Audi har en Model X... kan inte ladda den :)
Moderator: Redaktion
Audi har en Model X... kan inte ladda den :)
http://electrek.co/2016/04/19/audi-char ... gineering/
Det var lite roligt... men jag undrar: I dessa dagar av att klicka "accept" på mjukvarulicenser höger och vänster.... är inte reverse engineering ett brott mot licensen. Kan inte tesla stänga av bilen helt och radera allt mjukvara från den via distans. "Self destruct mode engaged, you have 10 seconds to figure out how to activate the falcon wing doors and get out before this car auto destructs."
Så synd att se allt deras arbete reverse-engineered...
Det var lite roligt... men jag undrar: I dessa dagar av att klicka "accept" på mjukvarulicenser höger och vänster.... är inte reverse engineering ett brott mot licensen. Kan inte tesla stänga av bilen helt och radera allt mjukvara från den via distans. "Self destruct mode engaged, you have 10 seconds to figure out how to activate the falcon wing doors and get out before this car auto destructs."
Så synd att se allt deras arbete reverse-engineered...
Väntar på MYP blå/svart // 2016 Model X 90D [SÅLD]// 2019 Volvo XC60 T8 //1999 Subaru Impreza GT // 1973 VW Thing
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3588
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Audi har en Model X... kan inte ladda den :)
Jag har svårt att se det ske. Att köpa och dissikera konkurrentbilar har varit standard procedure i den här världen väldigt länge.
Model Y LR AWD 2022
Re: Audi har en Model X... kan inte ladda den :)
Däremot kan ju Tesla stänga av köparen som sålde sin signature X till Audi.
Re: Audi har en Model X... kan inte ladda den :)
Finns ju inget som tyder på att Tesla ställt till med något här, problemet är som det står i artikeln skillnaden mellan europeisk och amerikansk kontakt. Detta ska ha skett även med Model S, att amerikanska exemplar har setts på superladdare, körda av biltillverkaranställda.
Att denna senare är ägd av en biltillverkare verkar ännu troligare än den förra, då den har en tysk saluvagnsskylt.
Att denna senare är ägd av en biltillverkare verkar ännu troligare än den förra, då den har en tysk saluvagnsskylt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Audi har en Model X... kan inte ladda den :)
Hur kan de lära den då? Umcn hur ser den ut? Funkar vanlig typ 2?
Re: Audi har en Model X... kan inte ladda den :)
Det är väl typ 1 på de amerikanska?
UMC borde fungera med adapter. Det finns en 240V-variant för den amerikanska. Annars är det kanske 110V. En amerikansk Chademoadapter borde funka också.
UMC borde fungera med adapter. Det finns en 240V-variant för den amerikanska. Annars är det kanske 110V. En amerikansk Chademoadapter borde funka också.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Audi har en Model X... kan inte ladda den :)
Samtidigt är det bra att folk spanar in Tesla så vi får lite utveckling i industrin...sweslac skrev:http://electrek.co/2016/04/19/audi-char ... gineering/
Det var lite roligt... men jag undrar: I dessa dagar av att klicka "accept" på mjukvarulicenser höger och vänster.... är inte reverse engineering ett brott mot licensen. Kan inte tesla stänga av bilen helt och radera allt mjukvara från den via distans. "Self destruct mode engaged, you have 10 seconds to figure out how to activate the falcon wing doors and get out before this car auto destructs."
Så synd att se allt deras arbete reverse-engineered...
Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
Edvin - Kör NIO ET5 under SECC 2023
Re: Audi har en Model X... kan inte ladda den :)
Hörde att de i Infra City hade möjlighet att ladda X när den var här med någon form av adapter. Så möjligt är det men kanske inte att köpa någon själv.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Audi har en Model X... kan inte ladda den :)
Vad är specifikationen på UMC'n? En laptop-laddare nöjer sug ju med något i spannet 100-240v.
UMC'n haltar ju fram på det den får, dvs om du kör 3-fas och ena säkringen går så fortsätter den ladda från 2 faser.
Annars är det som sagt inte så svårt att få fram en 110v trafo, även om dom inte är helt gratis vid de effektuttagen.
UMC'n haltar ju fram på det den får, dvs om du kör 3-fas och ena säkringen går så fortsätter den ladda från 2 faser.
Annars är det som sagt inte så svårt att få fram en 110v trafo, även om dom inte är helt gratis vid de effektuttagen.
Re: Audi har en Model X... kan inte ladda den :)
Är det verkligen så? Jag frågar eftersom jag lyckades häromdagen att få en säkring att gå, då nån knäppis hade ersatt alla 16A säkringar i 3-fasuttaget med 10A. Det visste ju inte bilen (och inte jag heller) och efter en timmes laddning gick första säkringen. De resterande två glödde nästan men de fungerade fortfarande. Ändå så slutade UMC:n att ladda och bilen tjatade nånting om kabelfel. Den fortsatte alltså inte på de två faserna som fanns kvar.dstr skrev:UMC'n haltar ju fram på det den får, dvs om du kör 3-fas och ena säkringen går så fortsätter den ladda från 2 faser.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi har en Model X... kan inte ladda den :)
Det beror väl på vilka två faser som är kvar?mati skrev:Är det verkligen så? Jag frågar eftersom jag lyckades häromdagen att få en säkring att gå, då nån knäppis hade ersatt alla 16A säkringar i 3-fasuttaget med 10A. Det visste ju inte bilen (och inte jag heller) och efter en timmes laddning gick första säkringen. De resterande två glödde nästan men de fungerade fortfarande. Ändå så slutade UMC:n att ladda och bilen tjatade nånting om kabelfel. Den fortsatte alltså inte på de två faserna som fanns kvar.dstr skrev:UMC'n haltar ju fram på det den får, dvs om du kör 3-fas och ena säkringen går så fortsätter den ladda från 2 faser.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Audi har en Model X... kan inte ladda den :)
NEMA 14-50 i USA är ju på 240 V så det är ju inte spänningen som UMC:n inte klarar av. Problemen är väl dels frekvensen 50 Hz och dels att man måste kunna koppla NEMA 14-50 hane till 16A eller 32A enfasuttag. Du kommer sedan bara kunna ladda på en fas mot tre faser i de europeiska bilarna. Amerikansk Chademo är ju den bästa lösningen annars.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Audi har en Model X... kan inte ladda den :)
Under vintern med lite oerfarenhet mm så har jag nog löst alla faserna vid något tillfälle, dock inte samtidigt. Och då har bilen alltid slutat ladda.
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a