Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Model S P200TP (Triple Plaid)

Här diskuterar vi om Teslas framtida bilar

Moderator: Redaktion

Re: Model S P200TP (Triple Plaid)

Inläggav Teslaägare Svenssons » 16 okt 2019 19:58

dstr skrev:
"samma drivlina som roadstern" = 200kw batteri och 3 motorer.

Batteripack räknas inte in i drivlinan och jag tror att batteripacket kommer kunna leverera mer än 200kW...

Osannolikt att det kommer vara på 200kWh, det är bara önsketänkande som kommer leda till dålig banbil.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red
Cybertruck Dual FSD Pre-order #2059
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
 
Inlägg: 10142
Blev medlem: 11 aug 2014 21:59
Ort: Kalmar
Referralkod: axel6326

Re: Model S P200TP (Triple Plaid)

Inläggav Teslaägare dstr » 16 okt 2019 20:09

Svenssons skrev:
dstr skrev:
"samma drivlina som roadstern" = 200kw batteri och 3 motorer.

Batteripack räknas inte in i drivlinan och jag tror att batteripacket kommer kunna leverera mer än 200kW...

Osannolikt att det kommer vara på 200kWh, det är bara önsketänkande som kommer leda till dålig banbil.


Varför är målet inställt på 200kwh i roadstern om det blir en dålig banbil?
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
 
Inlägg: 3287
Blev medlem: 12 okt 2014 10:00
Ort: Helenelund

Re: Model S P200TP (Triple Plaid)

Inläggav Teslaägare Svenssons » 16 okt 2019 20:17

dstr skrev:
Svenssons skrev:
dstr skrev:
"samma drivlina som roadstern" = 200kw batteri och 3 motorer.

Batteripack räknas inte in i drivlinan och jag tror att batteripacket kommer kunna leverera mer än 200kW...

Osannolikt att det kommer vara på 200kWh, det är bara önsketänkande som kommer leda till dålig banbil.


Varför är målet inställt på 200kwh i roadstern om det blir en dålig banbil?

För att Roadstern inte är tänkt som en banbil.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red
Cybertruck Dual FSD Pre-order #2059
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
 
Inlägg: 10142
Blev medlem: 11 aug 2014 21:59
Ort: Kalmar
Referralkod: axel6326

Re: Model S P200TP (Triple Plaid)

Inläggav Teslaägare Franz » 16 okt 2019 20:31

dstr skrev:
juristen skrev:
dstr skrev:Produktion till sommaren 2020.

Det gör mig lite bekymrad, får den verkligen 200kwh?


200 kwh batteri verkar osannolikt, för att inte säga orimligt. Vart kommer den uppgiften ifrån?


"samma drivlina som roadstern" = 200kw batteri och 3 motorer.

Fast om man tänker "Ludicrous powertrain" fanns det ju både P90D och P100D (samt uppgraderade P85D) så det känns väl inte som ett måste att det behöver vara samma batteristorlek som i Roadstern?
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: 06 sep 2014 15:17
Ort: Kungsbacka

Re: Model S P200TP (Triple Plaid)

Inläggav Teslaägare dstr » 17 okt 2019 07:18

Svenssons skrev:
dstr skrev:
Svenssons skrev:
dstr skrev:
"samma drivlina som roadstern" = 200kw batteri och 3 motorer.

Batteripack räknas inte in i drivlinan och jag tror att batteripacket kommer kunna leverera mer än 200kW...

Osannolikt att det kommer vara på 200kWh, det är bara önsketänkande som kommer leda till dålig banbil.


Varför är målet inställt på 200kwh i roadstern om det blir en dålig banbil?

För att Roadstern inte är tänkt som en banbil.


Nej, inte mer än Model S iaf.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
 
Inlägg: 3287
Blev medlem: 12 okt 2014 10:00
Ort: Helenelund

Re: Model S P200TP (Triple Plaid)

Inläggav Teslaägare dstr » 17 okt 2019 07:19

Franz skrev:
dstr skrev:
juristen skrev:
dstr skrev:Produktion till sommaren 2020.

Det gör mig lite bekymrad, får den verkligen 200kwh?


200 kwh batteri verkar osannolikt, för att inte säga orimligt. Vart kommer den uppgiften ifrån?


"samma drivlina som roadstern" = 200kw batteri och 3 motorer.

Fast om man tänker "Ludicrous powertrain" fanns det ju både P90D och P100D (samt uppgraderade P85D) så det känns väl inte som ett måste att det behöver vara samma batteristorlek som i Roadstern?


Tyvärr är det nog så.

Lite märkligt att bilarna har P100D+ emblem när dom helt gått ifrån siffror i modellnamnen.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
 
Inlägg: 3287
Blev medlem: 12 okt 2014 10:00
Ort: Helenelund

Re: Model S P200TP (Triple Plaid)

Inläggav Teslaägare Svenssons » 17 okt 2019 08:00

dstr skrev:
Svenssons skrev:
dstr skrev:
Svenssons skrev:
dstr skrev:
"samma drivlina som roadstern" = 200kw batteri och 3 motorer.

Batteripack räknas inte in i drivlinan och jag tror att batteripacket kommer kunna leverera mer än 200kW...

Osannolikt att det kommer vara på 200kWh, det är bara önsketänkande som kommer leda till dålig banbil.


Varför är målet inställt på 200kwh i roadstern om det blir en dålig banbil?

För att Roadstern inte är tänkt som en banbil.


Nej, inte mer än Model S iaf.

precis, i alla fall inte de som säljs idag. Tesla verkar satsa lite mera för banbil på de som testas på Nürburgring nu och som kommer med Plaid. Dessa lär som sagt dock inte ha dubbla batteripack med +500 kg extra vikt .
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red
Cybertruck Dual FSD Pre-order #2059
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
 
Inlägg: 10142
Blev medlem: 11 aug 2014 21:59
Ort: Kalmar
Referralkod: axel6326

Re: Model S P200TP (Triple Plaid)

Inläggav Teslaägare dstr » 17 okt 2019 08:07

Svenssons skrev:precis, i alla fall inte de som säljs idag. Tesla verkar satsa lite mera för banbil på de som testas på Nürburgring nu och som kommer med Plaid. Dessa lär som sagt dock inte ha dubbla batteripack med +500 kg extra vikt .


Fast en Model S med 200kwh skulle bli en riktig "håll käften"-modell.

Jag håller tummarna för två modeller - Plaid Standard Rage och Plaid Long Range. :)
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
 
Inlägg: 3287
Blev medlem: 12 okt 2014 10:00
Ort: Helenelund

Re: Model S P200TP (Triple Plaid)

Inläggav Teslaägare Gustafsson » 17 okt 2019 14:52

Jag skulle inte lägga en spänn på ett större batteri än mitt 100 batteri. För mig är det ingen kompromiss alls, om wltp är ca 50 mil ( 60 numera) innebär det minst 35 snabbladdande mil med god marginal uppåt och neråt.
Har mycket hellre andra premiumfinesser.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
 
Inlägg: 3433
Blev medlem: 20 jul 2015 16:01
Ort: Linköping

Re: Model S P200TP (Triple Plaid)

Inläggav Teslaägare Franz » 17 okt 2019 17:42

Förr eller senare går man ju rimligtvis över till nyare battericeller än de befintliga 18650 i S/X och någonstans känns det väl inte som någon omöjlighet att man plockar fram några extra kWh eller åtminstone sänker vikten. Bara 5-10 kWh skulle vara väldigt intressant eftersom det påverkar så mycket i % på marginalerna (eller bristen på dem) vid 50-milsresor. Hade jag haft en bil som fixade 50 mil i ett svep utan att jag behövde oroa mig skulle jag kanske behöva snabbladda 1 gång per år om ens det. Med tanke på konkurrenten i Porsche kanske Tesla blir mer intresserade av viktminskningar. Säkert viktigt på Nürburgring men ger nog väldigt lite i räckviddsförlängning vid motorvägskörning då rullmotståndet utgör så liten del jämfört med luftmotståndet då.
Nytt batteripack senast vid Plaid-lansering?
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: 06 sep 2014 15:17
Ort: Kungsbacka

FöregåendeNästa

Återgå till Framtida Bilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.