100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Här diskuterar vi om Teslas framtida produkter

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av Martinen »

Daoops skrev:
Elons statement är att det går att göra en bil som går 100 mil, men man skulle behöva packa frunk och trunk fulla med batterier så det är inte värt vare sig vikten eller priset.
Givetvis går allt att lösa.
Man kan ju bara höja bilen lite, och sen stapla 3 batt ovanpå varandra. Så har du en bil som klarar 100 mil typ av range, men detta kommer ju inte att hända
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av apkungen »

Jag tror inte att det är hållbart, varken ekonomiskt, miljömässigt eller bilglädjesmässigt att ha ett 250kWh batteri vilket säkert skulle krävas för att nå 100mil. Jag tror inte på någon revolution av batterier utan snarare en evolution . Varför ska man köra runt på 250kWh batteri som tar plats, väger mycket och gör att bilen drar mer och blir dyrare och ger bilen sämre köregenskaper när man oftast bara använder max en tiondel av energin i batteriet. Nej jag tror att även om priset halveras på batterier och kommer väga mindre och ta mindre plats så tror jag inte på mer än max 100kWh batteri. I framtiden med ett välutbyggt laddnät räcker nog 60kWh för de flesta. det finns också ett teoretiskt max på hur bra ett li.batteri kan bli till exempel. För att få 100mil i en elbil så krävs en riktig revolution och en helt annan biltyp. Tills dess kommer de som verkligen behöver den räckvidden att köra med hybrid eller vätgasbil tror jag, vilket kanske är 5% av Sveriges befolkning.
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av pegs »

apkungen skrev:
Varför ska man köra runt på 250kWh batteri som tar plats, väger mycket och gör att bilen drar mer och blir dyrare och ger bilen sämre köregenskaper när man oftast bara använder max en tiondel av energin i batteriet.
Om man drar en husvagn t ex. Ett inte helt utomjordiskt användningsfall för många. Jag upplever att man ofta köper bil efter sitt maximala behov, inte snittbehovet.

Om man på något sätt skulle trolla bort pris, vikt och volym på batterierna tror jag man skulle vilja ha några hundra kWh kapacitet. Varför inte?
Riktigt snabb laddning de första 60%. Bra att ha marginal ifall något oväntat inträffar. Att kunna köra till närmsta sjukhus utan att behöva stanna och ladda. Kunna köra lång sträcka med släpvagn etc...

Samtidigt med dagens tekniska begränsningar, så håller jag med om att även nu är elbilar ett bra alternativ, även om det innebär lite kompromissande med räckvidd.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av bjelkeman »

Husvagn med ett batteripack. Så man inte behöver släpa batteriet när man inte behöver det.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av LarsL »

Ska bli väldigt intressant att se vilken range man får ut med ett släp efter Model X. Det är ju risk att det blir ordentligt nedsatt eftersom det drar en hel del extra soppa att dra släp med fossilbilen.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av joel80 »

Tänk att kunna ta sin powerwall och slänga upp som "takbox" kör extra kräm när man behöver. T.ex husvagnskörning. :D Kanske inte så smidigt.. Och kanske blir för tungt som taklast.. Men just tanken på att kunna utöka sitt batteri när det väl behövs. Kanske uthyrbara batteripack med trunkanpassning för husvagns eller släp-resor.. Eller bara för att kunna utöka sin range när det verkligen skulle behövas.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av Martinen »

bjelkeman skrev:
Husvagn med ett batteripack. Så man inte behöver släpa batteriet när man inte behöver det.
Känns ju inte som en dum idé egentligen. Problemet är nog vikten på husvagnen. Många stora husvagnar har redan problem att klara viktgränserna om bar bara monterar lite et tillbehör på den.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av bylund »

Man får ju designa husvagen för det. Men det är dyrt att ha ett batteri och bara förvara det i husvagnen för en husvagnssemester per år.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av Martinen »

bylund skrev:
Man får ju designa husvagen för det. Men det är dyrt att ha ett batteri och bara förvara det i husvagnen för en husvagnssemester per år.
När man är hemma kan man ha det som hemmabatteri.
Man kan ju också skippa gasol och använda batteriet i husvagnen också.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av Laban »

Martinen skrev:
När man är hemma kan man ha det som hemmabatteri.
Precis. En mobil Powerwall helt enkelt. Och dessa (kanske inte mobila nödvändigtvis :-)) kommer att behövas, åtminstone globalt sett:

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =28&t=3102

Kolla "overgeneration risk" kurvan till 2020 som tydligen orsakas av solcellsinstallationer. Samt 8-9 PM delen av kurven som man behöver få bukt med. Tänk på en familj som har två Tesla + husvagn, kanske 200 kWh lagring totalt. Skulle kunna göra underverk om det kunde användas för detta.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av mickeisol »

Ja nu är nog dom här batterierna för bra för att vara sanna, men 15kr/st på ebay 7104*15kr≈106000kr
6,8Ah*3,6*7104=173kwh i runda släng.

106000kr/173kwh = 612kr/kwh och om man tar det i dollar 612/8,53 =$72/kwh pris vid 10 st.

om man lägger en order på 50366*7104st ungefär 360 miljoner batterier, undrar om man kan komma under 15kr/st batteri, tar man bort skyddskretsen etc kanske ytterligare billigare?

kan man räkna såhär? Ser framtiden ljus ut?

tja tyvärr kanske inte:





20160114_154846.jpg
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av Franz »

En butiks uttalande om Ultrafire 4000 mAh-batterier de säljer. Antar att man anta något liknande om de på 6800mAh.

https://fyndiq.se/product/544379-2-pack ... batterier/
Från ovanstående sida
Teknisk specifikation:
• Livslängd: ca 300-600 laddningscykler
• Kapacitet: 1800 mAh - uppmätt av oss (4000 mAh angivet av leverantör))
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av LarsL »

Men även om det är halva Ah så är det ju hyfsat pris/kWh
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Men även om det är halva Ah så är det ju hyfsat pris/kWh
Men nu är det snarare en tiondel så priset blir 10 gånger så högt...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Alven
Inlägg: 32
Blev medlem: 04 maj 2014 14:30

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av Alven »

Rekordet ligger redan på 88 mil
för model S 85kwh.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av e5m1r »

Alven skrev:
Rekordet ligger redan på 88 mil
för model S 85kwh.
Rullat i nedförsbacke ? Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Alven
Inlägg: 32
Blev medlem: 04 maj 2014 14:30

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av Alven »

https://www.youtube.com/shared?ci=PSUobTYgB2I
550,3 miles alltså drygt 88,5 mil.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av e5m1r »

Alven skrev:
https://www.youtube.com/shared?ci=PSUobTYgB2I
550,3 miles alltså drygt 88,5 mil.
Det var både nedförsbacke och medvind :)
Trötts detta så är det imponerande
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av LarsL »

Bjørns rekord fram och tillbaka till samma Supercharger är ett riktigt rekord. Men jo, det är meningslöst i verkliga livet.
Verdi

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av Verdi »

pegs skrev:
apkungen skrev:
Varför ska man köra runt på 250kWh batteri som tar plats, väger mycket och gör att bilen drar mer och blir dyrare och ger bilen sämre köregenskaper när man oftast bara använder max en tiondel av energin i batteriet.
Om man drar en husvagn t ex. Ett inte helt utomjordiskt användningsfall för många. Jag upplever att man ofta köper bil efter sitt maximala behov, inte snittbehovet.

Om man på något sätt skulle trolla bort pris, vikt och volym på batterierna tror jag man skulle vilja ha några hundra kWh kapacitet. Varför inte?
Riktigt snabb laddning de första 60%. Bra att ha marginal ifall något oväntat inträffar. Att kunna köra till närmsta sjukhus utan att behöva stanna och ladda. Kunna köra lång sträcka med släpvagn etc...

Samtidigt med dagens tekniska begränsningar, så håller jag med om att även nu är elbilar ett bra alternativ, även om det innebär lite kompromissande med räckvidd.

Dra husvagn... Ja, eller så hyr man boende på de ställen man tänkt åka till. Det här är kanske ett av de områden där en viss anpassning kommer krävas. Att alla ska ha 250 kWh batterier för att ett fåtal ska dra husvagn ett par ggr per år känns som rena idiotin.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av joel80 »

När man drar husvagn har man ofta semester.. då kan man ta det lite lugnare.. och hinner med laddpauser. Samt att han man ungar med sig måste man ändå oftast ta paus lite då ock då..
Om man i allafall kommer ca 25-30 mil vore det fint.. 20 mil som minst... och det funkar ju typ på en p100 idag om jag fattat Björns videos rätt.

Att hyra boende på det ställe man ska till är inte ett alternativ.. det är inte det man är ute efter när man åker iväg med husvagn.

I en framtida elbil hoppas jag på runt 50 riktiga mil.. och att jag då klarar ca 25mil med husvagn.

med 50 riktiga mil skulle man väldigt sällan behöva snabbladda.. kanske skulle paja lönsamheten hos de som erbjuder snabbladdare om för många har för mycket batteri i bilarna?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av Franz »

Du har en poäng där Joel80. Jag kör typ 3500 mil per år med min 85D. På sommaren går det fint att fixa 40 mil i 120 km/h. En 100D fixar ju typ 50 mil under samma förutsättningar. I mitt fall hade jag säkert sluppit 80-90% av SuC-stoppen bara genom ett sådant batteri.
Driver sajten Car.info
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av Vasp »

Vad är längdrekordet nu? Har nån varit med en modell S 100D i typ Danmark eller annat platt ställe och hypermileat?
Verdi

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av Verdi »

joel80 skrev:
När man drar husvagn har man ofta semester.. då kan man ta det lite lugnare.. och hinner med laddpauser. Samt att han man ungar med sig måste man ändå oftast ta paus lite då ock då..
Om man i allafall kommer ca 25-30 mil vore det fint.. 20 mil som minst... och det funkar ju typ på en p100 idag om jag fattat Björns videos rätt.

Att hyra boende på det ställe man ska till är inte ett alternativ.. det är inte det man är ute efter när man åker iväg med husvagn.

I en framtida elbil hoppas jag på runt 50 riktiga mil.. och att jag då klarar ca 25mil med husvagn.

med 50 riktiga mil skulle man väldigt sällan behöva snabbladda.. kanske skulle paja lönsamheten hos de som erbjuder snabbladdare om för många har för mycket batteri i bilarna?
Måste du ha husvagn får du väl hyra dragbil också. Eller köra husbil. Det är garanterat mer miljövänligt än om vi alla ska åka runt med för mycket batterier.

Som jag ser det så finns väldigt få skäl till att ha mer än 100 kWh kapacitet på batterierna. Det som är mer intressant är att bygga ut och förbättra laddningen. Fler laddstationer och snabbare laddning.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:

Som jag ser det så finns väldigt få skäl till att ha mer än 100 kWh kapacitet på batterierna. Det som är mer intressant är att bygga ut och förbättra laddningen. Fler laddstationer och snabbare laddning.
Håller med, tycker visserligen att jag har rätt dålig räckvidd på min XP90D men det beror på att jag nog har den minst effektiva Teslan... Skippar jag P som i Performance, 22"-fälgarna och skulle ha 100kWh batteripack så skulle jag klara mig fler mil till. Dock minskar mitt problem även med dagens konfig allt eftersom laddnätverket byggs ut. I framtiden när batterierna klarar av att laddas än snabbare så minskar problemet än mer. Jag tror inte att vi kommer få se vanliga bruksbilar som klarar av 100 mil i motorvägsfart inom överskådlig tid. Jag ser hellre att man prioriterar laddhastighet, vikt och pris än att trycka in fler och fler kWh.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar