Byt ut dragbil/husbil med förbränningsmotor mot dragbil/husbil med elmotor och större batteripack så är problemet löst. Dessa finns visserligen inte idag men de lär komma. Kanske kommer det även husvagnar med batteripack där husvagnarna har en liten hjälpelmotor? Vore grymt om man hade husvagn med 10 kWh batteripack som kunde laddas på laddstationer.joel80 skrev:Är du säker på det?Verdi skrev:Måste du ha husvagn får du väl hyra dragbil också. Eller köra husbil. Det är garanterat mer miljövänligt än om vi alla ska åka runt med för mycket batterier.
Som jag ser det så finns väldigt få skäl till att ha mer än 100 kWh kapacitet på batterierna. Det som är mer intressant är att bygga ut och förbättra laddningen. Fler laddstationer och snabbare laddning.
Jag kör ca 2800mil per år.
Säg att det skulle dra hela 0,5kwh/mil extra med den extra tyngden (klar överdrift.. men vi räknar på det). På ett år gör jag då av med 1400kwh extra. Med svensk elmix är det ca 20g * 1400 = 28kg extra co2-utsläpp. Nu har jag valt endast miljöel som ska vara lägre, men räknar här på svenska snittet per kwh.
Om jag nu tar en bil med lite mindre batteri och hyr bil istället för min semester kör jag ca 150mil med husvagn, snittförbrukning på dieselbil 1,2l/mil med husvagnen efter. (Egen förbrukning med V70 från 2013.)
Det ger 180liter. Varje liter ger upphov till 2,94kg co2.. Jag släpper alltså ut 529kg under min semester, 500kg mer än det den extraförbrukningen med elbilen ger. Har jag bilen i 5 år är vi uppe i 2,5ton.. Produktionen av de extra kwh jag vill ha behöver man ju också räkna in, med det bör väl ändå bli fördel elbilen?
100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år
Moderator: Redaktion
Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år
Det här resonemanget med att hyra en bil vid behov när man ska dra husvagnen kanske passar vissa men knappast alla. Jag är uppväxt med husvagnsliv som såg ut så att vi började runt påsk och sen var vi ute i princip varje helg fram till Alla Helgona. Dessutom 4-5 veckor på semestern. Det funkar inte då med att hyra en bil för dessa tillfällen. Jag vet många som lever så med sin husvagn. Man behöver inte vara lika manisk som min familj var. Det räcker med att man åker ut ett antal helger utöver semestern för att det ska bli ekonomiskt ohållbart att hålla på och hyra en stor dragbil så fort man ska ut med husvagnen.
Nej, det kommer att se ut likadant som idag, att somliga kör runt med en alldeles för stor bil på vardagen för att klara alla behov. Såvida inte man kommer med nån slags lösning med batterier i husvagnen eller utbyggbart batteri i bilen så får det vara extrastora batterier i bilarna.
Eller så kommer det nån lösning med lätta batterier eller batterier som laddas på 5 minuter etc.
Nej, det kommer att se ut likadant som idag, att somliga kör runt med en alldeles för stor bil på vardagen för att klara alla behov. Såvida inte man kommer med nån slags lösning med batterier i husvagnen eller utbyggbart batteri i bilen så får det vara extrastora batterier i bilarna.
Eller så kommer det nån lösning med lätta batterier eller batterier som laddas på 5 minuter etc.
Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år
Jag skriver vad jag skulle vilja ha.. oavsett vad som kommer blir min nästa bil elbil.
Men så länge man inte kan köra på smidig husvagnssemester (hyrbil är inte smidigt och oftast inte ett dugg ekonomiskt, oavsett drivmedel.. även om man skulle spara några kwh resterande del av året.) kommer jag troligen ha en andrabil som kan det. Det blir troligen en hybrid, där vi i 90% av resorna kommer kunna köra på el.
Men min förhoppning är att det ska fungera smidigt med husvagn och elbil inom en skapligt snar framtid.
Men så länge man inte kan köra på smidig husvagnssemester (hyrbil är inte smidigt och oftast inte ett dugg ekonomiskt, oavsett drivmedel.. även om man skulle spara några kwh resterande del av året.) kommer jag troligen ha en andrabil som kan det. Det blir troligen en hybrid, där vi i 90% av resorna kommer kunna köra på el.
Men min förhoppning är att det ska fungera smidigt med husvagn och elbil inom en skapligt snar framtid.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år
Enligt Elon så skall ju Teslas bilar klara av senast i år 100 mil
https://techcrunch.com/2015/09/29/elon- ... ree-years/
https://techcrunch.com/2015/09/29/elon- ... ree-years/
Svart X90D, bokat en M3.
Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år
Han har dock inte avslöjat vilken planet han kommer från så vi vet inte omloppstiden för hans planet...Anders77 skrev:Enligt Elon så skall ju Teslas bilar klara av senast i år 100 mil
https://techcrunch.com/2015/09/29/elon- ... ree-years/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år
Kan ju vara så att han räknar med att bilarna åker på mars redan. För med lättare gravitation och lägre lufttryck klarar de kanske av den sträckanSvenssons skrev:Han har dock inte avslöjat vilken planet han kommer från så vi vet inte omloppstiden för hans planet...Anders77 skrev:Enligt Elon så skall ju Teslas bilar klara av senast i år 100 mil
https://techcrunch.com/2015/09/29/elon- ... ree-years/
Svart X90D, bokat en M3.
Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år
Räcker ju med en modell med 120kwh så har du 100mil.. om man kör ett long-rangetest i ca 40km/h.... Elon har inte specificerat i vilken hastighet man ska få 100 mil...
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år
Om det är Mars så är ju ett Mars år det samma som 687 dagar så 2 Mars-år är det samma som knappt 4 år, dvs 2019. Full autonomi kommer då 2021.Anders77 skrev:Kan ju vara så att han räknar med att bilarna åker på mars redan. För med lättare gravitation och lägre lufttryck klarar de kanske av den sträckanSvenssons skrev:Han har dock inte avslöjat vilken planet han kommer från så vi vet inte omloppstiden för hans planet...Anders77 skrev:Enligt Elon så skall ju Teslas bilar klara av senast i år 100 mil
https://techcrunch.com/2015/09/29/elon- ... ree-years/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år
Ligger en poäng i dettaSvenssons skrev:Om det är Mars så är ju ett Mars år det samma som 687 dagar så 2 Mars-år är det samma som knappt 4 år, dvs 2019. Full autonomi kommer då 2021.Anders77 skrev:Kan ju vara så att han räknar med att bilarna åker på mars redan. För med lättare gravitation och lägre lufttryck klarar de kanske av den sträckanSvenssons skrev:Han har dock inte avslöjat vilken planet han kommer från så vi vet inte omloppstiden för hans planet...Anders77 skrev:Enligt Elon så skall ju Teslas bilar klara av senast i år 100 mil
https://techcrunch.com/2015/09/29/elon- ... ree-years/
Svart X90D, bokat en M3.
Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år
Ta det ggr några hundra miljoner (miljarder?) bilar... Och så ska alla batterier tillverkas. Tycker spontant det känns rätt onödigt. Vore bättre om de lämnade ett tomrum för ett extra batteripack som man kunde hyra och stoppa in när man behöver det. Antingen i bilen eller i släpet.joel80 skrev:Är du säker på det?Verdi skrev:Måste du ha husvagn får du väl hyra dragbil också. Eller köra husbil. Det är garanterat mer miljövänligt än om vi alla ska åka runt med för mycket batterier.
Som jag ser det så finns väldigt få skäl till att ha mer än 100 kWh kapacitet på batterierna. Det som är mer intressant är att bygga ut och förbättra laddningen. Fler laddstationer och snabbare laddning.
Jag kör ca 2800mil per år.
Säg att det skulle dra hela 0,5kwh/mil extra med den extra tyngden (klar överdrift.. men vi räknar på det). På ett år gör jag då av med 1400kwh extra. Med svensk elmix är det ca 20g * 1400 = 28kg extra co2-utsläpp. Nu har jag valt endast miljöel som ska vara lägre, men räknar här på svenska snittet per kwh.
Om jag nu tar en bil med lite mindre batteri och hyr bil istället för min semester kör jag ca 150mil med husvagn, snittförbrukning på dieselbil 1,2l/mil med husvagnen efter. (Egen förbrukning med V70 från 2013.)
Det ger 180liter. Varje liter ger upphov till 2,94kg co2.. Jag släpper alltså ut 529kg under min semester, 500kg mer än det den extraförbrukningen med elbilen ger. Har jag bilen i 5 år är vi uppe i 2,5ton.. Produktionen av de extra kwh jag vill ha behöver man ju också räkna in, med det bör väl ändå bli fördel elbilen?
Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år
Jerker skrev:Det här resonemanget med att hyra en bil vid behov när man ska dra husvagnen kanske passar vissa men knappast alla. Jag är uppväxt med husvagnsliv som såg ut så att vi började runt påsk och sen var vi ute i princip varje helg fram till Alla Helgona. Dessutom 4-5 veckor på semestern. Det funkar inte då med att hyra en bil för dessa tillfällen. Jag vet många som lever så med sin husvagn. Man behöver inte vara lika manisk som min familj var. Det räcker med att man åker ut ett antal helger utöver semestern för att det ska bli ekonomiskt ohållbart att hålla på och hyra en stor dragbil så fort man ska ut med husvagnen.
Nej, det kommer att se ut likadant som idag, att somliga kör runt med en alldeles för stor bil på vardagen för att klara alla behov. Såvida inte man kommer med nån slags lösning med batterier i husvagnen eller utbyggbart batteri i bilen så får det vara extrastora batterier i bilarna.
Eller så kommer det nån lösning med lätta batterier eller batterier som laddas på 5 minuter etc.
Fattar inte. Om "ni" miljöivrare nu tycker att folk ska offra ditten och datten för miljöns skull. Måste man då verkligen dra runt på en husvagn? Ska rätten till husvagnssemester vara okränkbar?
När jag var liten åkte vi på husvagnssemester en vecka varje år. Den givna höjdpunkten för mig som barn. Men herregud. Det finns andra sätt att semestra på som är lika trevliga.
Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år
Det tidigare rekordet på över 80 mil gjordes på ett 85 kWh batteri, de nya 100 kWh batterierna har ungefär 26% mer användbar energi vilket betyder att det borde vara möjligt att klara 100 mil med en Model S 100D idag, de behövs inga 120 kWh.joel80 skrev:Räcker ju med en modell med 120kwh så har du 100mil.. om man kör ett long-rangetest i ca 40km/h.... Elon har inte specificerat i vilken hastighet man ska få 100 mil...
Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år
Bara för att Patrik Sjöberg klarade 2,42 så innebär det ju inte att alla vi andra ens kommer över 1,5
Rekord är en sak och praktik en annan. Visst jag har kommit 42 mil med min P85 och hade 5 mil kvar =47mil. (Officiell räckvidd 50,2) Men mitt genomsnitt ligger på 35 mil på årsbasis.
Sen kanske man inte "behöver" mer än så. Men jag hade gladeligen velat komma 10-15mil till i praktiken.
Rekord är en sak och praktik en annan. Visst jag har kommit 42 mil med min P85 och hade 5 mil kvar =47mil. (Officiell räckvidd 50,2) Men mitt genomsnitt ligger på 35 mil på årsbasis.
Sen kanske man inte "behöver" mer än så. Men jag hade gladeligen velat komma 10-15mil till i praktiken.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år
Hur långt åker ni egentligen med husvagnen i ett sträck? Jag kommer ihåg att vi rörde oss kanske 10-20 mil/dag med husvagnen när jag var liten, oftast mindre. Så då borde man klara sig bra med ett 90-100kWh batteri.
Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år
Alltså vilka stora blåsor vissa måste ha! Jag är glad om jag kommer 13 mil innan nån vill kissa
Ett 120 batteri skulle väga massor Tesla har redan haft problem med 100 batteriet i krocktest pga vikten
Ett 120 batteri skulle väga massor Tesla har redan haft problem med 100 batteriet i krocktest pga vikten
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år
Himmel, vi som semestrade med husvagn i Spanien när jag var liten. Vi måste ju ha kört i veckornaLarsL skrev:Hur långt åker ni egentligen med husvagnen i ett sträck? Jag kommer ihåg att vi rörde oss kanske 10-20 mil/dag med husvagnen när jag var liten, oftast mindre. Så då borde man klara sig bra med ett 90-100kWh batteri.
Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år
Nej, det kan man naturligtvis diskutera! Men jag bara försökte förklara varför det inte håller med argumentet att man ska hyra bil så fort ens egen inte räcker till. De allra flesta funkar inte så.Verdi skrev:Fattar inte. Om "ni" miljöivrare nu tycker att folk ska offra ditten och datten för miljöns skull. Måste man då verkligen dra runt på en husvagn? Ska rätten till husvagnssemester vara okränkbar?
Men jag avstår redan en massa som de flesta andra inte skulle kunna tänka sig att göra trots att de säger att det är viktigt med miljön. Jag flyger t.ex. inte. Det kommer jag inte att göra förrän flyget är dramatiskt mycket mer miljövänligt. Dessutom så betalar jag idag c:a 1300:- mer per månad för mitt bilåkande eftersom jag vill köra elbil. Jag väntade inte på att elbilarna skulle bli lika billiga som fossiler eller fanns på beg. marknaden. Och själv har jag ingen husvagn.
Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år
Kommer det en lösning där man tillfälligt kan hyra extra batteri skulle det ju kunna funka.
Sen är vi ju nästan där det funkar idag.. Har man 25mil klarar vi nästan alla dagstripper med max en laddning.. Sen kommer det säkert bli fler stopp än laddningar.. På ställen där det inte finns laddare då ungarnas ork/kissblåsa säkert inte kommer tajmas med laddplatser alla gånger.
Sen är vi ju nästan där det funkar idag.. Har man 25mil klarar vi nästan alla dagstripper med max en laddning.. Sen kommer det säkert bli fler stopp än laddningar.. På ställen där det inte finns laddare då ungarnas ork/kissblåsa säkert inte kommer tajmas med laddplatser alla gånger.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år
Exakt vi behöver mer SUC så man kan ladda vid varje stopp mycket viktigare än större batterier, jag tror 120 kommer komma men skulle aldrig köpa det pga vikten drar upp förbrukningenjoel80 skrev:Kommer det en lösning där man tillfälligt kan hyra extra batteri skulle det ju kunna funka.
Sen är vi ju nästan där det funkar idag.. Har man 25mil klarar vi nästan alla dagstripper med max en laddning.. Sen kommer det säkert bli fler stopp än laddningar.. På ställen där det inte finns laddare då ungarnas ork/kissblåsa säkert inte kommer tajmas med laddplatser alla gånger.
Men då är ju min husvagn såld
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år
Tänk suc på varje rastplats. Barnen ska kissa, risifrutti ska ätas, det ska springas i skogen, vips så fick man 10-20mil till. Jag stannar på många fler ställen än suc när jag åker med mina två småbarn. Kunde jag ladda på dessa ställen skulle jag slippa stå länge i Arboga och kanske helt slippa Jungs trista bensinstation.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år
Det behöver ju inte nödvändigtvis vara Superchargers det kan ju funka med en Chademo också. Det viktiga är ju att man laddar varje gån man stor still.
Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år
Men då måste man betala och köpa adapterLarsL skrev:Det behöver ju inte nödvändigtvis vara Superchargers det kan ju funka med en Chademo också. Det viktiga är ju att man laddar varje gån man stor still.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år
Vad är det man skall betala på chademo som är gratis på Superchargers? Laddningen kan ju kosta i kWh, per tid eller vara gratis på både chademo och Superchargers.Smutt skrev:Men då måste man betala och köpa adapterLarsL skrev:Det behöver ju inte nödvändigtvis vara Superchargers det kan ju funka med en Chademo också. Det viktiga är ju att man laddar varje gån man stor still.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år
Personligen så har jag ingen adapter så min kunskap om chademo är väldigt begränsad men nu har jag en S så laddning i SUC är gratis vilket jag märker påverkar vilka vägar jag tar och var jag äter osv18650 skrev:Vad är det man skall betala på chademo som är gratis på Superchargers? Laddningen kan ju kosta i kWh, per tid eller vara gratis på både chademo och Superchargers.Smutt skrev:Men då måste man betala och köpa adapterLarsL skrev:Det behöver ju inte nödvändigtvis vara Superchargers det kan ju funka med en Chademo också. Det viktiga är ju att man laddar varje gån man stor still.
Hade jag haft bara en M3 hade jag köpt adaptern direkt och då hade det som du säger inte spelat nån större roll var jag laddade
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd