Sida 1 av 2

Re: Första elektriska husbilen

Postat: 27 jun 2018 21:39
av Henrik Torphammar
https://newatlas.com/nissan-nv-electric ... van/54957/

Med 60kWh alternativet så skulle en sådan vara intressant faktiskt.

Re: Första elektriska husbilen

Postat: 27 jun 2018 21:45
av Bjelke
Herr X skrev:
Med en fin aerodynamik borde ett batteri på 200kWh vara mer än tillräckligt för att man ska bli jättenöjd som elektrisk husbilist.

Det lägsta pack-priset per kWh antogs vara ca. $150 i slutet av 2017. Det motsvarar ca. 300kSEK för batteripaketet i en elektrisk husbil med ett 200kWh-batteri. En husbil kostar gärna runt miljonen, så det borde inte vara omöjligt att producera en konkurrenskraftig elektrisk husbil redan nu.
Skulle Tesla gjort en idag för typ 1,5 mille så skulle dom ändå sålt bra många av den tror jag...

Re: Första elektriska husbilen

Postat: 27 jun 2018 21:48
av Herr X
Henrik Torphammar skrev:
https://newatlas.com/nissan-nv-electric ... van/54957/

Med 60kWh alternativet så skulle en sådan vara intressant faktiskt.
Det där är inte riktigt en husbil, utan en ”förstärkt minibuss” (camper på engelska). Jag letar efter en elektrisk husbil (mobile home på engelska).
Att köpa en E-NV200 och packa in ett tält och en sovsäck är ingen konst. Dusch, toalett och kök är meckigare.

Re: Första elektriska husbilen

Postat: 27 jun 2018 21:54
av Herr X
Bjelke skrev:
Herr X skrev:
Med en fin aerodynamik borde ett batteri på 200kWh vara mer än tillräckligt för att man ska bli jättenöjd som elektrisk husbilist.

Det lägsta pack-priset per kWh antogs vara ca. $150 i slutet av 2017. Det motsvarar ca. 300kSEK för batteripaketet i en elektrisk husbil med ett 200kWh-batteri. En husbil kostar gärna runt miljonen, så det borde inte vara omöjligt att producera en konkurrenskraftig elektrisk husbil redan nu.
Skulle Tesla gjort en idag för typ 1,5 mille så skulle dom ändå sålt bra många av den tror jag...
Det tror jag också. Men det är låååångt utanför teslas domän att producera latriner, smarta infällbara kök eller nedfällbara sängar. Bättre att låta experterna göra bo-delen och låta Tesla bygga basen, på samma sätt som Fiat bara bygger stommen till nästan alla husbilar på den europeiska marknaden.

En längre bottenplatta med ett större batteri är allt som behövs (förutom ratt, mittskärm, pedaler etc). Knaus eller någon av de andra erfarna husbilsbyggarna löser resten.

Re: Första elektriska husbilen

Postat: 27 jun 2018 22:16
av Limbster
Herr X skrev:
Henrik Torphammar skrev:
https://newatlas.com/nissan-nv-electric ... van/54957/

Med 60kWh alternativet så skulle en sådan vara intressant faktiskt.
Det där är inte riktigt en husbil, utan en ”förstärkt minibuss” (camper på engelska). Jag letar efter en elektrisk husbil (mobile home på engelska).
Att köpa en E-NV200 och packa in ett tält och en sovsäck är ingen konst. Dusch, toalett och kök är meckigare.
Tror tyvärr du kommer få vänta många år innan en stor el husbil finns att köpa. Av de videos jag sätt på ombyggda NV-200 fanns det vettiga lösningar för kök och dusch, halvbra för toa.

Re: Första elektriska husbilen

Postat: 27 jun 2018 22:48
av Pontus
vigge50 skrev:
Pontus skrev:
vigge50 skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Det visades en prototyp förra året på en mässa ivarjefall.

Borde ju vara perfekt med elhusbil, den står ju ofta uppställd längre tider och kan destinationsladda i lugn och ro.

Sedan kunde ju även gasolen skippas och 230 V system i bodelen matas från batteriet.
Elhusbil.jpg
Ja, problemet med den är tyvärr räckvidden på 20 mil enligt NEDC, blir inte mycket mer än en timmes körning mellan laddningarna.

http://www.husvagnochcamping.se/artikla ... h-tystare/
200 km/h med en husbil :o
Och sen när är NEDC ett rättvis mått närman kör på landsväg eller kanske t o m motorväg? Den husbilen ser heller ut att ha så lågt luftmotstånd vilket bör öka förbrukningen ganska rejält så fort hastigheten går upp.
Missade den lilla detaljen.

Re: Första elektriska husbilen

Postat: 27 jun 2018 23:13
av LarsL
vigge50 skrev:
Ja, problemet med den är tyvärr räckvidden på 20 mil enligt NEDC, blir inte mycket mer än en timmes körning mellan laddningarna.

http://www.husvagnochcamping.se/artikla ... h-tystare/
Den har 84kWh batteri (3,6kW x 24h) så problemet är inte så mycket räckvidden utan snabbladdningen. Om den bara tar 50kW så kommer det ta tid att ladda vid resor. Den här skulle behöva 100kW laddning eller mer.

Re: Första elektriska husbilen

Postat: 27 jun 2018 23:33
av Teslaspolen
Något som borde gå att elkonvertera? Få tag på en i bra skick med havererad motor till exempel? Dock blir nog batterikyla lite krångligt om den ska klara 100 kW CCS utan att ta stryk antar jag...

Re: Första elektriska husbilen

Postat: 27 jun 2018 23:51
av Pontus
Teslaspolen skrev:
Något som borde gå att elkonvertera? Få tag på en i bra skick med havererad motor till exempel? Dock blir nog batterikyla lite krångligt om den ska klara 100 kW CCS utan att ta stryk antar jag...
Köpen Roadsteer och ta drivlina och batteri från den. ;)

Re: Första elektriska husbilen

Postat: 28 jun 2018 06:52
av kangru
Herr X skrev:
Bjelke skrev:
Herr X skrev:
Med en fin aerodynamik borde ett batteri på 200kWh vara mer än tillräckligt för att man ska bli jättenöjd som elektrisk husbilist.

Det lägsta pack-priset per kWh antogs vara ca. $150 i slutet av 2017. Det motsvarar ca. 300kSEK för batteripaketet i en elektrisk husbil med ett 200kWh-batteri. En husbil kostar gärna runt miljonen, så det borde inte vara omöjligt att producera en konkurrenskraftig elektrisk husbil redan nu.
Skulle Tesla gjort en idag för typ 1,5 mille så skulle dom ändå sålt bra många av den tror jag...
Det tror jag också. Men det är låååångt utanför teslas domän att producera latriner, smarta infällbara kök eller nedfällbara sängar. Bättre att låta experterna göra bo-delen och låta Tesla bygga basen, på samma sätt som Fiat bara bygger stommen till nästan alla husbilar på den europeiska marknaden.

En längre bottenplatta med ett större batteri är allt som behövs (förutom ratt, mittskärm, pedaler etc). Knaus eller någon av de andra erfarna husbilsbyggarna löser resten.
En modul att sätta på pickup-trucken är nog det troligaste. Ett samarbete med Kabe eller liknande?

Re: Första elektriska husbilen

Postat: 28 jun 2018 06:53
av Richardk
Största problemet som jag ser det är att de flesta husbilar används oftast endast några månader om året. Det blir därför extremt dyrt med en eldriven husbil där batterier tappar i värde trots att den inte används under kanske halva året.

En bättre lösning är att köpa tex en ModelX 100d och en stor husvagn. Blir ett helt annat användningsområde. Dock vet jag att det finns många husbilsälskare men jag tycker husvagn är bättre ;)

Re: Första elektriska husbilen

Postat: 28 jun 2018 07:12
av LarsL
Jag har ju tänkte att de här prylarna som går sällan skulle fungera som ”powerwall” när de inte används.

Re: Första elektriska husbilen

Postat: 28 jun 2018 08:21
av Teslaspolen
Ja, exakt! Borde kunna användas som Powerwall-liknande produkter.

I övrigt så får man tänka på att batteribilar raskt blir billigare och kommer att vara ikapp och om förbränningsmotorer inom 5 år (gissning från min sida). Då kan samma argument om stillstående fordon användas på avgasbilen.

Re: Första elektriska husbilen

Postat: 28 jun 2018 08:41
av Bjelke
Ja att den är dyr och står stille större delen av året (även sommaren för många) verkar ju funka bra redan
nu lixom, han här i Bollnäs har väl inte en enda modell under millen tex...

Re: Första elektriska husbilen

Postat: 28 jun 2018 08:45
av Bjelke
kangru skrev:
Herr X skrev:
Bjelke skrev:
Herr X skrev:
Med en fin aerodynamik borde ett batteri på 200kWh vara mer än tillräckligt för att man ska bli jättenöjd som elektrisk husbilist.

Det lägsta pack-priset per kWh antogs vara ca. $150 i slutet av 2017. Det motsvarar ca. 300kSEK för batteripaketet i en elektrisk husbil med ett 200kWh-batteri. En husbil kostar gärna runt miljonen, så det borde inte vara omöjligt att producera en konkurrenskraftig elektrisk husbil redan nu.
Skulle Tesla gjort en idag för typ 1,5 mille så skulle dom ändå sålt bra många av den tror jag...
Det tror jag också. Men det är låååångt utanför teslas domän att producera latriner, smarta infällbara kök eller nedfällbara sängar. Bättre att låta experterna göra bo-delen och låta Tesla bygga basen, på samma sätt som Fiat bara bygger stommen till nästan alla husbilar på den europeiska marknaden.

En längre bottenplatta med ett större batteri är allt som behövs (förutom ratt, mittskärm, pedaler etc). Knaus eller någon av de andra erfarna husbilsbyggarna löser resten.
En modul att sätta på pickup-trucken är nog det troligaste. Ett samarbete med Kabe eller liknande?
Oavsett vem eller vad så är en påbyggd grund från Tesla det bästa, och den skulle sedan sälja bra som fan :)
Att köra den som batterilager hemma eller liknande vore faktiskt sjukt smart ju, speciellt med en kemi som
funkar bra (att batterierna inte är sopslut nästa sommar när man ska ut och köra typ).

Re: Första elektriska husbilen

Postat: 28 jun 2018 14:05
av bylund
Pontus skrev:
200 km/h med en husbil :o
Jag trodde syftet med husbil var att man slipper stanna för att gå på muggen. På med AP bara.

Re: Första elektriska husbilen

Postat: 28 jun 2018 15:19
av Jerker
Med en elhusbil har man alltid den bästa restaurangen eller fikastället var man än stannar och laddar! ;)

Re: Första elektriska husbilen

Postat: 28 jun 2018 16:49
av Richardk
Det har man med husvagn med ;)

Re: Första elektriska husbilen

Postat: 28 jun 2018 17:09
av Laban
Richardk skrev:
Största problemet som jag ser det är att de flesta husbilar används oftast endast några månader om året. Det blir därför extremt dyrt med en eldriven husbil där batterier tappar i värde trots att den inte används under kanske halva året.
Precis. Problemet är att det sitter förhållandevis billiga motorer i relativt dyra husbilar. Ett ex på blocket, Knaus Sun I 700 LX, 1 322 300 :- , 150 hk dieselmotor, gissar på Fiat. Det krävs nog Semi priser ut till kund om det ska vara möjligt att konkurrera med det. Jag gissar på 4-5 år bort.

Re: Första elektriska husbilen

Postat: 28 jun 2018 19:23
av chpaulin
Skulle vara en intressant lösning om man kunde ha samma batteri som till bilen och bara byt över det till husbilen för säsongen :) Likt Boschs 36V system som passar gräsklippare och trimmer etc

Re: Första elektriska husbilen

Postat: 28 jun 2018 19:59
av Bjelke
chpaulin skrev:
Skulle vara en intressant lösning om man kunde ha samma batteri som till bilen och bara byt över det till husbilen för säsongen :) Likt Boschs 36V system som passar gräsklippare och trimmer etc
Vilket jag oxo har skrivit flera gånger nu :)
Det vore sjukt smart, dessutom tror jag inte så långa skulle sakna sin bil under tiden man har
batteriet i husbilen :)
Självklart kan man ju även leka med tanken att man hyr batteri under tiden man kör sin husbil...
Eller hyr ett lite mindre batteri till bilen om den tex behövs på hemmaplan...
Osv osv

Re: Första elektriska husbilen

Postat: 28 jun 2018 21:10
av Laban
chpaulin skrev:
Skulle vara en intressant lösning om man kunde ha samma batteri som till bilen och bara byt över det till husbilen för säsongen :) Likt Boschs 36V system som passar gräsklippare och trimmer etc
Det blir nog svårt att lösa på ett bra sätt misstänker jag. Tror i så fall mer på Powerwall varianten där man kan få betalt då batteriet är inkopplat till nätet och ingår i ett större virtuellt energilager.

Re: Första elektriska husbilen

Postat: 28 jun 2018 21:16
av Teslaspolen
Tungt att flytta 500-600 kilo bara! Och man vill ju att det ska sitta korrekt så att det inte skulle kunna lossna eller läcka kylvätska...

Men idén är väldigg lockande, absolut!

Re: Första elektriska husbilen

Postat: 29 jun 2018 18:25
av frippan

Re: Första elektriska husbilen

Postat: 29 jun 2018 21:51
av pegs
Se där när man talar om ... tanken känns tilltalande, men det får vänta till när man blir pensionär. Om 30 år eller så Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro