Laddningsproblem med 2 elbilar

Här diskuterar vi om Teslas framtida produkter

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Laddningsproblem med 2 elbilar

Inlägg av TiborBlomhall »

Challe76a skrev:
Jag kan ladda 9 kW per timme. Med 14 timmar (teoretisk) laddtid per kväll/natt så borde man ju klara två bilar. Gäller ju bara hålla koll på när den andra blir klar. Kan man ha två bilar i tesla appen? Annars måste ju det lösas...
Du kan låta laddboxarna hålla reda på varandra isf bilarna. Det finns flera laddboxar som kan nätverksanslutas och kommunicera med varandra. Först när ena bilen har laddats färdigt släpper den andra laddboxen på strömmen till bil nr 2.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Laddningsproblem med 2 elbilar

Inlägg av apkungen »

Hur stor är risken att du kommer ha två bilar så pass urladdade och behöva full kan laddning nästa dag? Den risken kanske är så låg att du kan svänga förbi en sc dessa få gånger? Jag skulle ställa båda två på att alltid ladda 6A så slipper man timer och sånt eller köra på tibors alternativ.
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare
Inlägg: 607
Blev medlem: 14 aug 2015 08:32
Ort: Skåne Centrum

Re: Laddningsproblem med 2 elbilar

Inlägg av Challe76a »

apkungen skrev:
Hur stor är risken att du kommer ha två bilar så pass urladdade och behöva full kan laddning nästa dag? Den risken kanske är så låg att du kan svänga förbi en sc dessa få gånger? Jag skulle ställa båda två på att alltid ladda 6A så slipper man timer och sånt eller köra på tibors alternativ.
Nej risken är väl inte så stor, har 15 mil till närmaste SC så det är ju inget alternativ. Hur som enkel lösning med 6 Amp, varför krångla till det.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Laddningsproblem med 2 elbilar

Inlägg av jonas »

Detta problem tampas jag med varje dag. Största problemet för mig är att den ena bara laddas på 1 fas och behöver 16A varje natt för att bli full morgonen kl 2. Därefter laddar jag Teslan fram till 6 då jag åker hemifrån. Jag hinner inte alltid ladda fullt men jag tar mig dit jag ska utan problem tänkte sätta dit ett slavrelä på 1fas kontaktorn som är nc som går i serie till tesla kontaktorns dragspole. På så sätt bryter 1faskontaktorn strömmen till min kontakor för teslan om 1fas bilen laddar.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Laddningsproblem med 2 elbilar

Inlägg av apkungen »

Challe76a skrev:
apkungen skrev:
Hur stor är risken att du kommer ha två bilar så pass urladdade och behöva full kan laddning nästa dag? Den risken kanske är så låg att du kan svänga förbi en sc dessa få gånger? Jag skulle ställa båda två på att alltid ladda 6A så slipper man timer och sånt eller köra på tibors alternativ.
Nej risken är väl inte så stor, har 15 mil till närmaste SC så det är ju inget alternativ. Hur som enkel lösning med 6 Amp, varför krångla till det.
Jag menade att om du inte laddar fullt och behöver åka långt nästa dag så kanske du åker förbi en sc på dessa långkörningar? Isf behöver du ju inte mer än 15 mil på morgonen. Men det kanske inte är så enkelt?

Ett klurigare alternativ skulle vara att styra värmepumpen så att den går som mest under dagen, värmer upp huset nån grad extra och lagrar lite termisk energi i stommen, ställs ned under natten när bilarna laddar och låter då värmen i huset sjunka nån grad.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Laddningsproblem med 2 elbilar

Inlägg av TiborBlomhall »

Har man två eller fler elbilar som ska laddas samtidigt kan man bekanta sig med laddboxar med nätverksanslutning.

Med dem kan man få till ganska så avancerade fördelningar av laddströmmarna. Förutom enkla fallet med att bil B väntar tills bil A har laddat färdigt kan man även få till funktioner som att bil A får säg 5A och bil B får 11A att ladda med - eller tom så avancerat att bil A får 16A de första timmarna, sen endast 5A resten av natten eller tills den är fulladdad, och bil B får resten av strömmen.

Vanlig vägguttag eller trefasuttag duger alldeles utmärkt om du har en elbil... EN elbil. Men så snart det börjar komma in flera elbilar i bilden bör man ha något mer intelligent sätt att fördela strömmen. Två bilar är gränsfall - visst klarar man fixa så de laddas bra även med vanliga vägguttag. Men betänk samma scenario med 4 eller 8 eller ännu fler elbilar i ett garage...
olza
Inlägg: 223
Blev medlem: 05 jul 2014 13:09
Ort: Karlstad

Re: Laddningsproblem med 2 elbilar

Inlägg av olza »

Vad ni krånglar till det!

Sätt en effektvakt på elpatronen i värmepumpen så är problemet löst, eller åtminstone en del av problemet.
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Laddningsproblem med 2 elbilar

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag har hellre 70% laddning i bilen än 17 grader hemma...
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 okt 2015 10:36
Ort: Asmundtorp

Re: Laddningsproblem med 2 elbilar

Inlägg av drakbane »

Håller med Olza där, har så själv, dock inge elbil..än, men när den kommer är det så jag ska köra. Tittar för fullt på elbil till frun oxo, och då inträder ju detta problem.
Jag har bara 16A in, så med 25A finns det ju lite större svängrum, jag är klart för den ideen att värma upp lite mer vid 16 - 18-tiden, kanske för att låta en effektvakt strypa värmen på natten.
Sen om det är 17 grader på morgonen med fulladdade batterier, då får man kanske börja titta på isoleringen..... :roll:

Min spontana tanke är annars, en ackumulatortank, som värms på em o levererar ut under natten.
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Laddningsproblem med 2 elbilar

Inlägg av Martinen »

olza skrev:
Vad ni krånglar till det!

Sätt en effektvakt på elpatronen i värmepumpen så är problemet löst, eller åtminstone en del av problemet.
Jag har satt min effektvakt på bilen.
Så stänger jag laddningen om vi kör för mycket annat.
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Laddningsproblem med 2 elbilar

Inlägg av jonas »

Är inte nätverksuppkopplade laddstolpar väldigt dyra? Jag har byggt mina laddstationer själv i tron att färdiga lösningar är på tok för dyra. Mina två stationer gick på strax under 5000kr plus lite jobb som var lärorikt. Skulle gärna skaffa en tesla wallbox om den var lite intelligent. Tycker den var slim och snygg.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 okt 2015 10:36
Ort: Asmundtorp

Re: Laddningsproblem med 2 elbilar

Inlägg av drakbane »

Det lät intressant! Hur ser de ut m.m.
Är just på väg att fixa något själv, köpevarianten går ju inte att lösa...

Skickat från Sony Z3 Dual via Tapatalk
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Laddningsproblem med 2 elbilar

Inlägg av jonas »

Hittade wallboxar från chargestorm. Där kan man ladda två elbilar samtidigt, den har effektvakt och nätverksuppkoppling som tillbehör. Skall besöka vid tillfälle och kolla upp hur detta funkar.

http://chargestorm.se/produkter/grid-co ... lansering/

Hörde med Tesla igår också om deras wallbox. Den skall komma till våren 2016. dvs ganska nära nu. Fick inget pris men den klarar 32A och kan ladda alla elbilar inte bara tesla enligt utsago från SC. Finns ingen lastbalansering eller annat lullull än slim design. Så ger inget mervärde om man har två bilar. Jag har mindre än 4h på mig att ladda min bil per natt efter i3:an, och det är inte tillräckligt om man kommer hem med tomt batteri som jag gjorde igår, hade 70% i morse.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Laddningsproblem med 2 elbilar

Inlägg av joel80 »

Jag kanske har uppfattat fel.. Men om man har en 25A huvudsäkring så ska det väl inte vara några problem att ta ut 2 x 16A på enfas. Alltså man sätter dom ju på olika säkringar (och faser om det behövs..?) och ser till att inte.köra bastun samtidigt...
Att man har huvudsäkring på 25A betyder INTE att man bara kan ta ut 230x25=5750w...
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Laddningsproblem med 2 elbilar

Inlägg av jonas »

Man plockar ut 3x16A på en Tesla om man inte sänker laddströmmen till ex 3x5A som då tar drygt 3ggr längre tid att ladda.
På en ex i3:a plockar man ut 1x16A dvs om jag laddar två bilar samtidigt har jag belastning av 16A på två faser och 32A på en fas. En laddbox som känner av strömförbrukningen kan sänka till vad huvudsäkringen klarar av, lämpligtvis Teslan som ändå klarar av att trycka in fler kWh på samma laddström eftersom den använder alla faser.
Teslan laddar 3x230V alltså mellan alla tre faser och nollan. dvs 3x 230Vx16A=ca11kW.
Teslan laddar verkligen 16A per fas.
i3 laddar 1x 230Vx16A= Ca 3,7kW i teorin, Den laddar aldrig 16A, snarare 14,8A.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Laddningsproblem med 2 elbilar

Inlägg av danni »

Den korrekta uträkningen för effekten vid laddning på trefas 400 V / 16 A är:

sqrt(3) * 400 * 16 ≈ 11085 W ≈ 11 kW (men det blir samma siffra, ja).

BMW i3 är begränsad till 12 A när man laddar med medföljande sladd ur vanligt vägguttag, dvs 230 * 12 = 2,76 kW. Med en laddbox på 16 A kan den dra 3,4 kW enligt BMW, och med 32 A blir det 7,4 kW (fråga mig inte varför det inte är 3,7 kW på 16 A, men det stämmer ju med din observation om 14,8 A).
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Elektrokungen
Teslaägare
Inlägg: 451
Blev medlem: 16 apr 2015 09:10
Ort: Mölndal

Re: Laddningsproblem med 2 elbilar

Inlägg av Elektrokungen »

joel80 skrev:
Att man har huvudsäkring på 25A betyder INTE att man bara kan ta ut 230x25=5750w...
Näää, du kan inte dra mer än 25A om huvudsäkringen är på 25A. Däremot använder man normalt tröga säkringar som tillåter överlast en stund.
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Laddningsproblem med 2 elbilar

Inlägg av LarsL »

Men har man 25A så borde ju Teslan kunna ligga med 16A på tre faser och sedan BMW på 1-fas med 9A. Om du sänker Teslan till 13A då kan du köra BMW på 12A till och med. De andra faserna borde ha tillräckligt för TV, disk och tvätt mm bara man undviker BMW fasen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Laddningsproblem med 2 elbilar

Inlägg av jonas »

Mmm i3:an har inte lika smart funktion som förstår var man är och kommer ihåg laddstyrka beroende på ställe. Och varje dag måste vi ladda i3an inför hemkörning på jobbet och då måste den stå på max för att hinna bli klar för att ta sig hem. Det blir väldigt omständligt att behöva ändra laddstyrka två ggr per dag. Därför står den på max hela tiden i mitt fall. Och jag vill ha en hållbar lösning där jag slipper hålla koll på när den ena eller andra bilen är klar. Så jag söker inte kompromisser eller abrovinker, det skall vara enkelt plug&play. Vill inte hålla reda på om det torktumlaren eller ugnen jag inte fick använda om jag laddade den ena eller andra bilen. Ett enklare alternativ i mitt fall är att höja säkringen till 50A.
Men olika lösningar finnes:

FerroAmp har en
och
Chargestorm en annan lösning

sen har jag en tredje där ena fasen till teslan går via ett hjälprelä som bryter om i3:an laddar samtidigt. Därmed laddar teslan med 2x230Vx16A= 7,4kW.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Laddningsproblem med 2 elbilar

Inlägg av jonas »

danni skrev:
Den korrekta uträkningen för effekten vid laddning på trefas 400 V / 16 A är:

sqrt(3) * 400 * 16 ≈ 11085 W ≈ 11 kW (men det blir samma siffra, ja).
JA detta stämmer, om man har ett jämnt belastat trefassystem med systemspänningen 400V.

Jag tror att Tesla jobbar på fasspänningen 230V, nedan följer mitt resonemang.
Hade Tesla använt systemspänningen 400V i sin koppling skulle skulle det vid ett(1) fasbortfall försvinna 67% av effekten och om två faser försvann skulle det inte gå att ladda alls.

Med Teslan kan man ta bort olika faser och den fungerar ändå på de faser som är kvar, eftersom man INTE använder fas mot fas med systemspänningen 400V.
Alltså:
Tesla använder fasspänningen 230V och nolla därför går det att ta bort upp till två faser och ändå ladda.
Så tror jag
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Laddningsproblem med 2 elbilar

Inlägg av LarsL »

jonas skrev:
Mmm i3:an har inte lika smart funktion som förstår var man är och kommer ihåg laddstyrka beroende på ställe. Och varje dag måste vi ladda i3an inför hemkörning på jobbet och då måste den stå på max för att hinna bli klar för att ta sig hem. Det blir väldigt omständligt att behöva ändra laddstyrka två ggr per dag. Därför står den på max hela tiden i mitt fall. Och jag vill ha en hållbar lösning där jag slipper hålla koll på när den ena eller andra bilen är klar. Så jag söker inte kompromisser eller abrovinker, det skall vara enkelt plug&play. Vill inte hålla reda på om det torktumlaren eller ugnen jag inte fick använda om jag laddade den ena eller andra bilen. Ett enklare alternativ i mitt fall är att höja säkringen till 50A.
Men olika lösningar finnes:

FerroAmp har en
och
Chargestorm en annan lösning

sen har jag en tredje där ena fasen till teslan går via ett hjälprelä som bryter om i3:an laddar samtidigt. Därmed laddar teslan med 2x230Vx16A= 7,4kW.
Teslan går ju dra ner och dem kommer ihåg också så dra ner Teslan så att du kan ladda BMW utan problem på vilken annan fas som helst.
Sen ser man till så att resten körs på den fas dom inte används av BMW. Helt stabilt system.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Yngve
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 21 okt 2014 16:15
Ort: Smögen

Re: Laddningsproblem med 2 elbilar

Inlägg av Yngve »

Finns möjligheten med solpaneler på ditt hus/tomt är det en mycket bra ekonomisk lösning.
S 85 D, strax S 100 D, har även en E-Golf senaste mod.
Solcellsanläggningar 14Kw på mitt hus och 60Kw på min industribyggnad, ( trevligare elräkningar numera )
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Laddningsproblem med 2 elbilar

Inlägg av jonas »

Yngve skrev:
Finns möjligheten med solpaneler på ditt hus/tomt är det en mycket bra ekonomisk lösning.
Ja jag undersöker detta mycket just nu. Skall anlägga 43kW, tänker jag, då blir laddningsproblemet ett minne blott.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Erik
Inlägg: 48
Blev medlem: 14 sep 2015 18:49

Re: Laddningsproblem med 2 elbilar

Inlägg av Erik »

Finns ett system med laddbox inkl laststyrning för 7995kr Typ2 med 1 fas 16amp
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Laddningsproblem med 2 elbilar

Inlägg av Kalle »

Erik skrev:
Finns ett system med laddbox inkl laststyrning för 7995kr Typ2 med 1 fas 16amp
Du kan bygga in laddelectroniken i hansken och ha en vanlig 3-fas hanske i andra ändan. Myyyket billigare, priserna på laddboxar är helt orimliga tycker jag.

Här har du styrelectroniken som behövs http://www.ev-power.eu/Electric-Cars/EV ... ation.html

Och här är ett kitt http://www.ev-power.eu/Electric-Cars/As ... onics.html
Skriv svar