Sida 1 av 3

Re: Model S P200TP (Triple Plaid)

Postat: 17 sep 2019 20:37
av dstr
Den ska komma före Roadstern iaf.

:)

Re: Model S P200TP (Triple Plaid)

Postat: 17 sep 2019 20:43
av Tars
“dreggel”

Re: Model S P200TP (Triple Plaid)

Postat: 17 sep 2019 22:14
av Zalman3
Tesla refresh.


Re: Model S P200TP (Triple Plaid)

Postat: 16 okt 2019 17:11
av dstr
Produktion till sommaren 2020.

Det gör mig lite bekymrad, får den verkligen 200kwh?

Re: Model S P200TP (Triple Plaid)

Postat: 16 okt 2019 17:13
av juristen
dstr skrev:
Produktion till sommaren 2020.

Det gör mig lite bekymrad, får den verkligen 200kwh?
200 kwh batteri verkar osannolikt, för att inte säga orimligt. Vart kommer den uppgiften ifrån?

Re: Model S P200TP (Triple Plaid)

Postat: 16 okt 2019 17:38
av BrooklynS
Det sade man väl 2012 också när Tesla släppte 85kWh- batteri när ingen annan hade mer än 20...


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Re: Model S P200TP (Triple Plaid)

Postat: 16 okt 2019 17:39
av mjwahl
Smart som vanligt av Elon. Först gör det troligt att den nya plaiden är snabbare än taycan. Sen gå ut med att den snart är beställbar och därmed plocka ytterligare kunder från Taycan. I praktiken kommer han som vanligt lova leverans av sommaren 2020 och beredvilligt ta emot kundernas reservationspengar men sedan i sann Elonanda skjuta på leveransen som det passar honom(när en konkurrent kommer ut med en värre modell)

Egentligen är både Tesla och taycan tveksamma köp. Jag som har haft flera teslor skulle aldrig våga köpa en ny tesla idag - det är alldeles för stor risk att bli sittande med en problembil. Å andra sidan skulle jag inte köpa en Taycan heller då den är för dyr i förhållande till prestanda (både fart och räckviddsmässigt) Taycan blev helt enkelt inte tillräckligt bra bil - det måste vara riktigt jobbigt för Porsche efter att ha lagt miljarder i utveckling på bilplattformen. Hur ska de med nuvarande plattform hålla jämna steg och leverera 100 kWh+ batteri eller drivlina som spöar plaiden?

Håller med Dstr, bara vänta och se vad som händer. Är det Tesla som får ordning på sin svårartade kvalitetsskit eller är det Porsche som snabbt åtgärdar den kanske redan "obsoleta" Taycanplattformen?

Re: Model S P200TP (Triple Plaid)

Postat: 16 okt 2019 18:24
av dstr
juristen skrev:
dstr skrev:
Produktion till sommaren 2020.

Det gör mig lite bekymrad, får den verkligen 200kwh?
200 kwh batteri verkar osannolikt, för att inte säga orimligt. Vart kommer den uppgiften ifrån?
"samma drivlina som roadstern" = 200kw batteri och 3 motorer.

Re: Model S P200TP (Triple Plaid)

Postat: 16 okt 2019 18:33
av vigge50
dstr skrev:
juristen skrev:
dstr skrev:
Produktion till sommaren 2020.

Det gör mig lite bekymrad, får den verkligen 200kwh?
200 kwh batteri verkar osannolikt, för att inte säga orimligt. Vart kommer den uppgiften ifrån?
"samma drivlina som roadstern" = 200kw batteri och 3 motorer.
Räknas batteriet in i drivlinan?

Re: Model S P200TP (Triple Plaid)

Postat: 16 okt 2019 18:47
av Daniel
mjwahl skrev:
...

Egentligen är både Tesla och taycan tveksamma köp. Jag som har haft flera teslor skulle aldrig våga köpa en ny tesla idag - det är alldeles för stor risk att bli sittande med en problembil.
Varför är det ”alldeles för stor risk att bli sittande med en problembil” om man beställer en Tesla just nu?

Re: Model S P200TP (Triple Plaid)

Postat: 16 okt 2019 20:58
av Svenssons
dstr skrev:

"samma drivlina som roadstern" = 200kw batteri och 3 motorer.
Batteripack räknas inte in i drivlinan och jag tror att batteripacket kommer kunna leverera mer än 200kW...

Osannolikt att det kommer vara på 200kWh, det är bara önsketänkande som kommer leda till dålig banbil.

Re: Model S P200TP (Triple Plaid)

Postat: 16 okt 2019 21:09
av dstr
Svenssons skrev:
dstr skrev:

"samma drivlina som roadstern" = 200kw batteri och 3 motorer.
Batteripack räknas inte in i drivlinan och jag tror att batteripacket kommer kunna leverera mer än 200kW...

Osannolikt att det kommer vara på 200kWh, det är bara önsketänkande som kommer leda till dålig banbil.
Varför är målet inställt på 200kwh i roadstern om det blir en dålig banbil?

Re: Model S P200TP (Triple Plaid)

Postat: 16 okt 2019 21:17
av Svenssons
dstr skrev:
Svenssons skrev:
dstr skrev:

"samma drivlina som roadstern" = 200kw batteri och 3 motorer.
Batteripack räknas inte in i drivlinan och jag tror att batteripacket kommer kunna leverera mer än 200kW...

Osannolikt att det kommer vara på 200kWh, det är bara önsketänkande som kommer leda till dålig banbil.
Varför är målet inställt på 200kwh i roadstern om det blir en dålig banbil?
För att Roadstern inte är tänkt som en banbil.

Re: Model S P200TP (Triple Plaid)

Postat: 16 okt 2019 21:31
av Franz
dstr skrev:
juristen skrev:
dstr skrev:
Produktion till sommaren 2020.

Det gör mig lite bekymrad, får den verkligen 200kwh?
200 kwh batteri verkar osannolikt, för att inte säga orimligt. Vart kommer den uppgiften ifrån?
"samma drivlina som roadstern" = 200kw batteri och 3 motorer.
Fast om man tänker "Ludicrous powertrain" fanns det ju både P90D och P100D (samt uppgraderade P85D) så det känns väl inte som ett måste att det behöver vara samma batteristorlek som i Roadstern?

Re: Model S P200TP (Triple Plaid)

Postat: 17 okt 2019 08:18
av dstr
Svenssons skrev:
dstr skrev:
Svenssons skrev:
dstr skrev:

"samma drivlina som roadstern" = 200kw batteri och 3 motorer.
Batteripack räknas inte in i drivlinan och jag tror att batteripacket kommer kunna leverera mer än 200kW...

Osannolikt att det kommer vara på 200kWh, det är bara önsketänkande som kommer leda till dålig banbil.
Varför är målet inställt på 200kwh i roadstern om det blir en dålig banbil?
För att Roadstern inte är tänkt som en banbil.
Nej, inte mer än Model S iaf.

Re: Model S P200TP (Triple Plaid)

Postat: 17 okt 2019 08:19
av dstr
Franz skrev:
dstr skrev:
juristen skrev:
dstr skrev:
Produktion till sommaren 2020.

Det gör mig lite bekymrad, får den verkligen 200kwh?
200 kwh batteri verkar osannolikt, för att inte säga orimligt. Vart kommer den uppgiften ifrån?
"samma drivlina som roadstern" = 200kw batteri och 3 motorer.
Fast om man tänker "Ludicrous powertrain" fanns det ju både P90D och P100D (samt uppgraderade P85D) så det känns väl inte som ett måste att det behöver vara samma batteristorlek som i Roadstern?
Tyvärr är det nog så.

Lite märkligt att bilarna har P100D+ emblem när dom helt gått ifrån siffror i modellnamnen.

Re: Model S P200TP (Triple Plaid)

Postat: 17 okt 2019 09:00
av Svenssons
dstr skrev:
Svenssons skrev:
dstr skrev:
Svenssons skrev:
dstr skrev:

"samma drivlina som roadstern" = 200kw batteri och 3 motorer.
Batteripack räknas inte in i drivlinan och jag tror att batteripacket kommer kunna leverera mer än 200kW...

Osannolikt att det kommer vara på 200kWh, det är bara önsketänkande som kommer leda till dålig banbil.
Varför är målet inställt på 200kwh i roadstern om det blir en dålig banbil?
För att Roadstern inte är tänkt som en banbil.
Nej, inte mer än Model S iaf.
precis, i alla fall inte de som säljs idag. Tesla verkar satsa lite mera för banbil på de som testas på Nürburgring nu och som kommer med Plaid. Dessa lär som sagt dock inte ha dubbla batteripack med +500 kg extra vikt .

Re: Model S P200TP (Triple Plaid)

Postat: 17 okt 2019 09:07
av dstr
Svenssons skrev:
precis, i alla fall inte de som säljs idag. Tesla verkar satsa lite mera för banbil på de som testas på Nürburgring nu och som kommer med Plaid. Dessa lär som sagt dock inte ha dubbla batteripack med +500 kg extra vikt .
Fast en Model S med 200kwh skulle bli en riktig "håll käften"-modell.

Jag håller tummarna för två modeller - Plaid Standard Rage och Plaid Long Range. :)

Re: Model S P200TP (Triple Plaid)

Postat: 17 okt 2019 15:52
av Gustafsson
Jag skulle inte lägga en spänn på ett större batteri än mitt 100 batteri. För mig är det ingen kompromiss alls, om wltp är ca 50 mil ( 60 numera) innebär det minst 35 snabbladdande mil med god marginal uppåt och neråt.
Har mycket hellre andra premiumfinesser.

Re: Model S P200TP (Triple Plaid)

Postat: 17 okt 2019 18:42
av Franz
Förr eller senare går man ju rimligtvis över till nyare battericeller än de befintliga 18650 i S/X och någonstans känns det väl inte som någon omöjlighet att man plockar fram några extra kWh eller åtminstone sänker vikten. Bara 5-10 kWh skulle vara väldigt intressant eftersom det påverkar så mycket i % på marginalerna (eller bristen på dem) vid 50-milsresor. Hade jag haft en bil som fixade 50 mil i ett svep utan att jag behövde oroa mig skulle jag kanske behöva snabbladda 1 gång per år om ens det. Med tanke på konkurrenten i Porsche kanske Tesla blir mer intresserade av viktminskningar. Säkert viktigt på Nürburgring men ger nog väldigt lite i räckviddsförlängning vid motorvägskörning då rullmotståndet utgör så liten del jämfört med luftmotståndet då.
Nytt batteripack senast vid Plaid-lansering?

Re: Model S P200TP (Triple Plaid)

Postat: 17 okt 2019 20:11
av Mickep
Jag vet att Elon inte skulle hålla med mig men jag säger det ändå;
Plaid bilarna är Teslas generation 2. (dvs nästa generation). Dit räknar även roadstern. Jag tror att de kommer ha 2 parallellkopplade batterier, så dessa går dubbelt så snabbt att ladda.
om man tycker att model3 (som enligt mig är en "bättre" (i betydelsen moderna och bättre, dock en luxuösare) bil än s och x laddar snabbt så kommer nog nya s och x(?) göra att 3 och y folket kommer skämmas. Om inte, så tror jag att laddkurvan kommer hålla sig över 250 kW en bra tag. liksom audin etron, fast bättre.
Som ni ser så har jag höga förväntningar, och jag kommer bli besviken om de inte infrias. (kommer ej köpa då dessa kommer vara betydligt dyrare)

Re: Model S P200TP (Triple Plaid)

Postat: 17 okt 2019 20:14
av Svenssons
dstr skrev:
Svenssons skrev:
precis, i alla fall inte de som säljs idag. Tesla verkar satsa lite mera för banbil på de som testas på Nürburgring nu och som kommer med Plaid. Dessa lär som sagt dock inte ha dubbla batteripack med +500 kg extra vikt .
Fast en Model S med 200kwh skulle bli en riktig "håll käften"-modell.

Jag håller tummarna för två modeller - Plaid Standard Rage och Plaid Long Range. :)
Roadster 2.0 är ju "håll käften"-modellen. Det kommer den nog vara ensam om ett tag eftersom de hellre säljer den än en billigare Model S som de måste designa om för att ta flera hundra extrakilon samt göra plats för batterierna.

Re: Model S P200TP (Triple Plaid)

Postat: 18 okt 2019 09:08
av Pontus
Svenssons skrev:
dstr skrev:
Svenssons skrev:
precis, i alla fall inte de som säljs idag. Tesla verkar satsa lite mera för banbil på de som testas på Nürburgring nu och som kommer med Plaid. Dessa lär som sagt dock inte ha dubbla batteripack med +500 kg extra vikt .
Fast en Model S med 200kwh skulle bli en riktig "håll käften"-modell.

Jag håller tummarna för två modeller - Plaid Standard Rage och Plaid Long Range. :)
Roadster 2.0 är ju "håll käften"-modellen. Det kommer den nog vara ensam om ett tag eftersom de hellre säljer den än en billigare Model S som de måste designa om för att ta flera hundra extrakilon samt göra plats för batterierna.
Är det någon som har sett en pålitlig siffra på vad batteripacket i Roadster'n väger?

Re: Model S P200TP (Triple Plaid)

Postat: 06 nov 2019 19:27
av dstr

Re: Model S P200TP (Triple Plaid)

Postat: 30 dec 2019 20:45
av Tars
Ska bli intressant att få se vad priset kommer landa på.