Audi har en Model X... kan inte ladda den :)

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
sweslac
Teslaägare
Inlägg: 310
Blev medlem: 08 mar 2015 15:31
Ort: Vallentuna

Audi har en Model X... kan inte ladda den :)

Inlägg av sweslac »

http://electrek.co/2016/04/19/audi-char ... gineering/

Det var lite roligt... men jag undrar: I dessa dagar av att klicka "accept" på mjukvarulicenser höger och vänster.... är inte reverse engineering ett brott mot licensen. Kan inte tesla stänga av bilen helt och radera allt mjukvara från den via distans. "Self destruct mode engaged, you have 10 seconds to figure out how to activate the falcon wing doors and get out before this car auto destructs."

Så synd att se allt deras arbete reverse-engineered...
Väntar på MYP blå/svart // 2016 Model X 90D [SÅLD]// 2019 Volvo XC60 T8 //1999 Subaru Impreza GT // 1973 VW Thing
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Audi har en Model X... kan inte ladda den :)

Inlägg av jonasl »

Jag har svårt att se det ske. Att köpa och dissikera konkurrentbilar har varit standard procedure i den här världen väldigt länge.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Audi har en Model X... kan inte ladda den :)

Inlägg av LarsL »

Däremot kan ju Tesla stänga av köparen som sålde sin signature X till Audi.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Audi har en Model X... kan inte ladda den :)

Inlägg av bylund »

Finns ju inget som tyder på att Tesla ställt till med något här, problemet är som det står i artikeln skillnaden mellan europeisk och amerikansk kontakt. Detta ska ha skett även med Model S, att amerikanska exemplar har setts på superladdare, körda av biltillverkaranställda.
Att denna senare är ägd av en biltillverkare verkar ännu troligare än den förra, då den har en tysk saluvagnsskylt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Audi har en Model X... kan inte ladda den :)

Inlägg av apkungen »

Hur kan de lära den då? Umcn hur ser den ut? Funkar vanlig typ 2?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Audi har en Model X... kan inte ladda den :)

Inlägg av bylund »

Det är väl typ 1 på de amerikanska?
UMC borde fungera med adapter. Det finns en 240V-variant för den amerikanska. Annars är det kanske 110V. En amerikansk Chademoadapter borde funka också.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Laddvin
Inlägg: 198
Blev medlem: 04 feb 2015 11:27

Re: Audi har en Model X... kan inte ladda den :)

Inlägg av Laddvin »

sweslac skrev:
http://electrek.co/2016/04/19/audi-char ... gineering/

Det var lite roligt... men jag undrar: I dessa dagar av att klicka "accept" på mjukvarulicenser höger och vänster.... är inte reverse engineering ett brott mot licensen. Kan inte tesla stänga av bilen helt och radera allt mjukvara från den via distans. "Self destruct mode engaged, you have 10 seconds to figure out how to activate the falcon wing doors and get out before this car auto destructs."

Så synd att se allt deras arbete reverse-engineered...
Samtidigt är det bra att folk spanar in Tesla så vi får lite utveckling i industrin...

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
Edvin - Kör NIO ET5 under SECC 2023
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8501
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Audi har en Model X... kan inte ladda den :)

Inlägg av Pontus »

Hörde att de i Infra City hade möjlighet att ladda X när den var här med någon form av adapter. Så möjligt är det men kanske inte att köpa någon själv.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Audi har en Model X... kan inte ladda den :)

Inlägg av dstr »

Vad är specifikationen på UMC'n? En laptop-laddare nöjer sug ju med något i spannet 100-240v.

UMC'n haltar ju fram på det den får, dvs om du kör 3-fas och ena säkringen går så fortsätter den ladda från 2 faser.

Annars är det som sagt inte så svårt att få fram en 110v trafo, även om dom inte är helt gratis vid de effektuttagen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi har en Model X... kan inte ladda den :)

Inlägg av mati »

dstr skrev:
UMC'n haltar ju fram på det den får, dvs om du kör 3-fas och ena säkringen går så fortsätter den ladda från 2 faser.
Är det verkligen så? Jag frågar eftersom jag lyckades häromdagen att få en säkring att gå, då nån knäppis hade ersatt alla 16A säkringar i 3-fasuttaget med 10A. Det visste ju inte bilen (och inte jag heller) och efter en timmes laddning gick första säkringen. De resterande två glödde nästan men de fungerade fortfarande. Ändå så slutade UMC:n att ladda och bilen tjatade nånting om kabelfel. Den fortsatte alltså inte på de två faserna som fanns kvar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Audi har en Model X... kan inte ladda den :)

Inlägg av bylund »

mati skrev:
dstr skrev:
UMC'n haltar ju fram på det den får, dvs om du kör 3-fas och ena säkringen går så fortsätter den ladda från 2 faser.
Är det verkligen så? Jag frågar eftersom jag lyckades häromdagen att få en säkring att gå, då nån knäppis hade ersatt alla 16A säkringar i 3-fasuttaget med 10A. Det visste ju inte bilen (och inte jag heller) och efter en timmes laddning gick första säkringen. De resterande två glödde nästan men de fungerade fortfarande. Ändå så slutade UMC:n att ladda och bilen tjatade nånting om kabelfel. Den fortsatte alltså inte på de två faserna som fanns kvar.
Det beror väl på vilka två faser som är kvar?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Audi har en Model X... kan inte ladda den :)

Inlägg av Svenssons »

NEMA 14-50 i USA är ju på 240 V så det är ju inte spänningen som UMC:n inte klarar av. Problemen är väl dels frekvensen 50 Hz och dels att man måste kunna koppla NEMA 14-50 hane till 16A eller 32A enfasuttag. Du kommer sedan bara kunna ladda på en fas mot tre faser i de europeiska bilarna. Amerikansk Chademo är ju den bästa lösningen annars.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 okt 2015 10:36
Ort: Asmundtorp

Re: Audi har en Model X... kan inte ladda den :)

Inlägg av drakbane »

Under vintern med lite oerfarenhet mm så har jag nog löst alla faserna vid något tillfälle, dock inte samtidigt. Och då har bilen alltid slutat ladda.
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Skriv svar