Laddningsproblem med 2 elbilar

Här diskuterar vi om Teslas framtida produkter

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare
Inlägg: 607
Blev medlem: 14 aug 2015 08:32
Ort: Skåne Centrum

Laddningsproblem med 2 elbilar

Inlägg av Challe76a »

Hej på er.

Funderar på om man skulle slå till på en elbil till. Men nu har jag ett problem har jag märkt. Med bubbelkopp och en massa andra grejer så räcker inte strömmen riktigt till. Jag har varit tvungen att dra ner till 10 Amp i Teslan för att ha lite marginal. Kanske skulle klara 12-13 men sen startas en tvättmaskin eller tumlare och en ugn och att hålla på och stänga av saker känns ju sådär. Schemaläggning går ju använda men idag när jag kom hem så tar det styvt 8 timmar att ladda till 90%. Kommer jag hem 21:00 så är den laddad till klockan 05:00. Med en elbil till så måste jag hitta på något. Att dra in mer el blir nog dyrt då jag bor 1 km från närmaste ellåda och som jag fattat det har vi redan maxat. Någon med någon klok idé? Har 25 Amp och stort hus för er som undrar (300+100 kvm uppvärmt med Bergvärme)
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Laddningsproblem med 2 elbilar

Inlägg av Martinen »

Det beror lite på vad hu laddningen ser ut för den andra bilen.. Är det enfas eller 3-fas mm.
Jag tror det mesta går att lösa med lite planering. Om det blir som du säger att du kommer hem sent, så kanske den andra bilen redan kunnat ladda i 5-6 timmar. Det är väl oftast så att man kanske klarar sig utan att ladda helt fullt.
Användarvisningsbild
Elektrokungen
Teslaägare
Inlägg: 451
Blev medlem: 16 apr 2015 09:10
Ort: Mölndal

Re: Laddningsproblem med 2 elbilar

Inlägg av Elektrokungen »

Ett par powerwalls löser väl problemet?
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Laddningsproblem med 2 elbilar

Inlägg av Martinen »

Bör klara sig utan
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare
Inlägg: 607
Blev medlem: 14 aug 2015 08:32
Ort: Skåne Centrum

Re: Laddningsproblem med 2 elbilar

Inlägg av Challe76a »

Tänkte ju det kunde bli en Model 3...antar att den laddas som Teslan. Kan ju flytta närmare en laddstolpe i byn annars och parkera där varje natt. Det kanske skulle räcka men kräver lite struktur på laddningen. Den som kommer sist måste schemalägga sin laddning att börja när den andra är klar...detta ska man lära frugan :?
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Laddningsproblem med 2 elbilar

Inlägg av Leo »

www.ferroamp.se kan nog var till hjälp?

De har någon "låda" som jämnar ut lasten optimalt mellan alla faserna.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare
Inlägg: 607
Blev medlem: 14 aug 2015 08:32
Ort: Skåne Centrum

Re: Laddningsproblem med 2 elbilar

Inlägg av Challe76a »

Jag kan ladda 9 kW per timme. Med 14 timmar (teoretisk) laddtid per kväll/natt så borde man ju klara två bilar. Gäller ju bara hålla koll på när den andra blir klar. Kan man ha två bilar i tesla appen? Annars måste ju det lösas...
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Laddningsproblem med 2 elbilar

Inlägg av Martinen »

Ja jag tror helt klart det är möjligt.
Min bil laddar nog i snitt max halva nätterna.
Sen ett tag tillbaka ser det ut som man kan hantera flera bilar i appen.
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare
Inlägg: 607
Blev medlem: 14 aug 2015 08:32
Ort: Skåne Centrum

Re: Laddningsproblem med 2 elbilar

Inlägg av Challe76a »

Martinen skrev:
Ja jag tror helt klart det är möjligt.
Min bil laddar nog i snitt max halva nätterna.
Sen ett tag tillbaka ser det ut som man kan hantera flera bilar i appen.
Kanske det bästa är att bara beställa en så tar man konsekvenserna av det helt enkelt :D
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Laddningsproblem med 2 elbilar

Inlägg av Martinen »

Challe76a skrev:
Martinen skrev:
Ja jag tror helt klart det är möjligt.
Min bil laddar nog i snitt max halva nätterna.
Sen ett tag tillbaka ser det ut som man kan hantera flera bilar i appen.
Kanske det bästa är att bara beställa en så tar man konsekvenserna av det helt enkelt :D
Låter som en bra plan. :D
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Laddningsproblem med 2 elbilar

Inlägg av TiborBlomhall »

Challe76a skrev:
Jag kan ladda 9 kW per timme. Med 14 timmar (teoretisk) laddtid per kväll/natt så borde man ju klara två bilar. Gäller ju bara hålla koll på när den andra blir klar. Kan man ha två bilar i tesla appen? Annars måste ju det lösas...
Du kan låta laddboxarna hålla reda på varandra isf bilarna. Det finns flera laddboxar som kan nätverksanslutas och kommunicera med varandra. Först när ena bilen har laddats färdigt släpper den andra laddboxen på strömmen till bil nr 2.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Laddningsproblem med 2 elbilar

Inlägg av apkungen »

Hur stor är risken att du kommer ha två bilar så pass urladdade och behöva full kan laddning nästa dag? Den risken kanske är så låg att du kan svänga förbi en sc dessa få gånger? Jag skulle ställa båda två på att alltid ladda 6A så slipper man timer och sånt eller köra på tibors alternativ.
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare
Inlägg: 607
Blev medlem: 14 aug 2015 08:32
Ort: Skåne Centrum

Re: Laddningsproblem med 2 elbilar

Inlägg av Challe76a »

apkungen skrev:
Hur stor är risken att du kommer ha två bilar så pass urladdade och behöva full kan laddning nästa dag? Den risken kanske är så låg att du kan svänga förbi en sc dessa få gånger? Jag skulle ställa båda två på att alltid ladda 6A så slipper man timer och sånt eller köra på tibors alternativ.
Nej risken är väl inte så stor, har 15 mil till närmaste SC så det är ju inget alternativ. Hur som enkel lösning med 6 Amp, varför krångla till det.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Laddningsproblem med 2 elbilar

Inlägg av jonas »

Detta problem tampas jag med varje dag. Största problemet för mig är att den ena bara laddas på 1 fas och behöver 16A varje natt för att bli full morgonen kl 2. Därefter laddar jag Teslan fram till 6 då jag åker hemifrån. Jag hinner inte alltid ladda fullt men jag tar mig dit jag ska utan problem tänkte sätta dit ett slavrelä på 1fas kontaktorn som är nc som går i serie till tesla kontaktorns dragspole. På så sätt bryter 1faskontaktorn strömmen till min kontakor för teslan om 1fas bilen laddar.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Laddningsproblem med 2 elbilar

Inlägg av apkungen »

Challe76a skrev:
apkungen skrev:
Hur stor är risken att du kommer ha två bilar så pass urladdade och behöva full kan laddning nästa dag? Den risken kanske är så låg att du kan svänga förbi en sc dessa få gånger? Jag skulle ställa båda två på att alltid ladda 6A så slipper man timer och sånt eller köra på tibors alternativ.
Nej risken är väl inte så stor, har 15 mil till närmaste SC så det är ju inget alternativ. Hur som enkel lösning med 6 Amp, varför krångla till det.
Jag menade att om du inte laddar fullt och behöver åka långt nästa dag så kanske du åker förbi en sc på dessa långkörningar? Isf behöver du ju inte mer än 15 mil på morgonen. Men det kanske inte är så enkelt?

Ett klurigare alternativ skulle vara att styra värmepumpen så att den går som mest under dagen, värmer upp huset nån grad extra och lagrar lite termisk energi i stommen, ställs ned under natten när bilarna laddar och låter då värmen i huset sjunka nån grad.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Laddningsproblem med 2 elbilar

Inlägg av TiborBlomhall »

Har man två eller fler elbilar som ska laddas samtidigt kan man bekanta sig med laddboxar med nätverksanslutning.

Med dem kan man få till ganska så avancerade fördelningar av laddströmmarna. Förutom enkla fallet med att bil B väntar tills bil A har laddat färdigt kan man även få till funktioner som att bil A får säg 5A och bil B får 11A att ladda med - eller tom så avancerat att bil A får 16A de första timmarna, sen endast 5A resten av natten eller tills den är fulladdad, och bil B får resten av strömmen.

Vanlig vägguttag eller trefasuttag duger alldeles utmärkt om du har en elbil... EN elbil. Men så snart det börjar komma in flera elbilar i bilden bör man ha något mer intelligent sätt att fördela strömmen. Två bilar är gränsfall - visst klarar man fixa så de laddas bra även med vanliga vägguttag. Men betänk samma scenario med 4 eller 8 eller ännu fler elbilar i ett garage...
olza
Inlägg: 223
Blev medlem: 05 jul 2014 13:09
Ort: Karlstad

Re: Laddningsproblem med 2 elbilar

Inlägg av olza »

Vad ni krånglar till det!

Sätt en effektvakt på elpatronen i värmepumpen så är problemet löst, eller åtminstone en del av problemet.
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Laddningsproblem med 2 elbilar

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag har hellre 70% laddning i bilen än 17 grader hemma...
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 okt 2015 10:36
Ort: Asmundtorp

Re: Laddningsproblem med 2 elbilar

Inlägg av drakbane »

Håller med Olza där, har så själv, dock inge elbil..än, men när den kommer är det så jag ska köra. Tittar för fullt på elbil till frun oxo, och då inträder ju detta problem.
Jag har bara 16A in, så med 25A finns det ju lite större svängrum, jag är klart för den ideen att värma upp lite mer vid 16 - 18-tiden, kanske för att låta en effektvakt strypa värmen på natten.
Sen om det är 17 grader på morgonen med fulladdade batterier, då får man kanske börja titta på isoleringen..... :roll:

Min spontana tanke är annars, en ackumulatortank, som värms på em o levererar ut under natten.
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Laddningsproblem med 2 elbilar

Inlägg av Martinen »

olza skrev:
Vad ni krånglar till det!

Sätt en effektvakt på elpatronen i värmepumpen så är problemet löst, eller åtminstone en del av problemet.
Jag har satt min effektvakt på bilen.
Så stänger jag laddningen om vi kör för mycket annat.
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Laddningsproblem med 2 elbilar

Inlägg av jonas »

Är inte nätverksuppkopplade laddstolpar väldigt dyra? Jag har byggt mina laddstationer själv i tron att färdiga lösningar är på tok för dyra. Mina två stationer gick på strax under 5000kr plus lite jobb som var lärorikt. Skulle gärna skaffa en tesla wallbox om den var lite intelligent. Tycker den var slim och snygg.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 okt 2015 10:36
Ort: Asmundtorp

Re: Laddningsproblem med 2 elbilar

Inlägg av drakbane »

Det lät intressant! Hur ser de ut m.m.
Är just på väg att fixa något själv, köpevarianten går ju inte att lösa...

Skickat från Sony Z3 Dual via Tapatalk
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Laddningsproblem med 2 elbilar

Inlägg av jonas »

Hittade wallboxar från chargestorm. Där kan man ladda två elbilar samtidigt, den har effektvakt och nätverksuppkoppling som tillbehör. Skall besöka vid tillfälle och kolla upp hur detta funkar.

http://chargestorm.se/produkter/grid-co ... lansering/

Hörde med Tesla igår också om deras wallbox. Den skall komma till våren 2016. dvs ganska nära nu. Fick inget pris men den klarar 32A och kan ladda alla elbilar inte bara tesla enligt utsago från SC. Finns ingen lastbalansering eller annat lullull än slim design. Så ger inget mervärde om man har två bilar. Jag har mindre än 4h på mig att ladda min bil per natt efter i3:an, och det är inte tillräckligt om man kommer hem med tomt batteri som jag gjorde igår, hade 70% i morse.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
joel80
elbilist
Inlägg: 3071
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Laddningsproblem med 2 elbilar

Inlägg av joel80 »

Jag kanske har uppfattat fel.. Men om man har en 25A huvudsäkring så ska det väl inte vara några problem att ta ut 2 x 16A på enfas. Alltså man sätter dom ju på olika säkringar (och faser om det behövs..?) och ser till att inte.köra bastun samtidigt...
Att man har huvudsäkring på 25A betyder INTE att man bara kan ta ut 230x25=5750w...
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Laddningsproblem med 2 elbilar

Inlägg av jonas »

Man plockar ut 3x16A på en Tesla om man inte sänker laddströmmen till ex 3x5A som då tar drygt 3ggr längre tid att ladda.
På en ex i3:a plockar man ut 1x16A dvs om jag laddar två bilar samtidigt har jag belastning av 16A på två faser och 32A på en fas. En laddbox som känner av strömförbrukningen kan sänka till vad huvudsäkringen klarar av, lämpligtvis Teslan som ändå klarar av att trycka in fler kWh på samma laddström eftersom den använder alla faser.
Teslan laddar 3x230V alltså mellan alla tre faser och nollan. dvs 3x 230Vx16A=ca11kW.
Teslan laddar verkligen 16A per fas.
i3 laddar 1x 230Vx16A= Ca 3,7kW i teorin, Den laddar aldrig 16A, snarare 14,8A.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Skriv svar