Försäkring
Moderator: Redaktion
Re: Försäkring
Förstod jag det rätt att de hade skickat ut ett erbjudande om helförsäkring, som du inte hade svarat på, så de hade ingen aning huruvida du ville ändra din försäkring eller inte? Det var inte en faktura som hade utfärdats efter att du hade tackat ja till att byta till helförsäkring?
I så fall måste det väl vara ett rent avtalsbrott från deras sida att häva halvförsäkringen i förtid?
I så fall måste det väl vara ett rent avtalsbrott från deras sida att häva halvförsäkringen i förtid?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Försäkring
Du uppfattade rätt. De skickade en faktura eftersom de antog att jag ville ha helförsäkring och när jag inte betalade i tid upphörde hela försäkringen att gälla. Vilket de inte behagade informera om utan jag fick upptäcka när Trafikförsäkringsföreningen hörde av sig och ville ha betalt.
Vid det laget hade jag alltså sedan flera veckor betalt Trygg Hansas tillägg, men inte heller det fick försäkringen att kicka igång.
I brevet med fakturan stod att man inte behövde betala om man inte ville ha helförsäkring, men att man då måste ringa och meddela detta.
Jämförde dock med villkoren och där står tydligt att de måste informera innan försäkring upphör att gälla och det har de ju i varje fall inte gjort.
Och, som någon ovan påpekade, de har inte betalt tillbaka redan inbetald premie för halvförsäkringen som egentligen löper tom 31/5.
Helt otroligt kardinalfel av dem. Tack och lov insåg de det, men det tog tre samtal och att man behövde vara jobbig kund och läsa på villkoren själv för att de skulle ge med sig.
Vid det laget hade jag alltså sedan flera veckor betalt Trygg Hansas tillägg, men inte heller det fick försäkringen att kicka igång.
I brevet med fakturan stod att man inte behövde betala om man inte ville ha helförsäkring, men att man då måste ringa och meddela detta.
Jämförde dock med villkoren och där står tydligt att de måste informera innan försäkring upphör att gälla och det har de ju i varje fall inte gjort.
Och, som någon ovan påpekade, de har inte betalt tillbaka redan inbetald premie för halvförsäkringen som egentligen löper tom 31/5.
Helt otroligt kardinalfel av dem. Tack och lov insåg de det, men det tog tre samtal och att man behövde vara jobbig kund och läsa på villkoren själv för att de skulle ge med sig.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Re: Försäkring
Flyttade över alla försäkringar från folksam till LF Jämtland och halvförsäkring MX 3000mil per år gick från 14.500kr till 7500kr per år.
Re: Försäkring
Har ju länge pratat om att Tesla kommer tjäna bra på sin försäkring.
Och kombinationen FSD och en vaken förare minimerar olyckor.
https://www.tesla.com/support/safety-score
Och kombinationen FSD och en vaken förare minimerar olyckor.
https://www.tesla.com/support/safety-score
Tesla Insurance Could Be 30–40% Of The Value Of Tesla’s Car Business.
https://cleantechnica.com/2020/10/24/te ... -business/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5509
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Försäkring
Enda sätten som Tesla kommer kunna tjäna massvis med pengar på försäkring är om de antingen endast har vettiga priser för förare med väldigt låg risk och tar ut högre priser för den risken än som krävs (dvs högre marginal än andra försäkringsbolag). Eller om de tar mindre betalt för reparationerna från sitt egna bolag men fortsätter ta lika mycket betalt från kunden.Zalman3 skrev:Har ju länge pratat om att Tesla kommer tjäna bra på sin försäkring.
Och kombinationen FSD och en vaken förare minimerar olyckor.
https://www.tesla.com/support/safety-score
Tesla Insurance Could Be 30–40% Of The Value Of Tesla’s Car Business.
https://cleantechnica.com/2020/10/24/te ... -business/
I alla fall handlar det om att Tesla helt enkelt tar mer betalt från kunderna än som krävs, det kan ju dock ändå bli billigare för försäkringstagaren som är den säkra föraren eftersom de idag betalar för mindre säkra förares kollisioner. Men om de skall ha samma marginaler som vanliga försäkringsbolag så blir det inga stora pengar utan de måste helt enkelt ta ut mycket mer än vad ett vanligt försäkringsbolag skulle göra för den risken.
Re: Försäkring
Jag utgår ifrån att Teslas försäkringsbolag kommer ha mycket bättre marginaler än det traditionella försäkringsbolaget.
Men om de skall ha samma marginaler som vanliga försäkringsbolag så blir det inga stora pengar
1. Tesla kan bundla FSD med försäkring.
Låt säga att man har lägsta pris garanti på försäkringen om du samtidigt köper FSD för 77.700kr.
2. Tesla har grym koll på sin kund. Och Sentry mode.
Skulle en skada inträffa kan Tesla ofta bevisa ifall det inte var föraren som orsakade skadan.
Och om det var föraren som var ouppmärksam, kan man bevisa det också.
Väldigt sällan behöver Tesla betala ut några pengar alls på försäkringen.
Medans man fick 77.700 kr för FSD och kanske 1.000kr netto pengar varje månad i vinst på försäkringen.
Snacka om kassako.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Försäkring
Varför skulle man vilja ha en försäkring som inte betalar ut pengar vid olyckor där föraren varit ouppmärksam?Zalman3 skrev:Jag utgår ifrån att Teslas försäkringsbolag kommer ha mycket bättre marginaler än det traditionella försäkringsbolaget.
Men om de skall ha samma marginaler som vanliga försäkringsbolag så blir det inga stora pengar
1. Tesla kan bundla FSD med försäkring.
Låt säga att man har lägsta pris garanti på försäkringen om du samtidigt köper FSD för 77.700kr.
2. Tesla har grym koll på sin kund. Och Sentry mode.
Skulle en skada inträffa kan Tesla ofta bevisa ifall det inte var föraren som orsakade skadan.
Och om det var föraren som var ouppmärksam, kan man bevisa det också.
Väldigt sällan behöver Tesla betala ut några pengar alls på försäkringen.
Medans man fick 77.700 kr för FSD och kanske 1.000kr netto pengar varje månad i vinst på försäkringen.
Snacka om kassako.
Varför skulle man välja en försäkring som väldigt sällan betalar ut pengar jämfört med andra bolag när man väljer försäkring?
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Försäkring
Varför skulle man vilja ha en försäkring som inte betalar ut pengar vid olyckor där föraren varit ouppmärksam?
Eftersom Tesla vet hur föraren beter sig kan man ju dynamiskt ändra premien. Förare med farligt beteende får höjd premie och förhoppningsvis hinner byta till ett annat bolag innan en olycka sker.
Så Tesla kan snabbt gallra ut farliga förare och därmed slippa betala för onödiga olyckor.
Men alla bolag gör ju en utredning om vem som är vållande till en olycka.
https://www.trygghansa.se/forsakringar/ ... ng/krockatVi utreder vem som orsakade krocken
Om vår utredning visar att du orsakade krocken till 100 % så ska du betala 100 % av din vagnskadesjälvrisk. Om den visar att du orsakade krocken till 66 % ska du betala 66 % av självrisken, och så vidare. Och om du inte orsakade krocken alls blir det såklart 0 % - och du behöver inte betala någon självrisk alls.
Skillnaden är ju att Tesla med Sentry mode och bildata vet mycket bättre vad som hänt.
Så även osannolika händelser kan bevisas.
En kompis blev påkörd av en person som körde backandes runt runt i en rondell. Fyllekörning.
Normalt är man ju alltid ansvarig att hålla så stort avstånd till framförvarande bil att man inte kör på nån.
Men om framförvarande backar på dig.
Då kan det vara omöjligt att undvika krock.
Men det kan ju vara svårt att bevisa.
Men med Sentry mode kan det bevisas.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Försäkring
Tesla ger nu "Tesla also provided tips on how to improve your Safety Score"
så du kan bli en bättre bilförare.
så du kan bli en bättre bilförare.
https://cleantechnica.com/2021/09/25/te ... e-driving/
The Safety Score will be displayed on the main “Safety Score” screen of the Tesla app, and Tesla added that it intends to provide drivers transparency and feedback on their driving behaviors with the score. The five safety factors that impact a driver’s safety score are:
Forward collision warnings per 1,000 miles.
Hard braking.
Aggressive turning.
Unsafe following.
Forced Autopilot Disengagement.
Tesla also provided tips on how to improve your Safety Score in each of the categories and also has an FAQ section here.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Försäkring
En klassiker, men hur mycket pengar kan man egentligen spara på det? Dessutom kan det ju vara Teslan som backar i rondellen och då kommer Sentry mode bevisa att det var föraren av Teslan som är vållande och Tesla får betala skadan.Zalman3 skrev:
Varför skulle man vilja ha en försäkring som inte betalar ut pengar vid olyckor där föraren varit ouppmärksam?
Eftersom Tesla vet hur föraren beter sig kan man ju dynamiskt ändra premien. Förare med farligt beteende får höjd premie och förhoppningsvis hinner byta till ett annat bolag innan en olycka sker.
Så Tesla kan snabbt gallra ut farliga förare och därmed slippa betala för onödiga olyckor.
Men alla bolag gör ju en utredning om vem som är vållande till en olycka.
https://www.trygghansa.se/forsakringar/ ... ng/krockatVi utreder vem som orsakade krocken
Om vår utredning visar att du orsakade krocken till 100 % så ska du betala 100 % av din vagnskadesjälvrisk. Om den visar att du orsakade krocken till 66 % ska du betala 66 % av självrisken, och så vidare. Och om du inte orsakade krocken alls blir det såklart 0 % - och du behöver inte betala någon självrisk alls.
Skillnaden är ju att Tesla med Sentry mode och bildata vet mycket bättre vad som hänt.
Så även osannolika händelser kan bevisas.
En kompis blev påkörd av en person som körde backandes runt runt i en rondell. Fyllekörning.
Normalt är man ju alltid ansvarig att hålla så stort avstånd till framförvarande bil att man inte kör på nån.
Men om framförvarande backar på dig.
Då kan det vara omöjligt att undvika krock.
Men det kan ju vara svårt att bevisa.
Men med Sentry mode kan det bevisas.
Jag tänkte mest på det du skrev om olyckor där föraren varit ouppmärksam. Jag förmodade att du menade att om man som förare är ouppmärksam och orsakar en skada så ska man inte få hjälp av försäkringen?
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Försäkring
Du behöver ju inte ha försäkring hos tesla för att använda en film som bevis.
En försäkring som inte betalar ersättning om föraren varit ouppmärksam? Allvarligt?
En försäkring som inte betalar ersättning om föraren varit ouppmärksam? Allvarligt?
Re: Försäkring
Givetvis ska du få ersättning enligt det avtal du har betalat för.Jag tänkte mest på det du skrev om olyckor där föraren varit ouppmärksam. Jag förmodade att du menade att om man som förare är ouppmärksam och orsakar en skada så ska man inte få hjälp av försäkringen?
Du väljer ju själv hur stor självrisk du vill ha.
Vet du att du kör säkert och ställer i FSD på extra stort avstånd till framförvarande bil.
Då kanske du väljer extra hög självrisk och får därmed låg premie.
Och även om du inte valt Tesla försäkring så kan ju Tesla övervaka din körning och komma med reklam.
Du kör dokumenterat säkert och skulle kunna byta till Tesla försäkring och få 20% lägre premie.
Eller få reklam, köp FSD och få 20% i rabatt på din försäkringspremie.
Eller om du kör vårdslöst. Så stänger Tesla av allt, du får inte ens ha en dum farthållare längre.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Försäkring
Jag tycker att jag kör hyfsat ansvarsfullt men en sådan bil/försäkring skulle jag inte vilja ha. Det kan ju vara en kompis som kör vårdslöst....Zalman3 skrev:Eller om du kör vårdslöst. Så stänger Tesla av allt, du får inte ens ha en dum farthållare längre.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Försäkring
V2X ger ju också möjligheter till säkrare trafik.
Finns ju fler sätt att få information.
Tesla sänker ju hastigheten nu för blåljus.
Finns ju fler sätt att få information.
Tesla sänker ju hastigheten nu för blåljus.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Försäkring
Om Teslor blir mindre olycksbenägna än vad de är nu och blir billigare att reparera så kan premierna sänkas men det gäller ju för alla försäkringsbolag så det är inget som gör att Tesla kan tjäna grova pengar på en försäkringsverksamhet.Zalman3 skrev:V2X ger ju också möjligheter till säkrare trafik.
Finns ju fler sätt att få information.
Tesla sänker ju hastigheten nu för blåljus.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Försäkring
Tesla stänger ju av redan nu.Maw skrev:Jag tycker att jag kör hyfsat ansvarsfullt men en sådan bil/försäkring skulle jag inte vilja ha. Det kan ju vara en kompis som kör vårdslöst....Zalman3 skrev:Eller om du kör vårdslöst. Så stänger Tesla av allt, du får inte ens ha en dum farthållare längre.
Kör du 160km/h.
Så måste du stanna av bilen innan du kan slå på AP igen.
Dessutom kommer ju molnprofiler.
Din mobil och ansiktsigenkänning vet vem som kör.
Så du kan sätta dig i vilken Tesla som helst och du får med alla inställningar för just dig.
Smidigt vid lånebil exempelvis.
Så om ni delar en bil så kan man i teorin ha olika försäkringsvillkor(exempelvis självrisk)beroende på vem som kör.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Försäkring
Om Tesla har 10% lägre försäkringspris allmänt och ger 30% rabatt om man har FSD.
Då skulle ju Folksam och kunna ge 30% om folk har FSD.
Problemet är ju bara att om det då blir fler som köper FSD, då har Tesla råd att höja rabatten till 40%.
Vilket ger ett race to the bottom vilket Folksam bara kan förlora på.
Tesla pratar ju om FSD prenumeration.
Då kan ju Tesla säga att försäkringen är gratis om du prenumererar på FSD och kör genomsnittligt eller bättre.
Hur ska Folksam kunna konkurrera mot gratis försäkring?
Eller har du en bättre förklaring på varför Elon säger att 30-40% av Teslas vinst på bilverksamheten kan komma från försäkring(FSD)?
Då skulle ju Folksam och kunna ge 30% om folk har FSD.
Problemet är ju bara att om det då blir fler som köper FSD, då har Tesla råd att höja rabatten till 40%.
Vilket ger ett race to the bottom vilket Folksam bara kan förlora på.
Tesla pratar ju om FSD prenumeration.
Då kan ju Tesla säga att försäkringen är gratis om du prenumererar på FSD och kör genomsnittligt eller bättre.
Hur ska Folksam kunna konkurrera mot gratis försäkring?
Eller har du en bättre förklaring på varför Elon säger att 30-40% av Teslas vinst på bilverksamheten kan komma från försäkring(FSD)?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Försäkring
Folksam (och även Länsförsäkringar) är ett kundägt, icke vinstdrivande försäkringsbolag. Man konkurrerar inte på det sättet.Zalman3 skrev:Om Tesla har 10% lägre försäkringspris allmänt och ger 30% rabatt om man har FSD.
Då skulle ju Folksam och kunna ge 30% om folk har FSD.
Problemet är ju bara att om det då blir fler som köper FSD, då har Tesla råd att höja rabatten till 40%.
Vilket ger ett race to the bottom vilket Folksam bara kan förlora på.
Tesla pratar ju om FSD prenumeration.
Då kan ju Tesla säga att försäkringen är gratis om du prenumererar på FSD och kör genomsnittligt eller bättre.
Hur ska Folksam kunna konkurrera mot gratis försäkring?
Eller har du en bättre förklaring på varför Elon säger att 30-40% av Teslas vinst på bilverksamheten kan komma från försäkring(FSD)?
Hela ditt resonemang går ju ut på att en tesla med FSD råkar ut för färre skador än en tesla utan.
Så för en lägre premie tar man en större risk när FSD blir tvunget att lämna över ansvaret till dig.
Det återstår ju att se men jag tror du kraftigt överdriver marginalerna på bilförsäkringar. Troligtvis tjänar tesla bra på reparationer.
Re: Försäkring
En konsekvens av att alltid köra bättre än snittet är att snittet förändras.
Därför krävs det att du som förare hela tiden också förbättrar din körning.
FSD kanske är den största olycksminskaren i modern tid.
Inte för att den kör perfekt, utanför att den bidrar till att förare skärper till sig och kör säkrare.
Därför krävs det att du som förare hela tiden också förbättrar din körning.
FSD kanske är den största olycksminskaren i modern tid.
Inte för att den kör perfekt, utanför att den bidrar till att förare skärper till sig och kör säkrare.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Försäkring
Hmm.. vet inte riktigt..Zalman3 skrev:Eller har du en bättre förklaring på varför Elon säger att 30-40% av Teslas vinst på bilverksamheten kan komma från försäkring(FSD)?
...för att Elon ofta är full av skit och säger vad som helst för att snacka upp aktiekursen kanske?
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Försäkring
https://electrek.co/2021/09/26/slow-tes ... core-beta/
What is the Tesla insurance calculator and ‘Safety Score Beta‘?
Tesla posted a FAQ on the score but it comes down to 5 different factors:
There are five Safety Factors that impact your Safety Score. These are measured directly by your Tesla vehicle using various sensors on the vehicle and Autopilot software.
1. Forward Collision Warnings per 1,000 Miles
Forward Collision Warnings are audible and visual alerts provided to you, the driver, in events where a possible collision due to an object in front of the vehicle is considered likely without your intervention. Events are captured based on the ‘medium’ Forward Collision Warning sensitivity setting regardless of your user’s setting in the vehicle. Forward Collision Warnings are incorporated into the Safety Score formula at a rate per 1,000 miles.
2. Hard Braking
Hard braking is defined as backward acceleration, measured by your Tesla vehicle, in excess of 0.3g. This is the same as a decrease in the vehicle’s speed larger than 6.7 mph, in one second. Hard braking is introduced into the Safety Score formula as the proportion of time (expressed as a percentage) where the vehicle experiences backward acceleration greater than 0.3g relative to the proportion of time where the vehicle experiences backward acceleration greater than 0.1g (2.2 mph in one second).
3. Aggressive Turning
Aggressive turning is defined as left/right acceleration, measured by your Tesla vehicle, in excess of 0.4g. This is the same as an increase in the vehicles speed to the left/right larger than 8.9 mph, in one second. Aggressive turning is introduced into the Safety Score formula as the proportion of time (expressed as a percentage) where the vehicle experiences lateral acceleration greater than 0.4g, in either the left or right direction, relative to the proportion of time where the vehicle experiences acceleration greater than 0.2g (4.5 mph in one second), in either the left or right direction.
4. Unsafe Following
Your Tesla vehicle measures its own speed, the speed of the vehicle in front and the distance between the two vehicles. Based on these measurements, your vehicle calculates the number of seconds you would have to react and stop if the vehicle in front of you came to a sudden stop. This measurement is called headway. Unsafe following is the proportion of time where your vehicle’s headway is less than 1.0 seconds relative to the time that your vehicle’s headway is less than 3.0 seconds. Unsafe following is only measured when your vehicle is traveling at least 50 mph and is incorporated into the Safety Score formula as a percentage.
5. Forced Autopilot Disengagement
The Autopilot system disengages for the remainder of a trip after you, the driver, have received three audio and visual warnings. These warnings occur when your Tesla vehicle has determined that you have removed your hands from the steering wheel and have become inattentive. Forced Autopilot Disengagement is introduced into the Safety Score formula as a 1 or 0 indicator. The value is 1 if the Autopilot system is forcibly disengaged during a trip, and 0 otherwise.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7157
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Försäkring
Jag är rätt övertygad om att affärsidén i första hand inte är att slippa betala ut ersättning till kunden, det går ju mot en stor del av själva grundidén med försäkring.Zalman3 skrev:Jag utgår ifrån att Teslas försäkringsbolag kommer ha mycket bättre marginaler än det traditionella försäkringsbolaget.
1. Tesla kan bundla FSD med försäkring.
Låt säga att man har lägsta pris garanti på försäkringen om du samtidigt köper FSD för 77.700kr.
2. Tesla har grym koll på sin kund. Och Sentry mode.
Skulle en skada inträffa kan Tesla ofta bevisa ifall det inte var föraren som orsakade skadan.
Och om det var föraren som var ouppmärksam, kan man bevisa det också.
Väldigt sällan behöver Tesla betala ut några pengar alls på försäkringen.
Medans man fick 77.700 kr för FSD och kanske 1.000kr netto pengar varje månad i vinst på försäkringen.
Snacka om kassako.
Att man har ett bättre underlag att påvisa skuld påverkar vilket av parternas försäkringsbolag som får stå för kostnaderna, men normalt inte ersättningen.
För att Tesla skall tjäna på detta så måste alltså Tesla-förare vara bättre än genomsnittet och oftare inte vara vållande (vilket iofs kan komma vara fallet med FSD och annat som förbättrar säkerheten i Tesla mer än hos konkurrenterna).
Jag har själv aldrig jobbat specifikt med bilförsäkring, men en hel del med andra former av risk-försäkring, och en mycket viktig faktor för att nå lönsamhet är att ha bra modeller för att prognosticera skador.
Ju högre osäkerhet man har i skadeprognosen, desto större reserver måste man hålla, vilket är kostsamt.
Tesla borde med sitt "informationsförsprång" jämfört med konkurrenterna kunna prognosticera skador bättre och därmed inte behöva reservera lika mycket kapital för skador.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Försäkring
Så du menar att dom höga försäkringskostnaderna för Teslor idag beror på att Teslaförare i större utsträckning än andra felaktigt utpekas som vållande av sitt försäkringsbolag?fth skrev:Jag är rätt övertygad om att affärsidén i första hand inte är att slippa betala ut ersättning till kunden, det går ju mot en stor del av själva grundidén med försäkring.Zalman3 skrev:Jag utgår ifrån att Teslas försäkringsbolag kommer ha mycket bättre marginaler än det traditionella försäkringsbolaget.
1. Tesla kan bundla FSD med försäkring.
Låt säga att man har lägsta pris garanti på försäkringen om du samtidigt köper FSD för 77.700kr.
2. Tesla har grym koll på sin kund. Och Sentry mode.
Skulle en skada inträffa kan Tesla ofta bevisa ifall det inte var föraren som orsakade skadan.
Och om det var föraren som var ouppmärksam, kan man bevisa det också.
Väldigt sällan behöver Tesla betala ut några pengar alls på försäkringen.
Medans man fick 77.700 kr för FSD och kanske 1.000kr netto pengar varje månad i vinst på försäkringen.
Snacka om kassako.
Att man har ett bättre underlag att påvisa skuld påverkar vilket av parternas försäkringsbolag som får stå för kostnaderna, men normalt inte ersättningen.
För att Tesla skall tjäna på detta så måste alltså Tesla-förare vara bättre än genomsnittet och oftare inte vara vållande (vilket iofs kan komma vara fallet med FSD och annat som förbättrar säkerheten i Tesla mer än hos konkurrenterna).
Jag har själv aldrig jobbat specifikt med bilförsäkring, men en hel del med andra former av risk-försäkring, och en mycket viktig faktor för att nå lönsamhet är att ha bra modeller för att prognosticera skador.
Ju högre osäkerhet man har i skadeprognosen, desto större reserver måste man hålla, vilket är kostsamt.
Tesla borde med sitt "informationsförsprång" jämfört med konkurrenterna kunna prognosticera skador bättre och därmed inte behöva reservera lika mycket kapital för skador.
/fth
Vid trafikolyckor är det ju inte ovanligt att bägge parter har skuld i olyckan. Bägge bolagen kan då göra bedömningen att det var motparten som var vållande. Bolagen tar då skadorna för sina egna kunder.
Om skadekostnaderna inte är omfattande och det skulle löna sig att driva en process.
Har man helförsäkring behöver inte dom inblandade försäkringsbolagen vara överens för att kunden ska ersättas. Det är vad ditt försäkringsbolag bedömer som spelar roll för dig.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7157
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Försäkring
Nej, det menar jag inte alls, vad jag skrev var att det skulle vara det enda sättet Tesla teoretiskt skulle kunna tjäna på bättre data i skuldfrågan, inte att neka utbetalning till kunden.Fredrik j skrev:Så du menar att dom höga försäkringskostnaderna för Teslor idag beror på att Teslaförare i större utsträckning än andra felaktigt utpekas som vållande av sitt försäkringsbolag?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Försäkring
Ok. Så du menar att dom höga försäkringskostnaderna för Teslor idag beror på att försäkringsbolag i större utsträckning än för andra bilmärken inte kan bevisa för motpartens försäkringsbolag att Teslaföraren inte var vållande?fth skrev:Nej, det menar jag inte alls, vad jag skrev var att det skulle vara det enda sättet Tesla teoretiskt skulle kunna tjäna på bättre data i skuldfrågan, inte att neka utbetalning till kunden.Fredrik j skrev:Så du menar att dom höga försäkringskostnaderna för Teslor idag beror på att Teslaförare i större utsträckning än andra felaktigt utpekas som vållande av sitt försäkringsbolag?
/fth