Model S P200TP (Triple Plaid)
Moderator: Redaktion
Re: Model S P200TP (Triple Plaid)
“dreggel”
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
http://---
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
http://---
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Model S P200TP (Triple Plaid)
Tesla refresh.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Model S P200TP (Triple Plaid)
Produktion till sommaren 2020.
Det gör mig lite bekymrad, får den verkligen 200kwh?
Det gör mig lite bekymrad, får den verkligen 200kwh?
Re: Model S P200TP (Triple Plaid)
200 kwh batteri verkar osannolikt, för att inte säga orimligt. Vart kommer den uppgiften ifrån?dstr skrev:Produktion till sommaren 2020.
Det gör mig lite bekymrad, får den verkligen 200kwh?
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: Model S P200TP (Triple Plaid)
Det sade man väl 2012 också när Tesla släppte 85kWh- batteri när ingen annan hade mer än 20...
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Model S P200TP (Triple Plaid)
Smart som vanligt av Elon. Först gör det troligt att den nya plaiden är snabbare än taycan. Sen gå ut med att den snart är beställbar och därmed plocka ytterligare kunder från Taycan. I praktiken kommer han som vanligt lova leverans av sommaren 2020 och beredvilligt ta emot kundernas reservationspengar men sedan i sann Elonanda skjuta på leveransen som det passar honom(när en konkurrent kommer ut med en värre modell)
Egentligen är både Tesla och taycan tveksamma köp. Jag som har haft flera teslor skulle aldrig våga köpa en ny tesla idag - det är alldeles för stor risk att bli sittande med en problembil. Å andra sidan skulle jag inte köpa en Taycan heller då den är för dyr i förhållande till prestanda (både fart och räckviddsmässigt) Taycan blev helt enkelt inte tillräckligt bra bil - det måste vara riktigt jobbigt för Porsche efter att ha lagt miljarder i utveckling på bilplattformen. Hur ska de med nuvarande plattform hålla jämna steg och leverera 100 kWh+ batteri eller drivlina som spöar plaiden?
Håller med Dstr, bara vänta och se vad som händer. Är det Tesla som får ordning på sin svårartade kvalitetsskit eller är det Porsche som snabbt åtgärdar den kanske redan "obsoleta" Taycanplattformen?
Egentligen är både Tesla och taycan tveksamma köp. Jag som har haft flera teslor skulle aldrig våga köpa en ny tesla idag - det är alldeles för stor risk att bli sittande med en problembil. Å andra sidan skulle jag inte köpa en Taycan heller då den är för dyr i förhållande till prestanda (både fart och räckviddsmässigt) Taycan blev helt enkelt inte tillräckligt bra bil - det måste vara riktigt jobbigt för Porsche efter att ha lagt miljarder i utveckling på bilplattformen. Hur ska de med nuvarande plattform hålla jämna steg och leverera 100 kWh+ batteri eller drivlina som spöar plaiden?
Håller med Dstr, bara vänta och se vad som händer. Är det Tesla som får ordning på sin svårartade kvalitetsskit eller är det Porsche som snabbt åtgärdar den kanske redan "obsoleta" Taycanplattformen?
Re: Model S P200TP (Triple Plaid)
"samma drivlina som roadstern" = 200kw batteri och 3 motorer.juristen skrev:200 kwh batteri verkar osannolikt, för att inte säga orimligt. Vart kommer den uppgiften ifrån?dstr skrev:Produktion till sommaren 2020.
Det gör mig lite bekymrad, får den verkligen 200kwh?
Re: Model S P200TP (Triple Plaid)
Räknas batteriet in i drivlinan?dstr skrev:"samma drivlina som roadstern" = 200kw batteri och 3 motorer.juristen skrev:200 kwh batteri verkar osannolikt, för att inte säga orimligt. Vart kommer den uppgiften ifrån?dstr skrev:Produktion till sommaren 2020.
Det gör mig lite bekymrad, får den verkligen 200kwh?
Re: Model S P200TP (Triple Plaid)
Varför är det ”alldeles för stor risk att bli sittande med en problembil” om man beställer en Tesla just nu?mjwahl skrev:...
Egentligen är både Tesla och taycan tveksamma köp. Jag som har haft flera teslor skulle aldrig våga köpa en ny tesla idag - det är alldeles för stor risk att bli sittande med en problembil.
Re: Model S P200TP (Triple Plaid)
Batteripack räknas inte in i drivlinan och jag tror att batteripacket kommer kunna leverera mer än 200kW...dstr skrev:
"samma drivlina som roadstern" = 200kw batteri och 3 motorer.
Osannolikt att det kommer vara på 200kWh, det är bara önsketänkande som kommer leda till dålig banbil.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Model S P200TP (Triple Plaid)
Varför är målet inställt på 200kwh i roadstern om det blir en dålig banbil?Svenssons skrev:Batteripack räknas inte in i drivlinan och jag tror att batteripacket kommer kunna leverera mer än 200kW...dstr skrev:
"samma drivlina som roadstern" = 200kw batteri och 3 motorer.
Osannolikt att det kommer vara på 200kWh, det är bara önsketänkande som kommer leda till dålig banbil.
Re: Model S P200TP (Triple Plaid)
För att Roadstern inte är tänkt som en banbil.dstr skrev:Varför är målet inställt på 200kwh i roadstern om det blir en dålig banbil?Svenssons skrev:Batteripack räknas inte in i drivlinan och jag tror att batteripacket kommer kunna leverera mer än 200kW...dstr skrev:
"samma drivlina som roadstern" = 200kw batteri och 3 motorer.
Osannolikt att det kommer vara på 200kWh, det är bara önsketänkande som kommer leda till dålig banbil.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1731
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Model S P200TP (Triple Plaid)
Fast om man tänker "Ludicrous powertrain" fanns det ju både P90D och P100D (samt uppgraderade P85D) så det känns väl inte som ett måste att det behöver vara samma batteristorlek som i Roadstern?dstr skrev:"samma drivlina som roadstern" = 200kw batteri och 3 motorer.juristen skrev:200 kwh batteri verkar osannolikt, för att inte säga orimligt. Vart kommer den uppgiften ifrån?dstr skrev:Produktion till sommaren 2020.
Det gör mig lite bekymrad, får den verkligen 200kwh?
Driver sajten Car.info
Re: Model S P200TP (Triple Plaid)
Nej, inte mer än Model S iaf.Svenssons skrev:För att Roadstern inte är tänkt som en banbil.dstr skrev:Varför är målet inställt på 200kwh i roadstern om det blir en dålig banbil?Svenssons skrev:Batteripack räknas inte in i drivlinan och jag tror att batteripacket kommer kunna leverera mer än 200kW...dstr skrev:
"samma drivlina som roadstern" = 200kw batteri och 3 motorer.
Osannolikt att det kommer vara på 200kWh, det är bara önsketänkande som kommer leda till dålig banbil.
Re: Model S P200TP (Triple Plaid)
Tyvärr är det nog så.Franz skrev:Fast om man tänker "Ludicrous powertrain" fanns det ju både P90D och P100D (samt uppgraderade P85D) så det känns väl inte som ett måste att det behöver vara samma batteristorlek som i Roadstern?dstr skrev:"samma drivlina som roadstern" = 200kw batteri och 3 motorer.juristen skrev:200 kwh batteri verkar osannolikt, för att inte säga orimligt. Vart kommer den uppgiften ifrån?dstr skrev:Produktion till sommaren 2020.
Det gör mig lite bekymrad, får den verkligen 200kwh?
Lite märkligt att bilarna har P100D+ emblem när dom helt gått ifrån siffror i modellnamnen.
Re: Model S P200TP (Triple Plaid)
precis, i alla fall inte de som säljs idag. Tesla verkar satsa lite mera för banbil på de som testas på Nürburgring nu och som kommer med Plaid. Dessa lär som sagt dock inte ha dubbla batteripack med +500 kg extra vikt .dstr skrev:Nej, inte mer än Model S iaf.Svenssons skrev:För att Roadstern inte är tänkt som en banbil.dstr skrev:Varför är målet inställt på 200kwh i roadstern om det blir en dålig banbil?Svenssons skrev:Batteripack räknas inte in i drivlinan och jag tror att batteripacket kommer kunna leverera mer än 200kW...dstr skrev:
"samma drivlina som roadstern" = 200kw batteri och 3 motorer.
Osannolikt att det kommer vara på 200kWh, det är bara önsketänkande som kommer leda till dålig banbil.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Model S P200TP (Triple Plaid)
Fast en Model S med 200kwh skulle bli en riktig "håll käften"-modell.Svenssons skrev:precis, i alla fall inte de som säljs idag. Tesla verkar satsa lite mera för banbil på de som testas på Nürburgring nu och som kommer med Plaid. Dessa lär som sagt dock inte ha dubbla batteripack med +500 kg extra vikt .
Jag håller tummarna för två modeller - Plaid Standard Rage och Plaid Long Range.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5491
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Model S P200TP (Triple Plaid)
Jag skulle inte lägga en spänn på ett större batteri än mitt 100 batteri. För mig är det ingen kompromiss alls, om wltp är ca 50 mil ( 60 numera) innebär det minst 35 snabbladdande mil med god marginal uppåt och neråt.
Har mycket hellre andra premiumfinesser.
Har mycket hellre andra premiumfinesser.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1731
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Model S P200TP (Triple Plaid)
Förr eller senare går man ju rimligtvis över till nyare battericeller än de befintliga 18650 i S/X och någonstans känns det väl inte som någon omöjlighet att man plockar fram några extra kWh eller åtminstone sänker vikten. Bara 5-10 kWh skulle vara väldigt intressant eftersom det påverkar så mycket i % på marginalerna (eller bristen på dem) vid 50-milsresor. Hade jag haft en bil som fixade 50 mil i ett svep utan att jag behövde oroa mig skulle jag kanske behöva snabbladda 1 gång per år om ens det. Med tanke på konkurrenten i Porsche kanske Tesla blir mer intresserade av viktminskningar. Säkert viktigt på Nürburgring men ger nog väldigt lite i räckviddsförlängning vid motorvägskörning då rullmotståndet utgör så liten del jämfört med luftmotståndet då.
Nytt batteripack senast vid Plaid-lansering?
Nytt batteripack senast vid Plaid-lansering?
Driver sajten Car.info
Re: Model S P200TP (Triple Plaid)
Jag vet att Elon inte skulle hålla med mig men jag säger det ändå;
Plaid bilarna är Teslas generation 2. (dvs nästa generation). Dit räknar även roadstern. Jag tror att de kommer ha 2 parallellkopplade batterier, så dessa går dubbelt så snabbt att ladda.
om man tycker att model3 (som enligt mig är en "bättre" (i betydelsen moderna och bättre, dock en luxuösare) bil än s och x laddar snabbt så kommer nog nya s och x(?) göra att 3 och y folket kommer skämmas. Om inte, så tror jag att laddkurvan kommer hålla sig över 250 kW en bra tag. liksom audin etron, fast bättre.
Som ni ser så har jag höga förväntningar, och jag kommer bli besviken om de inte infrias. (kommer ej köpa då dessa kommer vara betydligt dyrare)
Plaid bilarna är Teslas generation 2. (dvs nästa generation). Dit räknar även roadstern. Jag tror att de kommer ha 2 parallellkopplade batterier, så dessa går dubbelt så snabbt att ladda.
om man tycker att model3 (som enligt mig är en "bättre" (i betydelsen moderna och bättre, dock en luxuösare) bil än s och x laddar snabbt så kommer nog nya s och x(?) göra att 3 och y folket kommer skämmas. Om inte, så tror jag att laddkurvan kommer hålla sig över 250 kW en bra tag. liksom audin etron, fast bättre.
Som ni ser så har jag höga förväntningar, och jag kommer bli besviken om de inte infrias. (kommer ej köpa då dessa kommer vara betydligt dyrare)
Re: Model S P200TP (Triple Plaid)
Roadster 2.0 är ju "håll käften"-modellen. Det kommer den nog vara ensam om ett tag eftersom de hellre säljer den än en billigare Model S som de måste designa om för att ta flera hundra extrakilon samt göra plats för batterierna.dstr skrev:Fast en Model S med 200kwh skulle bli en riktig "håll käften"-modell.Svenssons skrev:precis, i alla fall inte de som säljs idag. Tesla verkar satsa lite mera för banbil på de som testas på Nürburgring nu och som kommer med Plaid. Dessa lär som sagt dock inte ha dubbla batteripack med +500 kg extra vikt .
Jag håller tummarna för två modeller - Plaid Standard Rage och Plaid Long Range.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Model S P200TP (Triple Plaid)
Är det någon som har sett en pålitlig siffra på vad batteripacket i Roadster'n väger?Svenssons skrev:Roadster 2.0 är ju "håll käften"-modellen. Det kommer den nog vara ensam om ett tag eftersom de hellre säljer den än en billigare Model S som de måste designa om för att ta flera hundra extrakilon samt göra plats för batterierna.dstr skrev:Fast en Model S med 200kwh skulle bli en riktig "håll käften"-modell.Svenssons skrev:precis, i alla fall inte de som säljs idag. Tesla verkar satsa lite mera för banbil på de som testas på Nürburgring nu och som kommer med Plaid. Dessa lär som sagt dock inte ha dubbla batteripack med +500 kg extra vikt .
Jag håller tummarna för två modeller - Plaid Standard Rage och Plaid Long Range.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Model S P200TP (Triple Plaid)
Ska bli intressant att få se vad priset kommer landa på.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
http://---
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
http://---
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r