Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Försäkring

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Re: Försäkring

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 13 jan 2020 10:21

fth skrev:
OfarligTesla skrev:
fth skrev:Lägenhet i city, låst och 24h bevakat garage som sagt, det har aldrig varit en incident där under de 17 år jag har bott i huset.

/fth

Mm, innerstan är dyrt, de bryr sig inte om man parkerar i bevakat garage. Risken för skadegörelse/parkeringsskador är hög för området mycket på grund av de som parkerar på gatan. Bor själv i Vasastan och det drar upp premien mycket.

Vad får du för premie hos TH?

/fth

Är utan Tesla just nu, väntar på den nya. Min S75D fick typ 1400/mån för halvförsäkring efter första årets rabatt, då hade jag Trygg Hansas Teslaförsäkring med "stor bilförsäkring". Helförsäkring skulle gått på typ 900 kr mer per månad.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inläggav Teslaägare John Galt » 13 jan 2020 11:37

John Galt skrev:LF Sthlm nekade min via företaget. Har hemförsäkring hos dem.

Min försäkring går ut idag. Jag försökte nu få offert från IF (enligt tips ovan). 32000 skulle de ha.

Jävla cirkus det här. Någon ovan fick 7000:- (Kungsbacka dock)?

Kan man ta annat LF-bolag eftersom Sthlm inte ville försäkra mig?
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare

Inläggav Teslaägare fth » 13 jan 2020 11:45

John Galt skrev:Jävla cirkus det här.

Håller helt med, inkompetensen hos bolagen är stor, riskbedömning och prissättning verkar vara helt slumpmässig.

John Galt skrev:Kan man ta annat LF-bolag eftersom Sthlm inte ville försäkra mig?

Tyvärr tror jag bolagen har geografiskt ansvar, dom försäkrar nog bara inom "sitt" område.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Referralkod: fredrik8071

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 13 jan 2020 11:47

fth skrev:

Håller helt med, inkompetensen hos bolagen är stor, riskbedömning och prissättning verkar vara helt slumpmässig.

John Galt skrev:Kan man ta annat LF-bolag eftersom Sthlm inte ville försäkra mig?

Tyvärr tror jag bolagen har geografiskt ansvar, dom försäkrar nog bara inom "sitt" område.

/fth

Den är inte direkt slumpmässig, 2 personer med samma förutsättningar som bor på samma ställe kommer få samma premie helt enkelt. Var man bor och vilken typ av bostad gör stor skillnad helt enkelt, de som får lägst premie bor i villa utanför städerna.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inläggav Teslaägare John Galt » 13 jan 2020 11:56

fth skrev:Tyvärr tror jag bolagen har geografiskt ansvar, dom försäkrar nog bara inom "sitt" område.

/fth

Rimligt. Sedan har företaget verksamheten i Göteborg även om jag bor och det är registrerat i Stockholm. Jag får försöka.
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare

Inläggav Teslaägare fth » 13 jan 2020 11:58

OfarligTesla skrev:
fth skrev:

/fth

Den är inte direkt slumpmässig, 2 personer med samma förutsättningar som bor på samma ställe kommer få samma premie helt enkelt. Var man bor och vilken typ av bostad gör stor skillnad helt enkelt, de som får lägst premie bor i villa utanför städerna.

Mellan bolagen är det iaf närmast slumpmässigt, jag har fått priser från min nuvarande 32k upp till >500k per år från olika bolag :roll:

/fth
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inläggav Teslaägare fth » 13 jan 2020 11:59

fth skrev:
OfarligTesla skrev:
fth skrev:

/fth

Mellan bolagen är det iaf närmast slumpmässigt, jag har fått priser från min nuvarande 32k upp till >500k per år från olika bolag :roll:

/fth

P.S. även inom bolag verkar det vara olika bud, jag har fått svaret "vi försäkrar inte Tesla öht" från bolag där jag vet att flera medlemmar här har sin försäkring.

/fth
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 13 jan 2020 12:06

fth skrev:Mellan bolagen är det iaf närmast slumpmässigt, jag har fått priser från min nuvarande 32k upp till >500k per år från olika bolag :roll:

/fth

Bolagen går på sin egna statistik över skadekostnaden så det kan diffa ordentligt, de som tar 500k+ säger det bara för att de inte vill försäkra bilarna. Det beror också mycket på när de senast uppdaterade premiesättning också. Att prata med säljarna är dock ett lotto då de kan ge vilka svar som helst, de har noll koll på allt mer eller mindre. Premiemodellerna är dock som sagt allt annat än slumpmässiga men de diffar ju såklart mellan bolagen.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inläggav Teslaägare John Galt » 13 jan 2020 12:33

Detta kanske skulle vara något för Tibor att skriva artikel om? :D
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare

Inläggav Teslaägare fimpen » 13 jan 2020 16:57

Hej

Jaa, rena cirkusen detta. Har ni offerter på 1/2-försäkring av en MXP på;

27000 - If
17000 - via Swedbank
14500 - LF
7600 - TH

Tala om spridning minsann...

/Fimpen
MXP Raven -19
MS 85 -14
Toyota Highlander 2011 (till salu, hör av er om ni vill köpa!)
Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare

Referralkod: finn9844

FöregåendeNästa

Återgå till Model X