Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Försäkring

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Försäkring

Inläggav Teslaägare fth » 22 maj 2017 10:47

Hej!

jag har en Model X90D som levererades i slutet av mars, så jag ringer just nu runt och försöker hitta något alternativ till märkesförsäkringen.

Det går så där...

LF Stockholm: "vi passar, bilen är för dyr" (LF Göteborg har tydligen lite bättre koll och erbjuder halvförsäkring för under 6000:-/år med fria mil, vettiga självrisker etc, men LF Stockholm var helt ointresserade...)

Aktsam: halvförsäkring 52000:- per år

Trygg Hansa: halvförsäkring 48000:- per år

Det verkar som att försäkringsbolagen har noll koll på Model X, hur har ni andra X-ägare gjort? Har någon hittat ett vettigt alternativ till Protectors märkesförsäkring?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Referralkod: fredrik8071

Re: Försäkring

Inläggav Teslaägare Remuz » 22 maj 2017 10:50

Jag har hos tre kronor. 5500kr/år, man, 36år, personalrabatt (runt 20%).
P3D vit med vit interiör. Fjärde teslan, första trean.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Referralkod: stefan4169

Inläggav Teslaägare Generalbogge » 22 maj 2017 10:57

Håller också på att kolla upp försäkringsalternativ. Bästa hittills är LF Skåne som erbjuder strax under 8000 för halvförsäkring och deras tillägg MER (cirka 700 mindre utan MER). Gäller en S 90D

Kanske ska kolla med Göteborgs avdelningen istället. Har du någon bra kontakt där?
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare

Referralkod: jens3889

Inläggav Teslaägare Alfred » 22 maj 2017 11:00

Jag tog ut min X90D ungefär i samma veva. Fick pris på ≈9800:-/år hos Trygghansa som jag nappade på. Dock förmånsbil via firman, så vet inte om du får samma erbjudande om du är privatperson.
Model X90D | Midnight Silver | Ultra White | 7 stolar | Självkörande | Köldpaket/drag | 20" | XPEL Stealth
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare

Inläggav Teslaägare fth » 22 maj 2017 11:35

Generalbogge skrev:Kanske ska kolla med Göteborgs avdelningen istället. Har du någon bra kontakt där?

Inte jag (bor i Stockholm), men jag fick följande kontakt på LF Gbg från en annan forummedlem:

Niklas Borén
Kundvårdsgruppen
Besöksadress: Östra Hamngatan 32, Göteborg
Postadress: Box 11040, 404 21 Göteborg
031-63 16 94
niklas.boren@lansforsakringar.se

Jag tänkte att Länsförsäkringar Stockholm kanske skulle vara intresserade av att prata med LF Gbg om hur dom räknar etc på MX, men dom var som sagt djupt ointresserade. Det dröjer nog rätt länge innan jag vänder mig till Länsförsäkringar i något ärende igen :D.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Referralkod: fredrik8071

Inläggav Teslaägare danni » 22 maj 2017 13:00

Alfred skrev:Jag tog ut min X90D ungefär i samma veva. Fick pris på ≈9800:-/år hos Trygghansa som jag nappade på. Dock förmånsbil via firman, så vet inte om du får samma erbjudande om du är privatperson.

Om jag ska försäkra min Model S (som står på mitt företag) hos TH så kostar det ca 7000 kr per år. Om jag skulle försäkra den privat så skulle det kosta ca 60000 kr per år. Märklig skillnad, med tanke på att alla omständigheter i övrigt är identiska, det enda som skiljer är vem som står på ett papper.
Model X P100D / obsidian black / ultra white / kolfiber / 22" Onyx / all utrustning
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare

Referralkod: danni1257

Inläggav Teslaägare Smutt » 22 maj 2017 14:22

danni skrev:
Alfred skrev:Jag tog ut min X90D ungefär i samma veva. Fick pris på ≈9800:-/år hos Trygghansa som jag nappade på. Dock förmånsbil via firman, så vet inte om du får samma erbjudande om du är privatperson.

Om jag ska försäkra min Model S (som står på mitt företag) hos TH så kostar det ca 7000 kr per år. Om jag skulle försäkra den privat så skulle det kosta ca 60000 kr per år. Märklig skillnad, med tanke på att alla omständigheter i övrigt är identiska, det enda som skiljer är vem som står på ett papper.

Det stämmer faktist inte alls!!! Vid en skada på en firma ägd bil så slipper försäkringsbolaget betala hela momsen
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inläggav Teslaägare JonasPersson » 23 maj 2017 18:22

Smutt skrev:
danni skrev:

Det stämmer faktist inte alls!!! Vid en skada på en firma ägd bil så slipper försäkringsbolaget betala hela momsen

Tycker du att en skillnad på 53.000 kr är rimlig med aspekten att försäkringsbolaget inte behöver betala hela momsen?
Modellår: 2014 Leaf Tekna 24kWh Såld
Modellår: 2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
Modellår: 2018 Tesla Model X 100D FSD. Första gången jag köpt en helt ny bil

Life is too short to drive boring cars
Användarvisningsbild
JonasPersson
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Smutt » 23 maj 2017 18:29

JonasPersson skrev:
Smutt skrev:
danni skrev:

Tycker du att en skillnad på 53.000 kr är rimlig med aspekten att försäkringsbolaget inte behöver betala hela momsen?

Det sa jag inte men det är inte samma sak först momsen men det är mer som skiljer sig, även beteendet mot försäkrings bolaget skiljer sig ,privat personer anmäler fler skador som går på försäkringen som företagare kollar jag självrisken och även om verkstaden vill ha en tusenlapp mer än självrisken för att laga bilen så tar jag det utan försäkringsbolag pga det går fortare
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Bjelke » 23 maj 2017 19:09

Jag fick högre pris på företaget jämfört med privat på båda mina bilar...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Referralkod: mikael1178

Nästa

Återgå till Model X