100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Här diskuterar vi om Teslas framtida produkter

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av Laban »

lobbin skrev:
Personligen vette fasen om det är inte slöseri med resurser på onödigt stora batterier som troligen få kommer att utnyttja. Kan tänka mig att X kanske får något större för att göra det lättare för de som drar släp ofta.

Här förutsätter jag alltså förändringar på bilen. När det gäller framsteg i energitäthet och kemi, så kommer man troligen att släppa det vad det lider.
Det är ett slöseri för de som inte behöver det men med V2G (vehicle-to-grid) teknik så ser det lite annorlunda ut.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av vigge50 »

JFAH skrev:
Hgre energidensitet sänker också priset. Råmaterialen till batterierna är rätt kostsamma, i både brytning och raffinering, och med större automation och därmed lägre priser i form av arbete kommer andelen som utgörs av råvaror att kontinuerligt gå upp. Jag hade en konversation med om det där i ett annat sammanhang och kunde konstatera att råmaterialen i sig ligger på cirka 35 dollar för ett kg batteri. Och då är de inte uppraffinerade nog för produktion utan behöver göras i ordning. Så om man ökar energidensiteten får man ganska stor utväxling på priset, om man skött automatiserings bitarna ordentligt. Och ju mer automatiserad resten av linjen är, desto viktigare blir det att driva upp energiinnehållet för att få ned priset/kwh.
Då jag har för mig att Teslas batterier ligger på ungefär 230-250 Wh/kg så skulle råvarukostnaden i så fall ligga på 140 dollar för 1 kWh batteri.
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av lobbin »

Hur ser kostnaden ut när man börjar återanvända kasserade batterier?
Skriv svar