That’s total market, not all Tesla. We do see Tesla reaching 20M vehicles/year probably before 2030, but that requires consistently excellent execution.
Haha
Moderator: Redaktion
That’s total market, not all Tesla. We do see Tesla reaching 20M vehicles/year probably before 2030, but that requires consistently excellent execution.
Haha
Zalman3 skrev:Zalman3 skrev:1. Tesla är världens Största elbilstillverkare.Jerker skrev:Japp, och det är lite min poäng: den blir inte en billig bil, den heller.Pontus skrev:Se det som att den är $10000 billigare än en model 3. Med lite skatter och så som försvinner så kanske den blir drygt 100 tkr billigare än model 3 i Sverige?Jerker skrev:En 2:a kommer väl att kosta $25000 lika lite som en 3:a kan köpas för $35000, dvs i princip inte alls.
2. Man har som mål att expandera till 20 miljoner tillverkade elbilar 2030.
3. Tesla tillverkar elbilar i Kina, världens största bilmarknad.
4. Utgår ifrån att tack vare man är störst så har man lägst tillverkningskostnad.
5. Elons dröm är att tillverka en elbil som folk har råd med. "At a live presentation that Mr Musk labelled 'Battery Day' he also teased the possibility of a $25,000 (£19,600), fully-autonomous Tesla "in about three years time".
"This has always been our dream to make an affordable electric car," he said."
Men hur snabbt Tesla sänker priserna återstår ändå att se.
Kan de sälja allt de tillverkar så kanske de ett tag tjänar $$$.
Hårdnar konkurrensen så får man snällt sänka priserna.
För Teslas konkurrenter sitter i en rävsax.
Håller man uppe priset, då plockar Tesla volymer av dom.
Sänker man priset för att kunna sälja i större volym har man lövtunna marginaler.
Och metoden att fossilbils försäljningen stöttat elbilsförsäljningen håller heller inte längre då fossilbils försäljningen faller som en sten.
VW har som mål att tillverka 26 miljoner elbilar till 2030.
Kanske snart har en ID.2 här för 15 000$
https://www.volkswagen-newsroom.com/en/ ... llion-6607The Planning Round envisages production of approximately 26 million fully electric cars by 2030.
https://insideevs.com/news/460730/vw-wa ... -10-hours/Volkswagen spends more than 20 hours in manufacturing each Golf or Tiguan in Wolfsburg, its largest plant. Herbert Diess told top managers he wants that plant to spend only 10 hours in each vehicle it produces, a goal that would be similar to what Elon Musk said he wants Tesla to achieve, according to Bloomberg.
Lite roligt eller tråkigt om man så vill är att ID.2 också ska utvecklas i Kina, precis som Teslas mindre bil. Vi får hoppas att inte detta är ett absolut trendskifte där också utvecklig av bilar tas över av Kina.backe skrev:Zalman3 skrev:1. Tesla är världens Största elbilstillverkare.Jerker skrev:Japp, och det är lite min poäng: den blir inte en billig bil, den heller.Pontus skrev:Se det som att den är $10000 billigare än en model 3. Med lite skatter och så som försvinner så kanske den blir drygt 100 tkr billigare än model 3 i Sverige?Jerker skrev:En 2:a kommer väl att kosta $25000 lika lite som en 3:a kan köpas för $35000, dvs i princip inte alls.
2. Man har som mål att expandera till 20 miljoner tillverkade elbilar 2030.
3. Tesla tillverkar elbilar i Kina, världens största bilmarknad.
4. Utgår ifrån att tack vare man är störst så har man lägst tillverkningskostnad.
5. Elons dröm är att tillverka en elbil som folk har råd med. "At a live presentation that Mr Musk labelled 'Battery Day' he also teased the possibility of a $25,000 (£19,600), fully-autonomous Tesla "in about three years time".
"This has always been our dream to make an affordable electric car," he said."
Men hur snabbt Tesla sänker priserna återstår ändå att se.
Kan de sälja allt de tillverkar så kanske de ett tag tjänar $$$.
Hårdnar konkurrensen så får man snällt sänka priserna.
För Teslas konkurrenter sitter i en rävsax.
Håller man uppe priset, då plockar Tesla volymer av dom.
Sänker man priset för att kunna sälja i större volym har man lövtunna marginaler.
Och metoden att fossilbils försäljningen stöttat elbilsförsäljningen håller heller inte längre då fossilbils försäljningen faller som en sten.
VW har som mål att tillverka 26 miljoner elbilar till 2030.
Kanske snart har en ID.2 här för 15 000$
https://www.volkswagen-newsroom.com/en/ ... llion-6607The Planning Round envisages production of approximately 26 million fully electric cars by 2030.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... new-hiringTesla China May Be Gearing Up to Begin Model 2 Project Given Latest Recruitment.
Grymt ful! Hoppas detta är fel bilder.Fredrik j skrev:2-dörrars?
Helt Ok. Snyggare än ID-3 och de flesta andra elsmåbilar (förutom Honda E som är klart snyggare).Zalman3 skrev:Snygg?
Exakt! Många tillverkare som skall bli 1:a eller minst 2:a på elbilsmarknaden. Säkert minst 10 företag har jag hört ha det som mål!Fredrik j skrev:Om man summerar allas planer blir det uppenbart att alla inte kan lyckas och det inte finns några garantier. Som det alltid varit.
Det är en bild på en Opel Astra. Det är ju tydligt att man använt den här bilden när man photoshopat fram Teslan. Området runt C-stolpen är ju mycket likt.martinot skrev:Grymt ful! Hoppas detta är fel bilder.Fredrik j skrev:2-dörrars?
Snyggt var det inte iaf...Fredrik j skrev:Det är en bild på en Opel Astra. Det är ju tydligt att man använt den här bilden när man photoshopat fram Teslan. Området runt C-stolpen är ju mycket likt.martinot skrev:Grymt ful! Hoppas detta är fel bilder.Fredrik j skrev:2-dörrars?
martinot skrev:Snyggt var det inte iaf...Fredrik j skrev:Det är en bild på en Opel Astra. Det är ju tydligt att man använt den här bilden när man photoshopat fram Teslan. Området runt C-stolpen är ju mycket likt.martinot skrev:Grymt ful! Hoppas detta är fel bilder.Fredrik j skrev:2-dörrars?
Hemsk design!
Jag gjorde en uppskattning av Teslas motsvarande siffra och hamnade på ca 80 miljoner Teslor tillverkade till 2030. Kommer de ens upp i hälften av det hade det varit fantastiskt med.vigge50 skrev:Nja, en viktig skillnad. Volkswagen planeterna att ha producerat 26 miljoner elbilar 2030, Elon är lite mer galen...
That’s total market, not all Tesla. We do see Tesla reaching 20M vehicles/year probably before 2030, but that requires consistently excellent execution.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... -doc-showsTesla China-Designed New Model from Giga Shanghai Is Moving Forward, Gov Doc Shows.
https://www.teslarati.com/tesla-25k-car ... ge-rumors/As noted in a recent Sina Motors report, Tesla has already started the environmental impact assessment (EIA) for its affordable car, which is expected to be priced between RMB160,000 to RMB 200,000 (about $25,000 to $30,000). According to the China-based publication, the first batch of these vehicles should begin road testing soon, perhaps as early as the latter half of 2021. Speculations also suggest that the $25,000 vehicle may be unveiled at the Guangzhou Auto Show.
Enligt vilken körcykel?Zalman3 skrev:Det pratas om att Tesla 2 får mellan 350 till 450 km I räckvidd.
Tydligen NEDC enligt denna artikel. Så halvera det. Sen lite snöslask på det ...vigge50 skrev:Enligt vilken körcykel?
Ja den skulle kunna vara intressant för oss också förutsatt att den får tillräcklig räckvidd och ett rimligt pris (400´-450´kr känns rimligt). Att den skulle kosta motsvarande 25 000 dollar i Sverige är bara "fjams"NiklasTesla skrev:Lite mer info/sammanställning i denna video kring "Model 2"
Själv riktigt sugen på denna bil nu när LFP-batterierna visar sig ha så bra prestanda ändå.
MVH
https://www.tesmanian.com
Rumor: Compact Tesla Model Made at Giga Shanghai May Start Production Late 2021.
The elusive cheaper compact Model Whatever may come sooner than you think. The prototype is said to have been completed & most component suppliers have been lined up. Trial production has been planned for the end of 2021.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... s-in-chinaRumor: BYD to Supply Tesla its “Blade” Batteries in
Q2 2022 Likely for a New Model.