När höjs laddstyrkan?
Postat: 19 okt 2017 23:25
Efter att ha kört många långkörningar bland annat till nordkapp och Europa turer så har man tillbringat ex antal timmar på superchargers. Dem som har upplevt detta laddande vet att det inte alltid går så fort och kan bli lite väl långa laddstopp vid längre färder.
Att öka batterikapaciteten med några kWh då och då minskar inte tiden på resan med många minuter utan ser i min åsikt bara bättre ut på pappret. Och att släpa runt på jättestora batteriet blir inte många gladare av, speciellt inte dem som hatar på elbilar, blir bara ett argument till för dem att vara skeptiska om elbilar är miljövänliga.
Däremot att öka laddstyrkan till ex 200kw eller närmare 300kw skulle förkorta tiderna avsevärt. Ex från 40min 20-80% med 120kw till kanske 15min med 350kw
Standarden ser väll ut att luta mot 150kw med ccs som lär väll komma inom en snar framtid. Som jag jag förstått så ska Jaguar elbilen kunna ladda 150kw? Även leaf som kommer nästa år? Och jag antar all elbilar som lanseras typ efter 2018?
Porsche har väll uttalat sig att ha 350kw laddare vid 2019/2020, dem har väll redan slagit upp en laddare i Stuttgart?
Rolig (eller tragisk beroende på hur man ser det) fakta från Frankfurt mässan var när jag frågade Mercedes om deras elbilar och hur framtidsplanerna såg ut med laddning och batteristorlek. Kan säga att det var dem mest förvirrade tyskarna i den montern när jag kom med min halv taskiga tyska och frågade om hur dem skulle utveckla laddnät för att konkurrera med Superchargers. Frågade 5 stycken tills jag tillslut blev hänvisad till någon ”expert” inom området. Han sa att dem skulle sammarbeta med chargepoint? Som redan har satt upp snabbladdare vid några utvalda ställen vid autobahn på runt 350kw. Jag frågade vart dem låg och vilka som kunde ladda på dem, då blev det ännu ett frågetecken o det kändes nästan som det bara var påhittat för att dem skulle kunna svara på något. Frågor kring EQ C vara bara löjligt. Ingen visste nånting. Nånting. När den kommer? Batterikapacitet? Ingenting. Tragiskt när Mercedes egentligen ligger mig närmst om hjärtat.
Mina frågor till er blir följande:
När tror ni att tesla ökar strömstyrkan?
Kan man förstärka nuvarande laddare eller måste det byggas helt nya?
Klarar nuvarande bilar strömstyrka över 120kw?
Vad klarar model 3 för maximal strömstyrka?
Förstår att alla frågor inte går att besvara eftersom det fortfarande är frågetecken, men vad tror ni?
Bild från Frankfurt på EQ A som ingen kan någonting om på mässan. Känns som större frågetecken än EQ C. Vad jag kan konstatera är iaf att man åker inte till Frankfurt för att samla ny information, bara för att känna o klämma eller kanske titta på bilar lite tidigare.
Om detta besvaras i annan tråd ber jag om ursäkt och blir gärna hänvisad till den tråden.
Att öka batterikapaciteten med några kWh då och då minskar inte tiden på resan med många minuter utan ser i min åsikt bara bättre ut på pappret. Och att släpa runt på jättestora batteriet blir inte många gladare av, speciellt inte dem som hatar på elbilar, blir bara ett argument till för dem att vara skeptiska om elbilar är miljövänliga.
Däremot att öka laddstyrkan till ex 200kw eller närmare 300kw skulle förkorta tiderna avsevärt. Ex från 40min 20-80% med 120kw till kanske 15min med 350kw
Standarden ser väll ut att luta mot 150kw med ccs som lär väll komma inom en snar framtid. Som jag jag förstått så ska Jaguar elbilen kunna ladda 150kw? Även leaf som kommer nästa år? Och jag antar all elbilar som lanseras typ efter 2018?
Porsche har väll uttalat sig att ha 350kw laddare vid 2019/2020, dem har väll redan slagit upp en laddare i Stuttgart?
Rolig (eller tragisk beroende på hur man ser det) fakta från Frankfurt mässan var när jag frågade Mercedes om deras elbilar och hur framtidsplanerna såg ut med laddning och batteristorlek. Kan säga att det var dem mest förvirrade tyskarna i den montern när jag kom med min halv taskiga tyska och frågade om hur dem skulle utveckla laddnät för att konkurrera med Superchargers. Frågade 5 stycken tills jag tillslut blev hänvisad till någon ”expert” inom området. Han sa att dem skulle sammarbeta med chargepoint? Som redan har satt upp snabbladdare vid några utvalda ställen vid autobahn på runt 350kw. Jag frågade vart dem låg och vilka som kunde ladda på dem, då blev det ännu ett frågetecken o det kändes nästan som det bara var påhittat för att dem skulle kunna svara på något. Frågor kring EQ C vara bara löjligt. Ingen visste nånting. Nånting. När den kommer? Batterikapacitet? Ingenting. Tragiskt när Mercedes egentligen ligger mig närmst om hjärtat.
Mina frågor till er blir följande:
När tror ni att tesla ökar strömstyrkan?
Kan man förstärka nuvarande laddare eller måste det byggas helt nya?
Klarar nuvarande bilar strömstyrka över 120kw?
Vad klarar model 3 för maximal strömstyrka?
Förstår att alla frågor inte går att besvara eftersom det fortfarande är frågetecken, men vad tror ni?
Bild från Frankfurt på EQ A som ingen kan någonting om på mässan. Känns som större frågetecken än EQ C. Vad jag kan konstatera är iaf att man åker inte till Frankfurt för att samla ny information, bara för att känna o klämma eller kanske titta på bilar lite tidigare.
Om detta besvaras i annan tråd ber jag om ursäkt och blir gärna hänvisad till den tråden.