Navigatorn

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8568
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Navigatorn

Inlägg av Pontus »

Läste precis i AMS där de provkört model X följande "Konstant uppkopplad mot internet, genomarbetade menyer och en mycket intelligent navigationsfunktion som är den bästa marknaden kan erbjuda idag" är vad man skriver om 17" skärmen.
Har inte model X samma navigator som model S?
Den som sitter i model S kan väl knappast någon kalla för det bästa som marknaden idag kan erbjuda?
Vad har hänt har Tesla börjat bjuda på hummersås???
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Navigatorn

Inlägg av Tars »

Steaksas. =)
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8568
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Navigatorn

Inlägg av Pontus »

Annars var dom väl snälla i sin bedömning även om det inte var mycket till test eller provkörning, hela texten och deras synpunkter verkar nästan vara skrivna utan att dom ens suttit i bilen?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4339
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Navigatorn

Inlägg av dstr »

Hummersås!!
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5972
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Navigatorn

Inlägg av Remuz »

Den är iaf ungefär oändligt mycket bättre än vad Toyota tar 9000kr extra för. Sämre mjukvara får man leta efter, men navigatorn...den är i en egen klass
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8568
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Navigatorn

Inlägg av Pontus »

Remuz skrev:
Den är iaf ungefär oändligt mycket bättre än vad Toyota tar 9000kr extra för. Sämre mjukvara får man leta efter, men navigatorn...den är i en egen klass
Och vad tror du att du har betalat för navigatorn i Teslan och den får du betala för vare sig du vill ha den eller inte. I Toyotan kan du i varje fall välja att inte betala för den om du inte vill ha den och dessutom har väl inte Toyotan riktigt lika högt grundpris eller?
Inte för att jag skulle välja bort den men jag önskar nog att mjukvaran förbättras en del.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5972
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Navigatorn

Inlägg av Remuz »

Min poäng var inte att den kostar 9000kr dock. Jag skulle inte vilja ha den om jag så fick 10kr varje gång jag använde den. Inga ota heller, går fortfarande inte, två år efter jag rapporterat det, att låsa upp bilen om man stänger av den med samtal aktivt via bluetooth tex
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 okt 2015 10:36
Ort: Asmundtorp

Re: Navigatorn

Inlägg av drakbane »

Har ju inget djuptest av navigatorer i bakfickan vad det gäller premiumfordon.
Men....

Tycker att den överglänser mycket mot de jag sett i mina dar.
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 835
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Navigatorn

Inlägg av JonasH »

Testade Volvos i deras flaggskepp V90 idag, och det var det sämsta jag använt på länge...

Ven f-n vet vilket postnummer det är dit man ska?!?!

Vilka premiumbilar har bättre navigering än Tesla?

Det enda jag saknar är möjligheten att "köra via" en plats och välja alternativa vägar, typ undvik motorväg eller liknande som finns i TomTom, men annars är den grym.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Navigatorn

Inlägg av e5m1r »

Teslas nav är speciell då den använder google som sökmotor där kan man söka efter vad som helst känns det som och ändå hitta rätt
Däremot när det väl är dax att beräkna rutten och navigera går ett sämre system in som saknar delmål har dåligt uppdaterade kartor mm
Totalt sätt så är den bättre än många andra
Nämn en annan biltilverkare där du får fria kartuppdateringar
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
sweslac
Teslaägare
Inlägg: 310
Blev medlem: 08 mar 2015 15:31
Ort: Vallentuna

Re: Navigatorn

Inlägg av sweslac »

e5m1r skrev:
Nämn en annan biltilverkare där du får fria kartuppdateringar
Bilar med car play eller android auto?


Sent from my iPad using Tapatalk
Väntar på MYP blå/svart // 2016 Model X 90D [SÅLD]// 2019 Volvo XC60 T8 //1999 Subaru Impreza GT // 1973 VW Thing
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Navigatorn

Inlägg av e5m1r »

sweslac skrev:
e5m1r skrev:
Nämn en annan biltilverkare där du får fria kartuppdateringar
Bilar med car play eller android auto?


Sent from my iPad using Tapatalk
Och du har fått en telefon från tillverkaren med fri data roaming så du kan köra de kartappar som ingår i telefonen?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
sweslac
Teslaägare
Inlägg: 310
Blev medlem: 08 mar 2015 15:31
Ort: Vallentuna

Re: Navigatorn

Inlägg av sweslac »

Man kan hoppas att roaming försvinner en vacker dag... Tills dess har jag en goodspeed.io Den ger mig 1GB per dag när man är utanför Sverige för ungefär 8€ per dag. Inte bara för bilen, mest bra för att jag reser mycket.

Om du har en USA kreditkort och adress.... En Project Fi mobil ger dig gratis 2.5G roaming i hela världen för runt 30 USD per månad tror jag.

Inget gratis, och lite struligt kan vissa tänka.... Men det finns sätt att kämpa mot roaming tills operatörerna börjar lyssna på sina kunder.


Sent from my iPad using Tapatalk
Väntar på MYP blå/svart // 2016 Model X 90D [SÅLD]// 2019 Volvo XC60 T8 //1999 Subaru Impreza GT // 1973 VW Thing
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Navigatorn

Inlägg av TiborBlomhall »

De jämför med navigation i andra bilar.

Säg nån bil som har bättre navigator.

Sen att första bästa mobilen har bättre navigation är en helt annan fråga.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4339
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Navigatorn

Inlägg av dstr »

TiborBlomhall skrev:
De jämför med navigation i andra bilar.

Säg nån bil som har bättre navigator.

Sen att första bästa mobilen har bättre navigation är en helt annan fråga.
Mercedes.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Navigatorn

Inlägg av TiborBlomhall »

Tillåt mig vrålskratta efter att ha försökt mata in adressen i en S500 med joystick, och sedan försökt göra detsamma med röststyrning.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4339
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Navigatorn

Inlägg av dstr »

TiborBlomhall skrev:
Tillåt mig vrålskratta efter att ha försökt mata in adressen i en S500 med joystick, och sedan försökt göra detsamma med röststyrning.
Den som satt i min A45 var iaf bättre. Att lägga några sekunder extra på inmatning är väl investerat jämfört med omvägarna den kan få för sig.
Användarvisningsbild
sweslac
Teslaägare
Inlägg: 310
Blev medlem: 08 mar 2015 15:31
Ort: Vallentuna

Re: Navigatorn

Inlägg av sweslac »

Google Maps och Waze i mobilen. Har inte sett någon bilnav slår dessa.

Sent from my SM-G925F using Tapatalk
Väntar på MYP blå/svart // 2016 Model X 90D [SÅLD]// 2019 Volvo XC60 T8 //1999 Subaru Impreza GT // 1973 VW Thing
Huxx
Inlägg: 6
Blev medlem: 25 okt 2015 17:29

Re: Navigatorn

Inlägg av Huxx »

e5m1r skrev:
Nämn en annan biltilverkare där du får fria kartuppdateringar
Volvo har minst 10år fritt :)
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5972
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Navigatorn

Inlägg av Remuz »

Toyotas skräp skulle också ha postnummer vart man än skulle, men i senaste uppdateringen så blev det frivilligt. Helt plötsligt kunde man åtminstone få in en adress i den att köra till. Sedan tog det en vecka eller två innan den räknat ut bästa väg och lagt på 20% extra tid jämfört med Waze. Mjukvaran i bilen är full av buggar som man blir irriterad på, men rent mekaniskt är jag mycket nöjd.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 07 okt 2015 14:50

Re: Navigatorn

Inlägg av Kirre »

Tänk om Tesla hade kunna bygga en Waze-app med Supercharger stöd och laddberäkningar. Borde inte vara så j-ä svårt med tanke på plattformen. Möjligtvis att processorn till 17"-skärmen inte räcker till?
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Navigatorn

Inlägg av LarsL »

Ja, en bil ska fungera som Waze eller Google när det gäller sökningar. I de flesta fall vet bilen vart du ska och har redan en föreslagen rutt när du sätter dig i bilen. När du ska någon annanstans så ska det räcka med att börja slå in tex Ast... så föreslår bilen "vill du åka till Astrid Lindgrens Värld". Ingen bil är ens i närheten av det, inte med många mil ens.

OBS, jag gillar verkligen inte Waze i den senaste versionen eftersom den verkar ha fått någon slags sinnesförvirring. Den kan inte för sitt liv hålla sig på vägen utan placerar mig hela tiden på sidovägar. Jag fick avinstallera den eftersom den ploppade till varje gång den flyttade runt bilen.

Jag har Nissan och MB navigatorer just nu. Mellan dem är Nissan betydligt bättre både vid inmatning och vid navigering. Nissans navigator är mycket bättre på att placera bilen i rätt fil tex.
Nu ska sägas att ingen av dem är bra, men. De funkar, typ.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Navigatorn

Inlägg av danni »

Jag stämmer in i kören - det är supersmidigt att välja destination i en Tesla, bättre än någon annan bil jag provat. Men när man väl kommer till själva navigeringen är den halvhyfsad. Inga delmål är ett problem, och ibland kan den få för sig att skicka en på helt absurda omvägar. Det är ganska ofta jag kör med navigatorn längs rutter jag redan kan för att få energiberäkningen på köpet, och väldigt ofta sitter jag och skakar på huvudet åt vilka konstiga och onödiga omvägar den vill skicka mig på.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Skriv svar