Sida 1 av 3

Model S P200TP (Triple Plaid)

Postat: 12 sep 2019 06:33
av dstr
Låter för bra för att vara sant.

"Soon" kring datum gör dock att jag väntar med att byta ut vår P85D ett tag till.

Det här kan verkligen bli en kompromisslös kombinerad familje- och sportbil.

Re: Model S P200TP (Triple Plaid)

Postat: 12 sep 2019 07:04
av mans71
Ultimata kombon sport-touring-familjebil :)

Tycker iofs P85D fyller det behovet gott sånär som på räckvidden, eller det är iofs inget problem heller, snarare laddhastigheten...

Re: Model S P200TP (Triple Plaid)

Postat: 12 sep 2019 07:14
av Sailman69
"Plaid"

Re: Model S P200TP (Triple Plaid)

Postat: 12 sep 2019 07:16
av dstr
mans71 skrev:
Ultimata kombon sport-touring-familjebil :)

Tycker iofs P85D fyller det behovet gott sånär som på räckvidden, eller det är iofs inget problem heller, snarare laddhastigheten...
Hade den haft track mode så....

Re: Model S P200TP (Triple Plaid)

Postat: 12 sep 2019 07:27
av dstr
En annan strategi bakom "Soon" på datum (och pris?) är ju att det skulle få Taycan-försäljningen att bromsa in märkbart.

Smart.

Re: Model S P200TP (Triple Plaid)

Postat: 12 sep 2019 07:29
av Walker
dstr skrev:
En annan strategi bakom "Soon" på datum (och pris?) är ju att det skulle få Taycan-försäljningen att bromsa in märkbart.

Smart.
Nä, inte samma målgrupp.

Re: Model S P200TP (Triple Plaid)

Postat: 12 sep 2019 08:32
av Engen
Sailman69 skrev:
"Plaid"
Snyggt med nödstoppsknappen till höger om ratten! :D

Re: Model S P200TP (Triple Plaid)

Postat: 12 sep 2019 09:26
av kalle_sala
"about a year away"

Perfekt! Jag har ju 34 månader kvar på min X så det borde ju infalla ungefär samtidigt som när min leasing går ut! ;)

Re: Model S P200TP (Triple Plaid)

Postat: 12 sep 2019 12:18
av Gustafsson
Var har man hört ordet soon tidigare ? :roll:

Re: Model S P200TP (Triple Plaid)

Postat: 12 sep 2019 12:52
av Feddan
Notera att han skriver "from production". Jag gissar detta tidigast kommer i början av 2021.

Re: Model S P200TP (Triple Plaid)

Postat: 17 sep 2019 20:37
av dstr
Den ska komma före Roadstern iaf.

:)

Re: Model S P200TP (Triple Plaid)

Postat: 17 sep 2019 20:43
av Tars
“dreggel”

Re: Model S P200TP (Triple Plaid)

Postat: 17 sep 2019 22:14
av Zalman3
Tesla refresh.


Re: Model S P200TP (Triple Plaid)

Postat: 16 okt 2019 17:11
av dstr
Produktion till sommaren 2020.

Det gör mig lite bekymrad, får den verkligen 200kwh?

Re: Model S P200TP (Triple Plaid)

Postat: 16 okt 2019 17:13
av juristen
dstr skrev:
Produktion till sommaren 2020.

Det gör mig lite bekymrad, får den verkligen 200kwh?
200 kwh batteri verkar osannolikt, för att inte säga orimligt. Vart kommer den uppgiften ifrån?

Re: Model S P200TP (Triple Plaid)

Postat: 16 okt 2019 17:38
av BrooklynS
Det sade man väl 2012 också när Tesla släppte 85kWh- batteri när ingen annan hade mer än 20...


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Re: Model S P200TP (Triple Plaid)

Postat: 16 okt 2019 17:39
av mjwahl
Smart som vanligt av Elon. Först gör det troligt att den nya plaiden är snabbare än taycan. Sen gå ut med att den snart är beställbar och därmed plocka ytterligare kunder från Taycan. I praktiken kommer han som vanligt lova leverans av sommaren 2020 och beredvilligt ta emot kundernas reservationspengar men sedan i sann Elonanda skjuta på leveransen som det passar honom(när en konkurrent kommer ut med en värre modell)

Egentligen är både Tesla och taycan tveksamma köp. Jag som har haft flera teslor skulle aldrig våga köpa en ny tesla idag - det är alldeles för stor risk att bli sittande med en problembil. Å andra sidan skulle jag inte köpa en Taycan heller då den är för dyr i förhållande till prestanda (både fart och räckviddsmässigt) Taycan blev helt enkelt inte tillräckligt bra bil - det måste vara riktigt jobbigt för Porsche efter att ha lagt miljarder i utveckling på bilplattformen. Hur ska de med nuvarande plattform hålla jämna steg och leverera 100 kWh+ batteri eller drivlina som spöar plaiden?

Håller med Dstr, bara vänta och se vad som händer. Är det Tesla som får ordning på sin svårartade kvalitetsskit eller är det Porsche som snabbt åtgärdar den kanske redan "obsoleta" Taycanplattformen?

Re: Model S P200TP (Triple Plaid)

Postat: 16 okt 2019 18:24
av dstr
juristen skrev:
dstr skrev:
Produktion till sommaren 2020.

Det gör mig lite bekymrad, får den verkligen 200kwh?
200 kwh batteri verkar osannolikt, för att inte säga orimligt. Vart kommer den uppgiften ifrån?
"samma drivlina som roadstern" = 200kw batteri och 3 motorer.

Re: Model S P200TP (Triple Plaid)

Postat: 16 okt 2019 18:33
av vigge50
dstr skrev:
juristen skrev:
dstr skrev:
Produktion till sommaren 2020.

Det gör mig lite bekymrad, får den verkligen 200kwh?
200 kwh batteri verkar osannolikt, för att inte säga orimligt. Vart kommer den uppgiften ifrån?
"samma drivlina som roadstern" = 200kw batteri och 3 motorer.
Räknas batteriet in i drivlinan?

Re: Model S P200TP (Triple Plaid)

Postat: 16 okt 2019 18:47
av Daniel
mjwahl skrev:
...

Egentligen är både Tesla och taycan tveksamma köp. Jag som har haft flera teslor skulle aldrig våga köpa en ny tesla idag - det är alldeles för stor risk att bli sittande med en problembil.
Varför är det ”alldeles för stor risk att bli sittande med en problembil” om man beställer en Tesla just nu?

Re: Model S P200TP (Triple Plaid)

Postat: 16 okt 2019 20:58
av Svenssons
dstr skrev:

"samma drivlina som roadstern" = 200kw batteri och 3 motorer.
Batteripack räknas inte in i drivlinan och jag tror att batteripacket kommer kunna leverera mer än 200kW...

Osannolikt att det kommer vara på 200kWh, det är bara önsketänkande som kommer leda till dålig banbil.

Re: Model S P200TP (Triple Plaid)

Postat: 16 okt 2019 21:09
av dstr
Svenssons skrev:
dstr skrev:

"samma drivlina som roadstern" = 200kw batteri och 3 motorer.
Batteripack räknas inte in i drivlinan och jag tror att batteripacket kommer kunna leverera mer än 200kW...

Osannolikt att det kommer vara på 200kWh, det är bara önsketänkande som kommer leda till dålig banbil.
Varför är målet inställt på 200kwh i roadstern om det blir en dålig banbil?

Re: Model S P200TP (Triple Plaid)

Postat: 16 okt 2019 21:17
av Svenssons
dstr skrev:
Svenssons skrev:
dstr skrev:

"samma drivlina som roadstern" = 200kw batteri och 3 motorer.
Batteripack räknas inte in i drivlinan och jag tror att batteripacket kommer kunna leverera mer än 200kW...

Osannolikt att det kommer vara på 200kWh, det är bara önsketänkande som kommer leda till dålig banbil.
Varför är målet inställt på 200kwh i roadstern om det blir en dålig banbil?
För att Roadstern inte är tänkt som en banbil.

Re: Model S P200TP (Triple Plaid)

Postat: 16 okt 2019 21:31
av Franz
dstr skrev:
juristen skrev:
dstr skrev:
Produktion till sommaren 2020.

Det gör mig lite bekymrad, får den verkligen 200kwh?
200 kwh batteri verkar osannolikt, för att inte säga orimligt. Vart kommer den uppgiften ifrån?
"samma drivlina som roadstern" = 200kw batteri och 3 motorer.
Fast om man tänker "Ludicrous powertrain" fanns det ju både P90D och P100D (samt uppgraderade P85D) så det känns väl inte som ett måste att det behöver vara samma batteristorlek som i Roadstern?

Re: Model S P200TP (Triple Plaid)

Postat: 17 okt 2019 08:18
av dstr
Svenssons skrev:
dstr skrev:
Svenssons skrev:
dstr skrev:

"samma drivlina som roadstern" = 200kw batteri och 3 motorer.
Batteripack räknas inte in i drivlinan och jag tror att batteripacket kommer kunna leverera mer än 200kW...

Osannolikt att det kommer vara på 200kWh, det är bara önsketänkande som kommer leda till dålig banbil.
Varför är målet inställt på 200kwh i roadstern om det blir en dålig banbil?
För att Roadstern inte är tänkt som en banbil.
Nej, inte mer än Model S iaf.