Sida 1 av 3

Re: Model S P200TP (Triple Plaid)

Postat: 16 okt 2019 20:58
av Svenssons
dstr skrev:

"samma drivlina som roadstern" = 200kw batteri och 3 motorer.
Batteripack räknas inte in i drivlinan och jag tror att batteripacket kommer kunna leverera mer än 200kW...

Osannolikt att det kommer vara på 200kWh, det är bara önsketänkande som kommer leda till dålig banbil.

Re: Model S P200TP (Triple Plaid)

Postat: 16 okt 2019 21:09
av dstr
Svenssons skrev:
dstr skrev:

"samma drivlina som roadstern" = 200kw batteri och 3 motorer.
Batteripack räknas inte in i drivlinan och jag tror att batteripacket kommer kunna leverera mer än 200kW...

Osannolikt att det kommer vara på 200kWh, det är bara önsketänkande som kommer leda till dålig banbil.
Varför är målet inställt på 200kwh i roadstern om det blir en dålig banbil?

Re: Model S P200TP (Triple Plaid)

Postat: 16 okt 2019 21:17
av Svenssons
dstr skrev:
Svenssons skrev:
dstr skrev:

"samma drivlina som roadstern" = 200kw batteri och 3 motorer.
Batteripack räknas inte in i drivlinan och jag tror att batteripacket kommer kunna leverera mer än 200kW...

Osannolikt att det kommer vara på 200kWh, det är bara önsketänkande som kommer leda till dålig banbil.
Varför är målet inställt på 200kwh i roadstern om det blir en dålig banbil?
För att Roadstern inte är tänkt som en banbil.

Re: Model S P200TP (Triple Plaid)

Postat: 16 okt 2019 21:31
av Franz
dstr skrev:
juristen skrev:
dstr skrev:
Produktion till sommaren 2020.

Det gör mig lite bekymrad, får den verkligen 200kwh?
200 kwh batteri verkar osannolikt, för att inte säga orimligt. Vart kommer den uppgiften ifrån?
"samma drivlina som roadstern" = 200kw batteri och 3 motorer.
Fast om man tänker "Ludicrous powertrain" fanns det ju både P90D och P100D (samt uppgraderade P85D) så det känns väl inte som ett måste att det behöver vara samma batteristorlek som i Roadstern?

Re: Model S P200TP (Triple Plaid)

Postat: 17 okt 2019 08:18
av dstr
Svenssons skrev:
dstr skrev:
Svenssons skrev:
dstr skrev:

"samma drivlina som roadstern" = 200kw batteri och 3 motorer.
Batteripack räknas inte in i drivlinan och jag tror att batteripacket kommer kunna leverera mer än 200kW...

Osannolikt att det kommer vara på 200kWh, det är bara önsketänkande som kommer leda till dålig banbil.
Varför är målet inställt på 200kwh i roadstern om det blir en dålig banbil?
För att Roadstern inte är tänkt som en banbil.
Nej, inte mer än Model S iaf.

Re: Model S P200TP (Triple Plaid)

Postat: 17 okt 2019 08:19
av dstr
Franz skrev:
dstr skrev:
juristen skrev:
dstr skrev:
Produktion till sommaren 2020.

Det gör mig lite bekymrad, får den verkligen 200kwh?
200 kwh batteri verkar osannolikt, för att inte säga orimligt. Vart kommer den uppgiften ifrån?
"samma drivlina som roadstern" = 200kw batteri och 3 motorer.
Fast om man tänker "Ludicrous powertrain" fanns det ju både P90D och P100D (samt uppgraderade P85D) så det känns väl inte som ett måste att det behöver vara samma batteristorlek som i Roadstern?
Tyvärr är det nog så.

Lite märkligt att bilarna har P100D+ emblem när dom helt gått ifrån siffror i modellnamnen.

Re: Model S P200TP (Triple Plaid)

Postat: 17 okt 2019 09:00
av Svenssons
dstr skrev:
Svenssons skrev:
dstr skrev:
Svenssons skrev:
dstr skrev:

"samma drivlina som roadstern" = 200kw batteri och 3 motorer.
Batteripack räknas inte in i drivlinan och jag tror att batteripacket kommer kunna leverera mer än 200kW...

Osannolikt att det kommer vara på 200kWh, det är bara önsketänkande som kommer leda till dålig banbil.
Varför är målet inställt på 200kwh i roadstern om det blir en dålig banbil?
För att Roadstern inte är tänkt som en banbil.
Nej, inte mer än Model S iaf.
precis, i alla fall inte de som säljs idag. Tesla verkar satsa lite mera för banbil på de som testas på Nürburgring nu och som kommer med Plaid. Dessa lär som sagt dock inte ha dubbla batteripack med +500 kg extra vikt .

Re: Model S P200TP (Triple Plaid)

Postat: 17 okt 2019 09:07
av dstr
Svenssons skrev:
precis, i alla fall inte de som säljs idag. Tesla verkar satsa lite mera för banbil på de som testas på Nürburgring nu och som kommer med Plaid. Dessa lär som sagt dock inte ha dubbla batteripack med +500 kg extra vikt .
Fast en Model S med 200kwh skulle bli en riktig "håll käften"-modell.

Jag håller tummarna för två modeller - Plaid Standard Rage och Plaid Long Range. :)

Re: Model S P200TP (Triple Plaid)

Postat: 17 okt 2019 15:52
av Gustafsson
Jag skulle inte lägga en spänn på ett större batteri än mitt 100 batteri. För mig är det ingen kompromiss alls, om wltp är ca 50 mil ( 60 numera) innebär det minst 35 snabbladdande mil med god marginal uppåt och neråt.
Har mycket hellre andra premiumfinesser.

Re: Model S P200TP (Triple Plaid)

Postat: 17 okt 2019 18:42
av Franz
Förr eller senare går man ju rimligtvis över till nyare battericeller än de befintliga 18650 i S/X och någonstans känns det väl inte som någon omöjlighet att man plockar fram några extra kWh eller åtminstone sänker vikten. Bara 5-10 kWh skulle vara väldigt intressant eftersom det påverkar så mycket i % på marginalerna (eller bristen på dem) vid 50-milsresor. Hade jag haft en bil som fixade 50 mil i ett svep utan att jag behövde oroa mig skulle jag kanske behöva snabbladda 1 gång per år om ens det. Med tanke på konkurrenten i Porsche kanske Tesla blir mer intresserade av viktminskningar. Säkert viktigt på Nürburgring men ger nog väldigt lite i räckviddsförlängning vid motorvägskörning då rullmotståndet utgör så liten del jämfört med luftmotståndet då.
Nytt batteripack senast vid Plaid-lansering?

Re: Model S P200TP (Triple Plaid)

Postat: 17 okt 2019 20:11
av Mickep
Jag vet att Elon inte skulle hålla med mig men jag säger det ändå;
Plaid bilarna är Teslas generation 2. (dvs nästa generation). Dit räknar även roadstern. Jag tror att de kommer ha 2 parallellkopplade batterier, så dessa går dubbelt så snabbt att ladda.
om man tycker att model3 (som enligt mig är en "bättre" (i betydelsen moderna och bättre, dock en luxuösare) bil än s och x laddar snabbt så kommer nog nya s och x(?) göra att 3 och y folket kommer skämmas. Om inte, så tror jag att laddkurvan kommer hålla sig över 250 kW en bra tag. liksom audin etron, fast bättre.
Som ni ser så har jag höga förväntningar, och jag kommer bli besviken om de inte infrias. (kommer ej köpa då dessa kommer vara betydligt dyrare)

Re: Model S P200TP (Triple Plaid)

Postat: 17 okt 2019 20:14
av Svenssons
dstr skrev:
Svenssons skrev:
precis, i alla fall inte de som säljs idag. Tesla verkar satsa lite mera för banbil på de som testas på Nürburgring nu och som kommer med Plaid. Dessa lär som sagt dock inte ha dubbla batteripack med +500 kg extra vikt .
Fast en Model S med 200kwh skulle bli en riktig "håll käften"-modell.

Jag håller tummarna för två modeller - Plaid Standard Rage och Plaid Long Range. :)
Roadster 2.0 är ju "håll käften"-modellen. Det kommer den nog vara ensam om ett tag eftersom de hellre säljer den än en billigare Model S som de måste designa om för att ta flera hundra extrakilon samt göra plats för batterierna.

Re: Model S P200TP (Triple Plaid)

Postat: 18 okt 2019 09:08
av Pontus
Svenssons skrev:
dstr skrev:
Svenssons skrev:
precis, i alla fall inte de som säljs idag. Tesla verkar satsa lite mera för banbil på de som testas på Nürburgring nu och som kommer med Plaid. Dessa lär som sagt dock inte ha dubbla batteripack med +500 kg extra vikt .
Fast en Model S med 200kwh skulle bli en riktig "håll käften"-modell.

Jag håller tummarna för två modeller - Plaid Standard Rage och Plaid Long Range. :)
Roadster 2.0 är ju "håll käften"-modellen. Det kommer den nog vara ensam om ett tag eftersom de hellre säljer den än en billigare Model S som de måste designa om för att ta flera hundra extrakilon samt göra plats för batterierna.
Är det någon som har sett en pålitlig siffra på vad batteripacket i Roadster'n väger?

Re: Model S P200TP (Triple Plaid)

Postat: 06 nov 2019 19:27
av dstr

Re: Model S P200TP (Triple Plaid)

Postat: 30 dec 2019 20:45
av Tars
Ska bli intressant att få se vad priset kommer landa på.

Re: Model S P200TP (Triple Plaid)

Postat: 02 feb 2020 09:16
av vigge50
Nu går det rykten om att Motor Trend kommer få möjlighet att testa Model S Plaid mot Taycan så tidigt som nästa vecka. :D

https://insideevs.com/news/396295/tesla ... us-taycan/

Re: Model S P200TP (Triple Plaid)

Postat: 02 feb 2020 09:30
av dstr
vigge50 skrev:
Nu går det rykten om att Motor Trend kommer få möjlighet att testa Model S Plaid mot Taycan så tidigt som nästa vecka. :D

https://insideevs.com/news/396295/tesla ... us-taycan/
Min killgissning är att dom harvar med 100kwh-batteriet fortfarande.

Re: Model S P200TP (Triple Plaid)

Postat: 02 feb 2020 09:49
av Pontus
Vad hände med till sommaren? Är det ett officiellt rykte nu att det är till slutet av året?

Re: Model S P200TP (Triple Plaid)

Postat: 02 feb 2020 09:51
av vigge50
Pontus skrev:
Vad hände med till sommaren? Är det ett officiellt rykte nu att det är till slutet av året?
Under samtalet efter kvartalsrapporten så sa Elon att den skulle komma till slutet av året har jag för mig.

Re: Model S P200TP (Triple Plaid)

Postat: 02 feb 2020 10:12
av Zalman3
vigge50 skrev:
Pontus skrev:
Vad hände med till sommaren? Är det ett officiellt rykte nu att det är till slutet av året?
Under samtalet efter kvartalsrapporten så sa Elon att den skulle komma till slutet av året har jag för mig.
Elon pratade ju om ny drivetrain i slutet av året.
Kan vara Plain han pratar om.
Jag spekulerade om att den klarar 800V.

Så att Tesla slår Taycan i laddhastighet, räckvidd och prestanda.

Re: Model S P200TP (Triple Plaid)

Postat: 02 feb 2020 10:17
av Gustafsson
Du har fått 800 v på huvvet.
Jag har just gått på toa, druckit kaffe med en macka och surfat på forumet. Under tiden har bilen laddat över 25 mil. Och det på befintlig SuC. När jag meckat lite med packningen och gjort rent strålkastarna, har jag fått över 30 mil.
Kommer aldrig att överväga en Taycan, bara kul om det kommer en ny BadBoy i stan. Tesla bör satsa på annat.

Re: Model S P200TP (Triple Plaid)

Postat: 02 feb 2020 10:27
av Zalman3
Gustafsson skrev:
Du har fått 800 v på huvvet.
Jag har just gått på toa, druckit kaffe med en macka och surfat på forumet. Under tiden har bilen laddat över 25 mil. Och det på befintlig SuC. När jag meckat lite med packningen och gjort rent strålkastarna, har jag fått över 30 mil.
Kommer aldrig att överväga en Taycan, bara kul om det kommer en ny BadBoy i stan. Tesla bör satsa på annat.
Kampen mellan Tesla och Porsche är bara för att skryta.
Tesla vill slå Porsche på ALLA fronter.
För i verkligheten är det ju totalt ointressant om vems bil som går på 7 minuter, eller 7 minuter och 10s runt en bana.

Re: Model S P200TP (Triple Plaid)

Postat: 02 feb 2020 10:31
av metchristian
Zalman3 skrev:
Gustafsson skrev:
Du har fått 800 v på huvvet.
Jag har just gått på toa, druckit kaffe med en macka och surfat på forumet. Under tiden har bilen laddat över 25 mil. Och det på befintlig SuC. När jag meckat lite med packningen och gjort rent strålkastarna, har jag fått över 30 mil.
Kommer aldrig att överväga en Taycan, bara kul om det kommer en ny BadBoy i stan. Tesla bör satsa på annat.
Kampen mellan Tesla och Porsche är bara för att skryta.
Tesla vill slå Porsche på ALLA fronter.
För i verkligheten är det ju totalt ointressant om vems bil som går på 7 minuter, eller 7 minuter och 10s runt en bana.
Prestige kallas det.. samma sak som varför Bugatti o Koenigsegg fightas om vem som blir först till 500km/h... för vem fan behöver köra så fort.. ingen men prestige är viktigt inom vissa punkter.. Elon tycker det är nog lite kul o göra livet surt för en sån etablerad tillverkare som Porsche.

Re: Model S P200TP (Triple Plaid)

Postat: 02 feb 2020 10:38
av Bjelke
metchristian skrev:
Zalman3 skrev:
Gustafsson skrev:
Du har fått 800 v på huvvet.
Jag har just gått på toa, druckit kaffe med en macka och surfat på forumet. Under tiden har bilen laddat över 25 mil. Och det på befintlig SuC. När jag meckat lite med packningen och gjort rent strålkastarna, har jag fått över 30 mil.
Kommer aldrig att överväga en Taycan, bara kul om det kommer en ny BadBoy i stan. Tesla bör satsa på annat.
Kampen mellan Tesla och Porsche är bara för att skryta.
Tesla vill slå Porsche på ALLA fronter.
För i verkligheten är det ju totalt ointressant om vems bil som går på 7 minuter, eller 7 minuter och 10s runt en bana.
... Elon tycker det är nog lite kul o göra livet surt för en sån etablerad tillverkare som Porsche.
Det tror jag ligger närmast en beskrivning av en hel del som Tesla gör :)
Dom har ju tajmat flera grejer med konkurenterna riktigt taskigt bra flera gånger...

Re: Model S P200TP (Triple Plaid)

Postat: 02 feb 2020 10:46
av Zalman3
Elon tycker det är nog lite kul o göra livet surt för en sån etablerad tillverkare som Porsche.
Till ett rejält lägre pris dessutom!

Porscheälskaren blir ju rejält irriterad över att få spö på alla punkter av en lågpris "kit" car från USA!