Försäkring

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Elelvis
Teslaägare
Inlägg: 66
Blev medlem: 22 dec 2019 22:43

Re: Försäkring

Inlägg av Elelvis »

Fick bud från Trygg Hansa på cirka 18 k per år för halvförsäkring ink hyrbil etc för 1500 mil. IF ville ha 32 k för 4000 mil. Flera andra sa bara att de inte försäkrar Tesla. Verkar som om riskgubbarna fått mycket att säga till om. Snittåldern på en Teslaägare lär väl vara 40+..

Gäller Model S Standard Range uttagen precis.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Försäkring

Inlägg av metchristian »

Elelvis skrev:
Fick bud från Trygg Hansa på cirka 18 k per år för halvförsäkring ink hyrbil etc för 1500 mil. IF ville ha 32 k för 4000 mil. Flera andra sa bara att de inte försäkrar Tesla. Verkar som om riskgubbarna fått mycket att säga till om. Snittåldern på en Teslaägare lär väl vara 40+..

Gäller Model S Standard Range uttagen precis.
Olagligt för försäkringsbolagen att inte gå med på det:
Lag på att att försäkringsbolag minimum skall kunna försäkra trafikförsäkring. Dock kan de ge vilket pris som helst (för på så sätt komma undan).
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Försäkring

Inlägg av [JM] »

Länsförsäkringar Stockholm ca 7000kr. (har villaförsäkringen där så det blir rabatt) 1500Mil/År
Man, över 40år, boende norra förort till STHLM i villa med garage.

Finns mer data om olika försäkringsbolag i denna tråd:
viewtopic.php?f=11&t=10644&hilit=l%C3%A ... ar#p211548
Användarvisningsbild
pitemacc
Teslaägare
Inlägg: 130
Blev medlem: 30 jul 2015 13:41
Ort: Piteå

Re: Försäkring

Inlägg av pitemacc »

Plötsligt händer.

LF ringde och frågade om de fick räkna på Teslan ?, Ja ni kan ju räkna om ni vill. Fick då detta pris. 12500:-/helförsäkring/helår/2500 mil/ 6000:- i självrisk.
Ringde TH och frågade om man kunde annullera försäkringen, 2 dagar över 14 dagar ånger rätten. De gick med på det.
Det var ju snällt.

Så då tjänade man 8500:- på ett kick. :D :D
Då har man klar 1 st 22' sommar fälg o däck, 3 kvar då bara..
FD: vw egolf -15 SÅLD, Porsche TT -10 SÅLD, MXP100D-17 SÅLD
NU: MSP85D-15, Renault Zoe 41kw, Porsche GT4
FR:Cybertruck awd beställt, MX Plaid 2023 beställt
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Försäkring

Inlägg av fth »

pitemacc skrev:
Plötsligt händer.
Bara att gratulera!

Jag kanske skall kolla med LF Stockholm igen, men dom var ju väldigt skeptiska tidigare tyvärr :roll:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Försäkring

Inlägg av Legato »

Märkligt för mig detta.

Bytte från en X100D 2017 till en XP100DL 2018.

Hos Trygg Hansa steg priset från ca 12000:- - > 16000:-, ungefär som jag väntade mig.

Watercircles däremot så ändrades priset från ca 11000:- - > 10000:-...

Hyfsat märkligt. Kändes så billigt så jag la till deras "Superbil" med bla olycksfall och landade på 10700:-
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Försäkring

Inlägg av Bjelke »

Legato skrev:
Märkligt för mig detta.

Bytte från en X100D 2017 till en XP100DL 2018.

Hos Trygg Hansa steg priset från ca 12000:- - > 16000:-, ungefär som jag väntade mig.

Watercircles däremot så ändrades priset från ca 11000:- - > 10000:-...

Hyfsat märkligt. Kändes så billigt så jag la till deras "Superbil" med bla olycksfall och landade på 10700:-
Ja det är verkligen en total cirkus detta med att försäkra en Tesla alltså :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Försäkring

Inlägg av pejvic »

Har någon jämfört Trygg Hansa och Länsförsäkringar alltså inte i pris, utan självrisker mm?

jag har en 3a som löper ut, Sthlm city, företag, eget garage. TH vill ha 15300 för halvförsäkring och LF vill ha 14600. Endast 1500 mil.
Då är trafikdelen ungefär 3500:-

LF vill ha 1800 självrisker och TH ca 2300.

Är det någon som vet vilka av de två som omfattar mest? priset är ju ungefär samma.
Sen undrar jag om jag uppfattar det rätt att de 10000 i halv är för brand, stöld, glas.

Om jag då hoppar den biten - gäller då helförsäkringsbiten som ingick vid köpet? Så att man får ersättning vid krockar mm.
Jag tänkte att jag isåfall tar halv-biten på semestern bara.
Tycker att 15000 för halvförsäkring är svindyrt, och min bil blir ej stulen elller vandaliserad, förutom på semestern.
Haft alla 3/Y
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Försäkring

Inlägg av Fredrik j »

När man jämför varandras försäkringar ska man tänka på att Länsförsäkringar inte är ett och samma bolag i hela landet. Det är fristående försäkringsbolag som använder samma namn.
Användarvisningsbild
swegarm
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 30 okt 2018 22:56
Ort: Göteborg

Re: Försäkring

Inlägg av swegarm »

I Göteborg/Bohuslän har LF via något som kallas motorlinan.
Alla model 3 8k/år fria mil
S/X 15k/år fria mil
Tjänstebilar.
Användarvisningsbild
niklasha01
Teslaägare
Inlägg: 118
Blev medlem: 01 jan 2020 17:32
Ort: ÖRBYHUS

Re: Försäkring

Inlägg av niklasha01 »

pejvic skrev:
Har någon jämfört Trygg Hansa och Länsförsäkringar alltså inte i pris, utan självrisker mm?

jag har en 3a som löper ut, Sthlm city, företag, eget garage. TH vill ha 15300 för halvförsäkring och LF vill ha 14600. Endast 1500 mil.
Då är trafikdelen ungefär 3500:-

LF vill ha 1800 självrisker och TH ca 2300.

Är det någon som vet vilka av de två som omfattar mest? priset är ju ungefär samma.
Sen undrar jag om jag uppfattar det rätt att de 10000 i halv är för brand, stöld, glas.

Om jag då hoppar den biten - gäller då helförsäkringsbiten som ingick vid köpet? Så att man får ersättning vid krockar mm.
Jag tänkte att jag isåfall tar halv-biten på semestern bara.
Tycker att 15000 för halvförsäkring är svindyrt, och min bil blir ej stulen elller vandaliserad, förutom på semestern.
Har du kollat WaterCircles, verkar satsa på elbilar nu, jag fick bäst pris där på en ny MX 2020.
Modell X 2020 LR, vit, 7 sits, vit klädsel. SÅLD
Polestar 2 2022, SR, svart SÅLD
Polestar 2 2023, SR, snow.
Model Y 2023, SR, vit, vit klädsel, fri laddning
Zappi v2, 3 fas, 22 kw
SolarEdge och Jinko 315W
Solis S5 och 405W Mono

Mvh
Niklas
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Försäkring

Inlägg av pejvic »

Nej men kan kolla med dem också.
15000 för 1200 mil om året är hutlöst.
Funderar på att köra med trafik bara men undrar som sagt om vagnskadan gäller då.

Fattar inte varför det är så dyrt. Eget garage - inga skador - 52 år. Blir treor stulna ofta? Uppbrända?
Bilen har t.o.m. sentry för dörruppskag och vandalism. Jag förstår ej prissättningen.
Jag kör ju knappt nåt med bilen. Sånthär får folk att skita att byta till elbil eventuellt. Hoppas tesla fixar egna försäkringar:)
Haft alla 3/Y
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Försäkring

Inlägg av Fredrik j »

pejvic skrev:
Hoppas tesla fixar egna försäkringar:)
Märkesförsäkringar blir ju inte alltid billigare. Det behövs ju ett stort kollektiv för att det ska bli rimligt.
Ofta finns det ett stort bolag bakom. Både volvia och porscheförsäkring är egentligen IF...
Men märkesförsäkringar är ju ett smidigt sätt att ge kunderna rabatt på kostnaderna.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Försäkring

Inlägg av OfarligTesla »

pejvic skrev:
Hoppas tesla fixar egna försäkringar:)
De har egna försäkringar här redan, det är via Trygg-Hansa. Det är bara inte märkt med Tesla på samma sätt som andra märkesförsäkringar.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Försäkring

Inlägg av Fredrik j »

OfarligTesla skrev:
pejvic skrev:
Hoppas tesla fixar egna försäkringar:)
De har egna försäkringar här redan, det är via Trygg-Hansa. Det är bara inte märkt med Tesla på samma sätt som andra märkesförsäkringar.
Är det inte mer av en förmedling? På andra märkesförsäkringar styr man över premierna för att styra sin marknadsföring. Man använder dom också för att knyta kunden till märkesverkstäderna.
Tesla bedtiver ju sin verksamhet lite annorlunda.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Försäkring

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev:
Är det inte mer av en förmedling? På andra märkesförsäkringar styr man över premierna för att styra sin marknadsföring. Man använder dom också för att knyta kunden till märkesverkstäderna.
Tesla bedtiver ju sin verksamhet lite annorlunda.
Har inte hört om något bolag som ”styrt” premier för sin märkesförsäkring faktiskt utan den sker fortfarande hos försäkringsbolaget. Det finns ju däremot möjligheter att de kan stå för delar av skadekostnaden för att hålla premierna lägre, borde kolla upp det med lite folk för att se om det förekommer.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Försäkring

Inlägg av Fredrik j »

OfarligTesla skrev:
Fredrik j skrev:
Är det inte mer av en förmedling? På andra märkesförsäkringar styr man över premierna för att styra sin marknadsföring. Man använder dom också för att knyta kunden till märkesverkstäderna.
Tesla bedtiver ju sin verksamhet lite annorlunda.
Har inte hört om något bolag som ”styrt” premier för sin märkesförsäkring faktiskt utan den sker fortfarande hos försäkringsbolaget. Det finns ju däremot möjligheter att de kan stå för delar av skadekostnaden för att hålla premierna lägre, borde kolla upp det med lite folk för att se om det förekommer.
När jag jämför en försäkring för samma bil/omfattning hos porscheförsäkring och direkt hos IF får jag helt olika premier. Vem som är billigast varierar. Jag tror porschehandlaren vill få upp månadskostnaden lite på en äldre bil så en ny på kredit ska bli mindre dyr. När jag ringer porscheförsäkring hamnar jag hos IF och säljaren kan se bägge bolagen.
Porscheförsäkringen har några speciella villkor som gynnar porschehandlaren.
Kanske fungerar annorlunda hos andra märkesförsäkringar. När vagnskadegarantin går ut på volvon ska jag jämföra direkt hos IF på den också.
Det som verkar gälla med försäkringar är att kolla runt ofta och byta.
Inför årets säsong har jag fått bud på halva priset från LF. Dom var tidigare dyra och med sämre villkor.
Annars kan jag rekommendera IF. Har använt försäkringen och det funkade mycket smidigt.
Har motsatt erfarenhet från Moderna försäkringar som bara krånglade.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Försäkring

Inlägg av Bjelke »

pejvic skrev:
Nej men kan kolla med dem också.
15000 för 1200 mil om året är hutlöst.
Funderar på att köra med trafik bara men undrar som sagt om vagnskadan gäller då.

Fattar inte varför det är så dyrt. Eget garage - inga skador - 52 år. Blir treor stulna ofta? Uppbrända?
Bilen har t.o.m. sentry för dörruppskag och vandalism. Jag förstår ej prissättningen.
Jag kör ju knappt nåt med bilen. Sånthär får folk att skita att byta till elbil eventuellt. Hoppas tesla fixar egna försäkringar:)
Jo vagnskada gäller väl oavsett vad du köper eller inte, men jag skulle inte våga köra enbart på det (dvs halv isf hel)...
Men håller med om vansinniga priser som ofta slår sjukt olika i landet :(
Jag tror också att Tesla skulle kunna erbjuda något bra själva, men det funkar väl inte så i Sverige (eller?)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Försäkring

Inlägg av Fredrik j »

Bjelke skrev:
pejvic skrev:
Nej men kan kolla med dem också.
15000 för 1200 mil om året är hutlöst.
Funderar på att köra med trafik bara men undrar som sagt om vagnskadan gäller då.

Fattar inte varför det är så dyrt. Eget garage - inga skador - 52 år. Blir treor stulna ofta? Uppbrända?
Bilen har t.o.m. sentry för dörruppskag och vandalism. Jag förstår ej prissättningen.
Jag kör ju knappt nåt med bilen. Sånthär får folk att skita att byta till elbil eventuellt. Hoppas tesla fixar egna försäkringar:)
Jo vagnskada gäller väl oavsett vad du köper eller inte, men jag skulle inte våga köra enbart på det (dvs halv isf hel)...
Men håller med om vansinniga priser som ofta slår sjukt olika i landet :(
Jag tror också att Tesla skulle kunna erbjuda något bra själva, men det funkar väl inte så i Sverige (eller?)...
Tror det som sagt kollektivet av bilar är för litet i sverige än så länge.
Vad skulle ses som en billig premie? 5-6000per år.
Det finns väl 10000 tesla totalt i sverige. Skulle alla teckna skulle det bli 60 miljoner om året i intäkter. Det kostar ju att bedriva försäkringsbolag. Själva idén med försäkringsbolag är ju att risken sprids ut på många.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Försäkring

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev:
När jag jämför en försäkring för samma bil/omfattning hos porscheförsäkring och direkt hos IF får jag helt olika premier. Vem som är billigast varierar. Jag tror porschehandlaren vill få upp månadskostnaden lite på en äldre bil så en ny på kredit ska bli mindre dyr. När jag ringer porscheförsäkring hamnar jag hos IF och säljaren kan se bägge bolagen.
Porscheförsäkringen har några speciella villkor som gynnar porschehandlaren.
Kanske fungerar annorlunda hos andra märkesförsäkringar. När vagnskadegarantin går ut på volvon ska jag jämföra direkt hos IF på den också.
Det som verkar gälla med försäkringar är att kolla runt ofta och byta.
Inför årets säsong har jag fått bud på halva priset från LF. Dom var tidigare dyra och med sämre villkor.
Annars kan jag rekommendera IF. Har använt försäkringen och det funkade mycket smidigt.
Har motsatt erfarenhet från Moderna försäkringar som bara krånglade.
Ja men det är inte riktigt att styra premierna, riskpremien kommer nämligen sättas av försäkringsbolagets faktiska risk. I fallet med Porsche så handlar det nog om att man bedöms som ett separat bestånd där risken för skada är lägre (de flesta Porschar står nog still halva året), det gör ju att man slipper vara med och betala för andra bilmärkens skador. Sen kan premien indirekt påverkas av saker som att bilmärket erbjuder billigare reparationskostnader för försäkringsbolagets kunder som har märkesförsäkring eller rena subventioner. I många fall handlar det nog om en blandning och att försäkringsbolaget tummar ner sina marginaler mot att få ensamrätt.
Bjelke skrev:
Jo vagnskada gäller väl oavsett vad du köper eller inte, men jag skulle inte våga köra enbart på det (dvs halv isf hel)...
Men håller med om vansinniga priser som ofta slår sjukt olika i landet :(
Jag tror också att Tesla skulle kunna erbjuda något bra själva, men det funkar väl inte så i Sverige (eller?)...
Om Tesla ville hålla priserna nere hade de kunnat ta mindre betalt för reparationerna, då hade alla fått lägre premier. Pratade med en kontakt som jobbar på en av de stora bolagen med prissättning som sa att de gått back rätt bra på försäkringar på Teslor, de var markant dyrare att laga än andra bilar i samma prisklass vilket drivit upp premierna.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Försäkring

Inlägg av bonath »

Sånt här skit ställer nog till det i fortsättningen...

Vandaliserad på laddplats:
viewtopic.php?f=39&t=20479
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Försäkring

Inlägg av NEO »

Hade trubbel att helförsäkra nya Xen, IF ville ha 60000kr per år. Watercircles kom inte i närheten av under 24000kr per år. Enda alternativet var faktiskt InsureMyTesla via Trygghansa med följande rabatter: 20% samlingsrabatt för att vi har alla försäkringar där sedan tidigare, 25% InsureMyTesla rabatt när man köper från Tesla (introerbjudande), 10% extra rabatt från Ledarna. Pris efter rabatt 16800kr per år 15000km. Pris före rabatt var runt 31000kr per år annars, det här måste ju skrämma 99/100 köpare när det gäller äldre bilar som inte har vagnskadeförsäkring?
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Försäkring

Inlägg av Fredrik j »

OfarligTesla skrev:
Ja men det är inte riktigt att styra premierna, riskpremien kommer nämligen sättas av försäkringsbolagets faktiska risk.
Vi vet ju inte hur mycket porsche betalar för att ha märkesförsäkring.
I framtiden kommer tillverkarna själva äga bilarna i större utsträckning och har man tillräckligt stor flotta lönar det sig att ta skadekostnaderna själv.
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Försäkring

Inlägg av Alfred »

Trygg Hansa är ju för lustiga. Vår bil har precis fyllt tre så har behövt toppa upp redan betald försäkring för att vara helförsäkrad även efter att vagnskadegarantin löpt ut. Hade därför fått en faktura på 2143:- för perioden 23/3 till 31/5 när hela försäkringen förnyas.

Har precis flyttat företagets kontor, så fakturan hade dock kommit på avvägar vilket gjorde att jag blev 6 dagar sen med betalningen av detta tillägg.

Jag hade kunnat köpa om det gjorde att bilen bara var halvförsäkrad under tiden då tillägget för helförsäkring var obetalt. Men idag fick jag brev från Trafikförsäkringsföreningen om att fordonet är helt oförsäkrat. Enligt Trygg Hansa är rätt tolkning av utebliven inbetalning för tillägget för helförsäkring att den redan betalda halvförsäkringen upphör att gälla. För att få det man redan betalt för måste man tydligen ringa och säga att man fortfarande vill ha det som man redan betalt för. :shock:

Det är så dumt att man storknar. Förbannat tur att det inte hänt något med bilen under tiden som det tog för Trafikförsäkringsföreningen att göra mig uppmärksam på att Trygg Hansa (utan att meddela det) dragit slutsatsen att jag nog inte vill ha någon försäkring alls trots att jag redan betalt för en.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Försäkring

Inlägg av OfarligTesla »

Alfred skrev:
Trygg Hansa är ju för lustiga. Vår bil har precis fyllt tre så har behövt toppa upp redan betald försäkring för att vara helförsäkrad även efter att vagnskadegarantin löpt ut. Hade därför fått en faktura på 2143:- för perioden 23/3 till 31/5 när hela försäkringen förnyas.

Har precis flyttat företagets kontor, så fakturan hade dock kommit på avvägar vilket gjorde att jag blev 6 dagar sen med betalningen av detta tillägg.

Jag hade kunnat köpa om det gjorde att bilen bara var halvförsäkrad under tiden då tillägget för helförsäkring var obetalt. Men idag fick jag brev från Trafikförsäkringsföreningen om att fordonet är helt oförsäkrat. Enligt Trygg Hansa är rätt tolkning av utebliven inbetalning för tillägget för helförsäkring att den redan betalda halvförsäkringen upphör att gälla. För att få det man redan betalt för måste man tydligen ringa och säga att man fortfarande vill ha det som man redan betalt för. :shock:

Det är så dumt att man storknar. Förbannat tur att det inte hänt något med bilen under tiden som det tog för Trafikförsäkringsföreningen att göra mig uppmärksam på att Trygg Hansa (utan att meddela det) dragit slutsatsen att jag nog inte vill ha någon försäkring alls trots att jag redan betalt för en.
Då säger du till Trygg-Hansa att du förväntar dig att de betalar tillbaka premien för halvförsäkringen under de dagar de ansett att bilen varit oförsäkrad, då lär de ändra sig.
Skriv svar