuka.
Men så läste jag vad mer den här gubben mer skrivit samt hans version av "the 90's - ett försvarstal" som nån länkade in och det är ju en lång radda av rena fuds (https://en.m.wikipedia.org/wiki/Fear,_u ... _and_doubt)
Hur man känner igen ett FUD? tex "el kan också vara smutsigt" eller lite mer aktuellt "alla elbilar börjar spontant brinna" eller "snabbladdarna pajar batteriet". Korta meningar som tar långa meningar att förklara.
Så nu lackade jag också till. Uppenbarligen fuddar journalisten. Vem betalar honom? Eller är det nån årlig golfresa i portugal de möts på för årlig hjärntvätt? Jag vill gärna tro att dom helhjärtat och ärligt bara inte tror på elbilar...men skulle man då behöva fudda och sprida falska fakta?
Att vi kanske måste vara lite mer förstående då nog vi alla här ligger inom den första 15e percentilen. Att man kanske inte väljer vare sig motorer eller expressen att skriva för om man skulle ligga där utan nästan per definition då ligger på dom senare 50% och att vi måste vara lite ödmjuka.
Men så läste jag vad mer den här gubben mer skrivit samt hans version av "the 90's - ett försvarstal" som nån länkade in och det är ju en lång radda av rena fuds (https://en.m.wikipedia.org/wiki/Fear,_u ... _and_doubt)
Hur man känner igen ett FUD? tex "el kan också vara smutsigt" eller lite mer aktuellt "alla elbilar börjar spontant brinna" eller "snabbladdarna pajar batteriet". Korta meningar som tar långa meningar att förklara.
Så nu lackade jag också till. Uppenbarligen fuddar journalisten. Vem betalar honom? Eller är det nån årlig golfresa i portugal de möts på för årlig hjärntvätt? Jag vill gärna tro att dom helhjärtat och ärligt bara inte tror på elbilar...men skulle man då behöva fudda och sprida falska fakta?
Re: När journalisten har 0-koll
Det tar ju tid att sprida kunskap, och det måste vi nog ändå ha i åtanke varje gång vi suckar tungt och tvingas förklara de mest basala fakta om elbilar.
Jag arbetar på en liten arbetsplats, c:a 15 anställda, och jag är den förste som nu skaffar en elbil där. En person som har mycket med oss att göra har länge haft en Toyota Prius, men det är inget han har pratat om och jag misstänker att de flesta på jobbet inte vet om det och inte heller har reflekterat över vad det är för bil.
När jag nu säger att jag har köpt en elbil inser jag att de flesta tänker elhybrid. Så jag får förtydliga mig och då höjs ögonbrynen. Det hade man inte trott, att nån verkligen skulle våga köpa en ren elbil! Så får man börja förklara, bemöta alla fördomar osv. Jag kommer ju att fungera som en ambassadör för elbilar på min arbetsplats och försöka ta de tillfällen som erbjuds att "normalisera" diskussionerna och uppfattningarna om elbilar i denna krets (och min bekantskapskrets) så att elbilstänkandet slår rot hos dessa människor. Så småningom kommer de att inse att en elbil är en vanlig bil och ett reellt alternativ även för dem.
Men det kommer att ta sin tid. Även om de inser att det är en elbil de ska ha så är en bil en sällanköpsvara och det kommer att ta åratal innan alla mina arbetskamrater kör en elbil. Antagligen 10-15 år i allra bästa fall.
Jag arbetar på en liten arbetsplats, c:a 15 anställda, och jag är den förste som nu skaffar en elbil där. En person som har mycket med oss att göra har länge haft en Toyota Prius, men det är inget han har pratat om och jag misstänker att de flesta på jobbet inte vet om det och inte heller har reflekterat över vad det är för bil.
När jag nu säger att jag har köpt en elbil inser jag att de flesta tänker elhybrid. Så jag får förtydliga mig och då höjs ögonbrynen. Det hade man inte trott, att nån verkligen skulle våga köpa en ren elbil! Så får man börja förklara, bemöta alla fördomar osv. Jag kommer ju att fungera som en ambassadör för elbilar på min arbetsplats och försöka ta de tillfällen som erbjuds att "normalisera" diskussionerna och uppfattningarna om elbilar i denna krets (och min bekantskapskrets) så att elbilstänkandet slår rot hos dessa människor. Så småningom kommer de att inse att en elbil är en vanlig bil och ett reellt alternativ även för dem.
Men det kommer att ta sin tid. Även om de inser att det är en elbil de ska ha så är en bil en sällanköpsvara och det kommer att ta åratal innan alla mina arbetskamrater kör en elbil. Antagligen 10-15 år i allra bästa fall.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: När journalisten har 0-koll
Att det är bjudresor och lyxhotell som gäller för motorjournalister är känt sedan tidigare. Kanske inte Tesla uppfyller hans och andra motorjournalisters krav på VIP-status.Daoops skrev:Så nu lackade jag också till. Uppenbarligen fuddar journalisten. Vem betalar honom? Eller är det nån årlig golfresa i portugal de möts på för årlig hjärntvätt? Jag vill gärna tro att dom helhjärtat och ärligt bara inte tror på elbilar...men skulle man då behöva fudda och sprida falska fakta?
Hur som helst så hittade jag en gammal men till viss del fortfarande aktuell artikel i Aftonbladet.
http://www.aftonbladet.se/bil/collin/article11886440.ab
Sandlåda...
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: När journalisten har 0-koll
Ah där fick vi det förklarat då ja. Tackar! Och givetvis den här Collin inblandad. Jag har uppenbarligen vart ganska så naiv i det här. Är det verkligen helt ok att det i praktiken är köpta journalister som skall recensera produkter? Borde inte det ingå in nån typ av disclaimer vad man blivit bjuden på i samband med artikeln? Likt aktieanalytiker som måste disclaima sitt innehav om dom skriver om ett bolag.Nicke Nyfiken skrev:Att det är bjudresor och lyxhotell som gäller för motorjournalister är känt sedan tidigare. Kanske inte Tesla uppfyller hans och andra motorjournalisters krav på VIP-status.Daoops skrev:Så nu lackade jag också till. Uppenbarligen fuddar journalisten. Vem betalar honom? Eller är det nån årlig golfresa i portugal de möts på för årlig hjärntvätt? Jag vill gärna tro att dom helhjärtat och ärligt bara inte tror på elbilar...men skulle man då behöva fudda och sprida falska fakta?
Hur som helst så hittade jag en gammal men till viss del fortfarande aktuell artikel i Aftonbladet.
http://www.aftonbladet.se/bil/collin/article11886440.ab
Sandlåda...
Re: När journalisten har 0-koll
Jo, men det är ju klart att journalister som bjuds på luxuösa event klarar av att hålla sig objektiva till det de skriver om medan vi vanliga konsumenter inte klarar av det utan blir kallade för sekt...
Re: När journalisten har 0-koll
Va vänta blir ni bjudna på 1a klass och ostronbrickor??Jerker skrev:Jo, men det är ju klart att journalister som bjuds på luxuösa event klarar av att hålla sig objektiva till det de skriver om medan vi vanliga konsumenter inte klarar av det utan blir kallade för sekt...
Re: När journalisten har 0-koll
NEJ va pinsamt!vigge50 skrev:Jag har läst många artiklar om Tesla med många fel men denna tar nog nästan priset som journalist med minst koll
http://www.expressen.se/motor/stor-efte ... a-model-x/Därför har Teslas vd Elon Musk - enligt sajten cleantechnica - ökat produktionstakten. Under 2016 ska det byggas cirka 2000 Tesla-bilar i Musks fabrik och varannan påstås vara Model X.
Min familj och jag väntar på Model 3.
Just nu har vi en BMW 3 Serie.
Just nu har vi en BMW 3 Serie.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: När journalisten har 0-koll
Läs och häpna
http://www.expressen.se/motor/berggren- ... tt-ansvar/
http://www.expressen.se/motor/berggren- ... tt-ansvar/
Jag kan förstå att Tesla-anhängarna står ut med ett och annat bara för att de verkligen vill markera att elbilen bör putta bort bensin- och dieselbilen från parkeringen.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: När journalisten har 0-koll
Det är är också intressant!
http://www.expressen.se/motor/4-av-10-s ... opa-elbil/
Men 4 av 10 är ändå rätt högt.. om man bara puschar rätt och gör bonus - malus systemet ordentligt (tyvärr är det inte riktigt så bra som det kunde varit enligt förslaget som kom idag) så skulle vi ju kunna se en enorm ökning av försäljningen redan nu. Från 2-3% elbilar till i allafall 20-30% vore ingen omöjlighet bara på några år.
Kanske är det utbudet som är det största problemet.. biltillverkarna är kraftigt efter om man ser till efterfrågan.
http://www.expressen.se/motor/4-av-10-s ... opa-elbil/
Elbilar vinner allt större förtroende hos bilköpare i Sverige.
Nu kan hela 42 procent av bilköparna tänka sig att köpa en elbil när det är dags för nästa bilaffär.
Det betyder att inom några år kommer vi kunna se ytterligare en rejäl andel som kan tänka sig att köpa elbil.. för både med Model 3, Bolt, Volvo, Audi och alla som lovat en elbil med 35+ mil kommer att lansera sina bilar inom dom närmsta 2-3 åren.Men det finns även de som fortfarande är skeptiska till elbilar. 37 procent av de medverkande i undersökningen kan inte tänka sig att köpa en elbil vid nästa bilköp. Majoriteten av dem, 68 procent, - och både män och kvinnor – anser att den begränsade körsträckan är det största hindret.
Men 4 av 10 är ändå rätt högt.. om man bara puschar rätt och gör bonus - malus systemet ordentligt (tyvärr är det inte riktigt så bra som det kunde varit enligt förslaget som kom idag) så skulle vi ju kunna se en enorm ökning av försäljningen redan nu. Från 2-3% elbilar till i allafall 20-30% vore ingen omöjlighet bara på några år.
Kanske är det utbudet som är det största problemet.. biltillverkarna är kraftigt efter om man ser till efterfrågan.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: När journalisten har 0-koll
Orkar ni mer av Jan-Erik Berggren?
http://www.expressen.se/motor/kvalitets ... as-pengar/
I den källa som han troligen har använt (Laban hittade den), var också Daimler omnämnt med en kostnad på $970. Men det är ju mycket roligare att jämföra Teslas $1000 mot GM's $400 eftersom Tesla då framstår i mycket sämre dager.
Källa: http://www.channelnewsasia.com/news/bus ... 37468.html
Herr Berggren förväntar sig att kostnaderna nu sjunker.
Den mannen längtar efter hummersås!
http://www.expressen.se/motor/kvalitets ... as-pengar/
Här jämför han premiumbilar med massmarknadsbilar. Snyggt.Tesla Motors brottas också med högra garantikostnader än till exempel Mercedes. Enligt Reuters utredning spenderade Tesla förra året drygt 1000 dollar per bil på reparationer och företaget satte undan det dubbla för att täcka framtida kostnader. Jämfört det med GM som hade motsvarande 400 dollar i kostnader och 332 dollar i framtida reparationer.
I den källa som han troligen har använt (Laban hittade den), var också Daimler omnämnt med en kostnad på $970. Men det är ju mycket roligare att jämföra Teslas $1000 mot GM's $400 eftersom Tesla då framstår i mycket sämre dager.
Källa: http://www.channelnewsasia.com/news/bus ... 37468.html
Nu har Tesla sandpapprat färdigt på sina lermodeller och ska börja bygga sina produktionslinjer med mängder av robotar. Dessutom har man aviserat att man ska dubblera antalet superladdare och SC.Tesla Motors har hittills förklarat sitt magra resultat och sina förluster med att allt gått till utvecklingen av nya Model 3. Men nu är den bilen snart klar för produktion och utvecklingskostnaderna lär minska något för Tesla.
Herr Berggren förväntar sig att kostnaderna nu sjunker.
Den mannen längtar efter hummersås!
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: När journalisten har 0-koll
Herre min je.. Det är ju inte ett rätt i hela det här stycketHerr X skrev:Orkar ni mer av Jan-Erik Berggren?
http://www.expressen.se/motor/kvalitets ... as-pengar/
Här jämför han premiumbilar med massmarknadsbilar. Snyggt.Tesla Motors brottas också med högra garantikostnader än till exempel Mercedes. Enligt Reuters utredning spenderade Tesla förra året drygt 1000 dollar per bil på reparationer och företaget satte undan det dubbla för att täcka framtida kostnader. Jämfört det med GM som hade motsvarande 400 dollar i kostnader och 332 dollar i framtida reparationer.
I den källa som han troligen har använt (Laban hittade den), var också Daimler omnämnt med en kostnad på $970. Men det är ju mycket roligare att jämföra Teslas $1000 mot GM's $400 eftersom Tesla då framstår i mycket sämre dager.
Källa: http://www.channelnewsasia.com/news/bus ... 37468.html
Nu har Tesla sandpapprat färdigt på sina lermodeller och ska börja bygga sina produktionslinjer med mängder av robotar. Dessutom har man aviserat att man ska dubblera antalet superladdare och SC.Tesla Motors har hittills förklarat sitt magra resultat och sina förluster med att allt gått till utvecklingen av nya Model 3. Men nu är den bilen snart klar för produktion och utvecklingskostnaderna lär minska något för Tesla.
Herr Berggren förväntar sig att kostnaderna nu sjunker.
Den mannen längtar efter hummersås!
Utom möjligenAtt komma tillrätta med kvaliteten och återkallelserna blir också avgörande när produktionen ska tiodubblas under de kommande 12 månaderna.
Tesla Motors har hittills förklarat sitt magra resultat och sina förluster med att allt gått till utvecklingen av nya Model 3. Men nu är den bilen snart klar för produktion och utvecklingskostnaderna lär minska något för Tesla.
Tesla Motors har också försökt att hitta en strategi där de kan åtgärda bilarna innan de går sönder. Teslas nya Model X har återkallats till verkstäderna på grund av att bakdörrarna inte stängs ordentligt. Återkallelsen har omfattat cirka 2700 Model X - vilket motsvarar det antal bilar som byggts. Tesla erbjuder inte längre testkörningar av Model X utan alla bilar som byggs skickas till bilköparna.
Tesla Motors har också försökt att hitta en strategi där de kan åtgärda bilarna innan de går sönder.
Vad är han, fem?
Tror att det var lite drag i den där hummersåsen minsann, har fabbo hängt lite med dom här kidsen månne?
http://youtu.be/vs_X29DzUfo
Re: När journalisten har 0-koll
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: När journalisten har 0-koll
För den som läser DI Weekend så påstår Håkan Matson i den att Bentley gör världens snabbaste SUV. Han radar namnen på en mängd konkurrenter men inte Model X och han avslutar med att han inte gillar SUVar för att de är miljöförstörande och vräkiga. Suck.
Även om Model X inte finns på vägarna riktigt ännu är det ju minst sagt märkligt att i en sån artikel och med den inställningen till SUVar (som jag för övrigt alltid delat) inte med ett ord nämna Model X.
Även om Model X inte finns på vägarna riktigt ännu är det ju minst sagt märkligt att i en sån artikel och med den inställningen till SUVar (som jag för övrigt alltid delat) inte med ett ord nämna Model X.
Re: När journalisten har 0-koll
Haha sjukt kulHerr X skrev:
Står de båda i pölar av hummersås?
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: När journalisten har 0-koll
Det skulle nog föreställa skuggor, men vi kan säga att det är hummersåspölarchpaulin skrev:Haha sjukt kulHerr X skrev:
Står de båda i pölar av hummersås?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: När journalisten har 0-koll
Du har helt klart en ny karriär som tecknare framför dig, Herr X!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: När journalisten har 0-koll
Den var underbar.
LUDICROUS!
LUDICROUS!
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Re: När journalisten har 0-koll
+3chpaulin skrev:Haha sjukt kulHerr X skrev:
Står de båda i pölar av hummersås?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.