Vänta på P100D?

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1494
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Vänta på P100D?

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Tänkte jag skulle lägga min order nu men då kommer jag på ryktet om ett 100 kWh batteri, ska man vänta tro?
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare
Inlägg: 435
Blev medlem: 24 feb 2015 07:20
Ort: Stockholm

Re: Vänta på P100D?

Inlägg av Telsa »

När 100 kommer finns ryktet om 110. Det lönar sig sällan att vänta!
Model X, Pearl White
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1494
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Vänta på P100D?

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Jo, fast detta låg ju redan i nya firmwareversioner, känns ganska nära i tiden, får fundera lite.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Vänta på P100D?

Inlägg av danni »

Jag ser det som extremt osannolikt att de skulle lansera ett 100 kWh-batteri alldeles precis efter att de just leverat ut en massa hett efterlängtade Signature-bilar av Model X med 90 kWh. Om vi ser ett sånt batteri tror jag det blir som tidigast i höst. Att man hittat bilden i firmware redan säger ganska lite om när den faktiskt kommer finnas på riktigt. För eller senare kommer den, det kanske bara är en grafiker som varit proaktiv. Eller så kanske de har prototypbilar och tyckte det skulle vara lattjo att visa rätt grafik för dem.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Vänta på P100D?

Inlägg av apkungen »

Spekulationer finns att de kommer lansera 100D vid model 3 eventet.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vänta på P100D?

Inlägg av Svenssons »

De kommer inte leverera alla Signature på flera månader. Först i juli/augusti lär nog alla Signature vara levererade. 100 kWh för Model 3 vore lite overkill och Tesla har tidigare inte haft ett lanseringsevent för mer än en bil åt gången. Det var en del med reservation för Model X som fick inbjudan till D and A-eventet och blev rätt besvikna på att inget sades om Model X t.ex.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vänta på P100D?

Inlägg av LarsL »

apkungen skrev:
Spekulationer finns att de kommer lansera 100D vid model 3 eventet.
Tror jag absolut inte på, om inte värsta M3an kommer med 100kWh. Men sånt kommer de nog inte släppa nu utan mer snacka om att den kommer ha en range av 300-500km i så fall.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vänta på P100D?

Inlägg av LarsL »

En facelift av MS behövs snart så klart men tror det dröjer till sen sommaren hösten? Kanske till våren?
Det jag hoppas på är ytterligare en Tesla med dragkrok, helst retrofit på Model S annars på Model Y kanske?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vänta på P100D?

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
En facelift av MS behövs snart så klart men tror det dröjer till sen sommaren hösten? Kanske till våren?
Det jag hoppas på är ytterligare en Tesla med dragkrok, helst retrofit på Model S annars på Model Y kanske?
Sensommaren, tidig hösten är nog bra tillfälle. Model 3-presentationen har då lagt sig och större delen av de som reserverat Model X de senaste 4 åren har fått sin leverans eller är på väg att få den inom någon månad. Samtidigt finns tid att hinna leverera några under 2016 så att det kan läggas till årsredovisningen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Vänta på P100D?

Inlägg av danni »

LarsL skrev:
apkungen skrev:
Spekulationer finns att de kommer lansera 100D vid model 3 eventet.
Tror jag absolut inte på, om inte värsta M3an kommer med 100kWh. Men sånt kommer de nog inte släppa nu utan mer snacka om att den kommer ha en range av 300-500km i så fall.
Jag kan inte för mitt liv se att de skulle stoppa 100 kWh i Model 3. Det är onödigt och jag tror det skulle vara ett märkligt beslut. Isåfall tror jag snarare de tar samma teknologi som skulle möjliggöra 100 kWh i Model S och använder till ett lättare batteri på 70 kWh i Model 3.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Vänta på P100D?

Inlägg av apkungen »

Håller med om att 100kWh är onödigt i model 2, iaf i dagsläget när batteriet är så pass dyra och tunga fortfarande.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Vänta på P100D?

Inlägg av Martinen »

Inte helt ny tråd detta men jag går och velar med min beställning av Samma anledning.
Skulle 100 kWh batt släppas en månad efter jag fått bilen så bryr jag mig inte lika mycket, men om jag beställer och dom släpper 100 kWh innan jag ens fått bilen blir jag lack.
Med tanke på att räckvidden dessutom är något kortare än min nuvarande bil så hade jag gärna väntat för att få 11% mer.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vänta på P100D?

Inlägg av Svenssons »

Martinen skrev:
Inte helt ny tråd detta men jag går och velar med min beställning av Samma anledning.
Skulle 100 kWh batt släppas en månad efter jag fått bilen så bryr jag mig inte lika mycket, men om jag beställer och dom släpper 100 kWh innan jag ens fått bilen blir jag lack.
Med tanke på att räckvidden dessutom är något kortare än min nuvarande bil så hade jag gärna väntat för att få 11% mer.
Håller med, haft beställning sedan 1/3 (reservation sedan augusti 2014) och räknar inte med att få bilen på ett par månader till men om 100 kWh batteripack kommer inom en månad eller två och jag inte har val att lägga till det kommer ju kännas rätt surt. Jag räknar med att det kommer efter att jag fått leverans så om det är en dag eller 1 år spelar ingen direkt roll för mig.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Elputte
Inlägg: 225
Blev medlem: 03 dec 2014 19:33
Ort: Bromma

Re: Vänta på P100D?

Inlägg av Elputte »

Men ökar verkligen vikten på batterierna när de ökar ifrån 90 till 100 kwh ? Är det inte densiteten som ökar?
Skriv svar