100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Här diskuterar vi om Teslas framtida produkter

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av _TonyV »

Läser:
Inom ett till två år kommer Teslas elbilar att kunna rulla 100 mil på en laddning, det garanterar Tesla Motors vd Elon Musk.

I en dansk intervju i förra veckan fick han frågan om när han tror att räckviddsgränsen 100 mil passeras. ”Inom ett till två år”, gissar Musk.
Alltså kanske redan under nästa år, men Musk vågar i intervjun gå så långt att han försäkrar oss om att 100 mil uppnås under 2017.
Vidare säger han att en årlig utveckling om fem till tio procents ökad räckvidd är sannolik, och att vid år 2020 är det 120 mil som gäller.


Är det bara nåt han ev kläckt ur sig i stridens hetta eller finns det substans bakom?
För pris per kWh går ju ner och nångång ska det väl tillgodo kunden. Kanske innan Model 3 redan?

Ref: http://teknikensvarld.se/100-mils-rackv ... ar-196409/
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av bylund »

I förra veckan för tre månader sedan dock :)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av _TonyV »

Ja texten är urklipp från nätbilagan.. och gammal med nu märkte jag. Men inte frågeställningen dock.
1000 km.. vad kräver det med dagens mått.. 170 kW ?
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av Jerker »

Om man dessutom läser hela artikeln så kan man inte låta bli att misstänka att Musk syftar på att man har lyckats köra 80 mil med dagens Tesla med en extremt försiktig körstil. Men inte ens de 80 milen hinner bli 100 om batteriutvecklingen går med 10% om året. Då blir det knappt 97 mil.

Så man kanske får anta att Musk räknar med nåt slags tekniksprång på batterifronten?
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av chpaulin »

Jag utgår precis som föregående "talare" att det är längdrekordet ala Bjørn som kommer överstiga 100 mil inom 1-2år. 70D klarar ju att hålla en väldigt låg förbrukning och kan man inom dessa år få en Model S med lite bättre aerodynamiska egenskaper och ett 105 kwh batteri så kan det nog gå.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av Svenssons »

Som jag uppfattade det som sades av Elon i intervjun så är det som sagt var längdrekordet som kommer gå upp över 1000 km inom ett par år. Det var ju en P85D som satte längdrekordet så redan en 90D lär ju kunna gå längre än nuvarande idag.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av Jerker »

Svenssons skrev:
Som jag uppfattade det som sades av Elon i intervjun så är det som sagt var längdrekordet som kommer gå upp över 1000 km inom ett par år. Det var ju en P85D som satte längdrekordet så redan en 90D lär ju kunna gå längre än nuvarande idag.
Ja, det är ju vackert så. En Zoe kan gå 18 mil på sommaren under ideala förhållanden trots att den s.k. NEDC-cykeln anger 24 mil. Men när jag fått min bil ska jag göra tester och snålköra med den och se vad man kan klara av.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av Martinen »

chpaulin skrev:
Jag utgår precis som föregående "talare" att det är längdrekordet ala Bjørn som kommer överstiga 100 mil inom 1-2år. 70D klarar ju att hålla en väldigt låg förbrukning och kan man inom dessa år få en Model S med lite bättre aerodynamiska egenskaper och ett 105 kwh batteri så kan det nog gå.
Nu va det nog inte björns och den andras körning som dom syftade på eftersom det är nån annan som körde längre än dom 2. Det va ju nån som kom upp i 80 mil, och det var det som han baserade beräkningen på.
Alltså ett helt meningslöst uttalande.
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av _TonyV »

jaha det ante mig.. Inte ens NEDC räcker till för att slå rekord.
Och ja jag är en som när jag kör långt (inte så ofta) vill ligga å mata i många mil.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av Daoops »

Elons statement är att det går att göra en bil som går 100 mil, men man skulle behöva packa frunk och trunk fulla med batterier så det är inte värt vare sig vikten eller priset.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av Martinen »

Daoops skrev:
Elons statement är att det går att göra en bil som går 100 mil, men man skulle behöva packa frunk och trunk fulla med batterier så det är inte värt vare sig vikten eller priset.
Givetvis går allt att lösa.
Man kan ju bara höja bilen lite, och sen stapla 3 batt ovanpå varandra. Så har du en bil som klarar 100 mil typ av range, men detta kommer ju inte att hända
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av apkungen »

Jag tror inte att det är hållbart, varken ekonomiskt, miljömässigt eller bilglädjesmässigt att ha ett 250kWh batteri vilket säkert skulle krävas för att nå 100mil. Jag tror inte på någon revolution av batterier utan snarare en evolution . Varför ska man köra runt på 250kWh batteri som tar plats, väger mycket och gör att bilen drar mer och blir dyrare och ger bilen sämre köregenskaper när man oftast bara använder max en tiondel av energin i batteriet. Nej jag tror att även om priset halveras på batterier och kommer väga mindre och ta mindre plats så tror jag inte på mer än max 100kWh batteri. I framtiden med ett välutbyggt laddnät räcker nog 60kWh för de flesta. det finns också ett teoretiskt max på hur bra ett li.batteri kan bli till exempel. För att få 100mil i en elbil så krävs en riktig revolution och en helt annan biltyp. Tills dess kommer de som verkligen behöver den räckvidden att köra med hybrid eller vätgasbil tror jag, vilket kanske är 5% av Sveriges befolkning.
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av pegs »

apkungen skrev:
Varför ska man köra runt på 250kWh batteri som tar plats, väger mycket och gör att bilen drar mer och blir dyrare och ger bilen sämre köregenskaper när man oftast bara använder max en tiondel av energin i batteriet.
Om man drar en husvagn t ex. Ett inte helt utomjordiskt användningsfall för många. Jag upplever att man ofta köper bil efter sitt maximala behov, inte snittbehovet.

Om man på något sätt skulle trolla bort pris, vikt och volym på batterierna tror jag man skulle vilja ha några hundra kWh kapacitet. Varför inte?
Riktigt snabb laddning de första 60%. Bra att ha marginal ifall något oväntat inträffar. Att kunna köra till närmsta sjukhus utan att behöva stanna och ladda. Kunna köra lång sträcka med släpvagn etc...

Samtidigt med dagens tekniska begränsningar, så håller jag med om att även nu är elbilar ett bra alternativ, även om det innebär lite kompromissande med räckvidd.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av bjelkeman »

Husvagn med ett batteripack. Så man inte behöver släpa batteriet när man inte behöver det.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av LarsL »

Ska bli väldigt intressant att se vilken range man får ut med ett släp efter Model X. Det är ju risk att det blir ordentligt nedsatt eftersom det drar en hel del extra soppa att dra släp med fossilbilen.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av joel80 »

Tänk att kunna ta sin powerwall och slänga upp som "takbox" kör extra kräm när man behöver. T.ex husvagnskörning. :D Kanske inte så smidigt.. Och kanske blir för tungt som taklast.. Men just tanken på att kunna utöka sitt batteri när det väl behövs. Kanske uthyrbara batteripack med trunkanpassning för husvagns eller släp-resor.. Eller bara för att kunna utöka sin range när det verkligen skulle behövas.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av Martinen »

bjelkeman skrev:
Husvagn med ett batteripack. Så man inte behöver släpa batteriet när man inte behöver det.
Känns ju inte som en dum idé egentligen. Problemet är nog vikten på husvagnen. Många stora husvagnar har redan problem att klara viktgränserna om bar bara monterar lite et tillbehör på den.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av bylund »

Man får ju designa husvagen för det. Men det är dyrt att ha ett batteri och bara förvara det i husvagnen för en husvagnssemester per år.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av Martinen »

bylund skrev:
Man får ju designa husvagen för det. Men det är dyrt att ha ett batteri och bara förvara det i husvagnen för en husvagnssemester per år.
När man är hemma kan man ha det som hemmabatteri.
Man kan ju också skippa gasol och använda batteriet i husvagnen också.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av Laban »

Martinen skrev:
När man är hemma kan man ha det som hemmabatteri.
Precis. En mobil Powerwall helt enkelt. Och dessa (kanske inte mobila nödvändigtvis :-)) kommer att behövas, åtminstone globalt sett:

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =28&t=3102

Kolla "overgeneration risk" kurvan till 2020 som tydligen orsakas av solcellsinstallationer. Samt 8-9 PM delen av kurven som man behöver få bukt med. Tänk på en familj som har två Tesla + husvagn, kanske 200 kWh lagring totalt. Skulle kunna göra underverk om det kunde användas för detta.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av mickeisol »

Ja nu är nog dom här batterierna för bra för att vara sanna, men 15kr/st på ebay 7104*15kr≈106000kr
6,8Ah*3,6*7104=173kwh i runda släng.

106000kr/173kwh = 612kr/kwh och om man tar det i dollar 612/8,53 =$72/kwh pris vid 10 st.

om man lägger en order på 50366*7104st ungefär 360 miljoner batterier, undrar om man kan komma under 15kr/st batteri, tar man bort skyddskretsen etc kanske ytterligare billigare?

kan man räkna såhär? Ser framtiden ljus ut?

tja tyvärr kanske inte:





20160114_154846.jpg
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av Franz »

En butiks uttalande om Ultrafire 4000 mAh-batterier de säljer. Antar att man anta något liknande om de på 6800mAh.

https://fyndiq.se/product/544379-2-pack ... batterier/
Från ovanstående sida
Teknisk specifikation:
• Livslängd: ca 300-600 laddningscykler
• Kapacitet: 1800 mAh - uppmätt av oss (4000 mAh angivet av leverantör))
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av LarsL »

Men även om det är halva Ah så är det ju hyfsat pris/kWh
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Men även om det är halva Ah så är det ju hyfsat pris/kWh
Men nu är det snarare en tiondel så priset blir 10 gånger så högt...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Alven
Inlägg: 32
Blev medlem: 04 maj 2014 14:30

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av Alven »

Rekordet ligger redan på 88 mil
för model S 85kwh.
Skriv svar