Kvantbatteri
Moderator: Redaktion
Kvantbatteri
Jag ser gärna att denna teknologi utvecklas. Man har tydligen lyckats tillverka 1000mAh batteri hittills.
Man förväntar sig 10gg högre energitäthet i knavtbatterier kontra dagens batteri.
Hur lång tid till vi ser en 800kWh Model S?
Man förväntar sig 10gg högre energitäthet i knavtbatterier kontra dagens batteri.
Hur lång tid till vi ser en 800kWh Model S?
Senast redigerad av Zoidberg, redigerad totalt 1 gånger.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Kört Tesla sedan feb. 2015
Re: Kvantbatteri
Ladda en Tesla på 5 minuter säger de i klippet... Låt oss anta att det är Model S 85. De ska alltså ladda 85 kWh på 5 minuter... Det blir 85[kWh]/(5/60)[h] dvs 1020 kW eller lite drygt 1 MW. Du skulle behöva ta all effekt från alla 8 SuperCharger-laddarna vid en station och rätt mycket till då laddarna delar på elen i dagsläget. Istället för att 8 bilar laddar skulle all el gå till en bil. Skulle man ladda över 3-fas 400 volt skulle amperstyrkan behöva vara nästan 1500 ampere och det skulle behövas 46 stycken dubbelladdare i bilen...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Kvantbatteri
Tänk på kabel tjockleken
Att bara flytta kabeln till bilen behöver du lyftkran
Att bara flytta kabeln till bilen behöver du lyftkran
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021
Re: Kvantbatteri
Alltid kul att tänka på de verkliga "konsekvenserna" av vissa påståenden...
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Kvantbatteri
Ja, mycket enklare, billigare och snabbare att byta batteri. Dessutom något som finns och funkar redan idag.
Re: Kvantbatteri
Svenssons skrev:nästan 1500 ampere och det skulle behövas 46 stycken dubbelladdare i bilen...
Ja verkligen! Undra hur dom tänkte där? Även om man inte kommer ner till 5min laddtid så kanske man kan få ner storlek och vikt på batteri med denna tekniken?Leo skrev:Alltid kul att tänka på de verkliga "konsekvenserna" av vissa påståenden...
Om inte annat kan kanske tillverkningskostnaderna för batteriet sjunka en smula?
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Kört Tesla sedan feb. 2015
Re: Kvantbatteri
Visst, energitäthet är ju mycket viktigt för elbilar och om vikten halveras på batterierna så kommer räckvidd, acceleration, bromsstrecka, köregenskaper m.m. förbättras även ifall batterikapaciteten inte höjs.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Kvantbatteri
De största SC jag sett har 12 stalls. 6 st elskåp på vardera 135kw gör att det finns tillgång på 800kw på dessa SC. Halv tank är ju 40KWh, så det skulle ju kunna gå att fylla på i en bil på 3min, om bara batteriet kan ta emot det.
Re: Kvantbatteri
Och en kabel som är några gånger tjockare än dagens och väga några gånger mer än dagens...Hammar skrev:De största SC jag sett har 12 stalls. 6 st elskåp på vardera 135kw gör att det finns tillgång på 800kw på dessa SC. Halv tank är ju 40KWh, så det skulle ju kunna gå att fylla på i en bil på 3min, om bara batteriet kan ta emot det.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Kvantbatteri
Man kanske inte använder en sladd i framtiden? Det handlar ju onekligen om en väldigt hög effekt. Och vill man ladda snabbare framöver så är det antingen högre effekt eller, som ni skriver, batteribyte som gäller.
Skulle det inte vara färre rörliga delar om man låt säga kör in bilen i en dockningstation? Om man jämför med Elons förslag att byta batteri och ha en hel batteripark under marken?
Jag tänker mig precis som på videofilmen i början av tråden. Men i stället för en telefon kör man en Model S in i en förbestämd dockninstation och ladd-poler ansluter mekaniskt till batteriut underifrån.
Lite långsökt men.. En 1MW sladd skulle bli för grov och tung. Om vi ägare inte biffar till oss lite!
Skulle det inte vara färre rörliga delar om man låt säga kör in bilen i en dockningstation? Om man jämför med Elons förslag att byta batteri och ha en hel batteripark under marken?
Jag tänker mig precis som på videofilmen i början av tråden. Men i stället för en telefon kör man en Model S in i en förbestämd dockninstation och ladd-poler ansluter mekaniskt till batteriut underifrån.
Lite långsökt men.. En 1MW sladd skulle bli för grov och tung. Om vi ägare inte biffar till oss lite!
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Kört Tesla sedan feb. 2015
Re: Kvantbatteri
Det är till detta Elons orm-tjusar robot ska användas. Som ett exoskeleton för tesla ägare.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Re: Kvantbatteri
Rent tekniskt går det nog att lösa med andra kontaktdon och grövre kablar. Det är ju inte så att kablarna brinner upp direkt utan dom blir bara otrevligt varma. Så man kan tänkas behöva kyla dom vid extremsnabbladdning. Sen blir det svårt att rent praktiskt dra så mycket effekt från nätet, men det går att lösa med en lokal energilagringsbuffert, typ batteripacke i laddstationen också som fylls på hela tiden fast med lägre effekt. Har en kompis som har energilagringsbuffert i huset på ca 150 kWh, och den går att tömma på under 10 sekunder - i alla fall vad gäller vad batterierna klarar av...
Re: Kvantbatteri
Sladden kan ju anslutas med en robot så den delen går ju fixa. Hur grov måste kabeln vara för 1000A eller vad man nu ska ha?
Re: Kvantbatteri
Vad i hela världen är det för batterier som går att tömma på 10s? Det blir ju 54 MW.zeb skrev:Har en kompis som har energilagringsbuffert i huset på ca 150 kWh, och den går att tömma på under 10 sekunder - i alla fall vad gäller vad batterierna klarar av...
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Re: Kvantbatteri
Kommer inte ihåg den korrekta benämningen men han kallar det silikonbatterier, tror det var typ blybatterier. Det är 2V per cell och många amperetimmar. Väger massor men lämpliga för stationärt bruk. Totala effekten handlar ju egentligen bara om antalet celler.
Re: Kvantbatteri
AAAH! de blir ju ca 225'000 A på husets 240 v system då..Bjorn skrev:Vad i hela världen är det för batterier som går att tömma på 10s? Det blir ju 54 MW.zeb skrev:Har en kompis som har energilagringsbuffert i huset på ca 150 kWh, och den går att tömma på under 10 sekunder - i alla fall vad gäller vad batterierna klarar av...
va är de för ett batteri? berätta mer, jag klurar själv på ett batteri för kåken.
150 kWh känns lite overkill dock.
Re: Kvantbatteri
Tja, det tillhör en snubbe som gör saker för att det är kul och för att spara energi, men pengar lär han nog inte spara om inte elen blir jättedyr.
Tror det är 20 kW solceller som laddar batterierna. Solfångare till 3 stora accumulatortankar. Och senaste planen är att installera vätgasgenerator som spjälkar kranvatten till vätgas som skall lagras i en 4 m3 tank under antingen 350 eller 700 bars tryck. Går att lagra mer energi på det viset än batterierna. På sommaren tar det typ 2 dagar att fylla batterierna. Sen under den mörkare årstiden när batterierna sinar går en bränslecell igång som både genererar värme till acc tankarna och el till batterierna. Den blir på 3 kW varav 1,5 kW el. Batteribanken är på 48 Volt och växelriktare sköter försörjningen till huset. För säkerhets skull finns även en dieseldriven nödgenerator...
Riktigt häftigt hus...
Tror det är 20 kW solceller som laddar batterierna. Solfångare till 3 stora accumulatortankar. Och senaste planen är att installera vätgasgenerator som spjälkar kranvatten till vätgas som skall lagras i en 4 m3 tank under antingen 350 eller 700 bars tryck. Går att lagra mer energi på det viset än batterierna. På sommaren tar det typ 2 dagar att fylla batterierna. Sen under den mörkare årstiden när batterierna sinar går en bränslecell igång som både genererar värme till acc tankarna och el till batterierna. Den blir på 3 kW varav 1,5 kW el. Batteribanken är på 48 Volt och växelriktare sköter försörjningen till huset. För säkerhets skull finns även en dieseldriven nödgenerator...
Riktigt häftigt hus...
- Olof Borjesson
- Teslaägare
- Inlägg: 88
- Blev medlem: 01 jun 2014 12:59
- Ort: Kungshamn, nära Smögen på västkusten
Re: Kvantbatteri
Vad är det som hindrar att man har en batterispånning på 4000V och kan ladda tio gånger snabbare med samma kabeltjocklek?
Re: Kvantbatteri
Det är en bra fråga, men antar att det kan ha med isolationsavstånd och elsäkerhet att göra. Invertern t.ex. är ju väldigt kompakt så kanske skulle bli svårt att hålla isolationsavståndet mellan polerna i en så kompakt design, vad vet jag?Olof Borjesson skrev:Vad är det som hindrar att man har en batterispånning på 4000V och kan ladda tio gånger snabbare med samma kabeltjocklek?
Men det är klart, om batterierna skulle få högre energitäthet skulle dom ju ta mindre plats och då skulle man ju kunna få plats med något "relä-liknande" eller motsvarande som seriekopplade de interna batteribankarna vid laddning och parallellkopplade dem vid körning. Då skulle det inte behöva gå så mycket ström i laddkabeln fast hög spänning då istället.
Re: Kvantbatteri
Känns som batteripacket skulle bli fruktansvärt varmt om man tömde det på 10s.zeb skrev:Rent tekniskt går det nog att lösa med andra kontaktdon och grövre kablar. Det är ju inte så att kablarna brinner upp direkt utan dom blir bara otrevligt varma. Så man kan tänkas behöva kyla dom vid extremsnabbladdning. Sen blir det svårt att rent praktiskt dra så mycket effekt från nätet, men det går att lösa med en lokal energilagringsbuffert, typ batteripacke i laddstationen också som fylls på hela tiden fast med lägre effekt. Har en kompis som har energilagringsbuffert i huset på ca 150 kWh, och den går att tömma på under 10 sekunder - i alla fall vad gäller vad batterierna klarar av...
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Kvantbatteri
Vi pratar ju om ett antal ton batterier här med väldigt låg inre resistans, så det skall funka men inte hela tiden. Det diskussionen började med var ju ladda bil på 5 min, och jag ville bara tala om att med en lokal batterilagring vid laddaren är det fullt möjligt att få ut hög effekt.
Re: Kvantbatteri
Om man säger 10 gånger så tätt så dagens batterier så får man ju fråga sig vad dem jämför med. Har sätt att Teslas batterier är 2-3 gånger så täta när det kommer till volym jämfört med andra elbilstillverkares batterier. Så om dem jämför med det som är en tredjedel så tätt som Teslas så blir det ungefär 270 kW
Re: Kvantbatteri
Pinsamt att dom klippt in ljud av en förbränningsmotor i slutet av klippet i föregående post.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Kört Tesla sedan feb. 2015