Tesla 2 kostar 25.000 dollar?

Här diskuterar vi om Teslas framtida produkter

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?

Inlägg av Zalman3 »

Det har ju surrats om att Tesla skulle visa upp sin 25.000 dollars bil under november 2021.
Tesla China VP hopes to release $25k electric car in the “near future”

In a recent interview with Chinese publication The Paper, Tesla China VP Grace Tao revealed that the company’s vehicle production operations in the country are nearly 100% localized. Tao also remarked that she is hoping that vehicles that are independently designed and manufactured by the Tesla China team will be on the roads in the near future.

“I hope that in the near future, not only will the Chinese-made (Tesla) models reach nearly 100% localized productivity, they may also be able to witness the vehicles independently designed and manufactured by the Chinese team driving on Chinese roads. Next, we will continue to strengthen technical cooperation with domestic industry chain partners, increase the localization rate of the supply chain, and at the same time promote the integration of Tesla and China’s local economy to achieve common development,” Tao noted (translated using Google Translate).

https://www.teslarati.com/tesla-25k-ele ... te-update/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1073
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?

Inlägg av bjornnilsson »


As of now, it’s not yet clear which vehicle Tesla has chosen to initially use the 12,000-ton Gigapress. Speculations range from the upcoming $25,000 compact car to the Tesla Semi.

Känns ju som en no-brainer att spotta fram billiga småbilar. I slutänden så är det väl det som räddar planeten mest, höll jag på att skriva tills jag såg framför mig alla diesel-rykande långtradare som på rad stånkar uppför landsvägsbackarna.. Någon som vet vad som skitar ner mest på global nivå? Småbilar eller lastbilar?
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?

Inlägg av Peter Andersson »

Nu vet vi att det inte blev någon lansering av en 25.000 dollar Tesla under 2021.
MUSK READS: LEAKED DOCS MAY SHOW WHEN TESLA WILL LAUNCH ITS $25,000 CAR.

Is Tesla’s $25,000 car arriving sooner than we think? Giga Shanghai documents, first shared by Sina Motors and spotted by Electrek, suggest the ultra-cheap vehicle, first teased at the September 2020 Battery Day, could be on the way — with mass production possible as soon as 2022.

The screenshots of the documents show plans to produce the Model 3 and Model Y at the factory alongside related models. They also show plans to start production on a new car project, with six months of testing before introduction.

Sina Motors claims a new vehicle will launch with a starting price as low as RMB 160,000 — just under $25,000, around $10,000 cheaper than Tesla’s entry-level Model 3.

But the most exciting detail is the hint mass production could start as early as 2022. This should be taken with a hint of skepticism — while the publication claimed on microblogging site Weibo that this is shown in the documents, the shared images omit the date and price.

At the company's Battery Day event, Musk claimed that the car would arrive in around three years’ time.

https://www.google.com/amp/s/www.invers ... 00-car/amp
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?

Inlägg av chaffis75 »

Peter Andersson skrev:
Nu vet vi att det inte blev någon lansering av en 25.000 dollar Tesla under 2021.
MUSK READS: LEAKED DOCS MAY SHOW WHEN TESLA WILL LAUNCH ITS $25,000 CAR.

Is Tesla’s $25,000 car arriving sooner than we think? Giga Shanghai documents, first shared by Sina Motors and spotted by Electrek, suggest the ultra-cheap vehicle, first teased at the September 2020 Battery Day, could be on the way — with mass production possible as soon as 2022.

The screenshots of the documents show plans to produce the Model 3 and Model Y at the factory alongside related models. They also show plans to start production on a new car project, with six months of testing before introduction.

Sina Motors claims a new vehicle will launch with a starting price as low as RMB 160,000 — just under $25,000, around $10,000 cheaper than Tesla’s entry-level Model 3.

But the most exciting detail is the hint mass production could start as early as 2022. This should be taken with a hint of skepticism — while the publication claimed on microblogging site Weibo that this is shown in the documents, the shared images omit the date and price.

At the company's Battery Day event, Musk claimed that the car would arrive in around three years’ time.

https://www.google.com/amp/s/www.invers ... 00-car/amp
Skulle kunna tänka mig förseningen av Berlin fabriken också har med detta att göra. Tesla måste ha mer produktions kapacitet innan de ens är lönt att lansera en bil till.
Ett annat exampel på detta är texas fabriken som krävs för att att fria upp kapasitet i freemont såde kan bygga mer modell s och x men även roadstern.
Ja de är min gissning.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?

Inlägg av Dafro »

Så länge man har stor efterfrågan på större, dyrare bilar med större marginal sp finns det ingen anledning att tillverka en mindre billigare bil. Hörde mig för på Kia i förrgår om det skulle komma någon liten med kort räckvidd för jag vill byta ut vår picanto, men där finns det inte ens någon plan för det. Tror inte det kommer någon billig bil från Tesla under 20222 heller.
27,8 kWp solceller
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?

Inlägg av Mickep »

Det beror på. ingen vill egentligen släppa en bil som har samma prestanda men kostar hälften.
Det skulle bli enormt omvälvning. disruptivt.
Men så fort någon släpper en är andra tvingade att följa efter. Och det kommer slå hårt mot marknaden. Både mot dyra elbilar (halv miljoner) och fossiler.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?

Inlägg av vigge50 »

Model 3 skulle kosta från $35000 men kostar nu i USA från $45000 då Tesla ser att de kan ta så mycket betalt och ändå sälja i bra volymer. Model Y skulle börja på $39000 men den billigaste varianten som säljs idag i USA kostar från $59000, varför då sats på en billigare bil för $25000 när de ändå inte känner ett behov att ens ligga nära de priserna Model 3 och Model Y skulle ligga?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?

Inlägg av LarsL »

Bjelke skrev:
Jag tror att Tesla skiter högaktningsfullt i dom där två bilarna faktiskt, dom håller nog
mest koll på Audi Porsche Mercedes och liknande (och knappt det heller känns det som)…
Nej, jag tror inte Tesla titta på någon. De säljer mer än de kan tillverka och ser det nog mer som ett problem att kunna tillverka tillräckligt många bilar.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?

Inlägg av NiklasTesla »

vigge50 skrev:
Model 3 skulle kosta från $35000 men kostar nu i USA från $45000 då Tesla ser att de kan ta så mycket betalt och ändå sälja i bra volymer. Model Y skulle börja på $39000 men den billigaste varianten som säljs idag i USA kostar från $59000, varför då sats på en billigare bil för $25000 när de ändå inte känner ett behov att ens ligga nära de priserna Model 3 och Model Y skulle ligga?
Tesla lär släppa en billigare Model än Model 3. Dock lär vi först se top versionerna som är dyrare (kan ligga strax under Model 3 SR+ i pris här i Sverige alltså ca 499tkr SEK så småningom om kan det komma en enklare ”Model 2" för kanske 399-449tkr SEK med sämre prestanda). Model 3 SR+ lär snart igen få bättre prestanda för ca 550tkr än Top versionen av "Model 2" för att inte kannibalisera.

Min spåkula samt MVH och ser fram emot en mindre och lite billigare Tesla :)
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?

Inlägg av Peter Andersson »

Tesla anställer mera folk i Kina.
Frågan är, vilken modell ska det tillverka?
20220107_030415.jpg
20220107_030442.jpg
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?

Inlägg av Peter Andersson »

chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?

Inlägg av chaffis75 »

Peter Andersson skrev:
Tesla anställer mera folk i Kina.
Frågan är, vilken modell ska det tillverka?
20220107_030415.jpg
20220107_030442.jpg
Öka produktionen kanske, man exporterar ju mycket nu till Europa. Modell 3 kommer väl intetillverkas i Berlin så den lär väl komma från Kina till Europa.
Visst var fabriken byggd för mer produktion än vad man har idag?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?

Inlägg av Zalman3 »

Nu pratas det igen om en billigare bil.
Screenshot_20220914-033403_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?

Inlägg av backe »

Zalman3 skrev:
Nu pratas det igen om en billigare bil.
Screenshot_20220914-033403_YouTube.jpg

Verkar som att det pratas om att det måste komma innan Tesla Robotaxi, så kan vara 10 år bort då?
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?

Inlägg av Walker »

backe skrev:
Zalman3 skrev:
Nu pratas det igen om en billigare bil.
Screenshot_20220914-033403_YouTube.jpg

Verkar som att det pratas om att det måste komma innan Tesla Robotaxi, så kan vara 10 år bort då?
Och om 10 år kostar en ”billigare” bil 45.000 dollar
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
rsk
Teslaägare
Inlägg: 82
Blev medlem: 26 jul 2017 12:35
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/kristofer81744

Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?

Inlägg av rsk »

Jag lyssnade igenom samtalet från inatt, och har transkriberat det viktigaste om en "Tesla 2".

Nyckelnorden är väl att det nu är uppenbart att Teslas utvecklingsteam måste sysselsätta sig med något annat nu när konstruktionen av Semi och Cybertruck är klar - och att det då är uppenbart vad som står på tur. Elon pratar om en mindre elbil till halva kostnaden av Model 3.

Här har jag gjort en sammanfattning om det viktigaste:
https://alltomelbil.se/nasta-utmaning-f ... kostnaden/
Brinner för elbilen - bevakar och rapporterar flera gånger i veckan på: Allt om Elbil
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?

Inlägg av Credde »

rsk skrev:
Jag lyssnade igenom samtalet från inatt, och har transkriberat det viktigaste om en "Tesla 2".

Nyckelnorden är väl att det nu är uppenbart att Teslas utvecklingsteam måste sysselsätta sig med något annat nu när konstruktionen av Semi och Cybertruck är klar - och att det då är uppenbart vad som står på tur. Elon pratar om en mindre elbil till halva kostnaden av Model 3.

Här har jag gjort en sammanfattning om det viktigaste:
https://alltomelbil.se/nasta-utmaning-f ... kostnaden/
Roadstern verkar vara bortglömd men den kanske kommer snart (igen).

Frågan är inte om en mindre elbil än Model 3 faktisk skulle ersätta Model 3 i längden?
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?

Inlägg av Bjelke »

Credde skrev:
rsk skrev:
Jag lyssnade igenom samtalet från inatt, och har transkriberat det viktigaste om en "Tesla 2".

Nyckelnorden är väl att det nu är uppenbart att Teslas utvecklingsteam måste sysselsätta sig med något annat nu när konstruktionen av Semi och Cybertruck är klar - och att det då är uppenbart vad som står på tur. Elon pratar om en mindre elbil till halva kostnaden av Model 3.

Här har jag gjort en sammanfattning om det viktigaste:
https://alltomelbil.se/nasta-utmaning-f ... kostnaden/
Roadstern verkar vara bortglömd men den kanske kommer snart (igen).

Frågan är inte om en mindre elbil än Model 3 faktisk skulle ersätta Model 3 i längden?
Jag tror att båda behövs för 3:an är redan lite liten och S är gigantisk så försvinner 3:an och ersätts
av en ännu mindre bil så tappar man ju ett ganska stort segment.
Dessutom så finns ju allt för den redan och den är inte speciellt gammal heller (iaf med Tesla-mått) :)
En kombi-version av just den borde väl däremot pricka in en skapligt stor marknad här i Europa…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?

Inlägg av Credde »

Bjelke skrev:
Credde skrev:
rsk skrev:
Jag lyssnade igenom samtalet från inatt, och har transkriberat det viktigaste om en "Tesla 2".

Nyckelnorden är väl att det nu är uppenbart att Teslas utvecklingsteam måste sysselsätta sig med något annat nu när konstruktionen av Semi och Cybertruck är klar - och att det då är uppenbart vad som står på tur. Elon pratar om en mindre elbil till halva kostnaden av Model 3.

Här har jag gjort en sammanfattning om det viktigaste:
https://alltomelbil.se/nasta-utmaning-f ... kostnaden/
Roadstern verkar vara bortglömd men den kanske kommer snart (igen).

Frågan är inte om en mindre elbil än Model 3 faktisk skulle ersätta Model 3 i längden?
Jag tror att båda behövs för 3:an är redan lite liten och S är gigantisk så försvinner 3:an och ersätts
av en ännu mindre bil så tappar man ju ett ganska stort segment.
Dessutom så finns ju allt för den redan och den är inte speciellt gammal heller (iaf med Tesla-mått) :)
En kombi-version av just den borde väl däremot pricka in en skapligt stor marknad här i Europa…
Bör Model Y inte täcka för Model 3 i verkligheten. Men du har nog rätt. Dock dröjer det med Tesla-verklighets-mått nog ganska länga innan man ser än Model 2 eller va den ska heta.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?

Inlägg av Fredrik j »

Bjelke skrev:
En kombi-version av just den borde väl däremot pricka in en skapligt stor marknad här i Europa…
Kombibilar är i mycket ett svenskt fenomen.

https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... i-sverige/
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?

Inlägg av Zalman3 »

Tesla utvecklar plattform för mindre e-bilar.

Elon Musk bekräftade på konferensen om de nya kvartalssiffrorna att Teslas fokus nu ligger på att utveckla en ny plattform för mindre elbilar. Målet med Teslas tredje plattform efter de för Model S/X och för Model 3/Y är att halvera kostnaderna.
"Nästa generations fordon kommer att kosta ungefär halva priset av 3/Y-plattformen och kommer att vara mindre. Jag tror att det säkerligen kommer att överträffa produktionen av alla andra fordon tillsammans, sa Musk i samtalet efter att siffrorna släpptes .
Tidigare hade Musk redan förklarat det som ett stort mål att göra elbilar billigare. Det har redan funnits otaliga designskisser från fans och media för 25 000 dollar Tesla, och det har också spekulerats om möjliga modellnamn som Model 2 eller Model Q – och om LFP-batterier från BYD . I början av året meddelade Musk överraskande att Tesla för närvarande inte arbetade med Tesla på ingångsnivå eftersom det var för upptaget. Så det aktuella tillkännagivandet är ett slags reträtt till reträtt.
Enligt Musk kan utvecklingsteamet för nya fordon nu lägga sitt "huvudfokus" på den nya plattformen eftersom "vi har avslutat konstruktionen för cyberlastbilar och semibilar". "Självklart kommer vi att införliva allt vi har lärt oss från S, X, 3, Y, Cybertruck och Semi i den här plattformen," sa Teslas tankeledare. "Men vi är på ett 2-mot-1-mål. Vi försöker komma tillbaka till den siffran på 50 % [av kostnaden].”
Istället för att bli billigare har Teslas priser nyligen ökat på grund av leveranskedjor, inflation och efterfrågan. Den nya plattformen – hur mycket mindre den än blir – sägs kunna bygga bilarna för halva kostnaden, med halva arbetskraften, på halva fabriksutrymmet. Det är åtminstone planen. I USA är baspriset för Model 3 för närvarande runt 48 500 dollar, i Tyskland är det 52 890 euro (före finansiering, exklusive 980 euro destinations- och myndighetsavgifter).
Musk har ännu inte gett detaljer om nyckeldata som batteristorlek, räckvidd, laddningskapacitet eller enhet i samtalet. Plattformen sägs dock spela en viktig roll i Teslas upprepade uttalade långsiktiga mål att öka försäljningen med 50 procent per år: Musk konstaterade att fordonen baserade på plattformen borde producera mer volym än "alla andra fordon från Tesla tillsammans" .
Musk utelämnade också generöst ett annat nummer: året då den nya plattformen ska vara klar.
https://www.electrive.net/2022/10/20/te ... e-e-autos/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 dec 2019 08:23
Ort: Södra Norrland

Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?

Inlägg av SkipperO »

En dryg månad kvar till Investor day, 1:a Mars, när Tesla skall släppa information om ”generation 3 plattform”. Dags att spekulera mer i vad det generation 3 innebär för typ av bil/bilar och se om man får något rätt, även om vi inte vet alls hur mycket som kommer avslöjas då.

Jag tror el-förbrukning kommer styra mycket, för att få ner storlek, kapacitet, pris och vikt på batteriet.
Tror på 2 karosser igen, en låg och en högre.
10% mindre i alla riktningar än 3/Y.
30% lättare än 3/Y
40% mindre förbrukning än 3/Y
15% kortare räckvidd än LR/SR
Halva batterikapaciteten mot 3/Y
RWD och AWD och 2 batteristorlekar till båda plus en Performance.
Cd under 0,19. Väldigt aerodynamisk, t ex smalare däck och lägre bak.
Betydligt lägre effekt (-40%) och lägre toppfart (<180).
Produktionsstart enligt Elon mitten 2024 + 9månaders försening.
Pris 35% under 3/Y.

Vad tror ni?
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 727
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?

Inlägg av Trevlig »

SkipperO skrev: 29 jan 2023 15:41

Vad tror ni?
Jag hoppas mer på att Gen 3 bjuder på en knockout för andra tillverkare. 80mil wltp, 15 min till 80%, 5% lägre pris.
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?

Inlägg av Bengt-re »

SkipperO skrev: 29 jan 2023 15:41
En dryg månad kvar till Investor day, 1:a Mars, när Tesla skall släppa information om ”generation 3 plattform”. Dags att spekulera mer i vad det generation 3 innebär för typ av bil/bilar och se om man får något rätt, även om vi inte vet alls hur mycket som kommer avslöjas då.

Jag tror el-förbrukning kommer styra mycket, för att få ner storlek, kapacitet, pris och vikt på batteriet.
Tror på 2 karosser igen, en låg och en högre.
10% mindre i alla riktningar än 3/Y.
30% lättare än 3/Y
40% mindre förbrukning än 3/Y
15% kortare räckvidd än LR/SR
Halva batterikapaciteten mot 3/Y
RWD och AWD och 2 batteristorlekar till båda plus en Performance.
Cd under 0,19. Väldigt aerodynamisk, t ex smalare däck och lägre bak.
Betydligt lägre effekt (-40%) och lägre toppfart (<180).
Produktionsstart enligt Elon mitten 2024 + 9månaders försening.
Pris 35% under 3/Y.

Vad tror ni?
Att få ner förbrukningen med 40% är nog svårt. Men lite mindre, mindre batteri, lägre prestanda och bra aerodynamik är nog troligt.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?

Inlägg av Gustafsson »

Tror att det är prime time för 4680-cellernas stora inträde. De ger samma räckvidd men billigare, lättare och bättre.
Premiummodellerna får nog ytterligare minst 10 mils räckvidd.
En mindre bil med ännu mer gjuten aluminium i chassit.
Pris kring 300000.
Typ!
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar