Försäkring

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Försäkring

Inlägg av Smutt »

Bjelke skrev:
Jag fick högre pris på företaget jämfört med privat på båda mina bilar...
Ja förr var det alltid så dom motiverade det med att anställda kör firmabilarna osv men sen förändrades det när jag köpte en Toyota för 13 år sedan kunde jag helt plötsligt tekna deras märkesförsäkring för exakt samma pris som privatpersonerna och så har det fortsatt tills jag nu köpte Tesla och det blev billigare som företagare
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 09 sep 2017 14:03
Ort: Arvika

Re: Försäkring

Inlägg av fimpen »

Hej på er

Har hämtat ut en MXP och måste ordna med försäkringen, och det är väl bara att fråga runt och se vem som är billigast/bäst. Dock har jag här på forumet läst om avskräckande exempel när vagnsskadegarantin går in och självrisken blir monsterhög. Har ni några tips på prisvärda tilläggsförsäkringar för självriskreducering, som kanske även innehåller lånebil eftersom reparationer verkar kunna ta lång tid?

/Fimpen
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Användarvisningsbild
pitemacc
Teslaägare
Inlägg: 130
Blev medlem: 30 jul 2015 13:41
Ort: Piteå

Re: Försäkring

Inlägg av pitemacc »

Hej.
håller på att kolla på en XP100 och jag fick 18200:- /på Trygg hansa och tyckte det var dyrt, men nu när man ser vad andra får för priser så verkar det inte "så farligt"
Dock var det ingen större skillnad på en X90 i priset.
FD: vw egolf -15 SÅLD, Porsche TT -10 SÅLD, MXP100D-17 SÅLD
NU: MSP85D-15, Renault Zoe 41kw, Porsche GT4
FR:Cybertruck awd beställt, MX Plaid 2023 beställt
Användarvisningsbild
pitemacc
Teslaägare
Inlägg: 130
Blev medlem: 30 jul 2015 13:41
Ort: Piteå

Re: Försäkring

Inlägg av pitemacc »

Remuz skrev:
Jag har hos tre kronor. 5500kr/år, man, 36år, personalrabatt (runt 20%).
Är det bara för anställda i banken eller kunder i banken ?
FD: vw egolf -15 SÅLD, Porsche TT -10 SÅLD, MXP100D-17 SÅLD
NU: MSP85D-15, Renault Zoe 41kw, Porsche GT4
FR:Cybertruck awd beställt, MX Plaid 2023 beställt
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 465
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: Försäkring

Inlägg av John Galt »

Ny LR på företaget i Sthlm. Fick 12400 hos TH. Dock för 1500 mil. Vem fan kör så lite?

Hade diskussion med dem och tydligen hade det inte varit dyrare att försäkra en Performance.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Försäkring

Inlägg av OfarligTesla »

John Galt skrev:
Ny LR på företaget i Sthlm. Fick 12400 hos TH. Dock för 1500 mil. Vem fan kör så lite? Bild

Hade diskussion med dem och tydligen hade det inte varit dyrare att försäkra en Performance. Bild

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Haha, jag och frun körde vår S typ 1100 mil per år under de 18 mån vi hade den. Går ju mest till och från jobbet för henne (typ 1 mil åt varje håll).
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Försäkring

Inlägg av Fredrik j »

Genomsnittlig körsträcka för personbilar i sverige är 1200mil/år.
Troligtvis kör teslaägare betydligt mer än så då lägre driftkostnader ju kompenserar för det höga inköpspriset.
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 592
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Försäkring

Inlägg av macksie »

Precis tvärtemot vad andra upplevt, så var det när jag tog försäkringen för ett och ett halvt år sen bäst pris hos LF Stockholm.

DOCK, och kanske ett tips. De tog den bara under förutsättning att jag flyttade även hemförsäkringen dit. Valet var lätt.
LF hemförsäkring plus bilen var billigare än bara bilen hos näst billigaste alternativet.
Betalar 9k per år med 15% rabatt. har för mig att jag första året betalade 12k. Detta är för 4000 mil per år
MYP
X90d
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Försäkring

Inlägg av Remuz »

pitemacc skrev:
Remuz skrev:
Jag har hos tre kronor. 5500kr/år, man, 36år, personalrabatt (runt 20%).
Är det bara för anställda i banken eller kunder i banken ?
Bara kunder, men dom tripplade premien 2018
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Lillys
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 20 nov 2019 12:22
Ort: Täby

Re: Försäkring

Inlägg av Lillys »

Tecknade precis försäkring hos LF Sthlm på min TMX LR 2020. Man 39 år i Sthlm, har även villan hos dem och fick betala ca 7000:- per år. Känns billigt jmf med vad betalade för Cayennen jag hade innan.
2020 Model X Midnight Silver, 6-seater, chrome delete, Onyx 22"
Användarvisningsbild
mellan3och20
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 18 apr 2019 13:47

Re: Försäkring

Inlägg av mellan3och20 »

Tecknade min Mxp hos if, betalar ca 8000 om året efter onlinerabatt. Fria mil, inkl självriskreducering på max 10k/år.
Är man 30-35 år utanför Kungsbacka.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Försäkring

Inlägg av renes »

När jag kollar LF Uppsala så får jag "försäkring ej tillgänglig". Är kund. Har bil på företagsleasing. LF vill inte ha den, tydligen.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 465
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: Försäkring

Inlägg av John Galt »

LF Sthlm nekade min via företaget. Har hemförsäkring hos dem.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Försäkring

Inlägg av PhR34k »

Verkar sjukt rörigt, finns det något sammanhang varför de ibland säger ja och i vissa fall nej?
Watercircles garvade när jag frågade för mitt företag medans de säger ja till vissa privatpersoner tex?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Försäkring

Inlägg av fth »

PhR34k skrev:
Verkar sjukt rörigt, finns det något sammanhang varför de ibland säger ja och i vissa fall nej?
Watercircles garvade när jag frågade för mitt företag medans de säger ja till vissa privatpersoner tex?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Verkar inte finnas någon rim och reson i detta, rena vilda västern, inget bolag verkar veta vad dom pysslar med. Jag har försökt få besked om vilka parametrar det är som ger mig de absurda premierna, men inte lyckats få något vettigt svar från något bolag. Skadefri i >30 år, låst och 24h bevakat garage, och den billigaste premien jag kan få är >32k/år hos TH märkesförsäkring :(

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Försäkring

Inlägg av OfarligTesla »

fth skrev:
PhR34k skrev:
Verkar sjukt rörigt, finns det något sammanhang varför de ibland säger ja och i vissa fall nej?
Watercircles garvade när jag frågade för mitt företag medans de säger ja till vissa privatpersoner tex?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Verkar inte finnas någon rim och reson i detta, rena vilda västern, inget bolag verkar veta vad dom pysslar med. Jag har försökt få besked om vilka parametrar det är som ger mig de absurda premierna, men inte lyckats få något vettigt svar från något bolag. Skadefri i >30 år, låst och 24h bevakat garage, och den billigaste premien jag kan få är >32k/år hos TH märkesförsäkring :(

/fth
Stockholm? Är det villa i bättre område eller lägenhet i förorten? Förutom hur länge man har haft körkort t.ex. så är bostadsort en stor faktor. De flesta tar inte hänsyn till just din parkering längre (vissa har kvar ett symboliskt avdrag om det inte är gatuparkering) utan går till stor del på området.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Försäkring

Inlägg av NEO »

Betalar 9821kr helår hos TH med märkesförsäkring, 20000km, självriskrabatt, hyrbil. Norra Stockholm, 29år, 20% samlingsrabatt. Bilen är registrerad med 772hk och försäkrat värde över 1mSEK.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Försäkring

Inlägg av fth »

OfarligTesla skrev:
fth skrev:
PhR34k skrev:
Verkar sjukt rörigt, finns det något sammanhang varför de ibland säger ja och i vissa fall nej?
Watercircles garvade när jag frågade för mitt företag medans de säger ja till vissa privatpersoner tex?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Verkar inte finnas någon rim och reson i detta, rena vilda västern, inget bolag verkar veta vad dom pysslar med. Jag har försökt få besked om vilka parametrar det är som ger mig de absurda premierna, men inte lyckats få något vettigt svar från något bolag. Skadefri i >30 år, låst och 24h bevakat garage, och den billigaste premien jag kan få är >32k/år hos TH märkesförsäkring :(

/fth
Stockholm? Är det villa i bättre område eller lägenhet i förorten? Förutom hur länge man har haft körkort t.ex. så är bostadsort en stor faktor. De flesta tar inte hänsyn till just din parkering längre (vissa har kvar ett symboliskt avdrag om det inte är gatuparkering) utan går till stor del på området.
Lägenhet i city, låst och 24h bevakat garage som sagt, det har aldrig varit en incident där under de 17 år jag har bott i huset.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Försäkring

Inlägg av OfarligTesla »

fth skrev:
Lägenhet i city, låst och 24h bevakat garage som sagt, det har aldrig varit en incident där under de 17 år jag har bott i huset.

/fth
Mm, innerstan är dyrt, de bryr sig inte om man parkerar i bevakat garage. Risken för skadegörelse/parkeringsskador är hög för området mycket på grund av de som parkerar på gatan. Bor själv i Vasastan och det drar upp premien mycket.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Försäkring

Inlägg av fth »

OfarligTesla skrev:
fth skrev:
Lägenhet i city, låst och 24h bevakat garage som sagt, det har aldrig varit en incident där under de 17 år jag har bott i huset.

/fth
Mm, innerstan är dyrt, de bryr sig inte om man parkerar i bevakat garage. Risken för skadegörelse/parkeringsskador är hög för området mycket på grund av de som parkerar på gatan. Bor själv i Vasastan och det drar upp premien mycket.
Vad får du för premie hos TH?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Försäkring

Inlägg av OfarligTesla »

fth skrev:
OfarligTesla skrev:
fth skrev:
Lägenhet i city, låst och 24h bevakat garage som sagt, det har aldrig varit en incident där under de 17 år jag har bott i huset.

/fth
Mm, innerstan är dyrt, de bryr sig inte om man parkerar i bevakat garage. Risken för skadegörelse/parkeringsskador är hög för området mycket på grund av de som parkerar på gatan. Bor själv i Vasastan och det drar upp premien mycket.
Vad får du för premie hos TH?

/fth
Är utan Tesla just nu, väntar på den nya. Min S75D fick typ 1400/mån för halvförsäkring efter första årets rabatt, då hade jag Trygg Hansas Teslaförsäkring med "stor bilförsäkring". Helförsäkring skulle gått på typ 900 kr mer per månad.
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 465
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: Försäkring

Inlägg av John Galt »

John Galt skrev:
LF Sthlm nekade min via företaget. Har hemförsäkring hos dem.

Min försäkring går ut idag. Jag försökte nu få offert från IF (enligt tips ovan). 32000 skulle de ha.

Jävla cirkus det här. Någon ovan fick 7000:- (Kungsbacka dock)?

Kan man ta annat LF-bolag eftersom Sthlm inte ville försäkra mig?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Försäkring

Inlägg av fth »

John Galt skrev:
Jävla cirkus det här.
Håller helt med, inkompetensen hos bolagen är stor, riskbedömning och prissättning verkar vara helt slumpmässig.
John Galt skrev:
Kan man ta annat LF-bolag eftersom Sthlm inte ville försäkra mig?
Tyvärr tror jag bolagen har geografiskt ansvar, dom försäkrar nog bara inom "sitt" område.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Försäkring

Inlägg av OfarligTesla »

fth skrev:
John Galt skrev:
Jävla cirkus det här.
Håller helt med, inkompetensen hos bolagen är stor, riskbedömning och prissättning verkar vara helt slumpmässig.
John Galt skrev:
Kan man ta annat LF-bolag eftersom Sthlm inte ville försäkra mig?
Tyvärr tror jag bolagen har geografiskt ansvar, dom försäkrar nog bara inom "sitt" område.

/fth
Den är inte direkt slumpmässig, 2 personer med samma förutsättningar som bor på samma ställe kommer få samma premie helt enkelt. Var man bor och vilken typ av bostad gör stor skillnad helt enkelt, de som får lägst premie bor i villa utanför städerna.
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 465
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: Försäkring

Inlägg av John Galt »

fth skrev:
Tyvärr tror jag bolagen har geografiskt ansvar, dom försäkrar nog bara inom "sitt" område.

/fth
Rimligt. Sedan har företaget verksamheten i Göteborg även om jag bor och det är registrerat i Stockholm. Jag får försöka.
Skriv svar