Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Försäkring

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Re: Försäkring

Inläggav Teslaägare niklasha01 » 07 mar 2020 16:43

pejvic skrev:Har någon jämfört Trygg Hansa och Länsförsäkringar alltså inte i pris, utan självrisker mm?

jag har en 3a som löper ut, Sthlm city, företag, eget garage. TH vill ha 15300 för halvförsäkring och LF vill ha 14600. Endast 1500 mil.
Då är trafikdelen ungefär 3500:-

LF vill ha 1800 självrisker och TH ca 2300.

Är det någon som vet vilka av de två som omfattar mest? priset är ju ungefär samma.
Sen undrar jag om jag uppfattar det rätt att de 10000 i halv är för brand, stöld, glas.

Om jag då hoppar den biten - gäller då helförsäkringsbiten som ingick vid köpet? Så att man får ersättning vid krockar mm.
Jag tänkte att jag isåfall tar halv-biten på semestern bara.
Tycker att 15000 för halvförsäkring är svindyrt, och min bil blir ej stulen elller vandaliserad, förutom på semestern.

Har du kollat WaterCircles, verkar satsa på elbilar nu, jag fick bäst pris där på en ny MX 2020.
Modell X 2020 Long Range, Pärlvit Multi-Coat, 7 sits, vit klädsel.
Zappi v2, 3 fas, 22 kw.
SolarEdge och Jinko 315W solcellspaneler

Mvh
Niklas
Användarvisningsbild
niklasha01
Teslaägare

Referralkod: niklas73165

Inläggav Teslaägare pejvic » 07 mar 2020 17:15

Nej men kan kolla med dem också.
15000 för 1200 mil om året är hutlöst.
Funderar på att köra med trafik bara men undrar som sagt om vagnskadan gäller då.

Fattar inte varför det är så dyrt. Eget garage - inga skador - 52 år. Blir treor stulna ofta? Uppbrända?
Bilen har t.o.m. sentry för dörruppskag och vandalism. Jag förstår ej prissättningen.
Jag kör ju knappt nåt med bilen. Sånthär får folk att skita att byta till elbil eventuellt. Hoppas tesla fixar egna försäkringar:)
M3 LR AWD Pearl -19
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Referralkod: torbjrn74421

Inläggav Fredrik j » 07 mar 2020 17:22

pejvic skrev: Hoppas tesla fixar egna försäkringar:)

Märkesförsäkringar blir ju inte alltid billigare. Det behövs ju ett stort kollektiv för att det ska bli rimligt.
Ofta finns det ett stort bolag bakom. Både volvia och porscheförsäkring är egentligen IF...
Men märkesförsäkringar är ju ett smidigt sätt att ge kunderna rabatt på kostnaderna.
Fredrik j

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 07 mar 2020 17:26

pejvic skrev:Hoppas tesla fixar egna försäkringar:)

De har egna försäkringar här redan, det är via Trygg-Hansa. Det är bara inte märkt med Tesla på samma sätt som andra märkesförsäkringar.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inläggav Fredrik j » 07 mar 2020 17:32

OfarligTesla skrev:
pejvic skrev:Hoppas tesla fixar egna försäkringar:)

De har egna försäkringar här redan, det är via Trygg-Hansa. Det är bara inte märkt med Tesla på samma sätt som andra märkesförsäkringar.

Är det inte mer av en förmedling? På andra märkesförsäkringar styr man över premierna för att styra sin marknadsföring. Man använder dom också för att knyta kunden till märkesverkstäderna.
Tesla bedtiver ju sin verksamhet lite annorlunda.
Fredrik j

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 07 mar 2020 17:40

Fredrik j skrev:Är det inte mer av en förmedling? På andra märkesförsäkringar styr man över premierna för att styra sin marknadsföring. Man använder dom också för att knyta kunden till märkesverkstäderna.

Har inte hört om något bolag som ”styrt” premier för sin märkesförsäkring faktiskt utan den sker fortfarande hos försäkringsbolaget. Det finns ju däremot möjligheter att de kan stå för delar av skadekostnaden för att hålla premierna lägre, borde kolla upp det med lite folk för att se om det förekommer.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inläggav Fredrik j » 07 mar 2020 17:48

OfarligTesla skrev:
Fredrik j skrev:Är det inte mer av en förmedling? På andra märkesförsäkringar styr man över premierna för att styra sin marknadsföring. Man använder dom också för att knyta kunden till märkesverkstäderna.

Har inte hört om något bolag som ”styrt” premier för sin märkesförsäkring faktiskt utan den sker fortfarande hos försäkringsbolaget. Det finns ju däremot möjligheter att de kan stå för delar av skadekostnaden för att hålla premierna lägre, borde kolla upp det med lite folk för att se om det förekommer.

När jag jämför en försäkring för samma bil/omfattning hos porscheförsäkring och direkt hos IF får jag helt olika premier. Vem som är billigast varierar. Jag tror porschehandlaren vill få upp månadskostnaden lite på en äldre bil så en ny på kredit ska bli mindre dyr. När jag ringer porscheförsäkring hamnar jag hos IF och säljaren kan se bägge bolagen.
Porscheförsäkringen har några speciella villkor som gynnar porschehandlaren.
Kanske fungerar annorlunda hos andra märkesförsäkringar. När vagnskadegarantin går ut på volvon ska jag jämföra direkt hos IF på den också.
Det som verkar gälla med försäkringar är att kolla runt ofta och byta.
Inför årets säsong har jag fått bud på halva priset från LF. Dom var tidigare dyra och med sämre villkor.
Annars kan jag rekommendera IF. Har använt försäkringen och det funkade mycket smidigt.
Har motsatt erfarenhet från Moderna försäkringar som bara krånglade.
Fredrik j

Inläggav Teslaägare Bjelke » 07 mar 2020 18:36

pejvic skrev:Nej men kan kolla med dem också.
Funderar på att köra med trafik bara men undrar som sagt om vagnskadan gäller då.

Fattar inte varför det är så dyrt. Eget garage - inga skador - 52 år. Blir treor stulna ofta? Uppbrända?
Bilen har t.o.m. sentry för dörruppskag och vandalism. Jag förstår ej prissättningen.
Jag kör ju knappt nåt med bilen. Sånthär får folk att skita att byta till elbil eventuellt. Hoppas tesla fixar egna försäkringar:)

Jo vagnskada gäller väl oavsett vad du köper eller inte, men jag skulle inte våga köra enbart på det (dvs halv isf hel)...
Men håller med om vansinniga priser som ofta slår sjukt olika i landet :(
Jag tror också att Tesla skulle kunna erbjuda något bra själva, men det funkar väl inte så i Sverige (eller?)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Referralkod: mikael1178

Inläggav Fredrik j » 07 mar 2020 18:50

Bjelke skrev:
pejvic skrev:Nej men kan kolla med dem också.

Jo vagnskada gäller väl oavsett vad du köper eller inte, men jag skulle inte våga köra enbart på det (dvs halv isf hel)...
Jag tror också att Tesla skulle kunna erbjuda något bra själva, men det funkar väl inte så i Sverige (eller?)...

Tror det som sagt kollektivet av bilar är för litet i sverige än så länge.
Vad skulle ses som en billig premie? 5-6000per år.
Det finns väl 10000 tesla totalt i sverige. Skulle alla teckna skulle det bli 60 miljoner om året i intäkter. Det kostar ju att bedriva försäkringsbolag. Själva idén med försäkringsbolag är ju att risken sprids ut på många.
Fredrik j

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 07 mar 2020 19:43

Fredrik j skrev:När jag jämför en försäkring för samma bil/omfattning hos porscheförsäkring och direkt hos IF får jag helt olika premier. Vem som är billigast varierar. Jag tror porschehandlaren vill få upp månadskostnaden lite på en äldre bil så en ny på kredit ska bli mindre dyr. När jag ringer porscheförsäkring hamnar jag hos IF och säljaren kan se bägge bolagen.
Porscheförsäkringen har några speciella villkor som gynnar porschehandlaren.
Kanske fungerar annorlunda hos andra märkesförsäkringar. När vagnskadegarantin går ut på volvon ska jag jämföra direkt hos IF på den också.
Det som verkar gälla med försäkringar är att kolla runt ofta och byta.
Inför årets säsong har jag fått bud på halva priset från LF. Dom var tidigare dyra och med sämre villkor.
Annars kan jag rekommendera IF. Har använt försäkringen och det funkade mycket smidigt.
Har motsatt erfarenhet från Moderna försäkringar som bara krånglade.

Ja men det är inte riktigt att styra premierna, riskpremien kommer nämligen sättas av försäkringsbolagets faktiska risk. I fallet med Porsche så handlar det nog om att man bedöms som ett separat bestånd där risken för skada är lägre (de flesta Porschar står nog still halva året), det gör ju att man slipper vara med och betala för andra bilmärkens skador. Sen kan premien indirekt påverkas av saker som att bilmärket erbjuder billigare reparationskostnader för försäkringsbolagets kunder som har märkesförsäkring eller rena subventioner. I många fall handlar det nog om en blandning och att försäkringsbolaget tummar ner sina marginaler mot att få ensamrätt.

Bjelke skrev:Jo vagnskada gäller väl oavsett vad du köper eller inte, men jag skulle inte våga köra enbart på det (dvs halv isf hel)...

Om Tesla ville hålla priserna nere hade de kunnat ta mindre betalt för reparationerna, då hade alla fått lägre premier. Pratade med en kontakt som jobbar på en av de stora bolagen med prissättning som sa att de gått back rätt bra på försäkringar på Teslor, de var markant dyrare att laga än andra bilar i samma prisklass vilket drivit upp premierna.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Model X