30% Kommer ifrån Tesla Q3 2021 Earnings Call. CFO Zachary Kirkhorn pratar om värdet/kostnaden för försäknring och skillnaderna mellan osäkra och säkra förare.Fredrik j skrev:30% billigare än vadå? Ett genomsnitt? Jämfört med försäkring hos Teslas samarbetspartner Trygg-hansa? Folksam?Zalman3 skrev:Intressant är att med Tesla försäkring så får man i appen efter varje resa tips om hur man kan bli en säkrare förare.
Tesla pratar om att man har 30% mindre risk att råka ut för en olycka.
Det skulle kunna resultera i 30% billigare försäkring.
Tesla kan alltså sänka premien för säkra förare och höja premien för farliga förare.
Över tid så flyttar farliga förare till exempelvis Folksam.
Då måste Folksam höja sina Premier för att kompensera för dessa förare.
Mest troligt får alla Folksams kunder en viss premiehöjning.
Så i praktiken så medför Tesla försäkring att exempelvis en VW ID4 får lite höjd försäkring för att ha råd att försäkra farliga förare.
Tesla kommer väl försäkra nya kunder under utvärderingstiden samt utkastade kunder (som behöver gå till Folksam) kommer med tiden ändra beteende utan att Tesla vet det.
Lyssna i detta klipp:
från tidsstämpel 10:48 till 14:02.
Där säger Zach att sannorlikheten för en kollision är 30% lägre för en säker förare jämfört med osäker. Data hämtat från de 150-tusen som gjort FSD-beta ansökan.
Han säger alltså inte 30% billigare.....30% billigare är Zalmans tolkning...
Han har tyvärr inte lärt sig att man inte kan extrapolera data utifrån en enda datapunkt.
Däremot så kan man nog dra slutssatsen att det kommer påverka övriga försäkringsbolag när tesla plockar russinen ur kakan. Då de säkra förarna kommer välja Teslas försäkring och de osäkra väljer någon annan som inte kan kontrollera körbeteendet så borde olycksstatistiken gå upp för de övriga och således dra med sig ökade avgifter.