Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Model S P200TP (Triple Plaid)

Här diskuterar vi om Teslas framtida bilar

Moderator: Redaktion

Re: Model S P200TP (Triple Plaid)

Inläggav Teslaägare LarsL » 02 feb 2020 13:20

Zalman3 skrev:
Gustafsson skrev:Du har fått 800 v på huvvet.
Jag har just gått på toa, druckit kaffe med en macka och surfat på forumet. Under tiden har bilen laddat över 25 mil. Och det på befintlig SuC. När jag meckat lite med packningen och gjort rent strålkastarna, har jag fått över 30 mil.
Kommer aldrig att överväga en Taycan, bara kul om det kommer en ny BadBoy i stan. Tesla bör satsa på annat.

Kampen mellan Tesla och Porsche är bara för att skryta.
Tesla vill slå Porsche på ALLA fronter.
För i verkligheten är det ju totalt ointressant om vems bil som går på 7 minuter, eller 7 minuter och 10s runt en bana.

Jag skulle slå en Porsche i en tävling från Ystad till Haparanda med typ 2 timmar med min Model 3 SR+ (den sämsta Teslan). det är en ordentlig skämskudde för Porsche, tycker jag.
Nissan Leaf 30 kWh Tekna
Tesla Model 3 SR+, dragkrok, HW2.5, mjukvara 2020.40.8
Beställt CyberTruck AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Referralkod: lars74032

Inläggav Teslaägare fth » 02 feb 2020 13:32

LarsL skrev:Jag skulle slå en Porsche i en tävling från Ystad till Haparanda med typ 2 timmar med min Model 3 SR+ (den sämsta Teslan). det är en ordentlig skämskudde för Porsche, tycker jag.

För att vara rättvisa så beror väl det till stor del på laddnätverket, om man lägger upp motsvarande sträcka i Europa där Ionity har täckning tror jag inte skillnaden blir lika stor.

Det visar ändå på att "dom andra" inte har så lätt att slå Tesla, det togs ju som absolut sanning för ett par år sedan att så fort "dom andra" verkligen vill bygga en elbil så kommer dom att vara överlägsna på alla punkter.

Vi vet ju alla här hur det blev, och Taycan är väl det tydligaste exemplet på en tillverkare som har gått "all in" med hela sin kompetens och erfarenhet och ändå får stryk på i princip varenda punkt.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Referralkod: fredrik8071

Inläggav Teslaägare fth » 02 feb 2020 13:42

fth skrev:
LarsL skrev:Jag skulle slå en Porsche i en tävling från Ystad till Haparanda med typ 2 timmar med min Model 3 SR+ (den sämsta Teslan). det är en ordentlig skämskudde för Porsche, tycker jag.

För att vara rättvisa så beror väl det till stor del på laddnätverket, om man lägger upp motsvarande sträcka i Europa där Ionity har täckning tror jag inte skillnaden blir lika stor.

Det visar ändå på att "dom andra" inte har så lätt att slå Tesla, det togs ju som absolut sanning för ett par år sedan att så fort "dom andra" verkligen vill bygga en elbil så kommer dom att vara överlägsna på alla punkter.

Vi vet ju alla här hur det blev, och Taycan är väl det tydligaste exemplet på en tillverkare som har gått "all in" med hela sin kompetens och erfarenhet och ändå får stryk på i princip varenda punkt.

/fth

Jag labbade runt lite i ABRP, på sträckan Hamburg-Touluse (ungefär lika långt som ditt exempel) slår SR+ fortfarande Taycan, men med betydligt mindre marginal, c:a 30min.

Väljer man dock den bil som Taycan de facto konkurrerar med, S LR, så blir skillnaden på den sträckan över två timmar, och för Ystad-Haparande över tre timmar :roll:

/fth
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Legato » 02 feb 2020 13:43

Jag tror inte PS2 blir någon signifikant konkurrent. Däremot kan nog ID3 konkurrera en del med SR+.

PS2 tror jag mest kommer märkas i Sverige. I USA tror jag Y kommer sälja 5-10 ggr fler. Sen är ju PS2 helt beroende av att få till en vettig lösning för laddning. Slutligen svårt att spekulera i hur bra batteritillgång de får, finns ju potentiellt god tillgång via CATL, men svårt att veta hur CATL prioriterar i verkligheten sen.
SÅLD - Röd X75D (fd X60d) 2016
SÅLD - Svart (blacked out) S75D 2017
SÅLD - Röd X100D 2017
SÅLD - Aubergine-Bronze LR3AWD 2019
Midnight Silver XP100DL 2018
Charge Yellow Honda E Advance 2020
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Referralkod: bo2814

Inläggav Teslaägare taliz » 02 feb 2020 13:56

PS2 kan försäljningsmässigt i värsta fall bli som EQC, i bästa fall som étron.
De lär knappast ha det lättare att få tag i batterier.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Referralkod: martin51282

Inläggav Teslaägare fth » 02 feb 2020 13:56

fth skrev:
fth skrev:

/fth

Jag labbade runt lite i ABRP, på sträckan Hamburg-Touluse (ungefär lika långt som ditt exempel) slår SR+ fortfarande Taycan, men med betydligt mindre marginal, c:a 30min.

Väljer man dock den bil som Taycan de facto konkurrerar med, S LR, så blir skillnaden på den sträckan över två timmar, och för Ystad-Haparande över tre timmar :roll:

/fth

OBS! att ABRP:s siffror för Taycan måste tas med en stor nypa salt, finns det ens några uppmätta laddkurvor tillgängliga?

Oavsett detta så var ju gängse "sanning" för ett par år sedan att Porsche skulle spöa sk-en ur Tesla när dom väl klev in.

Här diskuterar vi om dom kanske på några punkter är nästan lika bra, för dubbla priset. :roll:

/fth
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inläggav nek0 » 02 feb 2020 14:54

frippan skrev:
nek0 skrev:
Zalman3 skrev:
Gustafsson skrev:Du har fått 800 v på huvvet.
Jag har just gått på toa, druckit kaffe med en macka och surfat på forumet. Under tiden har bilen laddat över 25 mil. Och det på befintlig SuC. När jag meckat lite med packningen och gjort rent strålkastarna, har jag fått över 30 mil.
Kommer aldrig att överväga en Taycan, bara kul om det kommer en ny BadBoy i stan. Tesla bör satsa på annat.

Kampen mellan Tesla och Porsche är bara för att skryta.
Tesla vill slå Porsche på ALLA fronter.
För i verkligheten är det ju totalt ointressant om vems bil som går på 7 minuter, eller 7 minuter och 10s runt en bana.

Vad hände med skitsnacket om att Elons mål är att alla ska köra på el och rädda Jorden. Om man försöker slå på fingrarna alla varje gång de försöker göra något bra så kan inte målet vara att rädda Jorden.

Det är väl det precis det han skall göra, visa att elbilar är överlägsna och att folk skall sluta köpa fossilt. Varje konverterad fossilbilist är ett steg närmare målet.

Varje gång Tesla slår någon på fingrarna fördröjs omställningen. Ni måste någon gång fatta att alla inte vill ha en Tesla. Finns massor med orsaker varför man inte vill ha en Tesla.Visar Kia något bra som Tesla slår med en gång så tänker folk, väntar lite till för Kia måste svara på Teslas drag och så kör man vidare sin avgasbil eller köper en ny avgasbil.
Användarvisningsbild
nek0

Inläggav vigge50 » 02 feb 2020 15:00

nek0 skrev:
frippan skrev:
nek0 skrev:Vad hände med skitsnacket om att Elons mål är att alla ska köra på el och rädda Jorden. Om man försöker slå på fingrarna alla varje gång de försöker göra något bra så kan inte målet vara att rädda Jorden.

Det är väl det precis det han skall göra, visa att elbilar är överlägsna och att folk skall sluta köpa fossilt. Varje konverterad fossilbilist är ett steg närmare målet.

Varje gång Tesla slår någon på fingrarna fördröjs omställningen. Ni måste någon gång fatta att alla inte vill ha en Tesla. Finns massor med orsaker varför man inte vill ha en Tesla.Visar Kia något bra som Tesla slår med en gång så tänker folk, väntar lite till för Kia måste svara på Teslas drag och så kör man vidare sin avgasbil eller köper en ny avgasbil.

Så Tesla ska inte försöka göra bättre produkter utan ska sluta utveckla? Kanske ska de lägga ner Model S och Model X så att Audi eTron ser bättre ut och därmed börjar sälja mer?
vigge50

Inläggav Teslaägare Legato » 02 feb 2020 15:02

taliz skrev:PS2 kan försäljningsmässigt i värsta fall bli som EQC, i bästa fall som étron.
De lär knappast ha det lättare att få tag i batterier.

Försäljningsmässigt tror jag du har rätt. Gällande batterier tror jag inte det. Genom att Geely och CATL har JV på batterisidan så tror jag PS har bättre chanser att slippa begränsningar.
SÅLD - Röd X75D (fd X60d) 2016
SÅLD - Svart (blacked out) S75D 2017
SÅLD - Röd X100D 2017
SÅLD - Aubergine-Bronze LR3AWD 2019
Midnight Silver XP100DL 2018
Charge Yellow Honda E Advance 2020
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Referralkod: bo2814

Inläggav nek0 » 02 feb 2020 15:51

vigge50 skrev:
nek0 skrev:
frippan skrev:
nek0 skrev:Vad hände med skitsnacket om att Elons mål är att alla ska köra på el och rädda Jorden. Om man försöker slå på fingrarna alla varje gång de försöker göra något bra så kan inte målet vara att rädda Jorden.

Så Tesla ska inte försöka göra bättre produkter utan ska sluta utveckla? Kanske ska de lägga ner Model S och Model X så att Audi eTron ser bättre ut och därmed börjar sälja mer?

Jo är målet att bromsa omställningen så ska Tesla slå alla så fort det bara går. Heja Tesla ni kommer lyckas det vet vi.
Användarvisningsbild
nek0

FöregåendeNästa

Återgå till Framtida Bilar