Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Försäkring

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Re: Försäkring

Inläggav Teslaägare bonath » 07 mar 2020 20:08

Sånt här skit ställer nog till det i fortsättningen...

Vandaliserad på laddplats:
viewtopic.php?f=39&t=20479
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare

Referralkod: svante59135

Inläggav Teslaägare NEO » 07 mar 2020 21:37

Hade trubbel att helförsäkra nya Xen, IF ville ha 60000kr per år. Watercircles kom inte i närheten av under 24000kr per år. Enda alternativet var faktiskt InsureMyTesla via Trygghansa med följande rabatter: 20% samlingsrabatt för att vi har alla försäkringar där sedan tidigare, 25% InsureMyTesla rabatt när man köper från Tesla (introerbjudande), 10% extra rabatt från Ledarna. Pris efter rabatt 16800kr per år 15000km. Pris före rabatt var runt 31000kr per år annars, det här måste ju skrämma 99/100 köpare när det gäller äldre bilar som inte har vagnskadeförsäkring?
Model X75D -16 AP2, 6S

Model XP100DL -16 AP1, 6s, 22" chrome delete
Model XP100DL HW3 -19 7s, 3M satin white, chrome delete
Model S P85+ AP1 UP Facelift -14
Model S P85DL+ -15
Model 3 LR P+ HW3 -19
Model S P85+ -13
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare

Inläggav Fredrik j » 07 mar 2020 22:36

OfarligTesla skrev:Ja men det är inte riktigt att styra premierna, riskpremien kommer nämligen sättas av försäkringsbolagets faktiska risk.

Vi vet ju inte hur mycket porsche betalar för att ha märkesförsäkring.
I framtiden kommer tillverkarna själva äga bilarna i större utsträckning och har man tillräckligt stor flotta lönar det sig att ta skadekostnaderna själv.
Fredrik j

Inläggav Teslaägare Alfred » 05 maj 2020 16:09

Trygg Hansa är ju för lustiga. Vår bil har precis fyllt tre så har behövt toppa upp redan betald försäkring för att vara helförsäkrad även efter att vagnskadegarantin löpt ut. Hade därför fått en faktura på 2143:- för perioden 23/3 till 31/5 när hela försäkringen förnyas.

Har precis flyttat företagets kontor, så fakturan hade dock kommit på avvägar vilket gjorde att jag blev 6 dagar sen med betalningen av detta tillägg.

Jag hade kunnat köpa om det gjorde att bilen bara var halvförsäkrad under tiden då tillägget för helförsäkring var obetalt. Men idag fick jag brev från Trafikförsäkringsföreningen om att fordonet är helt oförsäkrat. Enligt Trygg Hansa är rätt tolkning av utebliven inbetalning för tillägget för helförsäkring att den redan betalda halvförsäkringen upphör att gälla. För att få det man redan betalt för måste man tydligen ringa och säga att man fortfarande vill ha det som man redan betalt för. :shock:

Det är så dumt att man storknar. Förbannat tur att det inte hänt något med bilen under tiden som det tog för Trafikförsäkringsföreningen att göra mig uppmärksam på att Trygg Hansa (utan att meddela det) dragit slutsatsen att jag nog inte vill ha någon försäkring alls trots att jag redan betalt för en.
Model X90D | Midnight Silver | Ultra White | 7 stolar | Självkörande | Köldpaket/drag | 20" | XPEL Stealth
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 05 maj 2020 16:27

Alfred skrev:Trygg Hansa är ju för lustiga. Vår bil har precis fyllt tre så har behövt toppa upp redan betald försäkring för att vara helförsäkrad även efter att vagnskadegarantin löpt ut. Hade därför fått en faktura på 2143:- för perioden 23/3 till 31/5 när hela försäkringen förnyas.

Har precis flyttat företagets kontor, så fakturan hade dock kommit på avvägar vilket gjorde att jag blev 6 dagar sen med betalningen av detta tillägg.

Jag hade kunnat köpa om det gjorde att bilen bara var halvförsäkrad under tiden då tillägget för helförsäkring var obetalt. Men idag fick jag brev från Trafikförsäkringsföreningen om att fordonet är helt oförsäkrat. Enligt Trygg Hansa är rätt tolkning av utebliven inbetalning för tillägget för helförsäkring att den redan betalda halvförsäkringen upphör att gälla. För att få det man redan betalt för måste man tydligen ringa och säga att man fortfarande vill ha det som man redan betalt för. :shock:

Det är så dumt att man storknar. Förbannat tur att det inte hänt något med bilen under tiden som det tog för Trafikförsäkringsföreningen att göra mig uppmärksam på att Trygg Hansa (utan att meddela det) dragit slutsatsen att jag nog inte vill ha någon försäkring alls trots att jag redan betalt för en.

Då säger du till Trygg-Hansa att du förväntar dig att de betalar tillbaka premien för halvförsäkringen under de dagar de ansett att bilen varit oförsäkrad, då lär de ändra sig.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Bjelke » 05 maj 2020 19:03

OfarligTesla skrev:
Alfred skrev:Trygg Hansa är ju för lustiga. Vår bil har precis fyllt tre så har behövt toppa upp redan betald försäkring för att vara helförsäkrad även efter att vagnskadegarantin löpt ut. Hade därför fått en faktura på 2143:- för perioden 23/3 till 31/5 när hela försäkringen förnyas.

Då säger du till Trygg-Hansa att du förväntar dig att de betalar tillbaka premien för halvförsäkringen under de dagar de ansett att bilen varit oförsäkrad, då lär de ändra sig.

Det låter klart tveksamt att dom ensidigt kan säga upp trafikförsäkrings-delen som faktiskt redan är betald, det är ju
inte olagligt att köra med enbart den delen (eller halvförsäkring för den delen)...
Undrar om det där verkligen håller rättsligt?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Referralkod: mikael1178

Inläggav Teslaägare Alfred » 05 maj 2020 20:53

Klart tveksamt. Bilen är nu helförsäkrad igen efter att de manuellt korrigerat. De ska återkomma imorgon om vad som gäller retroaktivt och följaktligen vad som händer med fordringen från Trafikförsäkringsföreningen.

Men om de inte tar sitt förnuft till fånga och inser att bilen ju måste anses ha varit minst halvförsäkrad hela tiden får jag ta mig en funderare om hur jag ska gå vidare.

Någon som varit med om liknande?
Model X90D | Midnight Silver | Ultra White | 7 stolar | Självkörande | Köldpaket/drag | 20" | XPEL Stealth
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Alfred » 06 maj 2020 14:44

Det tog inte sitt förnuft till fånga. Den juniora killen i telefon som återkom kunde inte svara på varför de i så fall inte återbetalat redan inbetald premie för halvförsäkringen om försäkringen nu slutade att gälla.

Så nu ska jag få vänta på återkoppling direkt från ansvarig om hur det här kan vara rätt och riktigt. Vad tror ni är bästa sättet att driva frågan vidare om de inte ändrar sig? Är ju begränsad skada för mig eftersom det inte hände något med bilen under dagarna som den var oförsäkrad, så kan inte lägga hur mycket tid som helst. Men principiellt är det ju väldigt viktigt att de inte kan komma undan med detta, tänk om vi hade råkat ut för något precis då?

Ett brev kommer bort och så är bilen oförsäkrad för att man missat att ringa dem och tacka nej till deras erbjudande om uppgradering?

Till alla: Varning för Trygg Hansa alltså. Frågan är bara vad man ska byta till.
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Alfred » 06 maj 2020 15:10

Och… DÄR ändrade de sig. Vet inte om någon av er är intresserade, men om någon hittar hit via Google för att de hamnar i liknande situation tänkte jag att det var bra att uppdatera om läget. Det lönar sig alltså att stå på sig mot idiotin.

När ansvariga väl satte sig in i ärendet rättade de till situationen illa kvickt.

Rent tekniskt föredrog det att bortse från den sena inbetalningen för uppgraderade helförsäkringen och låtsas som om den blivit betald i tid, istället för att anse bilen halvförsäkrad i glappet.
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 06 maj 2020 15:18

Alfred skrev:Och… DÄR ändrade de sig. Vet inte om någon av er är intresserade, men om någon hittar hit via Google för att de hamnar i liknande situation tänkte jag att det var bra att uppdatera om läget. Det lönar sig alltså att stå på sig mot idiotin.

När ansvariga väl satte sig in i ärendet rättade de till situationen illa kvickt.

Rent tekniskt föredrog det att bortse från den sena inbetalningen för uppgraderade helförsäkringen och låtsas som om den blivit betald i tid, istället för att anse bilen halvförsäkrad i glappet.

Ja de vet ju att du inte krockat under den perioden så för dem är det ju givet att de bör vilja ta betalt för 0 risk.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Model X