Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Försäkring

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Re: Försäkring

Inläggav Teslaägare bylund » 06 maj 2020 20:01

Förstod jag det rätt att de hade skickat ut ett erbjudande om helförsäkring, som du inte hade svarat på, så de hade ingen aning huruvida du ville ändra din försäkring eller inte? Det var inte en faktura som hade utfärdats efter att du hade tackat ja till att byta till helförsäkring?

I så fall måste det väl vara ett rent avtalsbrott från deras sida att häva halvförsäkringen i förtid?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Referralkod: olga1734

Inläggav Teslaägare Alfred » 06 maj 2020 20:17

Du uppfattade rätt. De skickade en faktura eftersom de antog att jag ville ha helförsäkring och när jag inte betalade i tid upphörde hela försäkringen att gälla. Vilket de inte behagade informera om utan jag fick upptäcka när Trafikförsäkringsföreningen hörde av sig och ville ha betalt.

Vid det laget hade jag alltså sedan flera veckor betalt Trygg Hansas tillägg, men inte heller det fick försäkringen att kicka igång.

I brevet med fakturan stod att man inte behövde betala om man inte ville ha helförsäkring, men att man då måste ringa och meddela detta.

Jämförde dock med villkoren och där står tydligt att de måste informera innan försäkring upphör att gälla och det har de ju i varje fall inte gjort.

Och, som någon ovan påpekade, de har inte betalt tillbaka redan inbetald premie för halvförsäkringen som egentligen löper tom 31/5.

Helt otroligt kardinalfel av dem. Tack och lov insåg de det, men det tog tre samtal och att man behövde vara jobbig kund och läsa på villkoren själv för att de skulle ge med sig.
Model X90D | Midnight Silver | Ultra White | 7 stolar | Självkörande | Köldpaket/drag | 20" | XPEL Stealth
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare

Inläggav HX100 » 06 maj 2020 20:38

Flyttade över alla försäkringar från folksam till LF Jämtland och halvförsäkring MX 3000mil per år gick från 14.500kr till 7500kr per år.
HX100

Föregående

Återgå till Model X