Laddningsproblem med 2 elbilar

Här diskuterar vi om Teslas framtida produkter

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Laddningsproblem med 2 elbilar

Inlägg av danni »

Den korrekta uträkningen för effekten vid laddning på trefas 400 V / 16 A är:

sqrt(3) * 400 * 16 ≈ 11085 W ≈ 11 kW (men det blir samma siffra, ja).

BMW i3 är begränsad till 12 A när man laddar med medföljande sladd ur vanligt vägguttag, dvs 230 * 12 = 2,76 kW. Med en laddbox på 16 A kan den dra 3,4 kW enligt BMW, och med 32 A blir det 7,4 kW (fråga mig inte varför det inte är 3,7 kW på 16 A, men det stämmer ju med din observation om 14,8 A).
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Elektrokungen
Teslaägare
Inlägg: 451
Blev medlem: 16 apr 2015 09:10
Ort: Mölndal

Re: Laddningsproblem med 2 elbilar

Inlägg av Elektrokungen »

joel80 skrev:
Att man har huvudsäkring på 25A betyder INTE att man bara kan ta ut 230x25=5750w...
Näää, du kan inte dra mer än 25A om huvudsäkringen är på 25A. Däremot använder man normalt tröga säkringar som tillåter överlast en stund.
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Laddningsproblem med 2 elbilar

Inlägg av LarsL »

Men har man 25A så borde ju Teslan kunna ligga med 16A på tre faser och sedan BMW på 1-fas med 9A. Om du sänker Teslan till 13A då kan du köra BMW på 12A till och med. De andra faserna borde ha tillräckligt för TV, disk och tvätt mm bara man undviker BMW fasen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Laddningsproblem med 2 elbilar

Inlägg av jonas »

Mmm i3:an har inte lika smart funktion som förstår var man är och kommer ihåg laddstyrka beroende på ställe. Och varje dag måste vi ladda i3an inför hemkörning på jobbet och då måste den stå på max för att hinna bli klar för att ta sig hem. Det blir väldigt omständligt att behöva ändra laddstyrka två ggr per dag. Därför står den på max hela tiden i mitt fall. Och jag vill ha en hållbar lösning där jag slipper hålla koll på när den ena eller andra bilen är klar. Så jag söker inte kompromisser eller abrovinker, det skall vara enkelt plug&play. Vill inte hålla reda på om det torktumlaren eller ugnen jag inte fick använda om jag laddade den ena eller andra bilen. Ett enklare alternativ i mitt fall är att höja säkringen till 50A.
Men olika lösningar finnes:

FerroAmp har en
och
Chargestorm en annan lösning

sen har jag en tredje där ena fasen till teslan går via ett hjälprelä som bryter om i3:an laddar samtidigt. Därmed laddar teslan med 2x230Vx16A= 7,4kW.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Laddningsproblem med 2 elbilar

Inlägg av jonas »

danni skrev:
Den korrekta uträkningen för effekten vid laddning på trefas 400 V / 16 A är:

sqrt(3) * 400 * 16 ≈ 11085 W ≈ 11 kW (men det blir samma siffra, ja).
JA detta stämmer, om man har ett jämnt belastat trefassystem med systemspänningen 400V.

Jag tror att Tesla jobbar på fasspänningen 230V, nedan följer mitt resonemang.
Hade Tesla använt systemspänningen 400V i sin koppling skulle skulle det vid ett(1) fasbortfall försvinna 67% av effekten och om två faser försvann skulle det inte gå att ladda alls.

Med Teslan kan man ta bort olika faser och den fungerar ändå på de faser som är kvar, eftersom man INTE använder fas mot fas med systemspänningen 400V.
Alltså:
Tesla använder fasspänningen 230V och nolla därför går det att ta bort upp till två faser och ändå ladda.
Så tror jag
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Laddningsproblem med 2 elbilar

Inlägg av LarsL »

jonas skrev:
Mmm i3:an har inte lika smart funktion som förstår var man är och kommer ihåg laddstyrka beroende på ställe. Och varje dag måste vi ladda i3an inför hemkörning på jobbet och då måste den stå på max för att hinna bli klar för att ta sig hem. Det blir väldigt omständligt att behöva ändra laddstyrka två ggr per dag. Därför står den på max hela tiden i mitt fall. Och jag vill ha en hållbar lösning där jag slipper hålla koll på när den ena eller andra bilen är klar. Så jag söker inte kompromisser eller abrovinker, det skall vara enkelt plug&play. Vill inte hålla reda på om det torktumlaren eller ugnen jag inte fick använda om jag laddade den ena eller andra bilen. Ett enklare alternativ i mitt fall är att höja säkringen till 50A.
Men olika lösningar finnes:

FerroAmp har en
och
Chargestorm en annan lösning

sen har jag en tredje där ena fasen till teslan går via ett hjälprelä som bryter om i3:an laddar samtidigt. Därmed laddar teslan med 2x230Vx16A= 7,4kW.
Teslan går ju dra ner och dem kommer ihåg också så dra ner Teslan så att du kan ladda BMW utan problem på vilken annan fas som helst.
Sen ser man till så att resten körs på den fas dom inte används av BMW. Helt stabilt system.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Yngve
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 21 okt 2014 16:15
Ort: Smögen

Re: Laddningsproblem med 2 elbilar

Inlägg av Yngve »

Finns möjligheten med solpaneler på ditt hus/tomt är det en mycket bra ekonomisk lösning.
S 85 D, strax S 100 D, har även en E-Golf senaste mod.
Solcellsanläggningar 14Kw på mitt hus och 60Kw på min industribyggnad, ( trevligare elräkningar numera )
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Laddningsproblem med 2 elbilar

Inlägg av jonas »

Yngve skrev:
Finns möjligheten med solpaneler på ditt hus/tomt är det en mycket bra ekonomisk lösning.
Ja jag undersöker detta mycket just nu. Skall anlägga 43kW, tänker jag, då blir laddningsproblemet ett minne blott.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Erik
Inlägg: 48
Blev medlem: 14 sep 2015 18:49

Re: Laddningsproblem med 2 elbilar

Inlägg av Erik »

Finns ett system med laddbox inkl laststyrning för 7995kr Typ2 med 1 fas 16amp
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Laddningsproblem med 2 elbilar

Inlägg av Kalle »

Erik skrev:
Finns ett system med laddbox inkl laststyrning för 7995kr Typ2 med 1 fas 16amp
Du kan bygga in laddelectroniken i hansken och ha en vanlig 3-fas hanske i andra ändan. Myyyket billigare, priserna på laddboxar är helt orimliga tycker jag.

Här har du styrelectroniken som behövs http://www.ev-power.eu/Electric-Cars/EV ... ation.html

Och här är ett kitt http://www.ev-power.eu/Electric-Cars/As ... onics.html
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Laddningsproblem med 2 elbilar

Inlägg av jonas »

Det är den elektroniken jag bl.a har använt mig av, lite synd man måste ha en ~230V till ~12V omvandlare för att driva reläet. Det är den transformatorn som är störst och klumpigast. Annars hade den verkligen varit smidig. Funkar bäst som enfasladdare, i trefasutförande blir kontaktorn så stor.
OpenEVSE har en smidigare variant med styrning direkt av 230V kontaktor, allt ihopbyggt men lite större.
http://store.openevse.com/collections/f ... controller
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Basunen
Inlägg: 151
Blev medlem: 05 mar 2014 17:29
Ort: Linköping

Re: Laddningsproblem med 2 elbilar

Inlägg av Basunen »

jonas skrev:
Yngve skrev:
Finns möjligheten med solpaneler på ditt hus/tomt är det en mycket bra ekonomisk lösning.
Ja jag undersöker detta mycket just nu. Skall anlägga 43kW, tänker jag, då blir laddningsproblemet ett minne blott.
Skicka ett mail med info om adress, årsförbrukning och huvudsäkring till fridholm@ppam.se så kommer det kalkyl/offert.
Med vänlig hälsning Henrik Fridholm, teknisk säljare, PPAM Solkraft
_________________________________________________________________
Leaf, 9000mil. Såld
BMW 520d, 75%RME/25%HVO 23,000 mil Såld
Kia EV6+ AWD Vässla elmoppe
Moped Express Radexi 1956, väldigt fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Skriv svar