FN regler för ADS ökar till 130km/h 1:a Jan 2023

Här diskuterar vi om Teslas framtida produkter

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Waymoot
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 29 nov 2016 12:44
Ort: Kista

FN regler för ADS ökar till 130km/h 1:a Jan 2023

Inlägg av Waymoot »

https://unece.org/sustainable-developme ... conditions

Från den 1:a Jan 2023 så skall det vara tillåtet i EU att låta automatiska system för att köra bilar att köra upp till 130km/h under "särskilda förutsättningar"

Kan det ses som ett första stort steg mot att tillåta FSD i Europa tro?
Inte direkt tyvärr då detta enbart gäller Level 3 (Tesla måste deklarera Autopilot på motorväg som Level 3 och följa alla bestämmelser och villkor)

Om Tesla hinner släppa Version 11 av FSD med "one stack to rule them all" innan dess så kanske de vi kan se fram emot FSD i början på 2023 här i Sverige?
Model Y LR AWD Midnattssilver metallic/svart 19" FSD hämtad 27:e Juni 2022.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3228
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: FN regler för ADS ökar till 130km/h 1:a Jan 2023

Inlägg av Maw »

Waymoot skrev:
https://unece.org/sustainable-developme ... conditions

Från den 1:a Jan 2023 så skall det vara tillåtet i EU att låta automatiska system för att köra bilar att köra upp till 130km/h under "särskilda förutsättningar"

Kan det ses som ett första stort steg mot att tillåta FSD i Europa tro?
Inte direkt tyvärr då detta enbart gäller Level 3 (Tesla måste deklarera Autopilot på motorväg som Level 3 och följa alla bestämmelser och villkor)

Om Tesla hinner släppa Version 11 av FSD med "one stack to rule them all" innan dess så kanske de vi kan se fram emot FSD i början på 2023 här i Sverige?
Jag tror inte att den finns en chans att Tesla klarar level 3 i januari 2023 med FSD. Det är ännu mindre chans (om möjligt) att Tesla skulle anpassa FSD till svenska skyltar, vägmarkeringar och trafikregler inom ett år.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: FN regler för ADS ökar till 130km/h 1:a Jan 2023

Inlägg av OfarligTesla »

Maw skrev:

Jag tror inte att den finns en chans att Tesla klarar level 3 i januari 2023 med FSD. Det är ännu mindre chans (om möjligt) att Tesla skulle anpassa FSD till svenska skyltar, vägmarkeringar och trafikregler inom ett år.
Den stora frågan är om Teslas hårdvara kan uppfylla de krav som ställs för att få köras i nivå 3 i 130 km/h, är väl osäkert om någon bil har den hårdvaran som krävs idag (till och med EQS som klarar det i 60 km/h). Blir nog först 2023/2024 vi får se bilar som vi kan vara säkra på har hårdvaran som krävs för det här.

Tror oavsett inte Sverige har implementerat detta till 1a januari 2023 heller, det tar nog minst ett år till för det.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: FN regler för ADS ökar till 130km/h 1:a Jan 2023

Inlägg av mati »

Men...men...jag köpte ju en Model S så tidigt som 2017 som hade hårdvaran klar för total självkörning level 5. Bara lite mjukvara som saknades då. Tesla skulle ha detta klart långt före alla andra. Har Elon lovat. Funkar det fortfarande inte menar ni? ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: FN regler för ADS ökar till 130km/h 1:a Jan 2023

Inlägg av bjelkeman »

Jag undrar om vi kanske får se ett försök att få FSD v11 godkänt för motorväg nästa år? Eller om vi måste vänta på att hela FSD som ett paket bli godkänt i EU. Då känns det som vi får vänta länge. :roll:

https://www.notateslaapp.com/software-u ... ease-notes

Partial release notes have become available and are available below. More to come soon.

- Enabled FSD Beta on highway. This unifies the vision and planning stack on and off-highway and replaces the legacy highway stack, which is over four years old. The legacy highway stack still relies on several single-camera and single-frame networks, and was setup to handle simple lane-specific maneuvers. FSD Beta's multi-camera video networks and next-gen planner, that allows for more complex agent interactions with less reliance on lanes, make way for adding more intelligent behaviors, smoother control and better decision making.

- Improved Occupancy Network's recall for close by obstacles and precision in severe weather conditions with 4x increase in transformer spatial resolution, 20% increase in image featurizer capacity, improved side camera calibration, and 260k more video training clips (real-world and simulation).

- Reduced the predicted velocity error of very close-by motorcycles, scooters, wheelchairs, and pedestrians by 63.6%. To do this, we introduced a new dataset of simulated adversarial high speed VRU interactions. This update improves autopilot control around fast-moving and cutting-in VRUs.

- Improved creeping profile with higher jerk when creeping starts and ends.

- Improved control for nearby obstacles by predicting continuous distance to static geometry with the general static obstacle network.

- Reduced vehicle "parked" attribute error rate by 17%, achieved by increasing the dataset size by 14%. Also improved brake light accuracy.

- Improved clear-to-go scenario velocity error by 5% and highway scenario velocity error by 10%, achieved by tuning loss function targeted at improving performance in difficult scenarios.

- Improved detection and control for open car doors.

- Improved smoothness through turns by using an optimization-based approach to decide which road lines are irrelevant for calculations given lateral and longitudinal acceleration and jerk limits as well as vehicle kinematics.

- Improved stability of the FSD UI visualizations by optimizing ethernet data transfer pipeline by 15%.

- Improved recall for vehicles directly behind ego, and improved precision for vehicle detection network.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: FN regler för ADS ökar till 130km/h 1:a Jan 2023

Inlägg av LarsL »

Hade ju varit trevligt om Tesla hade låtit EAP byta fil och köra av på avfarter automatiskt. Borde ju vara tillåtet från 2023 om jag förstår rätt.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: FN regler för ADS ökar till 130km/h 1:a Jan 2023

Inlägg av OfarligTesla »

LarsL skrev:
Hade ju varit trevligt om Tesla hade låtit EAP byta fil och köra av på avfarter automatiskt. Borde ju vara tillåtet från 2023 om jag förstår rätt.
Ja men bara om man visat att systemet är säkert och tar ansvar för det, det är frågan om Tesla vill göra det.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5855
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FN regler för ADS ökar till 130km/h 1:a Jan 2023

Inlägg av spacecoin »

1) UNECE R157-bilar kan typgodkännas av EU-myndigheter fr.o.m. 2023-01-01. Det betyder inte att bilarna får framföras i Sverige eller annat EU-land bara därför. MB Drive Pilot L3 är ju inte laglig i Sverige trots att den är typgodkänd i EU. Tyskland kommer väl antagligen att godkänna nya R157 hastigheten + filbyten i vår.

2) Teslas bilar är knappast kapabla att typgodkännas då de inte är L3 och saknar en mängd funktioner utöver det.

3) Det kommer ny L2-reglering från UNECE framåt 2024. Den kanske vi kan hoppas på däremot.

Det finns lite detaljer här: viewtopic.php?f=57&t=26002&start=25
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5855
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FN regler för ADS ökar till 130km/h 1:a Jan 2023

Inlägg av spacecoin »

De som orkar kan läsa draften här (väldigt tidig version, sept, 2022): "A lane change can be initiated by the driver or the system so long as the driver is given sufficient notice and is appropriately engaged. "
Skriv svar