Elon lovar 1000 km i räckvidd

Här diskuterar vi om Teslas framtida produkter

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Elon lovar 1000 km i räckvidd

Inlägg av Zalman3 »

[quote]
Tesla will debut improved versions of existing models that approach 700 kilometers (435 miles) of range and has cars under development for the long term that could reach 1,000 kilometers, the chief executive officer said Tuesday.

[quote]


https://www.bloomberg.com/news/articles ... e-khvwlgg4
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Elon lovar 1000 km i räckvidd

Inlägg av fth »

Hyfsat stor risk för Osborne-effekt när han går ut med den här typen av löften :roll:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Elon lovar 1000 km i räckvidd

Inlägg av Zalman3 »

fth skrev:
Hyfsat stor risk för Osborne-effekt när han går ut med den här typen av löften :roll:

/fth
Om 4680 batterier ger ca 56% längre räckvidd, så är det fullt rimligt!

MY tillverkade i Berlin ska ju ha 4680 batterier.

Och MS Plaid kommer ha 4680 batterier med minst 840km i räckvidd.

En MS LR kanske får 900km i räckvidd.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Elon lovar 1000 km i räckvidd

Inlägg av Airlift »

Trådlyft grande, men nu tre år senare så har vi kommit upp 75% av de 1000 utlovade kilometrarna
Det är dock Cybertruck, genom att offra 33% av flakytan för ett extra paket. Vilket får mig att tänka; vore inte det en galet smart idé som merförsäljning på andra modeller? Offra frunken för 12kW extra!

Nu tror jag inte att 1000km har något större ändamål om du inte ska använda bilen för ö-drift av huset, 5-600km, motorväg, vinter, vore nog peak vad som kan anses vara nödvändigt (minskar tryck på snabbladare mm)
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Elon lovar 1000 km i räckvidd

Inlägg av BrooklynS »

Det som har hänt är också att Tesla sagt att de tänker lägga fokus på lättare och billiga batterier och en utbyggd laddinfrastruktur, då räcker batterierna till fler bilar, fler får råd att köpa bilarna, volymerna blir större och omställningen går fortare. Så de släppte ju det där 1000km-målet.

Jag hade gärna haft 100 kWh batteri i min Y LR då jag ofta kör långa resor vintertid i Norr- och Västerbotten, ibland med kåpsläp. Men jag måste säga att det 2023 är betydligt enklare än 2021. Och enklare blir det.

Så ett ensidigt fokus på räckvidd är lite bedrägligt då det egentligen bara är att mata på med stora batterier - det viktiga är ju effektiviteten.

Jämför gärna EV Hummer med Cybertruck, fanns i någon video på Youtube.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Elon lovar 1000 km i räckvidd

Inlägg av agehall »

Längre räckvidd blir ju lite bedrägligt. Om man inte kommer, helst ToR, eller iallafall till målet där man har möjlighet att ladda, spelar det ju väldigt liten roll. Tänker på SECC där det var supernice att ta första laddstoppet i Södertälje, men därefter blev det ju betydligt tätare eftersom man ändå får taskig laddkurva.

Personligen tar jag någon form av lagom räckvidd och gott om laddstationer längs vägarna.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Elon lovar 1000 km i räckvidd

Inlägg av BrooklynS »

agehall skrev: 03 dec 2023 10:10
Längre räckvidd blir ju lite bedrägligt. Om man inte kommer, helst ToR, eller iallafall till målet där man har möjlighet att ladda, spelar det ju väldigt liten roll. Tänker på SECC där det var supernice att ta första laddstoppet i Södertälje, men därefter blev det ju betydligt tätare eftersom man ändå får taskig laddkurva.

Personligen tar jag någon form av lagom räckvidd och gott om laddstationer längs vägarna.
Ja, åker man långt ofta så märker man ju att det stämmer. Snabb laddning och många laddare är helt klart bättre, särskilt som bilen blir lättare, billigare och snålare.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 841
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Elon lovar 1000 km i räckvidd

Inlägg av Verdi_ »

Det var dumt då och lika dumt nu. Ytterligare ett av Elons grundlösa "löften".
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Elon lovar 1000 km i räckvidd

Inlägg av BrooklynS »

Verdi_ skrev: 03 dec 2023 10:30
Det var dumt då och lika dumt nu. Ytterligare ett av Elons grundlösa "löften".
Fast han sade ju ganska snart efteråt att han inte längre trodde på det.
Ungefär som med batteribyten.

Det hedrar honom att han kan ändra sig när utvecklingen går i annan riktning.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Elon lovar 1000 km i räckvidd

Inlägg av spacecoin »

BrooklynS skrev: 03 dec 2023 10:34
Verdi_ skrev: 03 dec 2023 10:30
Det var dumt då och lika dumt nu. Ytterligare ett av Elons grundlösa "löften".
Fast han sade ju ganska snart efteråt att han inte längre trodde på det.
Ungefär som med batteribyten.

Det hedrar honom att han kan ändra sig när utvecklingen går i annan riktning.
Lustigt hur han säger saker för att maxa bidrag eller pumpa aktiekursen och sedan "ändrar" han sig.
Bara Tesla kan pumpa aktiekursen genom att hitta på en ny formfaktor av ett batteri, använda samma kemi och säga att det blir 50% längre räckvidd. I själva verket är det 0%.

När ska han ändra sig om autonomi? Svar: När marknaden slutat tro på det, dvs om 18-24 månader (får man hoppas).
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Elon lovar 1000 km i räckvidd

Inlägg av BrooklynS »

Ja där verkar han inte anpassa sig till verkligheten... tyvärr.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3591
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Elon lovar 1000 km i räckvidd

Inlägg av AAKEE »

spacecoin skrev: 03 dec 2023 10:50

När ska han ändra sig om autonomi? Svar: När marknaden slutat tro på det, dvs om 18-24 månader (får man hoppas).
Håller med, och tummarna.

Men det tar nog längre tid att ändra sig om autonomin.
Tesla har oerhört många fanatiker bakom sig.
Blir uppenbart i tex Facebookgrupper där man är 100% förblindad av att det står Tesla eller T på bakluckan.

Sen är ju autonomin egentligen möjlig långsiktigt men inte om man har som första mål att minska tillverkningskostnaden.
Det är väl kanske först när folk inser att Tesla är bakom de ledande i gebitet som det går upp ett ljus?


Skulle tro att man kan lura folk lätt fem år till, eller mer.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Elon lovar 1000 km i räckvidd

Inlägg av spacecoin »

AAKEE skrev: 03 dec 2023 11:18
Skulle tro att man kan lura folk lätt fem år till, eller mer.
Det som är extremt svårt för folk att förstå är att det är skillnad på "funkar till 90%" och "funkar till 99.999999%" så därför kommer det att ta tid. Det är i princip omöjligt att organiskt förbättra ett system som funkar till 99% till 99.9999999%. Det krävs troligen ett helt annat system inkl hw. Speciellt eftersom man har hållit på med att komma upp till 90-95% i tre år. Varje ytterligare 10x är exponentiellt svårare/dyrare.

Problemet för Tesla är att det börjar komma fler och fler spelare i "jag kan nästan köra"-kategorin (det finns 3-5st nu) , och att Waymo antagligen kommer att börja rulla ut rejält mer under 2024/2025... Blir Waymo cashflow-positive kommer det att gå undan.

Klockan tickar.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Elon lovar 1000 km i räckvidd

Inlägg av Fredrik j »

spacecoin skrev: 03 dec 2023 11:24
AAKEE skrev: 03 dec 2023 11:18
Skulle tro att man kan lura folk lätt fem år till, eller mer.
Det som är extremt svårt för folk att förstå är att det är skillnad på "funkar till 90%" och "funkar till 99.999999%" så därför kommer det att ta tid. Det är i princip omöjligt att organiskt förbättra ett system som funkar till 99% till 99.9999999%. Det krävs troligen ett helt annat system inkl hw. Speciellt eftersom man har hållit på med att komma upp till 90-95% i tre år. Varje ytterligare 10x är exponentiellt svårare/dyrare.

Problemet för Tesla är att det börjar komma fler och fler spelare i "jag kan nästan köra"-kategorin (det finns 3-5st nu) , och att Waymo kommer att börja rulla ut rejält mer under 2024/2025...

Klockan tickar.
Men teslas marknadsföring fungerar. Bland bekanta som inte är så insatta är det vanligt att man tror att teslabilar redan är självkörande och att dom helt ensamma om det.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Elon lovar 1000 km i räckvidd

Inlägg av spacecoin »

Fredrik j skrev: 03 dec 2023 11:39
Men teslas marknadsföring fungerar. Bland bekanta som inte är så insatta är det vanligt att man tror att teslabilar redan är självkörande och att dom helt ensamma om det.
Ja, Elon har byggt upp en riktigt imponerande propagandaapparat med miljoner av nyttiga idioter som verkligen vill tro (ibland för att det satsat hela pensionen på TSLA).

Det blir ju svårt att skratta åt konkurrenterna om de skulle bli uppenbart bättre. Hurra för konkurrens iaf!
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Elon lovar 1000 km i räckvidd

Inlägg av Airlift »

spacecoin skrev: 03 dec 2023 10:50

När ska han ändra sig om autonomi? Svar: När marknaden slutat tro på det, dvs om 18-24 månader (får man hoppas).
Folk som tror på autonomi men inte ser formfaktorn av att vare sig få till torkare eller matrix-ljus på 5år ( det senare skulle definitivt kamerabaserat gynnas av), det är inte lätt att få ihop..

Med ett paket som tar folk 600km fulladdat, på vintern, så borde man hamna på en bra sweet-spot för laddkurva att köra 4timmar mellan laddstopp. Det hade nog passat den mänskliga faktorn och tidsfaktorn riktigt bra.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Elon lovar 1000 km i räckvidd

Inlägg av PhR34k »

Tycker de har fokus på rätt saker.
Min Model S med 630km ish räcker gott och väl. Får ca 500km på 80% vilket är mer än vad jag behöver för 90% av mina körningar och de övriga körningar räcker det med den snabba laddningen med V3.
Så jag tycker fokus på snabbare laddning är bättre än längre körsträcka.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1074
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Elon lovar 1000 km i räckvidd

Inlägg av bjornnilsson »

Jo, fokus numera från Tesla är ju onekligen på minskad förbrukning snarare än att biffa upp batteripacken. Jag som har en räckvidds-fetisch tycker det är lite synd men förmodligen är det smartare både för ökad hållbarhet samt teslas resultat och även 0-100-plattan-i-mattan-tider.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Skriv svar