Batterier i Model 3

Här diskuterar vi om Teslas framtida produkter

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Elputte
Inlägg: 225
Blev medlem: 03 dec 2014 19:33
Ort: Bromma

Batterier i Model 3

Inlägg av Elputte »

Jag äger en bil som är ca 6 mån. Så småningom om ca 2.5 år är det dags att byta och jag hoppas innerligt att M3 är på gång då. Ingen vet vad M3 kommer att ha för batterier MEN. Om nu nya 70D har fått större batterier då 60 kWh batterier både har förhållandevis kort räckvidd samt är opraktiska att ladda vid SC uppemot en timme. Undrar jag vad händer om M3 skulle få 60 kWh batterier. Kommer det att bli köer vid SC då? Hur roligt är det att alltid ladda en timme? Hoppas de har en lösning på det.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Batterier i Model 3

Inlägg av Svenssons »

Model 3 lär få ny batteriteknik i och med Gigafabriken och lär även väga bra mycket mindre än en Model S. Misstänker att med nya batterier så lär laddning förbättras. Vi vet i dagsläget inget om Model 3 mer än att räckvidden kommer vara OK. Blir alltså svårt att spekulera mer men troligen skulle 60 kWh eller till och med 50 kWh räcka för räckvidden på den lättare Model 3.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Batterier i Model 3

Inlägg av TiborBlomhall »

Model 3 kommer nog bli som Model S:
Vid introduktionen finns bilen med olika batteripack. Med ökande "från"-pris.
Bilarnas prisnivå skiljer sig så pass lite att så gott som alla väljer bilarna med största batteriet.

Visst, snikmodellen av Model 3 kommer kosta 350,000 kronor - men ingen kommer köpa den. Alla kommer pröjsa 100,000 kronor eller mer extra för att få ordentligt tilltagna batterier och bättre acceleration.

Snikmodellen av Tesla Model S med 40 kWh batteripack kostade $59,000 i USA men ingen köpte den. Storsäljaren med 85 kWh batteriet kostar $20,000 mer.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Batterier i Model 3

Inlägg av lator »

Inte så säker på att du får rätt där Tibor. Det kommer en helt annan kategori kunder när Model 3 lanseras. Folk som inte har lika stinn plånbok och som räknar mera på vad det kostar och vad det ger. Det som kommer att bli avgörande då är att det finns seviceställen runt om i landet och inte bara på 3 platser i Sverige.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Batterier i Model 3

Inlägg av Herr X »

lator skrev:
Inte så säker på att du får rätt där Tibor. Det kommer en helt annan kategori kunder när Model 3 lanseras. Folk som inte har lika stinn plånbok och som räknar mera på vad det kostar och vad det ger. Det som kommer att bli avgörande då är att det finns seviceställen runt om i landet och inte bara på 3 platser i Sverige.
Jag tror att Tibor får rätt. Även 350-400 000 SEK är en saftig prislapp för många svenskar, och har man ekonomi att köpa en bil för 350' så har man också råd att köpa en för 400'. M3 löser egentligen bara ett enda problem med elbilar, och det är räckvidden vid långkörning. De som har tight ekonomi, vill köpa elbil och inte kör långt ofta, väljer en annan mycket billigare elbil. Model 3 kommer nog därför i stor grad att användas vid långkörningar, och då kommer köparna att sträcka sig lite extra för att få ett ordentligt tilltaget batteri.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Batterier i Model 3

Inlägg av danni »

Det vore väl möjligen om de kan få in en modell under den magiska gränsen 7,5 basbelopp, då :)
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Batterier i Model 3

Inlägg av lator »

Herr X skrev:
Jag tror att Tibor får rätt. Även 350-400 000 SEK är en saftig prislapp för många svenskar, och har man ekonomi att köpa en bil för 350' så har man också råd att köpa en för 400'. M3 löser egentligen bara ett enda problem med elbilar, och det är räckvidden vid långkörning. De som har tight ekonomi, vill köpa elbil och inte kör långt ofta, väljer en annan mycket billigare elbil. Model 3 kommer nog därför i stor grad att användas vid långkörningar, och då kommer köparna att sträcka sig lite extra för att få ett ordentligt tilltaget batteri.
Nja, det är inte så lätt att välja en "mycket billigare" elbil på den svenska marknaden så länge som du är nybilsköpare. I nuläget är det bara E-Up som kvalar in där. Alla övriga håller sig mellan 350 och 400 tusen (räknar inte med bilar med batterileasing).
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Batterier i Model 3

Inlägg av Herr X »

lator skrev:
Nja, det är inte så lätt att välja en "mycket billigare" elbil på den svenska marknaden så länge som du är nybilsköpare. I nuläget är det bara E-Up som kvalar in där. Alla övriga håller sig mellan 350 och 400 tusen (räknar inte med bilar med batterileasing).
Ough.. ligger en Leaf också i den prisklassen? Hur är det med mikrobilar som i-miev? Vad sysslar de svenska politikerna med - vill man verkligen vara sämst i Europa på att reducera utsläppen från biltrafiken?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Batterier i Model 3

Inlägg av Svenssons »

danni skrev:
Det vore väl möjligen om de kan få in en modell under den magiska gränsen 7,5 basbelopp, då :)
Med lite starkare krona och lite höjt basbelopp är det nog inte alls omöjligt. Elon har ju sagt att den ska kosta $35 000. Om man jämför med Model S 70D som kostar $75 000 i USA och 782 950:- SEK i Sverige ger det en "växlingskurs" på ca 10,44. Om basbeloppet höjs till 45 500 om 2 år så skulle Model ☰ behöva kosta under 341 250 SEK. $35 000 blir med dagens "växlingskurs" 365 377 SEK vilket betyder att "växlingskursen" behöver sjunka ca 8%. Detta kanske motsvarar en kronförstärkning gentemot dollarn på 10-11% vilket inte är omöjligt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Batterier i Model 3

Inlägg av apkungen »

Jag tror att Model 3 kommer att vara klart lättare, ha ännu bättre luftmotståndstal, ha mindre och ännu energieffektivare motor, kanske runt 200hk, och SC-laddare kommer att vara ännu bättre utbyggda och troligen kommer batterierna vara lämpade för att ta emot laddning snabbare under längre tid. Men det behövs nog typ 42mil NEDC för att den ska bli lätt att köra vilket jag tror kommer att vara runt 50kWh. Detta är nog också var kunderna kommer att nöja sig med. Mer prismedvetna kunder kommer inte vilja betala 100k till för att få mer räckvidd än så. 50kWh batteri tror jag kommer vara en mellanmodell som många kommer köpa. 40,50 och 60kWh batteri som val kanske?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Batterier i Model 3

Inlägg av LarsL »

Tror helt klart att den billigaste modellen inte kommer bli någon stor säljare. Den kommer ha relativt kort räckvidd och dåligt acc, för att vara en Tesla. kanske inte ens SC kompatibel. Om man däremot lägger på 100-150 000kr så får du en attraktiv modell som är en bra kompromiss. Sen är det de som alltid ska ha det värst och för dem kommer det finnas modeller med hysteriska prestanda som börjar tangera Model S P versioner.

Vet inte vad man ska säga att Leafen kostar. Men det går att få en mot en avgift på 2900kr/månad. Vad motsvarar det för nybilspriserna? 200 000kr?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Batterier i Model 3

Inlägg av TiborBlomhall »

Nissan Leaf kostar från 314,890 kronor
http://www.nissan.se/SE/sv/vehicle/elec ... tions.html
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Batterier i Model 3

Inlägg av Svenssons »

Tror att alla kommande modeller framöver kommer ha SC-laddning inlagt. Jag trodde inte att det skulle vara inkluderat i Model ☰ tidigare men såg något uttalande från Elon där han sa att de ville ha alla framtida modeller klara för SC-laddning om möjligt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Batterier i Model 3

Inlägg av vigge50 »

Model S 60 hade en räckvidd på 390km. Om man då skulle ha 30 mils räckvidd på Model S så krävs 60/390*300=46kW. Om nu Model III är 20% mindre, effektivare motor mm så kommer grundversionen nog inte ha större kapacitet än 40 kW. Vad jag har förstått det så ska Gigafactory i alla fall till en början bara optimera tillverkningen av dagens batterifabrik och om den då bara har 40 kW batteri så kan det nog ta en stund att ladda på SuC. Angående sportigare version av Model III så tror jag tesla hellre kommer vilja att du går upp till Model S som vid den tidpunkten förhoppningsvis har förbättrats ytterligare om inte Model III har flera unika funktioner som gör den speciell
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Batterier i Model 3

Inlägg av Leo »

2900/mån för en Leaf är nog ett ganska subvetionerat konsumentleasingerbjudande för att trycka ut bilar. Priset på Leaf är klart högre än vad den månadskostnaden indikerar. 315-340" beroende på modell.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Batterier i Model 3

Inlägg av apkungen »

vigge50 skrev:
Model S 60 hade en räckvidd på 390km. Om man då skulle ha 30 mils räckvidd på Model S så krävs 60/390*300=46kW. Om nu Model III är 20% mindre, effektivare motor mm så kommer grundversionen nog inte ha större kapacitet än 40 kW. Vad jag har förstått det så ska Gigafactory i alla fall till en början bara optimera tillverkningen av dagens batterifabrik och om den då bara har 40 kW batteri så kan det nog ta en stund att ladda på SuC. Angående sportigare version av Model III så tror jag tesla hellre kommer vilja att du går upp till Model S som vid den tidpunkten förhoppningsvis har förbättrats ytterligare om inte Model III har flera unika funktioner som gör den speciell
Den ska klara 30 riktiga mil. Model S 60 hade 390km i NEDC men den cykeln är hemsk. EPA, som är Amerikanarnas mätning säger 330km (208miles) och även den är en glädjemätning. Jag tror att basversionen av model 3 absolut minst kommer att fixa denna sträcka. Det som krävs är alltså samma storlek som s 60. Men med tanke på att den kommer vara effektivare kanske man kommer ned till 50kWh.

P.S. Glöm inte "h" på måttet för energi. Annars blir det ett mått på effekt.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Batterier i Model 3

Inlägg av LarsL »

Svenssons skrev:
Tror att alla kommande modeller framöver kommer ha SC-laddning inlagt. Jag trodde inte att det skulle vara inkluderat i Model ☰ tidigare men såg något uttalande från Elon där han sa att de ville ha alla framtida modeller klara för SC-laddning om möjligt.
Ja, möjligen klara för det men inte aktiverat. Det är ju ett sätt att få ner priset under den gräns de satt upp.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Batterier i Model 3

Inlägg av LarsL »

Leo skrev:
2900/mån för en Leaf är nog ett ganska subvetionerat konsumentleasingerbjudande för att trycka ut bilar. Priset på Leaf är klart högre än vad den månadskostnaden indikerar. 315-340" beroende på modell.
Spelar ingen roll, det är den kostnaden du betalar för att få ut en Leaf. Visserligen äger du inte bilen efter två år utan de 70kkr du lagt ut är borta, men ändå hyfsat billigt.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Batterier i Model 3

Inlägg av lator »

Du är kraftigt begränsad med en privatleasing. Max 1500 mil per år och en väldig osäkerhet om vad som händer efter två år Du får heller inte utrusta din bil efter behag utan du får en "standard". Priserna på Leaf är som nämnts från 314.890 kr men den versionen säljs knappt. Volymmodellen kostar 339.990 kr och den mera lyxiga Tekna kostar 369.990 kr. Sen tillkommer om du vill ha lite extra. Jag konfigurerade "min" bil och den landade på 398.500 kr!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Batterier i Model 3

Inlägg av bonath »

Batterierna kommer nog att bli bättre de kommande åren.
Om dessa artiklar stämmer så skulle en Model S klara 60- 70 mil... :lol:

http://www.nyteknik.se/popular_teknik/t ... 881150.ece

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... 669994.ece
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Batterier i Model 3

Inlägg av LarsL »

lator skrev:
Du är kraftigt begränsad med en privatleasing. Max 1500 mil per år och en väldig osäkerhet om vad som händer efter två år Du får heller inte utrusta din bil efter behag utan du får en "standard". Priserna på Leaf är som nämnts från 314.890 kr men den versionen säljs knappt. Volymmodellen kostar 339.990 kr och den mera lyxiga Tekna kostar 369.990 kr. Sen tillkommer om du vill ha lite extra. Jag konfigurerade "min" bil och den landade på 398.500 kr!
Jag vet jag har kollat både att köpa ny, landade på 370kkr ungefär för mig. Kollade också på leasingen och missa den första som var snuskigt bra. Innan den andra hade jag hunnit byta bil redan så den var inte aktuell. Om man tror att man köper bilen så kanske man blir överraskad, men förstår man att den ska tillbaka efter två år så är det en ok deal.
Användarvisningsbild
Elputte
Inlägg: 225
Blev medlem: 03 dec 2014 19:33
Ort: Bromma

Re: Batterier i Model 3

Inlägg av Elputte »

Ingen verkar oroad av att Model 3 skulle bli en bromskloss vid SC verkar det som. Vilken storlek på batteriet den får återstår väl att se. Men de skulle väl ändra storlek på cellerna fattar jag det som. Osäker på om det blir den nya GF som börjar tillverka dom. Eller om Panasonic också kommer att göra det.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Batterier i Model 3

Inlägg av TiborBlomhall »

Panasonic kommer att fortsätta leverera batterier till Tesla även efter Gigafabriken. De har ju byggt nya fabriker i Japan för Teslas skull.

Sen om det blir så att Panasonic levererar till Model S och X, och Gigafabriken till Model 3, eller fritt blandat från båda, det får vi se.

Gigafabriken kommer heller inte nå max kapacitet förrän först 2020.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Batterier i Model 3

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Svenssons skrev:
Tror att alla kommande modeller framöver kommer ha SC-laddning inlagt. Jag trodde inte att det skulle vara inkluderat i Model ☰ tidigare men såg något uttalande från Elon där han sa att de ville ha alla framtida modeller klara för SC-laddning om möjligt.
Ja, möjligen klara för det men inte aktiverat. Det är ju ett sätt att få ner priset under den gräns de satt upp.
Så som jag uppfattade uttalandet så skulle de även vara aktiverade så att de skulle kunna ladda. Misstänker att dyrare modeller kommer subventionerar billigare för aktivering av SuperCharger. Själv har jag ifrågasatt detta tidigare men ett par uttalanden från Elin pekar på att han vill att samtliga modeller som Tesla säljer skall vara aktiverade för SuperChargers från start.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Batterier i Model 3

Inlägg av apkungen »

Jag tror att det är dåligt för Teslas image att inte ha SC aktiverat från start. Det känne helt rätt det Elon säger (som alltid). En tesla ska gå att köra långkörningar med, annars kan man köpa en annan bil om man ska gruffa runt i stan.
Skriv svar