100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Här diskuterar vi om Teslas framtida produkter

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av Remuz »

Tänk suc på varje rastplats. Barnen ska kissa, risifrutti ska ätas, det ska springas i skogen, vips så fick man 10-20mil till. Jag stannar på många fler ställen än suc när jag åker med mina två småbarn. Kunde jag ladda på dessa ställen skulle jag slippa stå länge i Arboga och kanske helt slippa Jungs trista bensinstation.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av LarsL »

Det behöver ju inte nödvändigtvis vara Superchargers det kan ju funka med en Chademo också. Det viktiga är ju att man laddar varje gån man stor still.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av Smutt »

LarsL skrev:
Det behöver ju inte nödvändigtvis vara Superchargers det kan ju funka med en Chademo också. Det viktiga är ju att man laddar varje gån man stor still.
Men då måste man betala :o och köpa adapter
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
18650
Inlägg: 542
Blev medlem: 27 jan 2015 13:33

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av 18650 »

Smutt skrev:
LarsL skrev:
Det behöver ju inte nödvändigtvis vara Superchargers det kan ju funka med en Chademo också. Det viktiga är ju att man laddar varje gån man stor still.
Men då måste man betala :o och köpa adapter
Vad är det man skall betala på chademo som är gratis på Superchargers? Laddningen kan ju kosta i kWh, per tid eller vara gratis på både chademo och Superchargers.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av Smutt »

18650 skrev:
Smutt skrev:
LarsL skrev:
Det behöver ju inte nödvändigtvis vara Superchargers det kan ju funka med en Chademo också. Det viktiga är ju att man laddar varje gån man stor still.
Men då måste man betala :o och köpa adapter
Vad är det man skall betala på chademo som är gratis på Superchargers? Laddningen kan ju kosta i kWh, per tid eller vara gratis på både chademo och Superchargers.
Personligen så har jag ingen adapter så min kunskap om chademo är väldigt begränsad men nu har jag en S så laddning i SUC är gratis vilket jag märker påverkar vilka vägar jag tar och var jag äter osv
Hade jag haft bara en M3 hade jag köpt adaptern direkt och då hade det som du säger inte spelat nån större roll var jag laddade
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av Svenssons »

Smutt skrev:
Hade jag haft bara en M3 hade jag köpt adaptern direkt och då hade det som du säger inte spelat nån större roll var jag laddade
Mycket möjligt att det inte kommer någon adapter till Model 3. Tesla bygger förhoppningsvis den så att den kan ladda CCS direkt från leverans, verkar i alla fall finnas utrymme för kontakten bakom laddluckan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 493
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av Hammar »

Svenssons skrev:
Smutt skrev:
Hade jag haft bara en M3 hade jag köpt adaptern direkt och då hade det som du säger inte spelat nån större roll var jag laddade
Mycket möjligt att det inte kommer någon adapter till Model 3. Tesla bygger förhoppningsvis den så att den kan ladda CCS direkt från leverans, verkar i alla fall finnas utrymme för kontakten bakom laddluckan.
Finns väl egentligen ingen anledning varför inte Chademo adaptern inte skulle fungera på Model 3. Men om bilen får CCS så finns det ju liten anledning att köpa en till bilen, om man inte skulle råka på någon snabbladdare utan CCS.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av Svenssons »

Hammar skrev:
Svenssons skrev:
Smutt skrev:
Hade jag haft bara en M3 hade jag köpt adaptern direkt och då hade det som du säger inte spelat nån större roll var jag laddade
Mycket möjligt att det inte kommer någon adapter till Model 3. Tesla bygger förhoppningsvis den så att den kan ladda CCS direkt från leverans, verkar i alla fall finnas utrymme för kontakten bakom laddluckan.
Finns väl egentligen ingen anledning varför inte Chademo adaptern inte skulle fungera på Model 3. Men om bilen får CCS så finns det ju liten anledning att köpa en till bilen, om man inte skulle råka på någon snabbladdare utan CCS.
Sant! Misstänker och hoppas att det kommer CCS för 150 kW till Model 3. Då känns 50 kW Chademo som rätt överflödig. Dock så är Chademo mer utbrett än så länge. Nyare stationer har dock oftast både och.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 493
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av Hammar »

Svenssons skrev:
Hammar skrev:
Svenssons skrev:
Smutt skrev:
Hade jag haft bara en M3 hade jag köpt adaptern direkt och då hade det som du säger inte spelat nån större roll var jag laddade
Mycket möjligt att det inte kommer någon adapter till Model 3. Tesla bygger förhoppningsvis den så att den kan ladda CCS direkt från leverans, verkar i alla fall finnas utrymme för kontakten bakom laddluckan.
Finns väl egentligen ingen anledning varför inte Chademo adaptern inte skulle fungera på Model 3. Men om bilen får CCS så finns det ju liten anledning att köpa en till bilen, om man inte skulle råka på någon snabbladdare utan CCS.
Sant! Misstänker och hoppas att det kommer CCS för 150 kW till Model 3. Då känns 50 kW Chademo som rätt överflödig. Dock så är Chademo mer utbrett än så länge. Nyare stationer har dock oftast både och.
Frågan bli ju då om det blir CCS på USA bilarna också. Skulle ju vara konstigt om vi fick CCS i Europa utan att USA bilarna har det. På USA bilarna skulle de ju kunna sätta den amerikanska versionen av CCS på högersidan av bilen. I så fall blir ju frågan om de kompletterar kontakten på vänstersidan på Europa bilarna med CCS stiften, eller om även EU bilarna får CCS på höger sida. Vore ju bra om man kunde ladda type-2 både på höger och vänster sida på bilarna i EU.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av vigge50 »

Svenssons skrev:
Hammar skrev:
Svenssons skrev:
Smutt skrev:
Hade jag haft bara en M3 hade jag köpt adaptern direkt och då hade det som du säger inte spelat nån större roll var jag laddade
Mycket möjligt att det inte kommer någon adapter till Model 3. Tesla bygger förhoppningsvis den så att den kan ladda CCS direkt från leverans, verkar i alla fall finnas utrymme för kontakten bakom laddluckan.
Finns väl egentligen ingen anledning varför inte Chademo adaptern inte skulle fungera på Model 3. Men om bilen får CCS så finns det ju liten anledning att köpa en till bilen, om man inte skulle råka på någon snabbladdare utan CCS.
Sant! Misstänker och hoppas att det kommer CCS för 150 kW till Model 3. Då känns 50 kW Chademo som rätt överflödig. Dock så är Chademo mer utbrett än så länge. Nyare stationer har dock oftast både och.
Enligt elbilsstatistik.se så finns det i Sverige 220 CCS och 221 Chademo så skillnaden är inte så stor. Tesla kommer lite efter med endast 206 supercharger.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av Svenssons »

vigge50 skrev:
Enligt elbilsstatistik.se så finns det i Sverige 220 CCS och 221 Chademo så skillnaden är inte så stor. Tesla kommer lite efter med endast 206 supercharger.
Tänker mer på resor i Europa och t.ex. Estland som jag funderar på att passera i min Östersjön-runt-resa. Nu blir dock denna resa av nästa år, i år blir det innervarvet istället... Jag tror dock att Chademo inte kommer att ha någon fördel inom 1-2 år.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av LarsL »

Det måste ju vara en försvinnande liten del som åker till Estland med sin Model 3. Det är bättre att de köper en adapter i så fall.
Att inte sätta dit ett CCS intag skulle ju verkligen kännas fel. Det finns ju uppenbarligen plats för det. Hoppas och tror att de inte bekymrar sig för vad som funkar i USA eller inte och låter det begränsa vad vi får i EU.
Användarvisningsbild
Andreasson
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 11 jun 2015 14:57
Ort: Västerås

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av Andreasson »

För oss blir det husvagnssemester i år...
Det innebär att min 85D som jag kör ca 7000mil/år i tjänsten med, kommer att få vila i fem veckor. Det blir familjens andrabil BMW X5 som får träda in och dra husvagnen ner i Europa och tillbaka.
Min plan är att förhoppningsvis kunna byta ut X5:an mot en X om ett par år. Men då vill jag gärna ha ett riktigt stort batteri (eller annan lösning), som gör att jag kan ha en räckvidd om ca 30mil INKL HUSVAGN. Som det är nu skulle jag nätt och jämnt kunna åka mellan SUCarna och där tvingas ladda till 100% varje gång. Visst, man ska stanna och fika/luncha osv, men jag behöver inte göra det varje gång.
Så länge jag inte kan hitta ett eldrivet dragbilsalternativ som kommer ca 30-35 mil inkl husvagnen, så får nog X5:an vara kvar i familjen, men det hade ju varit trevligt att kunna byta upp sig till en X150D om några år...
Dessutom några svar på frågor som kan uppkomma:
1. JA, jag vill åka på husvagnssemester!
2. JA, jag vill åka i min EGNA bil.
3. JA, jag vill kunna köra ca 50-60mil per dag med husvagnen påkopplad där bak.
Model S 85D (2015)
Model X Long Range (2020)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Det måste ju vara en försvinnande liten del som åker till Estland med sin Model 3. Det är bättre att de köper en adapter i så fall.
Att inte sätta dit ett CCS intag skulle ju verkligen kännas fel. Det finns ju uppenbarligen plats för det. Hoppas och tror att de inte bekymrar sig för vad som funkar i USA eller inte och låter det begränsa vad vi får i EU.
Det är inte enbart Estland som Chademo historiskt har haft ett försprång i, finns Nissan-handlare runt om i Europa med enbart Chademo tex. Försprånget minskar dock allt eftersom det kommer upp fler laddstolpar.

Tesla tänker nog på Europa, de hade ju kunnat köra med sin egna kontakt även i Europa men valde att byta till Menekes Typ 2 här... Tesla har sedan gått med samarbetsgruppen för CCS så det vore konstigt om inte CCS kom.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av joel80 »

Andreasson skrev:
För oss blir det husvagnssemester i år...
Det innebär att min 85D som jag kör ca 7000mil/år i tjänsten med, kommer att få vila i fem veckor. Det blir familjens andrabil BMW X5 som får träda in och dra husvagnen ner i Europa och tillbaka.
Min plan är att förhoppningsvis kunna byta ut X5:an mot en X om ett par år. Men då vill jag gärna ha ett riktigt stort batteri (eller annan lösning), som gör att jag kan ha en räckvidd om ca 30mil INKL HUSVAGN. Som det är nu skulle jag nätt och jämnt kunna åka mellan SUCarna och där tvingas ladda till 100% varje gång. Visst, man ska stanna och fika/luncha osv, men jag behöver inte göra det varje gång.
Så länge jag inte kan hitta ett eldrivet dragbilsalternativ som kommer ca 30-35 mil inkl husvagnen, så får nog X5:an vara kvar i familjen, men det hade ju varit trevligt att kunna byta upp sig till en X150D om några år...
Dessutom några svar på frågor som kan uppkomma:
1. JA, jag vill åka på husvagnssemester!
2. JA, jag vill åka i min EGNA bil.
3. JA, jag vill kunna köra ca 50-60mil per dag med husvagnen påkopplad där bak.
Känner precis likadant fast mina krav och dagssträckor brukar vara mindre än dina. Jag är nöjd med 25 mil.. Skulle kunna tåla 20mil också. Kan planera semestern efter ca 35-mila dagstrippar om jag bara kan få en bra dragbil..

Sen är väl skillnaden att jag inte ser någon möjlighet att köpa en X, utan jag får snällt vänta på att nån tillverkare lyckas prångla ut en elbil med de förutsättningarna för lite rimligare peng. :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
18650
Inlägg: 542
Blev medlem: 27 jan 2015 13:33

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av 18650 »

Andreasson skrev:
1. JA, jag vill åka på husvagnssemester!
2. JA, jag vill åka i min EGNA bil.
3. JA, jag vill kunna köra ca 50-60mil per dag med husvagnen påkopplad där bak.
Tur jag inte är din pojkvän för det där lät inget spännande alls. :cry:
BMW i3 REX i väntan på Model3
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av joel80 »

18650 skrev:
Andreasson skrev:
1. JA, jag vill åka på husvagnssemester!
2. JA, jag vill åka i min EGNA bil.
3. JA, jag vill kunna köra ca 50-60mil per dag med husvagnen påkopplad där bak.
Tur jag inte är din pojkvän för det där lät inget spännande alls. :cry:
Hahaha.. Du har inte varit på husvagnssemester hör jag... Kan ju inte prata för Andreasson men båda mina barn är födda i April... Hahaha [FACE WITH TEARS OF JOY]
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av Jerker »

joel80 skrev:
18650 skrev:
Andreasson skrev:
1. JA, jag vill åka på husvagnssemester!
2. JA, jag vill åka i min EGNA bil.
3. JA, jag vill kunna köra ca 50-60mil per dag med husvagnen påkopplad där bak.
Tur jag inte är din pojkvän för det där lät inget spännande alls. :cry:
Hahaha.. Du har inte varit på husvagnssemester hör jag... Kan ju inte prata för Andreasson men båda mina barn är födda i April... Hahaha [FACE WITH TEARS OF JOY]
:D :D :D
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av LarsL »

Ja något måste man ju sysselsätta sig med...
18650
Inlägg: 542
Blev medlem: 27 jan 2015 13:33

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av 18650 »

joel80 skrev:
Hahaha.. Du har inte varit på husvagnssemester hör jag... Kan ju inte prata för Andreasson men båda mina barn är födda i April... Hahaha [FACE WITH TEARS OF JOY]
Hehe nej det har jag inte. Men jag har aldrig ifrågasatt varför alla har pippi på att köra sina Teslor till Hamburg hahaha. :mrgreen:
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av Laban »

Dags att ta upp denna tråd igen nu efter Semi eventet, Roadsterns 200 kWh batteripack. De $75/kWh som priset på Semin indikerar.

Hur ska man få alla att köpa eldrivna fordon ? De som elbilsentusiasterna kallar gnällspikar som vill kunna köra 50 mil i sträck oavsett väder/vind. Husvagnsägare (se ovan/tidigare i tråden), de som gillar att köra runt i husbil osv.

Är då verkligen 200 kWh (~100 mils räckvidd) orimligt ? Jag tycker inte det. $75/kWh ger 173 000 :- ink tull och moms. 87 000 :- extra för 100 -> 200 kWh. Hur många här skulle betala den summan för dubbla laddhastigheten + räckvidden ?

Snabbladdningsnätverket i alla ära men om man verkligen vill tvåla dit konkurrenterna så vore 150-200 kWh batteripack definitivt ett sätt att att göra det på.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av Bjelke »

Fanns det så vore det nog en del som skulle välja det iaf :) spec. om priset blev nåt liknande... Om Tesla kunde
klämma in det i bilarna vill säga (och det borde ju gå om det nu går i roadstern)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av Teslaspolen »

Men Roadstern är byggd för det, det är inte MS och MX.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av Bjelke »

Teslaspolen skrev:
Men Roadstern är byggd för det, det är inte MS och MX.
Absolut, idag är det så, men dom skulle nog ganska enkelt (nåja haha) kunna modifiera S & X...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av Teslaspolen »

Ja om gör någon rejäl refresh så kanske.
Skriv svar