Första elektriska husbilen

Här diskuterar vi om Teslas framtida produkter

Moderator: Redaktion

Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Första elektriska husbilen

Inlägg av Henrik Torphammar »

https://newatlas.com/nissan-nv-electric ... van/54957/

Med 60kWh alternativet så skulle en sådan vara intressant faktiskt.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Första elektriska husbilen

Inlägg av Bjelke »

Herr X skrev:
Med en fin aerodynamik borde ett batteri på 200kWh vara mer än tillräckligt för att man ska bli jättenöjd som elektrisk husbilist.

Det lägsta pack-priset per kWh antogs vara ca. $150 i slutet av 2017. Det motsvarar ca. 300kSEK för batteripaketet i en elektrisk husbil med ett 200kWh-batteri. En husbil kostar gärna runt miljonen, så det borde inte vara omöjligt att producera en konkurrenskraftig elektrisk husbil redan nu.
Skulle Tesla gjort en idag för typ 1,5 mille så skulle dom ändå sålt bra många av den tror jag...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Första elektriska husbilen

Inlägg av Herr X »

Henrik Torphammar skrev:
https://newatlas.com/nissan-nv-electric ... van/54957/

Med 60kWh alternativet så skulle en sådan vara intressant faktiskt.
Det där är inte riktigt en husbil, utan en ”förstärkt minibuss” (camper på engelska). Jag letar efter en elektrisk husbil (mobile home på engelska).
Att köpa en E-NV200 och packa in ett tält och en sovsäck är ingen konst. Dusch, toalett och kök är meckigare.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Första elektriska husbilen

Inlägg av Herr X »

Bjelke skrev:
Herr X skrev:
Med en fin aerodynamik borde ett batteri på 200kWh vara mer än tillräckligt för att man ska bli jättenöjd som elektrisk husbilist.

Det lägsta pack-priset per kWh antogs vara ca. $150 i slutet av 2017. Det motsvarar ca. 300kSEK för batteripaketet i en elektrisk husbil med ett 200kWh-batteri. En husbil kostar gärna runt miljonen, så det borde inte vara omöjligt att producera en konkurrenskraftig elektrisk husbil redan nu.
Skulle Tesla gjort en idag för typ 1,5 mille så skulle dom ändå sålt bra många av den tror jag...
Det tror jag också. Men det är låååångt utanför teslas domän att producera latriner, smarta infällbara kök eller nedfällbara sängar. Bättre att låta experterna göra bo-delen och låta Tesla bygga basen, på samma sätt som Fiat bara bygger stommen till nästan alla husbilar på den europeiska marknaden.

En längre bottenplatta med ett större batteri är allt som behövs (förutom ratt, mittskärm, pedaler etc). Knaus eller någon av de andra erfarna husbilsbyggarna löser resten.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Första elektriska husbilen

Inlägg av Limbster »

Herr X skrev:
Henrik Torphammar skrev:
https://newatlas.com/nissan-nv-electric ... van/54957/

Med 60kWh alternativet så skulle en sådan vara intressant faktiskt.
Det där är inte riktigt en husbil, utan en ”förstärkt minibuss” (camper på engelska). Jag letar efter en elektrisk husbil (mobile home på engelska).
Att köpa en E-NV200 och packa in ett tält och en sovsäck är ingen konst. Dusch, toalett och kök är meckigare.
Tror tyvärr du kommer få vänta många år innan en stor el husbil finns att köpa. Av de videos jag sätt på ombyggda NV-200 fanns det vettiga lösningar för kök och dusch, halvbra för toa.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8501
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Första elektriska husbilen

Inlägg av Pontus »

vigge50 skrev:
Pontus skrev:
vigge50 skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Det visades en prototyp förra året på en mässa ivarjefall.

Borde ju vara perfekt med elhusbil, den står ju ofta uppställd längre tider och kan destinationsladda i lugn och ro.

Sedan kunde ju även gasolen skippas och 230 V system i bodelen matas från batteriet.
Elhusbil.jpg
Ja, problemet med den är tyvärr räckvidden på 20 mil enligt NEDC, blir inte mycket mer än en timmes körning mellan laddningarna.

http://www.husvagnochcamping.se/artikla ... h-tystare/
200 km/h med en husbil :o
Och sen när är NEDC ett rättvis mått närman kör på landsväg eller kanske t o m motorväg? Den husbilen ser heller ut att ha så lågt luftmotstånd vilket bör öka förbrukningen ganska rejält så fort hastigheten går upp.
Missade den lilla detaljen.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Första elektriska husbilen

Inlägg av LarsL »

vigge50 skrev:
Ja, problemet med den är tyvärr räckvidden på 20 mil enligt NEDC, blir inte mycket mer än en timmes körning mellan laddningarna.

http://www.husvagnochcamping.se/artikla ... h-tystare/
Den har 84kWh batteri (3,6kW x 24h) så problemet är inte så mycket räckvidden utan snabbladdningen. Om den bara tar 50kW så kommer det ta tid att ladda vid resor. Den här skulle behöva 100kW laddning eller mer.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Första elektriska husbilen

Inlägg av Teslaspolen »

Något som borde gå att elkonvertera? Få tag på en i bra skick med havererad motor till exempel? Dock blir nog batterikyla lite krångligt om den ska klara 100 kW CCS utan att ta stryk antar jag...
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8501
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Första elektriska husbilen

Inlägg av Pontus »

Teslaspolen skrev:
Något som borde gå att elkonvertera? Få tag på en i bra skick med havererad motor till exempel? Dock blir nog batterikyla lite krångligt om den ska klara 100 kW CCS utan att ta stryk antar jag...
Köpen Roadsteer och ta drivlina och batteri från den. ;)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Första elektriska husbilen

Inlägg av kangru »

Herr X skrev:
Bjelke skrev:
Herr X skrev:
Med en fin aerodynamik borde ett batteri på 200kWh vara mer än tillräckligt för att man ska bli jättenöjd som elektrisk husbilist.

Det lägsta pack-priset per kWh antogs vara ca. $150 i slutet av 2017. Det motsvarar ca. 300kSEK för batteripaketet i en elektrisk husbil med ett 200kWh-batteri. En husbil kostar gärna runt miljonen, så det borde inte vara omöjligt att producera en konkurrenskraftig elektrisk husbil redan nu.
Skulle Tesla gjort en idag för typ 1,5 mille så skulle dom ändå sålt bra många av den tror jag...
Det tror jag också. Men det är låååångt utanför teslas domän att producera latriner, smarta infällbara kök eller nedfällbara sängar. Bättre att låta experterna göra bo-delen och låta Tesla bygga basen, på samma sätt som Fiat bara bygger stommen till nästan alla husbilar på den europeiska marknaden.

En längre bottenplatta med ett större batteri är allt som behövs (förutom ratt, mittskärm, pedaler etc). Knaus eller någon av de andra erfarna husbilsbyggarna löser resten.
En modul att sätta på pickup-trucken är nog det troligaste. Ett samarbete med Kabe eller liknande?
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 397
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Första elektriska husbilen

Inlägg av Richardk »

Största problemet som jag ser det är att de flesta husbilar används oftast endast några månader om året. Det blir därför extremt dyrt med en eldriven husbil där batterier tappar i värde trots att den inte används under kanske halva året.

En bättre lösning är att köpa tex en ModelX 100d och en stor husvagn. Blir ett helt annat användningsområde. Dock vet jag att det finns många husbilsälskare men jag tycker husvagn är bättre ;)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Första elektriska husbilen

Inlägg av LarsL »

Jag har ju tänkte att de här prylarna som går sällan skulle fungera som ”powerwall” när de inte används.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Första elektriska husbilen

Inlägg av Teslaspolen »

Ja, exakt! Borde kunna användas som Powerwall-liknande produkter.

I övrigt så får man tänka på att batteribilar raskt blir billigare och kommer att vara ikapp och om förbränningsmotorer inom 5 år (gissning från min sida). Då kan samma argument om stillstående fordon användas på avgasbilen.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Första elektriska husbilen

Inlägg av Bjelke »

Ja att den är dyr och står stille större delen av året (även sommaren för många) verkar ju funka bra redan
nu lixom, han här i Bollnäs har väl inte en enda modell under millen tex...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Första elektriska husbilen

Inlägg av Bjelke »

kangru skrev:
Herr X skrev:
Bjelke skrev:
Herr X skrev:
Med en fin aerodynamik borde ett batteri på 200kWh vara mer än tillräckligt för att man ska bli jättenöjd som elektrisk husbilist.

Det lägsta pack-priset per kWh antogs vara ca. $150 i slutet av 2017. Det motsvarar ca. 300kSEK för batteripaketet i en elektrisk husbil med ett 200kWh-batteri. En husbil kostar gärna runt miljonen, så det borde inte vara omöjligt att producera en konkurrenskraftig elektrisk husbil redan nu.
Skulle Tesla gjort en idag för typ 1,5 mille så skulle dom ändå sålt bra många av den tror jag...
Det tror jag också. Men det är låååångt utanför teslas domän att producera latriner, smarta infällbara kök eller nedfällbara sängar. Bättre att låta experterna göra bo-delen och låta Tesla bygga basen, på samma sätt som Fiat bara bygger stommen till nästan alla husbilar på den europeiska marknaden.

En längre bottenplatta med ett större batteri är allt som behövs (förutom ratt, mittskärm, pedaler etc). Knaus eller någon av de andra erfarna husbilsbyggarna löser resten.
En modul att sätta på pickup-trucken är nog det troligaste. Ett samarbete med Kabe eller liknande?
Oavsett vem eller vad så är en påbyggd grund från Tesla det bästa, och den skulle sedan sälja bra som fan :)
Att köra den som batterilager hemma eller liknande vore faktiskt sjukt smart ju, speciellt med en kemi som
funkar bra (att batterierna inte är sopslut nästa sommar när man ska ut och köra typ).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Första elektriska husbilen

Inlägg av bylund »

Pontus skrev:
200 km/h med en husbil :o
Jag trodde syftet med husbil var att man slipper stanna för att gå på muggen. På med AP bara.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Första elektriska husbilen

Inlägg av Jerker »

Med en elhusbil har man alltid den bästa restaurangen eller fikastället var man än stannar och laddar! ;)
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 397
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Första elektriska husbilen

Inlägg av Richardk »

Det har man med husvagn med ;)
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Första elektriska husbilen

Inlägg av Laban »

Richardk skrev:
Största problemet som jag ser det är att de flesta husbilar används oftast endast några månader om året. Det blir därför extremt dyrt med en eldriven husbil där batterier tappar i värde trots att den inte används under kanske halva året.
Precis. Problemet är att det sitter förhållandevis billiga motorer i relativt dyra husbilar. Ett ex på blocket, Knaus Sun I 700 LX, 1 322 300 :- , 150 hk dieselmotor, gissar på Fiat. Det krävs nog Semi priser ut till kund om det ska vara möjligt att konkurrera med det. Jag gissar på 4-5 år bort.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Första elektriska husbilen

Inlägg av chpaulin »

Skulle vara en intressant lösning om man kunde ha samma batteri som till bilen och bara byt över det till husbilen för säsongen :) Likt Boschs 36V system som passar gräsklippare och trimmer etc
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Första elektriska husbilen

Inlägg av Bjelke »

chpaulin skrev:
Skulle vara en intressant lösning om man kunde ha samma batteri som till bilen och bara byt över det till husbilen för säsongen :) Likt Boschs 36V system som passar gräsklippare och trimmer etc
Vilket jag oxo har skrivit flera gånger nu :)
Det vore sjukt smart, dessutom tror jag inte så långa skulle sakna sin bil under tiden man har
batteriet i husbilen :)
Självklart kan man ju även leka med tanken att man hyr batteri under tiden man kör sin husbil...
Eller hyr ett lite mindre batteri till bilen om den tex behövs på hemmaplan...
Osv osv
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Första elektriska husbilen

Inlägg av Laban »

chpaulin skrev:
Skulle vara en intressant lösning om man kunde ha samma batteri som till bilen och bara byt över det till husbilen för säsongen :) Likt Boschs 36V system som passar gräsklippare och trimmer etc
Det blir nog svårt att lösa på ett bra sätt misstänker jag. Tror i så fall mer på Powerwall varianten där man kan få betalt då batteriet är inkopplat till nätet och ingår i ett större virtuellt energilager.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Första elektriska husbilen

Inlägg av Teslaspolen »

Tungt att flytta 500-600 kilo bara! Och man vill ju att det ska sitta korrekt så att det inte skulle kunna lossna eller läcka kylvätska...

Men idén är väldigg lockande, absolut!
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Första elektriska husbilen

Inlägg av frippan »

Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Första elektriska husbilen

Inlägg av pegs »

Se där när man talar om ... tanken känns tilltalande, men det får vänta till när man blir pensionär. Om 30 år eller så Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Skriv svar