Rykte, M2 ersätter M3?

Här diskuterar vi om Teslas framtida produkter

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Rykte, M2 ersätter M3?

Inlägg av Zalman3 »


Detta borde innebära en elbil för 25 000 dollar, som vd Elon Musk meddelade för första gången med ett specifikt pris på Battery Day i september 2020. Annars sa han inte så mycket om det, men rapporter kom från Kina förra veckan om att testproduktion av den ännu namnlösa kompakt Tesla borde börja där i slutet av detta år. Och ryktkvarnen fortsatte att puttra: Påstås att den inte bara ska erbjuda ett billigare alternativ till Model 3, utan ersätta den helt.
https://teslamag.de/news/wilde-geruecht ... el-3-39712
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Rykte, M2 ersätter M3?

Inlägg av FredrikR »

Det ser jag som helt orimligt.
Ja det skulle vara ifall de menar att Kina fabriken bara producerar M2 för att man förväntar sig att det är den stora marknaden för M2 samt att M2 är extra beroende av låg produktionskostnad. Och då kommer M3 produceras i Europa och USA.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Rykte, M2 ersätter M3?

Inlägg av Zalman3 »

Låter osannolikt.
Men det är kanske på den kinesiska marknaden man pratar om.

Men det som skulle tala för detta är Teslas tillverkningskostnad.

Elon har ju redan sagt att MY med casting, integrerade 4680 batterier mm, ska vara billigare att tillverka än M3.

M2 utgår jag har samma, fast kanske ännu bättre teknik än MY. Och därmed väldigt mycket billigare än M3 att tillverka.

Så Tesla kanske kan ha lika stor vinst på en 25.000 dollars M2 som en 35.000 dollars M3.

Och en del M3 spekulanter kanske egentligen vill ha en MY.
Och andra kanske kan nöja sig med en M2.
Speciellt om den är mycket billigare.

Kineserna kommer nu med bra elbilar till lågt pris.
Då måste man satsa 100% för att klara den konkurrensen.

VW har fått ett bryskt uppvaknande i Kina eftersom deras ID modeller är för dyra och dåliga och därmed inte säljer så bra.

Återstår att se om Tesla klarar den allt hårdare konkurrensen.

BYD kommer ju nu med sin Dolphin modell som har snabb 800V teknik och som kostar under 25.000 dollar.
Så kineserna har satt pris och tekniknivån.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Rykte, M2 ersätter M3?

Inlägg av Mickep »

Börjar intala mig att m2 kan vara bilen jag väntar på.
Vill gärna ha en mindre bil, men inte liten då den fortfarande skall vara praktisk, gärna med dragkrok.
Självkörande är ingen prio för mig, men förväntar mig exeptionell säkerhet med adaptiv farthållare och styrning.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Rykte, M2 ersätter M3?

Inlägg av Zalman3 »

Mickep skrev:
Börjar intala mig att m2 kan vara bilen jag väntar på.
Vill gärna ha en mindre bil, men inte liten då den fortfarande skall vara praktisk, gärna med dragkrok.
Självkörande är ingen prio för mig, men förväntar mig exeptionell säkerhet med adaptiv farthållare och styrning.
Kan tänka mig en Ioniq 5 kopia fast mindre.
Men men stora utrymmen för sin klass och stort axelavstånd.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Rykte, M2 ersätter M3?

Inlägg av Zalman3 »

Det spekuleras i att Tesla M2 kan på vissa marknader kosta hälften av vad M3 kostar.

Reports indicate that USD 25,000 (Rs. 18.54 lakh approximately) could be the price range Tesla might look for with the Model 2 and in comparison, it could be half the price of a Model 3 sedan in some markets.

https://gaadiwaadi.com/tesla-model-2-ha ... e-ev-ever/

Om nu M3 kostar 20% mer än MY och kanske 100% mer än M2 att tillverka, så vill Tesla kanske fasa ut den allt mindre konkurrenskraftiga M3.

Jämför med VW. Herman pratar om att ID3 kostar ca 40% mindre än en eGolf att tillverka.

ID3 borde kosta drygt 200.000kr ut till kund.
I Sverige kostar den ca 400.000kr.
Vilket ger VW löjligt stora vinster.

Klart att även Tesla vill höja sina marginaler.
According to Herbert Diess, the chairman of the board of management of Volkswagen, the ID.3 is 40 % cheaper to build than the e-Golf.

The Volkswagen ID.3 uses the new MEB platform, exclusively made for electric cars, while the Volkswagen e-Golf uses the hybrid MQB platform made to allow multiple powertrains.

“If you focus on an electric platform, all in all it accounts for a 40% reduction against the predecessor electric Golf. Most of it from cells and the battery system. Around 5-10% comes from dedicating an entire plant to electric vehicles”.

This means that if the Volkswagen e-Golf is now profitable when sold for 31.900 euros in Germany, the Volkswagen ID.3 would also be if sold for 19.140 euros…
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Rykte, M2 ersätter M3?

Inlägg av Zalman3 »

Screenshot_20210805-010852_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar