100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Här diskuterar vi om Teslas framtida produkter

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av Laban »

Dags att ta upp denna tråd igen nu efter Semi eventet, Roadsterns 200 kWh batteripack. De $75/kWh som priset på Semin indikerar.

Hur ska man få alla att köpa eldrivna fordon ? De som elbilsentusiasterna kallar gnällspikar som vill kunna köra 50 mil i sträck oavsett väder/vind. Husvagnsägare (se ovan/tidigare i tråden), de som gillar att köra runt i husbil osv.

Är då verkligen 200 kWh (~100 mils räckvidd) orimligt ? Jag tycker inte det. $75/kWh ger 173 000 :- ink tull och moms. 87 000 :- extra för 100 -> 200 kWh. Hur många här skulle betala den summan för dubbla laddhastigheten + räckvidden ?

Snabbladdningsnätverket i alla ära men om man verkligen vill tvåla dit konkurrenterna så vore 150-200 kWh batteripack definitivt ett sätt att att göra det på.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av Bjelke »

Fanns det så vore det nog en del som skulle välja det iaf :) spec. om priset blev nåt liknande... Om Tesla kunde
klämma in det i bilarna vill säga (och det borde ju gå om det nu går i roadstern)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av Teslaspolen »

Men Roadstern är byggd för det, det är inte MS och MX.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av Bjelke »

Teslaspolen skrev:
Men Roadstern är byggd för det, det är inte MS och MX.
Absolut, idag är det så, men dom skulle nog ganska enkelt (nåja haha) kunna modifiera S & X...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av Teslaspolen »

Ja om gör någon rejäl refresh så kanske.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av vigge50 »

Självklar ska man ta det med stor nypa salt men redan i somras spreds det rykten om att Tesla testade 130 kWh batteri i Model S och X. Om Tesla släpper ett 130 kWh batteri till dessa utan att höja priset för mycket eller något så skulle det nog vara lite retsamt för Audi e Tron och Jaguar I Pace som kommer med 95 och 90 kWh.

https://forums.tesla.com/forum/forums/n ... -down-pipe
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av Laban »

Bjelke skrev:
Absolut, idag är det så, men dom skulle nog ganska enkelt (nåja haha) kunna modifiera S & X...
Model S har några år på nacken nu. Semin, Roadstern har samma AC system som Model 3 och medföljande design på interiör. Semin har samma motorer som 3:an, gissar på att även Roadstern har det. Känns hyfsat rimligt att anta att man även kommer anpassa S/X för dessa motorer/celler samt då göra en uppgradering interiörsmässigt. Inte bara rimligt utan snarare än nödvändighet med tanke på kommande konkurrens.

@vigge50: precis.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av Remuz »

Jag skulle inte betala 100k för mer räckvidd, men laddhastigheten är mums att få när man kör utan barnen, så ja, 173k för 240kW laddning, absolut.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av bylund »

Laban skrev:
Bjelke skrev:
Absolut, idag är det så, men dom skulle nog ganska enkelt (nåja haha) kunna modifiera S & X...
Model S har några år på nacken nu. Semin, Roadstern har samma AC system som Model 3 och medföljande design på interiör. Semin har samma motorer som 3:an, gissar på att även Roadstern har det. Känns hyfsat rimligt att anta att man även kommer anpassa S/X för dessa motorer/celler samt då göra en uppgradering interiörsmässigt. Inte bara rimligt utan snarare än nödvändighet med tanke på kommande konkurrens.

@vigge50: precis.
Jag gissar däremot att Roadstern får samma typ av motor som X och S, d v s asynkronmotor, då den är lättare att få mer effekt ur, även om den är mindre effektiv.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av Mickep »

2 år visade sig vara 4 år räknat från 2015. (eller inte, om man räknar på att presentationen var två år efter uttalandet och då finns den bevisligen )
som jag ser det är detta en förvisning vad generation 2 innebär för teslas bilar.
batteripriset kommer vara ytterligare pressat när det införs på motsvarande s och x. hur mycket kana jag inte säga men jag tror att det kommer vara dramatiskt om bara 5 år.
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av JFAH »

Skulle kunna tänka mig att de testar större batteristorlekar inför att andra fabrikanter kommer in på banan. Men det finns ju ingen orsak att just nu dra igång den delen, de har mycket på sin tallrik som det är.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av vigge50 »

Mickep skrev:
2 år visade sig vara 4 år räknat från 2015. (eller inte, om man räknar på att presentationen var två år efter uttalandet och då finns den bevisligen )
som jag ser det är detta en förvisning vad generation 2 innebär för teslas bilar.
batteripriset kommer vara ytterligare pressat när det införs på motsvarande s och x. hur mycket kana jag inte säga men jag tror att det kommer vara dramatiskt om bara 5 år.
Nä, om man inte bara kollar på meningen han sa utan även samtalet så diskuterade han och journalisten just då det nya rekordet på ungefär 80 mil som hade gjorts med Model S. Detta sa han att de borde kunna ökas till 100 mil om två år och 120 mil 2020. Tidigare i år så slog några italienare nytt rekord med en Model S 100D på 1078 km så Elon hade rätt, det tog två år. Han har aldrig nämnt 100 mil enligt EPA eller NEDC för Model S eller Model X.

https://www.theguardian.com/technology/ ... -elon-musk
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av Pontus »

Bjelke skrev:
Fanns det så vore det nog en del som skulle välja det iaf :) spec. om priset blev nåt liknande... Om Tesla kunde
klämma in det i bilarna vill säga (och det borde ju gå om det nu går i roadstern)
Nu drar ni ju dom bästa bitarna ur flera olika designer. Det kan ju vara så att på semin så har man en billig lösning för batterierna eftersom man kanske har plats för det och roadsterb en betydligt dyrare lösning men väldigt mycket mer kompakt.
Vilket skulle kunna betyda att vill du få ner 200kWh i en S så kostar det mer per kWh än i Semin?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av Bjelke »

Pontus skrev:
Bjelke skrev:
Fanns det så vore det nog en del som skulle välja det iaf :) spec. om priset blev nåt liknande... Om Tesla kunde
klämma in det i bilarna vill säga (och det borde ju gå om det nu går i roadstern)
Nu drar ni ju dom bästa bitarna ur flera olika designer. Det kan ju vara så att på semin så har man en billig lösning för batterierna eftersom man kanske har plats för det och roadsterb en betydligt dyrare lösning men väldigt mycket mer kompakt.
Vilket skulle kunna betyda att vill du få ner 200kWh i en S så kostar det mer per kWh än i Semin?
Du har rätt, jag tänkte inte mycket på var priset kommer från men visst är det semin, roadsterns batteripris osv
är nog i en helt annan liga (och antagligen ganska annorlunda teknisk nivå)...
Men vi får nog se lite av nästa gen. på Teslorna inom en inte alltför avlägsen framtid tror jag... Inte en helt dålig
gissning tror jag om man visar upp något värre lagom matchat mot dom gamla drakarnas kommande (?) modeller så
att dom hela tusen ligger lite efter Tesla... Och så kan dom nog hålla på ett bra tag som det ser ut nu...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av Laban »

Pontus skrev:
Nu drar ni ju dom bästa bitarna ur flera olika designer. Det kan ju vara så att på semin så har man en billig lösning för batterierna eftersom man kanske har plats för det...
Sant, men hög energidensitet och lågt pris har en ganska stark korrelation så jag gissar på att semi, roadster osv kommer att få samma typ av batterier.

Både semi och roadstern har dessutom höga krav på kontinuerligt effektuttag, den ena vid hög last och 5 graders lutning uppåt, den andra vid 400 km/h-bankörning. Detsamma gäller låg vikt, semin för att klara samma totallast som en diesellastbil, roadstern för köregenskaperna. Högre energidensitet ger också generellt sett lägre vikt, om inte på cell så på packnivå.

Det som skiljer är väl antalet cykler men där gissar jag på att roadstern helt enkelt får med det på köpet. Dvs antalet cykler (livslängd) kommer vida överstiga användningsområdet för den typen av bil, eller bilar i allmänhet.

Med tanke på det sistnämnda så borde man nog också börja tala om V2G teknik.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av Laban »

bylund skrev:
Jag gissar däremot att Roadstern får samma typ av motor som X och S, d v s asynkronmotor, då den är lättare att få mer effekt ur, även om den är mindre effektiv.
Idag finns det elbilar gjorda för bankörning som klarar högt effektuttag under längre tid, ex Rimac. Och den har PM motorer. Gissar alltså på att även Roadstern får det, framtiden lär utvisa :-)
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av Jerker »

Laban skrev:
bylund skrev:
Jag gissar däremot att Roadstern får samma typ av motor som X och S, d v s asynkronmotor, då den är lättare att få mer effekt ur, även om den är mindre effektiv.
Idag finns det elbilar gjorda för bankörning som klarar högt effektuttag under längre tid, ex Rimac. Och den har PM motorer. Gissar alltså på att även Roadstern får det, framtiden lär utvisa :-)
Även om elmotorer är enkla konstruktioner så finns det säkert en stor utvecklingspotential. Vem vet, om 100 år kanske elmotorn är en lika komplex konstruktion som dagens oljebrännare?
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av lobbin »

Personligen vette fasen om det är inte slöseri med resurser på onödigt stora batterier som troligen få kommer att utnyttja. Kan tänka mig att X kanske får något större för att göra det lättare för de som drar släp ofta.

Här förutsätter jag alltså förändringar på bilen. När det gäller framsteg i energitäthet och kemi, så kommer man troligen att släppa det vad det lider.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av Laban »

Jerker skrev:
Även om elmotorer är enkla konstruktioner så finns det säkert en stor utvecklingspotential. Vem vet, om 100 år kanske elmotorn är en lika komplex konstruktion som dagens oljebrännare?
Med 90% effektivitet och 0-100 på 1.9s så känns det som att det är på batterisidan den stora delen av utvecklingen kommer att ske. Det jag ser som mest intressant är att att man går mot att använda samma motor och skalar upp/ner antalet motorer beroende på önskad effekt. Att två så pass skilda fordon som Model 3 och Semin delar drivlina säger rätt mycket. Bosch har sin e-Axle lösning som är skalbar från 50 till 300 kW.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av JFAH »

Hgre energidensitet sänker också priset. Råmaterialen till batterierna är rätt kostsamma, i både brytning och raffinering, och med större automation och därmed lägre priser i form av arbete kommer andelen som utgörs av råvaror att kontinuerligt gå upp. Jag hade en konversation med om det där i ett annat sammanhang och kunde konstatera att råmaterialen i sig ligger på cirka 35 dollar för ett kg batteri. Och då är de inte uppraffinerade nog för produktion utan behöver göras i ordning. Så om man ökar energidensiteten får man ganska stor utväxling på priset, om man skött automatiserings bitarna ordentligt. Och ju mer automatiserad resten av linjen är, desto viktigare blir det att driva upp energiinnehållet för att få ned priset/kwh.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av Laban »

lobbin skrev:
Personligen vette fasen om det är inte slöseri med resurser på onödigt stora batterier som troligen få kommer att utnyttja. Kan tänka mig att X kanske får något större för att göra det lättare för de som drar släp ofta.

Här förutsätter jag alltså förändringar på bilen. När det gäller framsteg i energitäthet och kemi, så kommer man troligen att släppa det vad det lider.
Det är ett slöseri för de som inte behöver det men med V2G (vehicle-to-grid) teknik så ser det lite annorlunda ut.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av vigge50 »

JFAH skrev:
Hgre energidensitet sänker också priset. Råmaterialen till batterierna är rätt kostsamma, i både brytning och raffinering, och med större automation och därmed lägre priser i form av arbete kommer andelen som utgörs av råvaror att kontinuerligt gå upp. Jag hade en konversation med om det där i ett annat sammanhang och kunde konstatera att råmaterialen i sig ligger på cirka 35 dollar för ett kg batteri. Och då är de inte uppraffinerade nog för produktion utan behöver göras i ordning. Så om man ökar energidensiteten får man ganska stor utväxling på priset, om man skött automatiserings bitarna ordentligt. Och ju mer automatiserad resten av linjen är, desto viktigare blir det att driva upp energiinnehållet för att få ned priset/kwh.
Då jag har för mig att Teslas batterier ligger på ungefär 230-250 Wh/kg så skulle råvarukostnaden i så fall ligga på 140 dollar för 1 kWh batteri.
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av lobbin »

Hur ser kostnaden ut när man börjar återanvända kasserade batterier?
Skriv svar